اقتصادی

هیچ دلیلی برای تمدید قرارداد صادرات غلات اوکراین وجود ندارد

روسیه روز سه شنبه (۴ جولای) ضمن انتقاد از موانع احتمالی برای صادرات محصولات کشاورزی خود گفت که هیچ دلیلی برای تمدید توافقی که به اوکراین اجازه می‌دهد غلات را از طریق دریای سیاه صادر کند، نمی‌بیند.

به گزارش اخبار ایران من، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که هیچ دلیلی برای ادامه بیشتر طرح دریای سیاه که در ۱۷ جولای منقضی می‌شود وجود ندارد.

درگیری بین روسیه و اوکراین که هر دو صادرکننده عمده غلات هستند زمانی که بنادر اصلی اوکراین توسط کشتی‌های جنگی مسکو مسدود شدند، باعث ترس از بحران جهانی غذایی شد و توافقنامه‌ای در جولای ۲۰۲۲ امضا شد که به صادرات غلات اوکراین اجازه می‌داد از سر گرفته شود.

این وزارتخانه گفت: عادی سازی عرضه روسیه به موادغذایی و کودهای شیمیایی به بازارهای جهانی به تنزل خود ادامه داده است.

مسکو همچنین اوکراین را به تخریب بخشی از خط لوله مورد استفاده روسیه برای صادرات آمونیاک، یکی از اجزای اصلی کود، متهم کرده است. الکساندر کوباکوف، وزیر زیرساخت اوکراین گفته است که ۲۹ کشتی با ۱.۴ میلیون تن غلات به دلیل تاخیر در بازرسی متوقف شده‌اند و روسیه را مسئول می‌داند.

بر اساس اعلام خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد که بیشتر صادرات اوکراین به کشورهای ثروتمند انجام می‌شود که با داده‌های ارائه شده توسط سازمان ملل‌متحد و اوکراین مغایرت دارد. مسکو در بیانیه خود اعلام کرد که اطمینان حاصل می‌کند که وضعیت محموله‌های کشتی‌هایی که متوقف شده‌اند، قبل از انقضای قرارداد در ۱۷ جولای مشخص می‌شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا