علمی

آینده استتار نیروهای آمریکایی دردست این دو فناوری است/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین و براساس گزارش عصر ایران، دسترسی گسترده به سامانه هایی مانند دوربین های دید در شب و حرارتی، نحوه پنهان کردن وسایل نقلیه و پرسنل نیروهای مسلح آمریکا در میدان جنگ را متحول کرده است. هر دو فناوری که به آنها اشاره شد، شناسایی نیروها و تجهیزات را حتی در تاریکی آسان تر می کند. از آنجایی که چنین سامانه هایی در اختیار دیگر ارتش های جهان نیز قرار دارند، آمریکا در میانه یک رقابت فناورانه برای دیدن و دیده نشدن قرار گرفته است.

در ادامه با دو نوآوری که به سربازان آمریکایی در پنهان باقی ماندن از دید نیروهای دشمن در میدان جنگ کمک می کند، بیشتر آشنا می شویم.

نیروهای نظامی مدت هاست که از تورهای استتار برای پنهان کردن وسایل نقلیه و پرسنل در میدان جنگ استفاده می کنند. به رغم فراگیر بودنشان، این تورها توانایی مقابله با حسگرهای جدیدی را ندارند که وارد میدان جنگ می شوند و قادر به دیدن چیزی بیشتر از طیف نور مرئی هستند. این شرایط موجب منسوخ شدن تورهای استتار قدیمی در برابر ابزارهایی مانند دوربین های دید در شب و حرارتی می شود.

شرکت فیبروتکس (Fibrotex) این آسیب پذیری را با سامانه توری استتار فوق سبک (Ultra-light Camouflage Netting System) نسل بعدی خود حل کرده است. این سامانه پنهان کردن بهتر هر آنچه زیرش قرار می گیرد را هدف قرار داده است و همچنین سریع تر و آسان تر راه اندازی و جمع می شود.

ممکن است متوجه شده باشید که این سامانه جدید در واقع به جای آن که توری باشد، حالت برزنتی دارد. این به دلیل طراحی است، زیرا باید توانایی پنهان کردن وسایل نقلیه و تجهیزات دیگر را داشته باشد. در واقع، موارد بسیار هوشمندانه ای در جریان هستند که امکان ایجاد یک شنل نامرئی چند طیفی را فراهم می کنند.

این بیشتر از طریق علم مواد و پوشش های هوشمندانه ای حاصل می شود که در پارچه سامانه توری استتار فوق سبک به کار گرفته شده است. یکی از بزرگترین تهدیدات چند طیفی، دوربین های حرارتی است، زیرا برای کار کردن به هیچ نور مرئی نیاز ندارند. باید اشاره داشت که دوربین های دید در شب به نور مرئی نیاز دارند زیرا روشنایی موجود را تقویت می کند.

برای دفاع در برابر دوربین های حرارتی، پارچه سامانه توری استتار فوق سبک از یک ماده بازتابنده فوق العاده ساخته شده است که اثر گرما را پراکنده می کند. این امر موجب ناپدید شدن برزنت می شود زیرا اثر حرارتی از هر چیز در اطراف خود را بازتاب می دهد.

فیبروتکس در حال نهایی کردن قراردادی 10 ساله به ارزش 480 میلیون دلار با ارتش آمریکا برای توسعه نسل بعدی فناوری استتار است.

آینده استتار نیروهای آمریکایی دردست این دو فناوری است/ عکس

دهه ها تجربه رزمی در سامانه گیلی بهبود یافته (Improved Ghillie System) به اوج خود رسیده است. جدیدترین لباس استتار امکان پنهان شدن بهتر تک تیراندازها در برابر دوربین های دید در شب را فراهم می کند. این در شرایطیست که همچنان تنفس پذیر، سبک و ضد شعله است.

لباس گیلی (Ghillie suit) برای مدت طولانی ابزار نهایی برای جلوگیری از دیدن شدن تک تیراندازها بوده است. این لبس استتار توسط شکاربانان اسکاتلندی در قرن هفدهم اختراع شد. هدف آن ترکیب شدن با محیط اطراف و پنهان کردن نیم رخ انسانی است.

این لباس به شکارچیان اجازه داد که تقریبا غیر قابل شناسایی شده و راحت تر به حیوانات نزدیک شوند. پس جای شگفتی نیست که چنین ایده ای مورد توجه ارتش بریتانیا قرار بگیرد و لباس گیلی خیلی زود در جنگ جهانی اول به کار گرفته شد. باید اشاره داشت که ارتش آمریکا استفاده از لباس گیلی را تا زمان جنگ ویتنام آغاز نکرد.

این لباس های گیلی قدیمی فوق العاده موثر بوده، اما بی ایراد نبودند. به عنوان نمونه، آنها بسیار گرم، سنگین و حتی خطرناک برای پوشیدن بودند، زیرا مواد مورد استفاده در ساخت آنها بسیار قابل احتراق بود.

سامانه گیلی ضد شعله (Flame-Resistant Ghillie System) که برای نخستین بار در سال 2012 معرفی شد، مشکل آتش گرفتن سریع به دلیل استفاده از نوارهای کرباسی قابل اشتعال را برطرف کرد. با این وجود، سامانه گیلی ضد شعله همچنان بسیار گرم، سنگین و کار کردن با آن دشوار بود.

سامانه گیلی بهبود یافته یک بازسازی کامل از لباس گیلی موجود است. هدف آن بهبود شرایط تقریبا در هر بخش است که آن را به لباسی تنفس پذیر، راحت، سبک وزن و ضد شعله تبدیل می کند. همه اینها در شرایطی است که اثر فروسرخ تک تیرانداز در دستگاه های دید در شب نیز کاهش می یابد.

سامانه گیلی بهبود یافته یک سامانه ماژولار است که روی یونیفرم پوشیده می شود – این شامل آستین ها، ساق ها، یک نقاب و یک شنل می شود. این به تک تیرانداز اجازه می دهد قطعات را مطابق با نیازهای خاص خود اضافه یا حذف کند. پارچه مورد استفاده تنفس پذیر و سبک وزن است، از این رو، وزن لباس استتار بیش از 2.3 کیلوگرم نمی شود.

اطلاعات چندانی درباره این که سامانه گیلی بهبود یافته چگونه اثر فروسرخ را به حداقل می رساند، وجود ندارد. همراه با قابلیت های جدید، سامانه گیلی بهبود یافته نسبت به سامانه گیلی ضد شعله 1300 دلاری، مقرون به صرفه تر نیز است.

۲۲۷۲۲۷

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا