ایران کسب و کارعمومی

علائم خرابی لاستیک ماشین

لاستیک یا تایر خودرو یکی از قطعات مهم و مصرفی ماشین می باشد. خرابی و استهلاک آن می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری به خودروی شما وارد کند. بنابراین بررسی مداوم علائم خرابی لاستیک خودرو یکی از کارهایی می باشد که خودتان نیز می توانید به صورت مداوم انجام دهید. زیرا این قطعه کاملاً در دسترس می باشد. علائم خرابی لاستیک خودرو کاملاً مشهود می باشد و بیشتر موارد آن به صورت ملموس قابل بررسی است.

همانطور که گفته شد لاستیک خودرو یکی از بیرونی ترین قطعات و مصرفی می باشد. این قطعه کاملاً تحت تاثیر عوامل بیرونی می باشد. در صورت خرابی لاستیک خودرو می توانید از خدمات خودروبر کرج استفاده نمایید .در صورتیکه خرابی لاستیک خودرو دیر شناسایی بشود می تواند آسیب های جدی به قسمت های دیگر خودرو مانند جلو بندی و دیگر قسمت ها وارد بکند که در آن صورت شما ممکن است جدا از تعویض تایر خودرو مجبور به نیز بشوید. در ادامه مقاله با بررسی نشانه های خرابی و دلایل آن همراه ما باشید.

لاستیک خودرو چیست؟

تایر خودرو یک لایه لاستیکی می باشد که بر روی چرخ ماشین وصل می شود. به کمک این قطعه خودرو امکان حرکت را به دست می آورد. با انتقال قدرت و انرژی از قطعات داخلی خودرو لاستیک شروع به چرخیدن می کنند و ماشین شروع به حرکت میکند. لاستیک ها با قطعات و سیستم های مختلفی در خودرو درگیر می باشند.

لاستیک ها با سیستم فنر بندی ماشین، جلو بندی و سیستم ترمز ماشین کاملاً در ارتباط می باشند. این قطعه علاوه بر حرکت مستقیم خودرو موجب چرخیدن ماشین نیز می شود بنابراین در حفظ تعادل ماشین دخیل می باشند. با توجه به اهمیت لاستیک ها طبق مقالات ارائه شده نیز می تواند بر دیگر قسمت های خودرو تاثیر بگذارد. بنابراین شناسایی خرابی لاستیک ها و رسیدگی به خرابی ها آن یک امر لازم می باشد.در ادامه با بررسی  علائم خرابی لاستیک خودرو با همراه باشید.

علائم خرابی لاستیک ماشین

خرابی لاستیک ماشین نیز مانند دیگر قطعات خودرو دارای علائم و نشانه هایی می باشد مانند ترک در لاستیک، ار بین رفتن عاج تایر، ایجاد بر آمدگی در لاستیک خودرو و لرزش فرمان خودرو می باشد. بعضی موارد همانند لرزش فرمان خودرو را نیز می توانید به صورت کاملتر در مقاله بخوانید.

همانطور که می دانید فشار زیادی از وزن خودرو بر روی لاستیک ها می باشد. همچنین لاستیک ها با سطوح مختلفی در تماس می باشند. بنابراین سلامت لاستیک ها مخصوصاً برای مسافت های طولانی بسیار پر اهمیت می باشد. دلایل زیادی می تواند باعث مستهلک شدن تایرها بشوند. از جمله نحوه رانندگی، ترمز گرفتن های مکرر و ناگهانی و گذر از سطوح ناهموار عوامل تاثیر گذار بر خرابی لاستیک ها هستند. در ادامه به علائم خرابی لاستیک خودرو اشاره خواهیم نمود.

ایجاد برآمدگی در لاستیک خودرو

هر گونه تغییر شکل در لاستیک می تواند یکی از علائم خرابی آن باشد. یکی از این تغیرر شکل ها در لاستیک برآمدگی در لاستیک یا اصطلاحاً تاول در آن می باشد. این اتفاق با رسیدن فشار هوا به لایه بیرون لاستیک رخ می دهد. به محض دیدن این مشکل در لاستیک باید اقدام به تعویض آن بنمایید. با وجود این مشکل اقدام به رانندگی می تواند پر خطر باشد زیرا منجر به ترکیدن و از بین رفتن تعادل خودرو بشود. این عامل جان سرنشنان را به خطر می اندازد به علاوه اینکه خسارات سنگینی بر خودروی شما وارد می کند.

ساییدگی لاستیک خودرو

لاستیک ها دارای عاج می باشند. این عاج ها به لاستیک کمک می کنند تا چسبندگی بیشتری برای آنها نسبت به سطوح ایجاد کنند. همچنین باعث می شوند که از پدیده آکوا پلنینگ جلوگیری شود. پدیده آکواپلنینگ به حالتی گفته می شود که آب باقیمانده بر سطح جاده در مقابل خودروی شما انباشته شده و موجب انحراف خودرو شما می شوند.

عاج لاستیک دارای عمق استانداری می باشند.  اگر این عمق از 1.6 میلیمتر کاهش باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. در صورتیکه مسیر عبور شما دارای ناهمواری های بسیار می باشد و همچنین محل تجمع آب می باشد باید حداقل سالی دو بار نسبت به عمق عاج آن را بررسی نمایید. از علائم خرابی لاستیک خودرو ساییدگی عاج آن می باشد که این بررسی با قرار دادن یک سکه بین عاج ها انجام دهید. زمانیکه سکه را در بین عاج ها قرار می دهید نباید لبه عاج از زه کناری سکه پایینتر باشد. به این تست اصطلاحاً تست سکه ای ی گویند.

ترک های روی لاستیک

مسلماً مشخص ترین خرابی در هر قطعه از بین رفتن شکل ظاهری آن می باشد. یکی از آن نشانه ها از بین رفتن عاج لاستیک بود که در بالا توضیح دادیم. دیگری ایجاد انواع ترک در لاستیک می باشد. دیدن این علامت در لاستیک نشان دهنده عمر آن می باشد و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. معمولاً در این حالت بعد از باد کردن ماشین بزودی فشار باد آن کم می شود. اگر این مشکل را رفع ننمایید ممکن منجر به انفجار آن بشود. کیفیت لاستیک ها یکی از اصول خرید آن می باشد که باید از فروشگاه های مجار اقدام به خرید لاستیک نو یا استوک بکنید. جهت خرید با کیفیت می توانید از خدمات فیکس اپ کار استفاده نمایید.

لرزش خودرو

لاستیک ها یکی از قطعاتی می باشند که باعث حفظ تعادل خودرو می شوند. حفظ این تعادل بستگی به کیفیت بالای لاستیک ها و نصب صحیح آن دارد. لرزش خودرو در بسیاری از حالات طبیعی می باشد. به عنوان مثال هنگام عبور از سطوح ناهموار لرزش کمی به ماشین وارد می شود. اما اگر در موارد دیگر مانند فشردن ترمز این اتفاق رخ دهد می تواند مشکل از لاستیک خودرو باشد. بروز این مشکل در خودرو می تواند به قسمت های دیگر از خودرو خسارات بیشتری وارد بکند. به عنوان مثال می تواند به جلوبندی ماشین آسیب وارد کند. در این صورت علاوه بر تعویض لاستیک ها هزینه نیز اضافه خواهد شد.

عمر لاستیک

یکی دیگر از علائم خرابی لاستیک خودرو ، توجه به عمر آنهاست. اغلب کارشناسان توصیه می کنند تا تعویض 2 جفت لاستیک خودرو هر 6 سال یک بار انجام گردد. توجه به این موضوع حتی برای خودروهایی که تایمی طولانی در پارکینگ هستند هم باید مد نظر قرار گیرد.

دلایل خرابی لاستیک خودرو

در بالا علائم این خرابی ها را گفتیم. بسیاری از این خرابی ها در اثر برخورد با اجسام و سطوح نا هموار و نحوه رانندگی راننده ایجاد می شود. در بسیاری از موارد نحوه ایجاد شتاب در خودرو نیز تاثیر گذار می باشد. اینکه بدانیم چه مواردی باعث ایجاد خرابی می شود می تواند طول عمر لاستیک را افزایش بدهد. شرط افزایش طول عمر لاستیک خودرو و کاهش علائم خرابی لاستیک خودرو دانستن علل ایجاد خرابی می باشد.

  1. ساییدگی پاشنه و پنجه لاستیک: لاستیک دارای عاج هایی می باشد تا چسبندگی لاستیک را به سطح جاده بیشتر بکند. همچنین موجب می شود تا در مسیر هایی که آب وجود دارد بهتر حرکت کند. ایجاد این نوع ساییدگی می تواند به دلیل اشکال در سیستم تعلیق خودرو و رانندگی در مسیر های طولانی باشد.
  2. ساییدگی مرکز لاستیک: این نوع فرسودگی خودرو بر اثر تحرک زیاد ماشین می باشد. شتاب گیری سریع  ترمز های مکرر می تواند عاملی بر ایجاد این مشکل بشود.
  3. ساییدگی یکطرفه لاستیک: دلایل بروز این مشکل می تواند از سیستم تعلیق، برخورد با جدول ها و همچنین بالانس نبودن لاستیک ها می باشد. بنابراین با استفاده از می توانید از تنظیم بودن سیستم تعلیق و بالانس بودن لاستیک ها اطمینان حاصل نمایید.
  4. برآمدگی لاستیک: این حالت اصطلاحاْ به آن دو پوسته شدن نیز می گویند. این مشکل معمولاً به دلیل ضربه می باشد. عبور از موانع سخت باعث فشار به دیواره ی خارجی می شود.
  5. فرو رفتگی در لاستیک: این حالت معمولاً خطری را ایجاد نمی کند ولی برای بررسی بیشتر بهتر است به یک فرد متخصص در مراجعه بفرمایید.
  6. بریدگی و پنجر شدن لاستیک: هر دوی این موارد بر اثر برجورد با اجسام بیرون ایجاد می شود. که باید در اولین فرصت اقدام به تعمیر یا تعویض لاستیک ها بنمایید.

جلوگیری از بروز خرابی در لاستیک ها

یکی ار عواملی که می تواند از خرابی لاستیک ها جلوگیری مند جابجایی موقعیت آنها می باشد. طی مدت زمان های مشخص می توانید لاستیک هایی که در محور های قدرتمند می باشند را با دیگر قسمت جابجا کنید تا سایش به طور یکنواخت صورت بگیرد. اگر با یک مانع یا سطح نا هموار شدیدی مواجه شدید باید سرعت بسلامت لاستیک های خودرو نقش مهمی در امنیت و آرامش سرنشینان دارد.

بررسی مداوم و آشنایی با علائم خرابی لاستیک ماشین می تواند در عملکرد بهتر خودرو و ایمنی سرنشینان نقش مهمی داشته باشد. سوراخ شدن لاستیک، ایجاد برامدگی، ترک یا سایش، هر کدام می توانند علائمی از ناسالم بودن لاستیک خودروی شما باشند. تشخیص به موقع هر یک از این علائم می تواند آرامش خاطر را برای رانندگی تان به همراه آورد. گرچه تعویض لاستیک یا می توانند روش های مفیدی برای نوسازی قطعات بدنه خودرو شما باشند، اما، پیشگیری از ایجاد آسیب به لاستیک و دیگر قطعات می تواند شما را از پرداخت هزینه های گزاف جهت سرویس معاف کند.

 

دکمه بازگشت به بالا