اقتصادی

نکاتی که باید درباره کلاهبرداری تلفنی بدانید

اگرچه افراد سودجو از روش های مختلفی برای فریب و فریب کاربران استفاده می کنند، اما امروزه کلاهبرداری تلفنی بیش از هر زمان دیگری رایج شده است و به همین دلیل کارشناسان همواره به کاربران توصیه می کنند در هنگام مواجهه با موارد مشکوک هوشیار باشند.

به گزارش اخبار ایران من، بارها گفته شده که وقتی تلفنی ملاقات می کنید و مثلا به شما قول انعام و هدیه می دهند، اطلاعات کارت بانکی تان را می خواهند یا مواردی از این دست، باید مراقب باشید که با وجود درخواست از میان این پیشنهادات، این احتمال وجود دارد که فریب کلاهبرداران را بخورید.

وقتی با شما تماس می گیرند که به شما می گویند جایزه بزرگی از مسابقه ای گرفته اید که ممکن است در آن شرکت نکرده باشید. وقتی می گویند برای دریافت جایزه باید مبلغ مشخصی بپردازید یا از شما می خواهند اطلاعات خصوصی و محرمانه خود را به آنها بدهید، واضح است که باید مراقب باشید، زیرا اقدامات تجاری مطمئن و قانونی نیازی به اطلاعات مربوط به حساب مالی شما ندارد. . و حتی اگر به شما پول یا جایزه بدهند، نیازی به رمز کارت شما ندارند و ارائه شماره حساب یا شماره کارت کافی است.

نکته مهم این است که شما حق دارید هر کاری را که باید انجام دهید با هرکسی که با شما تماس می گیرد و نامه ای به شما می دهد، از آنها اطلاعات تجاری بخواهید، با آنها تماس بگیرید، مراجع آنها را بخواهید و به آنها فرصت دهید تا در مورد آن فکر کنند. و تصمیم گیری در مورد ایده های آنها. زیرا افرادی که کلاهبرداری های بازاریابی تلفنی قانونی را اجرا می کنند، از ارائه اطلاعات واضح در مورد کسب و کار خود خوشحال هستند.

یکی از انواع کلاهبرداری تلفنی این است که کلاهبرداران تماس های کوتاهی را با مشترکین شروع می کنند و به سرعت تلفن را قطع می کنند، اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن عادت دارند پس از هر تماس ناموفق با تماس گیرنده تماس بگیرند. در اغلب موارد چون این تماس ها از شماره های بین المللی انجام می شود، پس از برقراری تماس، هزینه های سنگینی از مشترکان ایرانی دریافت می شود.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت قبل پس از گسترش این روش متقلبانه تاکید کرد که «قانون بقای کلاهبرداران و قاچاقچیان تمام نمی شود، بلکه ابزارها را از نوعی به نوع دیگر تغییر می دهند، روزی کلاهبردار است. پیام دهید، امروز تماس از دست رفته را بگیرید و منتظر تماس باشید و مشترک تلفن همراه را شارژ کنید.” در پی این هشدار به کلیه مشترکان تلفن همراه توصیه شده است که از پاسخگویی به تماس های ناشناس و خارجی پس از برقراری تماس و قطع تماس به دلیل ترس از پرداخت مبالغ هنگفت خودداری کنند.

درخواست پول برای تطبیق هزینه های عملیاتی شکل دیگری از تقلب است. اگرچه اتصال قیمت ها با تک نرخی تماس درون شبکه ای یا خارج از شبکه با کاربران اول و دوم هیچ ضرری برای مشترکین ندارد و یکی از خدمات ارائه شده توسط اپراتورها می باشد، اما عده ای از این موضوع سوء استفاده کرده و با آنها تماس گرفتند. و از آنها خواست تا در مورد قیمت ها به توافق برسند. بله، این کارگران اعلام کردند که این درخواست ها تقلبی بوده و نباید بابت این خدمات پولی پرداخت شود.

بر اساس این گزارش، در کلاهبرداری از تماس های ناخواسته خارجی که به آن وانگیری گفته می شود، کلاهبرداران تماس های بی پاسخ یا اینترنت را به تلفن مشترک ارسال می کنند. مشترکین معمولاً با مشاهده تماس از دست رفته در تلفن خود با شماره های ذکر شده تماس می گیرند، این تماس ها معمولاً به کشورهای خارجی (به ویژه کشورهای آفریقایی) است.

اگر قربانی سعی کند دوباره با مهاجم تماس بگیرد، یک پیام ضبط شده برای او پخش می شود و بدون اینکه شخص متوجه شود پول زیادی خواهد داشت. اکثر مهاجمان با تبلیغ موضوعات پر زرق و برق مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره سعی می کنند قربانی را فریب دهند تا بیشتر صحبت کند و پول بیشتری بپردازد.

مشترکین در صورت مشاهده تماس از دست رفته باید به کدهای شماره گیری توجه داشته باشند و در صورتی که در حین مکالمه کدهای کشور دیگری به غیر از 0098 یا +98 بر روی صفحه نمایش گوشی نمایش داده شد، سریعاً توقف کرده و شماره را بررسی کنند. ضمناً مشترکین توجه داشته باشند که روی لینک های منتهی به تماس کلیک نکنند و در صورت برقراری تماس خارجی سریعاً تماس را قطع کنند.

در این رابطه آقای پیمان قره داغی – مدیرکل نظارتی حمایت از حقوق مصرف کنندگان – گفت: مدیریت مکالمات بین المللی طبق قانون و به منظور جلوگیری از کلاهبرداری از تماس های ناخواسته خارج از کشور و تحمیل هزینه های اضافی به مشترکین پیش بینی شده است. از این پس تمامی مشترکان تلفن همراه می توانند با شماره گیری کدهای *10*2922 در همراه اول و *8*1*555 در ایرانسل، تماس های بین المللی خود را مدیریت کنند.

وی در خصوص این نوع کلاهبرداری از طریق شماره های ویژه گفت: با توجه به اینکه شماره های ویژه بسیار گران هستند، پس از تماس با این شماره ها، هزینه های سنگینی از مشترکان دریافت می شود و یا پرداخت مشترک به طور همزمان تمام می شود، بنابراین مشترکانی که از تلفن همراه استفاده می کنند، باید به این شماره ها مراجعه کنند. . مراقب تماس با شماره های ناشناس و کلیک بر روی لینک های ناشناس باشید.

ضمناً مشترکین مخابرات در صورت تمایل و عدم نیاز به تماس بین المللی می توانند با مراجعه به قسمت ارتباطات من در پورتال شرکت مخابرات ایران به نشانی www.tci.ir صفر دوم را ببندند و یا به همین دلیل مراجعه کنند. در این قسمت اپراتور تلفن همراه محلی خود را مشخص کنید.

اخیراً شرکت مخابرات ایران نیز به مشترکان خود در مورد کلاهبرداری تلفن ثابت هشدار داده است. گزارش هایی مبنی بر تماس های کلاهبرداران از طریق تلفن ثابت به بهانه برگشت کابل و ارائه خدمات مخابراتی منتشر شده است که شرکت مخابرات ایران اعلام کرده است که کلاهبرداری بوده و شرکت مخابرات ایران از طریق وب سایت های قانونی با مشتریان در ارتباط است.

با توجه به اعلام این شرکت، لازم است مردم عزیز کشورمان با علم به این موضوع، در صورت برقراری ارتباط هر نوع گوشی با پیک و پیام رسان به بهانه تلاش برای بازگردانی کابل و جلوگیری از بسته شدن خطوط تلفن ثابت، از دادن تماس خودداری کنند. اعدادی که از تلفن خانه برخی افراد خوانده شده است باید از آن اجتناب کنند. همچنین مشترکین می توانند با روش پاسخگویی 2021 شرکت مخابرات ایران اینگونه شایعات و موارد مشابه را مطرح کنند.

در هنگام تماس با شهروندان، ذینفعان از آنها می خواهند شماره هایی را که به صورت پیامک یا تماس صوتی ارسال می شود، برای جلوگیری از هک شدن گوشی و … به آنها بدهند. تمامی این موارد کلاهبرداری محسوب می شود و شهروندان مراقب باشند کدهای دریافتی از گوشی یا موبایل خود را برای کسی نخوانند.

افشای چنین کدهایی ممکن است منجر به دسترسی غیرمجاز به حساب های عمومی، سوء استفاده از اطلاعات شخصی و غیره شود. مهم ترین نکته این است که هیچ دستگاه، شرکت، سازمان و غیره وجود ندارد، در هنگام ارتباط با شهروندان از آنها کد، پول و … بخواهید و در صورت مواجه شدن شهروندان با این گونه تماس ها، نسبت به صحت و تماس خود شک کنند. redial: گیرنده موافق نیست.

بنابراین، از آنجایی که امروزه بازار سود برای جستجو و دریافت وجه اضافی برای خدمات بسیار داغ است و هر سودجویی از روشی برای فریب و فریب کاربران استفاده می کند، کاربران باید مراقب باشند که در هنگام مواجهه با چنین مواردی، به دلایلی، افراد دارای اختلالات شناختی مواجه شوند. خودکنترلی باید صبور باشد. مرحله اول به این افراد هزینه می پردازند و پس از آن موضوع را با کارمند و مسئولین مربوطه در میان می گذارند.

همچنین هنگامی که با موارد مشکوک مواجه می شوید، هر جا که کاربران احساس می کنند تناقض وجود دارد یا هر زمان که به تماس گیرنده مشکوک می شوند، بهتر است تماس را قطع کنند. این خیلی زیرکانه و به هر شکلی بی احترامی است. کارشناسان می گویند که کاربران باید از افرادی که به آنها اعتماد دارند، اعضای خانواده و پلیس در مورد این جرایم بپرسند و از آنها در مورد جرایم بپرسند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا