اقتصادی

جنجال بازی جدید تلگرام؛ نات‌کوین کلاهبرداری است؟

بررسی‌ها حاکی است یک بازی مبتنی بر یک شبکه اجتماعی خارجی که پرسروصدا و به نوعی جنجالی شده، به سرعت در حال رشد است و کاربران بسیاری به دلایل مختلف از جمله احتمال ارزش یافتن آن در آینده به عنوان یک رمزارز، نسبت به استخراج آن اقدام می‌کنند.

به گزارش اخبار ایران من، اخیرا یک بازی، توسط بنیاد Ton طراحی و روی اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام منتشر شده که کاربران باید یک مینی اپ تلگرام را نصب کرده و روی آیکون‌های آن با نام نات کوین (Notcoin) کلیک کنند.

عاملی که باعث افزایش محبوبیت رمزارز نات کوین شده این است که فقط یک رمز ارز نیست، بلکه یک بازی مبتنی بر میم است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با ضربه زدن روی صفحه، امتیاز و کوین کسب کنند و به دلیل سهولت و جذابیت در مدت کوتاهی محبوبیت بسیاری به دست آورده است و میلیون‌ها نفر در مرحله آزمایشی آن شرکت کرده‌اند.

این بازی به گونه ای طراحی شده است که ساده و آسان باشد و نیازی به نصب، ثبت نام و هزینه ندارد. هر کسی که یک مرورگر وب و اتصال به اینترنت داشته باشد می‌تواند بلافاصله شروع به بازی کرده و نات کوین به دست آورد. کاربران با استفاده از نات کوین‌هایی که به دست آورده‌اند می‌توانند آیتم‌های مختلف درون بازی را خریداری کنند تا از این طریق امکان استخراح نات کوین های بیشتری برای آن‌ها فراهم شود.

 میم کوین چیست؟

براساس بررسی‌ نظر کارشناسان و تحلیلگران در مقالات مختلف، میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که بر اساس میم یا شوخی اینترنتی ساخته می‌شوند که از ارزش زیادی هم برخوردار نیستند اما بعضی مواقع تحت شرایطی مانند حمایت سلبریتی‌ها و پذیرش جامعه در شبکه‌های اجتماعی یا تعهد کاربران به پلتفرمی که آن‌ها را معرفی می‌کنند، مورد توجه قرار می‌گیرند و در نهایت رشد می‌کنند.

کارشناسان براین باورند اگرچه پس از فراگیر شدن این ارز دیجیتال در مدت زمان کوتاهی در  گوشه و کنار جهان طرفداران بسیاری پیدا کرد اما جالب است که گفته شود تیم سازنده آن هیچ هزینه‌ای برای تبلیغات نکرده‌اند بلکه به صورت تبلیغات دهان به دهان در جامعه اعضای تلگرام مشهور شده است.

با توجه به اینکه محبوبیت این بازی پس از مدت کوتاهی از عرضه رسمی آن، به شدت افزایش یافت و طبق اعلام تنها در ۱۰ روز ۶.۳ میلیون بازیکن در آن فعالیت داشتند و اکنون میلیون‌ها نفر در سطح جهان مشغول ماین نات کوین هستند، اما این سوال وجود دارد که آیا این اشتیاق تضمین می‌کند که این پروژه کلاهبرداری نباشد؟

به اعتقاد تحلیلگران، اگر این بازی را همانند یک پروژه ارز دیجیتال بررسی کنیم، باید مشخص کنیم که آیا استانداردهای لازم برای یک پروژه قابل قبول در دنیای ارزهای دیجیتال را دارد؟  و این در حالی است که نات کوین یک ارز دیجیتال واقعی نیست و در بلاک چین TON ساخته نشده و در نتیجه این مساله آن را بیشتر به یک بازاریابی اینترنتی تبدیل می‌کند.

اکنون نات کوین به موازات رشد کاربران جهانی آن، در ایران هم مورد توجه برخی کاربران قرار گرفته است و  اگرچه تا به حال اطلاعات رسمی در این زمینه منتشر نشده اما به نظر می‌رسد به دلیل اینکه سازنده آن تیم پاول دوروف است، نوعی اعتماد به کاربر برای بازی و ورود به سایت یا ربات را می‌دهد، درصورتی که کارشناسان همواره درباره پدیده‌های نوظهور و البته ناشناخته هشدار داده‌اند.

در نتیجه این سوال هم مطرح می‌شود که موضوعی که چندی است توسط مثلا برخی سلبریتی‌ها تبلیغ شده و دسترسی آن برای عموم مردم فراهم است و به راحتی می‌توان آن را به دست آورد، چرا باید در آینده با ارزش شود؟ بنابراین توصیه می‌شود کاربران با امید با ارزش شدن این ارز دیجیتال در آینده از آن استفاده نکنند.

چند سال گذشته هم اتفاق مشابهی رخ داد و برای مدتی اپلیکیشن نتورک بین کاربران بسیاری معروف و مورد استفاده قرار گرفت. این پروژه مدعی بود اولین ارز دیجیتال قابل استخراج توسط موبایل بود که در نتیجه مشخص شد ادعای آنها غیر واقعی بوده و اولین نبودند.

در هر حال سال‌های بسیاری است که گرایش جدیدی در حوزه پولی دنیا با نام رمزارزها به وجود آمده و این روزها جنبه‌های جدیدی از رمزارزها نمود بیشتری یافته است. در هر صورت این پدیده نوظهور ممکن است پیامدهای احتمالی هم در خود داشته باشد؛ از نظر روانشناسی شاید طمع باعث می‌شود تا افراد به این بازارها کشیده شوند و برخی نیز به علت خوش بینی برای کسب سود بیشتر اعتماد می‌کنند و سرمایه خود را از دست می‌دهند، برای ورود به بازار رمزارزها دانش زیادی در زمینه‌های امنیتی، تحلیل بازار اقتصادی و فناوری اطلاعات نیاز است و اگر افراد دارای این دانش نیستند از ورود به آن به شدت پرهیز کنند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا