اقتصادی

بی‌اعتنایی بازار سکه و طلا به کاهش قیمت‌های جهانی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با اشاره به نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی که در مجموع کاهش میانگین ١٩ دلاری را از خود بر جای گذاشت، گفت که بازار سکه و طلای داخلی اما تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز، تاثیرپذیر از افت قیمت طلا در بازارهای جهانی نبوده است.

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با اخبار ایران من، درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی‌، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، در بازارهای جهانی شاهد نوسانات بسیار هم بصورت افزایشی و هم بصورت کاهشی بودیم؛ اما نسبت به هفته‌های گذشته، بیشتر کاهشی طی شد و حتی تا ٣٧ دلار هم نوسان داشت و به زیر ٢٠٠٠ دلار هم و تا تقریباً ١٩٧٣ دلار هم رسید؛ اما در مجموع در طول یک هفته اخیر میانگین کاهش ١٩ دلاری اونس جهانی طلا رقم خورد. آخرین نرخ ثبت شده برای هر اونس طلا ٢٠٠۵ دلار است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: علاوه بر بازار های جهانی، بازار سکه و طلا در داخل نیز طی یک هفته اخیر، نوسانات بسیاری را به خود دید اما علی‌رغم بازارهای جهانی که اکثراً کاهشی طی مسیر می‌کرد، نوسانات بازار داخلی بیشتر میل به صعود داشت و در نهایت هم افزایشی به پایان رسید. 

وی افزود: این مسیر صعودی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، ناشی از نوسانات افزایشی نرخ ارز در بازار و اندکی هم افزایش تقاضای ایجاد شده در روزهای پایانی هفته بوده است. 

بذرافشان در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در پایان هفته‌، براساس آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۵۵٠ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته، در آخرین معاملات پایانی هفته ٣٢ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۶٠٠ هزار تومان افزایش به ٣٠ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. نیم سکه با ٣۵٠ هزار تومان افزایش ١٨ میلیون و ٢۵٠ هزار تومان و ربع سکه نیز با ٢٠٠ هزار تومان افزایش ١١ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان در آخرین معاملات پایانی هفته تعیین قیمت شد. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز پنج میلیون و ٨۵٠ هزار تومان دادوستد شد که نسبت به ابتدای هفته ۵٠ هزار تومان افزایش بها داشته است. 

این مقام صنفی ادامه داد: هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با میانگین ٢٣ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به بهای طلا در ابتدای هفته، دو میلیون و ٧٧٨ هزار تومان مبنای معاملات طلا به ازای هر گرم قرار گرفت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز خاطرنشان کرد: در پی روند صعودی قیمت سکه در بازار داخل، حباب سکه نیز این هفته بزرگتر شده و با ٢۵٠ هزار تومان افزایش به پنج میلیون و ٧۵٠ هزار تومان رسیده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا