اخبار استانی

رفع شعب غیرمتعارف در کرمانشاه/ تعداد موتورهای رسوبی تا پایان بهمن‌ماه به صفر رسیده است

به گزارش خبرنگار اخبار ایران من کرمانشاه، حمیدرضا کریمی ظهر امروز چهارشنبه (دوم اسفندماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن کنفرانس دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: قوه قضائیه به خصوص در چهار سال اخیر بسیار برنامه محورتر عمل کرده است.

وی افزود: مهم‌ترین برنامه، سند تحول قضائی است که مورد تأیید و تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، بخشی مسائل و موضوعات نیز مرتبط با قوه قضائیه است.

دادستان کرمانشاه تصریح کرد: تکلیف تمامی محاکم روشن شده، برنامه‌های مدون در نظر گرفته شده و رسیدگی به چند شاخص مهم در این سند در راستای تسهیل امور مردم مد نظر قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: شاخص‌های هفتگانه مورد تاکید قرار گرفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به برنامه‌ریزی در راستای کاهش اطاله دادرسی اشاره کرد که در استان و کشور مورد گله بوده و عوامل و دلایل مختلفی دارد.

کریمی اضافه کرد: در این راستا کارگروهی هشت نفره از همکاران تشکیل شده و شعب دادسرا که ۳۲ شعبه تحقیق در دادسرا داریم میان همکاران تقسیم شده و هر ناظر بر چند شعبه نظارت می‌کند، کاهش شعب غیر متعارف و استحکام رای از موارد مورد نظر در این نظارت است.

وی بیان کرد: شعب غیرمتعارف شعبی هستند که بیش از ۲۰۰ فقره موجودی داشته باشند، در ابتدای سال بالغ بر پنج هزار و ۱۹۵ پرونده دارای موجودی داشتیم که از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه ۳۱ هزار و ۵۵۱ فقره اضافه شده و تاکنون چهار هزار و ۸۲ پرونده تعیین تکلیف شده، یعنی ۵۳۱ مورد عملکرد مثبت و ۱۰ درصد کاهش دادرسی داشته‌ایم.

دادستان کرمانشاه عنوان کرد: در موضوع اجرای احکام ۱۰ هزار و ۶۴۸ پرونده در ابتدای سال داشته‌ایم که تا پایان بهمن ماه ۱۶ هزار و ۵۳۲ پرونده وارده به آن افزوده شده و ۱۶ هزار و ۶۹۱ پرونده تعیین تکلیف شدند.

وی اذعان کرد: پنج هزار و ۴۲ فقره پرونده مسن در ابتدای سال داشتیم که از این تعداد سه هزار و ۹۹۶ پرونده تا آخر بهمن ماه تعیین تکلیف شدند و در حال حاضر هزار و ۴۶ پرونده مسن داریم، این بدین معناست که چهار پنجم پرونده‌های مسن تعیین تکلیف شدند.

وی افزود: در موضوع شعب غیرمتعارف ۶ شعبه غیرمتعارف با ۲۰۰ فقره پرونده داشتیم و اکنون ۲ شعبه بازپرسی و یک شعبه دادیاری غیر متعارف داریم و برنامه‌ریزی‌ها برای رفع آنها در چند ماه آینده انجام شده است.

کریمی در خصوص اتقان آراء قضائی اضافه کرد: ارتقاء یک دادرسی خوب مد نظر مردم است، پرونده‌هایی که در آنها اعتراض صورت گرفته به دادگاه ارسال شدند، ۶ درصد دارای نقص تحقیقات و ۹۴ درصد مورد تایید بودند، مجموعاً وضعیت اتقان آراء در استان وضعیت مطلوبی است و با توجه به آمار دیوان عالی کشور استان کرمانشاه در رتبه یک کشوری قرار دارد.

وی ابراز کرد: در حوزه صلح و سازش در صدور هر رأی یک طرف دعوا ناراضی است و از تمام ظرفیت‌ها برای صلح و سازش با کمک شورای حل اختلاف استفاده کردیم، زیرا این امر به حل ریشه‌ای مشکل کمک می‌کند، بنابراین در سال ۱۴۰۲، چهار هزار و ۱۲ فقره پرونده به سازش منتهی شده و یازده درصد در مرحله دادسرا به سازش رسیدند.

دادستان کرمانشاه اذعان کرد: در حوزه نهادهای ارفاقی در جرائم غیر مهم از آنها استفاده می‌کنیم، حقوق عامه نیز مواردی هستند که به حقوق بیشتر مردم لطمه بزنند و ما بسیار روی این موضوع حساسیت داریم، جلسات حفظ حقوق بیت المال حداقل ماهی یک بار برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی اعاده شده در کاربری‌های غیرمجاز به حالت اولیه برگردانده شدند، همچنین دستور موقت ۳۰۰ هکتار اراضی بدون تشکیل پرونده صادر شده و به حال سابق اعاده شده است.

کریمی بیان کرد: ۳۰۷ مورد از اراضی جنگلی به مساحت ۲۴۵ هکتار اعاده شده‌اند، همچنین طرح کاداس نیز مدنظر است، اسناد مالکیت کشاورزی ۶۰ سال مشاع بوده و موجب نزاع میان مردم به خصوص در روستاها می‌شد.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح موجل تثبیت مالکیت‌ها و تسهیل امور مردم می‌شود، نامه درخواست آن نیز به عنوان درخواست برای نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه ارسال شده است.

دادستان کرمانشاه ابراز کرد: این طرح با آمار ۹۹/۵ درصد در اراضی دولتی و در اراضی روستایی ۳۷ درصد اجرا شده که تا چند ماه گذشته این عدد به ۱۷ درصد می‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه حفظ حقوق بیت المال ۳۵ حلقه چاه غیرمجاز را با کمک نهادهای مربوطه مسدود کردیم، افرادی که به فکر حفر چاه‌های عمیق هستند باید بدانند که با آنان برخورد جدی می‌شود.

وی عنوان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه بوده، جلسات آن به صورت هفتگی و منظم برگزار می‌شود، مشکلات در آن بررسی و به دبیرخانه منتقل می‌شود.

کریمی بیان کرد: قسمت‌هایی از این مشکلات با مکاتبات رفع می‌شود و عمدتاً مربوط به گله‌های بانکی است، ۷۰۰ مصوبه در سال گذشته بررسی شده و ۷۰ درصد آن اجرایی شده است.

وی اذعان کرد: دغدغه‌ ما ایجاد اشتغال و رفع تعطیلی مراکز تولیدی است، همچنین در حوزه برخورد با مجرمان سابقه دار و حرفه‌ای هیچ مماشاتی صورت نمی‌گیرد و برخورد قاطعانه صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا بر اساس دستورالعمل بانک اطلاعاتی تشکیل دادیم و هزار و ۴۴۹ تن از مجرمان حرفه‌ای شناسایی و در سامانه ثبت شدند، سامانه هر روز به روز رسانی می‌شود، هیچ گونه ارفاقی در مورد این افراد وجود ندارد و حتی‌الامکان آنها را به مرخصی نمی‌فرستیم.

دادستان کرمانشاه در خصوص خودروهای فرسوده گفت: هشت هزار و ۱۷۰ موتور رسوبی در پارکینگ‌ها وجود داشت که تا پایان ۳۰ بهمن‌ماه با برگزاری مزایده‌ها این تعداد به صفر رسید، همچنین ۲۱۶۶ خودروی رسوبی داشتیم که تعداد آنها به ۲۰۲۱ خودرو رسیده و این آمار همچنان کاهش می‌یابد.

وی در خصوص کشفیات سلاح و مواد مخدر ابراز کرد: امسال سه هزار و ۲۴۹ کیلو و ۴۱۴ گرم مواد مخدر و سه هزار و ۸۰۰ قبضه سلاح شکاری و جنگی کشف شده است.

با متخلفان انتخاباتی برخورد جدی خواهد شد

این مقام مسئول در خصوص انتخابات عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته با تلفیق اسلام و مردم سالاری یک شیوه نوین با عنوان «مردم سالاری دینی» ارائه کند.

وی بیان کرد: امور با اتکا به رأی مردم اداره می‌شوند و این اهمیت نظر مردم در امور ملی را می‌رساند، امیدواریم که یک انتخابات پرشکوه، سالم و با حضور حداکثری مردم را شاهد باشیم.

کریمی ابراز کرد: رویکرد ما امسال پیشگیرانه بوده و در این راستا ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی از مهرماه جلسات خود را آغاز کرده است، ۱۰ جلسه در مرکز استان برگزار شده که ۳۶ مصوبه داشته، همچنین با تمامی افراد مرتبط با انتخابات جلسه تشکیل شده است.

دادستان کرمانشاه افزود: موارد جرم انگاری شده و از کسی پذیرفته نیست که نسبت به جرائم اعلام عدم اطلاع کند، ۴۱ جلسه در شهرستان‌ها برگزار شده که ۱۷۸ مصوبه داشته و مجموعاً ۵۱ جلسه با ۲۱۴ مصوبه در استان برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کاندیداها و مدیران جرائم دیده شده و صدور کیفرخواست نیز انجام خواهد شد، این امر موجب برخورد جدی‌تر می‌شود؛ با افرادی که به عنوان مجری انتخابات تخلف می‌کنند برخورد قطعی صورت می‌گیرد و تشکیل پرونده برای آنها صورت گرفته است.

کریمی اضافه کرد: ۶ نفر از مدیران معرفی شدند و تشکیل پرونده برای آنها صورت گرفت، جرائم در فضای مجازی و حقیقی تفاوتی ندارند و مجازات آنها یکسان است.

وی ادامه داد: مواردی مانند کاروان‌های تبلیغاتی، اظهارات خلاف قاعده، هتک حرمت اشخاص، دادن وعده‌های خارج از چهارچوب قانون، اخلال در ستادهای انتخاباتی خرید، فروش مستقیم و غیرمستقیم رای و اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی از جمله جرائم انتخاباتی است.

کریمی عنوان کرد: این اقدامات از زمان ثبت نام تا روز انتخابات ثابت است، همچنین تهدید و تطمیع در انتخابات، توهین و تخریب مجریان و ناظران آن و انجام فعالیت و تبلیغات انتخاباتی توسط مسئولان دولت چه در ساعات اداری و چه غیر اداری ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از امکانات و اموال دستگاه‌های دولتی برای انتخابات جرم است؛ مردم برای اعلام تخلفات انتخاباتی می‌توانند با شماره ۰۸۳۳۷۲۳۲۳۹۲ تماس حاصل نمایند.

دکمه بازگشت به بالا