۲۰ نکته مهم درس اول زبان دوازدهم | راهنمای کامل آمادگی امتحان

کنکور

نکات مهم درس اول زبان دوازدهم

درس اول زبان انگلیسی پایه دوازدهم، با عنوان «Sense of Appreciation» یا «حس قدردانی»، دروازه ای به سوی مفاهیم عمیق تر و کاربردی تر زبان انگلیسی است. تسلط بر این درس برای موفقیت در امتحانات نهایی و کنکور سراسری، از اهمیت بالایی برخوردار است و به دانش آموزان کمک می کند تا پایه های زبانی خود را استحکام بخشند.

آمادگی برای امتحانات نهایی و کنکور، نیازمند درک عمیق تمامی بخش های کتاب درسی است. این مقاله با هدف ارائه یک منبع جامع و کاربردی، به بررسی جزئیات درس اول زبان انگلیسی دوازدهم، از جمله واژگان کلیدی، قواعد گرامری، ترجمه متن ها و نکات درک مطلب می پردازد. بسیاری از دانش آموزان، در طول سال های تحصیل، همواره به دنبال یافتن منابعی هستند که بتواند تمامی زوایای یک درس را به شیوه ای مؤثر و قابل فهم پوشش دهد و مسیر یادگیری را برایشان هموار سازد. در این مسیر، آگاهی از نکات مهم و چالش برانگیز هر بخش از درس، می تواند تفاوتی چشمگیر در عملکرد تحصیلی ایجاد کند.

معمولاً، دانش آموزان با ورود به پایه دوازدهم، سطح جدیدی از انتظارات آموزشی را تجربه می کنند. درس زبان انگلیسی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ مفاهیم گرامری پیچیده تر، واژگان تخصصی تر و متون با عمق معنایی بیشتر، همگی بخشی از این چالش ها به شمار می آیند. درس اول، به دلیل ماهیت مقدماتی خود، بستری مناسب برای تثبیت مفاهیم پیشین و آشنایی با مباحث آتی است. از همین رو، تسلط کامل بر آن، گامی اساسی در جهت موفقیت در ادامه مسیر یادگیری زبان انگلیسی تلقی می شود. این مقاله تلاش دارد تا با رویکردی جامع، تمام نکات مورد نیاز را برای دانش آموزان رشته های تجربی، ریاضی و انسانی فراهم آورد تا هیچ ابهامی در مسیر یادگیری باقی نماند.

مرور کلی و ورود به دنیای «Sense of Appreciation»

درس اول کتاب زبان انگلیسی دوازدهم، با ارائه حقایقی جالب و یک مکالمه معنادار، خوانندگان را به دنیای «حس قدردانی» وارد می کند. این بخش، زمینه ساز درک مفاهیم عمیق تر گرامر و واژگان درس است و پیامی اخلاقی را نیز در خود جای داده است که اهمیت کمک به دیگران و احترام به بزرگان را یادآوری می کند.

بخش Get Ready: مقدمه ای بر ارزش ها

این بخش با جملاتی آغاز می شود که نه تنها اطلاعاتی جالب را ارائه می دهند، بلکه به نوعی ارزش های اخلاقی و اجتماعی را نیز ترویج می کنند. تحلیل این جملات می تواند درک دانش آموزان را از ارتباط متن با زندگی واقعی افزایش دهد. به عنوان مثال، جملاتی مانند «Helping others lowers blood pressure» یا «Kindness boosts energy and strength in elderly people»، علاوه بر انتقال اطلاعات، بر فواید اعمال نیکو نیز تأکید دارند. این جملات نشان می دهند که چگونه یک عمل ساده، می تواند تأثیرات گسترده ای بر سلامت جسم و روان داشته باشد.

جملات این بخش به شرح زیر هستند:

  • Helping others lowers blood pressure. (کمک به دیگران فشار خون را کاهش می دهد.)
  • Kindness boosts energy and strength in elderly people. (مهربانی انرژی و قدرت را در کهنسالان تقویت می کند.)
  • Teenagers who help others are more successful in life. (نوجوانانی که به دیگران کمک می کنند در زندگی موفق تر هستند.)
  • Listening to the advice of older people improves our lives. (گوش دادن به نصیحت بزرگترها زندگی ما را بهبود می بخشد.)
  • Taking care of grandchildren increases brain function and memory. (مراقبت از نوه ها کارایی مغز و حافظه را افزایش می دهد.)

در ادامه، بخش Get Ready شامل جملاتی می شود که مستقیماً به مفهوم احترام و مراقبت اشاره دارد. این جملات نیز به تقویت حس قدردانی و مسئولیت پذیری در دانش آموزان کمک می کند:

  1. Children should respect their parents. (بچه ها باید به والدین خود احترام بگذارند.)
  2. We have to take care of elderly people. (ما باید از افراد کهنسال مراقبت کنیم.)
  3. Family members should listen to each other. (اعضای خانواده باید به یکدیگر گوش دهند.)
  4. We can help many people by donating what they need. (ما می توانیم با اهدا کردن آنچه افراد نیاز دارند، به بسیاری از آن ها کمک کنیم.)

گفتگوی الهام بخش: داستان زندگی دکتر محمد قریب

مکالمه درس اول، روایتگر داستان زندگی دکتر محمد قریب، یکی از پزشکان برجسته ایران، است. این گفتگو بین سارا و یک پرستار صورت می گیرد و به معرفی شخصیت، خدمات و تأثیرات دکتر قریب می پردازد. دانش آموزان با مطالعه و ترجمه دقیق این مکالمه، نه تنها با زندگی یک الگو آشنا می شوند، بلکه به طور غیرمستقیم با واژگان و ساختارهای گرامری مهمی نیز برخورد می کنند که در ادامه درس به تفصیل به آن ها پرداخته خواهد شد.

این گفتگو به شرح زیر است:

Sara: Excuse me, who is that man in the picture?

Nurse: Oh, don’t you know him? Have you ever heard of Dr. Mohammad Gharib?

Sara: I guess I have only seen his name in my English book, but I’m not sure about it.

Nurse: Dr. Gharib was a famous physician.

Sara: Oh,… can you tell me a little about his life?

Nurse: Dr. Gharib was born in Tehran in 1288. After receiving his diploma, he went abroad to study medicine. In 1316 he became a physician and then came back to his homeland. In 1347 this center was founded by Dr. Gharib and one of his close friends.

Sara: Really? I didn’t know that.

Nurse: Dr. Gharib was also a generous man. He spared no pains to cure sick children. He was very friendly and helpful to poor families. Not surprisingly, he was regarded as a dedicated physician.

Sara: It’s a pity! I didn’t know such a great man.

Nurse: He was known as a distinguished university professor, too. The first Persian textbook on children’s diseases was written by him. He taught medicine to thousands of students.

Sara: Oh, what a great man he was!

Nurse: By the way, it might be interesting to know that your physician was one of Dr. Gharib’s students!

Sara: Really?! That’s interesting!

ترجمه این مکالمه می تواند به دانش آموزان کمک کند تا مفهوم کلی و جزئیات آن را بهتر درک کنند. این گفتگو حاوی نکات زبانی متعددی است که در بخش های بعدی گرامر و واژگان مورد بررسی قرار می گیرد. به عنوان مثال، جملات مجهول در وصف دکتر قریب، یا استفاده از اصطلاحات خاص، همگی از مواردی هستند که در این مکالمه گنجانده شده اند.

ترجمه مکالمه:

سارا: ببخشید، آن مرد توی عکس کیست؟

پرستار: اوه، شما ایشان را نمی شناسید؟ آیا تا به حال اسم دکتر محمد قریب را شنیده اید؟

سارا: فکر کنم فقط اسمش را در کتاب انگلیسی ام دیده ام، اما مطمئن نیستم.

پرستار: دکتر قریب یک پزشک مشهور بود.

سارا: اوه، می توانید کمی درباره زندگی اش برایم بگویید؟

پرستار: دکتر قریب در سال ۱۲۸۸ در تهران متولد شد. پس از گرفتن دیپلم، برای تحصیل پزشکی به خارج از کشور رفت. در سال ۱۳۱۶ پزشک شد و سپس به وطنش بازگشت. این مرکز در سال ۱۳۴۷ توسط دکتر قریب و یکی از دوستان نزدیکش تأسیس شد.

سارا: واقعاً؟ این را نمی دانستم.

پرستار: دکتر قریب مردی بخشنده نیز بود. او از هیچ تلاشی برای درمان کودکان بیمار فروگذار نمی کرد. با خانواده های فقیر بسیار صمیمی و یاری رسان بود. جای تعجب نیست که او به عنوان یک پزشک فداکار مورد احترام قرار گرفت.

سارا: چه حیف! من چنین مرد بزرگی را نمی شناختم.

پرستار: او به عنوان یک استاد دانشگاه برجسته نیز شناخته می شد. اولین کتاب فارسی درباره بیماری های کودکان توسط او نوشته شد. او به هزاران دانشجو پزشکی آموخت.

سارا: اوه، چه مرد بزرگی بود!

پرستار: راستی، شاید جالب باشد که بدانید پزشک شما یکی از دانشجویان دکتر قریب بود!

سارا: واقعاً؟! این جالب است!

پاسخ به سوالات شفاهی مطرح شده در کتاب درسی، به صورت نوشتاری و تحلیلی، می تواند به دانش آموزان در تثبیت درک خود از مکالمه یاری رساند:

  1. When was Dr. Gharib born? (He was born in 1288.)
  2. Why was Dr. Gharib regarded as a kind physician? (Because he was very friendly and helpful to poor families, and he spared no pains to cure sick children.)
  3. Have you seen Dr. Gharib TV series? (پاسخ به این سوال بستگی به دانش آموز دارد: Yes, I have. / No, I haven’t.)

واژگان کلیدی: دروازه ای به درک عمیق تر درس اول زبان دوازدهم

بخش واژگان، قلب هر درس زبان است و تسلط بر آن، سنگ بنای درک مطلب و توانایی های ارتباطی است. دانش آموزان با یادگیری دقیق لغات و اصطلاحات جدید، قادر خواهند بود متون را بهتر درک کرده و در مکالمات و نوشته های خود از آن ها استفاده کنند. این بخش به گونه ای طراحی شده است که به دانشجویان در ایجاد یک بانک لغات غنی کمک کند.

گنجینه لغات مهم درس اول Vision 3

درک صحیح معنی لغات و توانایی به کارگیری آن ها در جملات، از اهمیت بالایی برخوردار است. جدول زیر، لیستی از کلمات مهم درس اول را همراه با نوع کلمه، معنی فارسی و مثالی کاربردی ارائه می دهد:

کلمه انگلیسی نوع کلمه معنی فارسی مثال کاربردی
appreciate Verb قدردانی کردن، ارزش قائل شدن We should appreciate our parents’ sacrifices.
appreciation Noun قدردانی، سپاسگزاری Showing appreciation is important in any relationship.
physician Noun پزشک، طبیب Dr. Gharib was a famous physician.
regard Verb / Noun توجه، احترام، تلقی کردن He was regarded as a dedicated doctor. (فعل) / Please send my best regards to your family. (اسم)
dedicated Adjective فداکار، متعهد She is a dedicated teacher who always helps her students.
distinguished Adjective برجسته، ممتاز He was a distinguished university professor.
generous Adjective بخشنده، سخاوتمند A generous man shares his wealth with others.
homeland Noun میهن، وطن After years abroad, he returned to his homeland.
cure Verb / Noun درمان کردن / درمان Doctors try their best to cure diseases. (فعل) / There is no cure for common cold. (اسم)
sick Adjective بیمار The doctor visited the sick child.
pains Noun (plural) تلاش ها، زحمات He spared no pains to achieve his goal.
found Verb تأسیس کردن، بنا نهادن This hospital was founded in 1950.
diary Noun دفتر خاطرات، یادداشت روزانه She wrote her thoughts in her diary every night.
pigeon Noun کبوتر A pigeon sat on the window.
shout Verb / Noun فریاد زدن / فریاد Don’t shout at your children. (فعل) / He heard a shout from the street. (اسم)
repeatedly Adverb مکرراً، بارها The child asked the same question repeatedly.
forgive Verb بخشیدن، عفو کردن Please forgive me for my mistake.
calmly Adverb با آرامش، به آرامی She explained the situation calmly.
burst into tears Expression زیر گریه زدن When he heard the news, he burst into tears.
hard of hearing Expression کم شنوا، مشکل شنوایی داشتن My grandpa is a little hard of hearing.

همایندها (Collocations) و اصطلاحات کاربردی

همایندها به کلماتی گفته می شود که به طور طبیعی در کنار یکدیگر به کار می روند. یادگیری کلمات به صورت همایند، نه تنها به افزایش دایره لغات کمک می کند، بلکه به روان تر شدن و طبیعی تر به نظر رسیدن زبان نیز منجر می شود. برخی از همایندهای مهم درس اول Vision 3 عبارتند از:

  • take temperature: تب کسی را گرفتن (مثال: The nurse took the patient’s temperature.)
  • spare no pains: از هیچ تلاشی فروگذار نکردن (مثال: He spared no pains to help the poor.)
  • burst into tears: زیر گریه زدن (مثال: She burst into tears when she heard the sad news.)
  • go abroad: به خارج از کشور رفتن (مثال: Many students go abroad for higher education.)
  • not surprisingly: جای تعجب نیست (مثال: He studied hard, so not surprisingly, he passed the exam.)
  • by the way: راستی، ضمناً (مثال: By the way, have you finished your homework?)
  • feel well: حال خوبی داشتن (مثال: I didn’t feel well this morning.)

تمرین و تکرار این اصطلاحات در جملات و مکالمات روزمره، به تثبیت آن ها در ذهن دانش آموزان کمک شایانی می کند.

افعال بی قاعده مهم درس اول

افعال بی قاعده از جمله چالش های همیشگی در یادگیری زبان انگلیسی هستند. در درس اول نیز تعدادی از این افعال به کار رفته اند که دانستن هر سه شکل آن ها برای دانش آموزان ضروری است:

شکل پایه (Base Form) گذشته ساده (Past Simple) اسم مفعول (Past Participle)
be (am, is, are) was / were been
become became become
begin began begun
come came come
do did done
feel felt felt
find found found
get got gotten / got
go went gone
hear heard heard
know knew known
read read read
see saw seen
sit sat sat
speak spoke spoken
take took taken
tell told told
write wrote written

تمرین های کاربردی واژگان با پاسخ تشریحی

پس از مرور لغات و اصطلاحات، انجام تمرین ها به تثبیت آموخته ها کمک می کند. در ادامه، چند نمونه تمرین با پاسخ تشریحی ارائه می شود:

تمرین ۱: جاهای خالی را با کلمات مناسب از لیست زیر پر کنید. (کلمات ممکن است تکرار شوند یا نیاز به تغییر شکل داشته باشند)

dedicated – physician – appreciate – burst into tears – not surprisingly – homeland – hard of hearing

  1. Many students choose to go abroad for their higher education and then return to their ________.
  2. Dr. Smith is a very ________ doctor; he always puts his patients first.
  3. My grandmother is 90 years old and a little ________, so you need to speak louder.
  4. After working so hard, ________, he got promoted.
  5. We should always ________ the efforts of our teachers.
  6. When she heard the news, she ________.
  7. A specialist ________ can provide specific medical care.

پاسخ تمرین ۱:

  1. homeland
  2. dedicated
  3. hard of hearing
  4. not surprisingly
  5. appreciate
  6. burst into tears
  7. physician

تمرین ۲: برای هر کلمه، مترادف یا عبارتی مشابه بنویسید.

  1. generous: ________
  2. distinguished: ________
  3. cure (verb): ________
  4. regard (verb, in the sense of ‘consider’): ________

پاسخ تمرین ۲:

  1. generous: benevolent, charitable, giving
  2. distinguished: prominent, eminent, renowned, celebrated
  3. cure (verb): heal, treat, remedy
  4. regard (verb, in the sense of ‘consider’): consider, view as, perceive as

گرامر درس اول: تسلط بر ساختارهای زبانی کلیدی

بخش گرامر درس اول زبان دوازدهم، به سه مبحث اصلی می پردازد: جملات معلوم و مجهول (Active & Passive Voice)، سؤالات تأییدی (Tag Questions) و جملات ترکیبی (Compound Sentences). درک این مباحث گرامری برای دانش آموزان به منظور ساخت جملات پیچیده تر، تحلیل متون و پاسخگویی صحیح به سوالات امتحانی حیاتی است.

جملات معلوم و مجهول (Active & Passive Voice)

تفاوت بنیادین میان جملات معلوم و مجهول، در تمرکز جمله است. در جمله معلوم، فاعل (انجام دهنده کار) محوریت دارد، در حالی که در جمله مجهول، مفعول (دریافت کننده کار) اهمیت بیشتری پیدا می کند.

  • جمله معلوم (Active Voice): The student wrote the essay. (دانش آموز مقاله را نوشت.)
  • جمله مجهول (Passive Voice): The essay was written by the student. (مقاله توسط دانش آموز نوشته شد.)

ساختار جملات مجهول در زمان های مختلف

ساختار کلی جملات مجهول به صورت «be + Past Participle (شکل سوم فعل)» است. فعل «be» بسته به زمان جمله اصلی، تغییر شکل می دهد:

  • حال ساده مجهول (Simple Present Passive):

    فاعل (مفعول جمله معلوم) + am/is/are + Past Participle (+ by + فاعل جمله معلوم)

    Example: English is spoken all over the world.

  • گذشته ساده مجهول (Simple Past Passive):

    فاعل (مفعول جمله معلوم) + was/were + Past Participle (+ by + فاعل جمله معلوم)

    Example: The window was broken last night.

  • حال کامل مجهول (Present Perfect Passive):

    فاعل (مفعول جمله معلوم) + has/have been + Past Participle (+ by + فاعل جمله معلوم)

    Example: The work has been finished by the team.

  • آینده ساده مجهول (Simple Future Passive):

    فاعل (مفعول جمله معلوم) + will be + Past Participle (+ by + فاعل جمله معلوم)

    Example: The project will be completed next month.

  • مودال ها مجهول (Modals Passive):

    فاعل (مفعول جمله معلوم) + modal (can, should, must, etc.) + be + Past Participle (+ by + فاعل جمله معلوم)

    Example: The problem should be solved immediately.

گام به گام تبدیل جملات معلوم به مجهول

برای تبدیل یک جمله معلوم به مجهول، مراحل زیر را دنبال می کنیم:

  1. مفعول جمله معلوم را پیدا کنید: این مفعول به فاعل جمله مجهول تبدیل می شود.
  2. فعل «be» را در زمان مناسب به کار ببرید: زمان فعل «be» باید با زمان فعل اصلی جمله معلوم مطابقت داشته باشد.
  3. شکل سوم (Past Participle) فعل اصلی را به کار ببرید: این فعل در هر حالتی به شکل سوم خود باقی می ماند.
  4. فاعل جمله معلوم را (در صورت نیاز) با «by» اضافه کنید: اگر فاعل برای درک معنی جمله ضروری باشد، یا بخواهید بر آن تأکید کنید، آن را با by به انتهای جمله مجهول اضافه کنید. اغلب اوقات، فاعل در جمله مجهول حذف می شود؛ مخصوصاً زمانی که فاعل نامعلوم، غیرمهم یا بدیهی باشد (مثل someone, people, they, we, etc.).

مثال ها:

  • Active: Someone stole my car. (کسی ماشین مرا دزدید.)
  • Passive: My car was stolen. (ماشین من دزدیده شد. – فاعل نامعلوم، حذف شده)
  • Active: Dr. Gharib wrote the first Persian textbook on children’s diseases. (دکتر قریب اولین کتاب درسی فارسی درباره بیماری های کودکان را نوشت.)
  • Passive: The first Persian textbook on children’s diseases was written by Dr. Gharib. (اولین کتاب درسی فارسی درباره بیماری های کودکان توسط دکتر قریب نوشته شد.)

تمرین های تعمیق درک جملات مجهول

تمرین ۱: جملات معلوم زیر را به مجهول تبدیل کنید.

  1. They build many new houses every year.
  2. My mother made this cake yesterday.
  3. The company will announce the results next week.
  4. Doctors have saved many lives.

پاسخ تمرین ۱:

  1. Many new houses are built every year.
  2. This cake was made by my mother yesterday.
  3. The results will be announced next week.
  4. Many lives have been saved by doctors.

نکته کلیدی در درک جملات مجهول، شناسایی عملی است که بر روی مفعول انجام شده، بدون نیاز به دانستن یا اهمیت دادن به فاعل آن عمل است.

سؤالات تأییدی (Tag Questions): راهی برای تأیید و گفتگو

سؤالات تأییدی یا Tag Questions، جملات کوتاهی هستند که در انتهای یک جمله خبری می آیند و برای تأیید اطلاعات یا شروع یک گفتگو به کار می روند. این ساختار نشان دهنده تمایل گوینده به دریافت تأیید یا جلب توجه مخاطب است.

  • مثال فارسی: هوا امروز گرم است، نیست؟ / تو آن کتاب را نخوانده ای، خوانده ای؟

قواعد ساخت Tag Questions

برای ساخت Tag Question، باید به چند قاعده مهم توجه داشت:

  • تضاد مثبت/منفی: اگر جمله اصلی مثبت باشد، Tag Question منفی می شود و برعکس.
  • استفاده از فعل کمکی: از فعل کمکی (auxiliary verb) موجود در جمله اصلی استفاده می کنیم (مثل is, are, have, has, will, can, should, etc.).
  • فعل کمکی پنهان: اگر جمله اصلی فعل کمکی نداشته باشد (مانند زمان حال ساده یا گذشته ساده)، از do/does/did استفاده می کنیم.
  • استفاده از ضمیر: به جای فاعل اصلی، از ضمیر مناسب (he, she, it, they, we, you, I) استفاده می شود.
  • موارد خاص:
    • I am → aren’t I? (مثال: I’m right, aren’t I?)
    • Let’s → shall we? (مثال: Let’s go, shall we?)
    • Imperative sentences (جملات امری) → will you? (مثال: Close the door, will you?)
    • There is/are → is there/are there? (مثال: There are many students, aren’t there?)

مثال های متنوع:

  • Ali is from Tehran, isn’t he?
  • Babak won’t go to that party, will he?
  • Diana has checked her email, hasn’t she?
  • My parents are going to order food, aren’t they?
  • You speak English well, don’t you?
  • She didn’t come to the meeting, did she?

تمرین های تقویت Tag Questions

تمرین ۲: جملات زیر را با Tag Question مناسب کامل کنید.

  1. It’s a beautiful day, ________?
  2. You haven’t finished your work yet, ________?
  3. He can play the guitar, ________?
  4. They will help us, ________?
  5. Let’s go for a walk, ________?

پاسخ تمرین ۲:

  1. It’s a beautiful day, isn’t it?
  2. You haven’t finished your work yet, have you?
  3. He can play the guitar, can’t he?
  4. They will help us, won’t they?
  5. Let’s go for a walk, shall we?

جملات ترکیبی (Compound Sentences): ارتقای سطح نوشتار

جملات ترکیبی، از ترکیب دو یا چند جمله مستقل (independent clause) با استفاده از حروف ربط همپایه (coordinating conjunctions) ایجاد می شوند. این جملات به نویسنده امکان می دهند تا ایده ها را به شکلی پیچیده تر و منسجم تر بیان کند و از یکنواختی جملات ساده بکاهد.

  • جمله ساده: I woke up early. I made omelet for myself.
  • جمله ترکیبی: I woke up early, and I made omelet for myself.

حروف ربط همپایه (Coordinating Conjunctions – FANBOYS)

حروف ربط همپایه به راحتی با کلمه مخفف FANBOYS (For, And, Nor, But, Or, Yet, So) قابل یادآوری هستند. هر یک از این حروف ربط، معنای خاصی را به جمله ترکیبی اضافه می کنند:

  • For (زیرا): برای بیان دلیل یا علت (مثلاً: He was tired, for he had worked all day.)
  • And (و): برای اضافه کردن اطلاعات یا ایده های مشابه (مثلاً: She sings, and she also plays the piano.)
  • Nor (نه این و نه آن): برای اضافه کردن یک ایده منفی مشابه (مثلاً: He doesn’t like coffee, nor does he like tea.)
  • But (اما): برای نشان دادن تضاد یا کنتراست (مثلاً: The book was boring, but Tom had to read it.)
  • Or (یا): برای ارائه انتخاب یا گزینه (مثلاً: You must do your homework, or you will get a bad grade.)
  • Yet (با این حال): برای نشان دادن تضاد یا نتیجه غیرمنتظره (شبیه but) (مثلاً: She worked hard, yet she didn’t get the promotion.)
  • So (بنابراین، در نتیجه): برای نشان دادن نتیجه یا عواقب (مثلاً: Saeed studied hard for the exam, so he passed.)

نکته نگارشی: در جملات ترکیبی، معمولاً قبل از حرف ربط همپایه، یک کاما (,) قرار می گیرد.

تمرین های ساخت جملات ترکیبی

تمرین ۳: دو جمله ساده را با استفاده از حرف ربط همپایه مناسب ترکیب کنید.

  1. She wanted to go to the party. She was too tired.
  2. He likes to read books. He also enjoys playing chess.
  3. I need to study for the exam. I might fail the course.
  4. The weather was bad. We decided to stay home.

پاسخ تمرین ۳:

  1. She wanted to go to the party, but she was too tired.
  2. He likes to read books, and he also enjoys playing chess.
  3. I need to study for the exam, or I might fail the course.
  4. The weather was bad, so we decided to stay home.

درک مطلب (Reading Comprehension): رمزگشایی از متن Respect your Parents

بخش درک مطلب، به دانش آموزان این امکان را می دهد که مهارت های خواندن و تحلیل متون را تقویت کنند. متن اصلی درس اول با عنوان Respect your Parents، پیامی اخلاقی و مهم را در قالب داستانی ساده و تأثیرگذار منتقل می کند.

ترجمه و تحلیل کامل متن Reading

داستان Respect your Parents، روایتگر ماجرای پسر جوانی است که صبر و حوصله مادرش را در برابر سؤالات مکرر او درباره یک کبوتر از دست می دهد. مادر، با نشان دادن دفتر خاطرات قدیمی اش، به پسرش یادآوری می کند که خودش نیز در کودکی، همین سؤال را بارها و بارها پرسیده و مادرش با عشق و آرامش پاسخ داده است. این داستان، اهمیت احترام به والدین و قدردانی از زحمات آن ها را به شکلی ملموس بیان می کند.

متن انگلیسی:

On a spring morning, an old woman was sitting on the sofa in her house. Her young son was reading a newspaper. Suddenly a pigeon sat on the window.

The mother asked her son quietly, What is this? The son replied: It is a pigeon. After a few minutes, she asked her son for the second time, What is this? The son said, Mom, I have just told you, It is a pigeon, a pigeon. After a little while, the old mother asked her son for the third time, What is this? This time the son shouted at his mother, Why do you keep asking me the same question again and again? Are you hard of hearing?

A little later, the mother went to her room and came back with an old diary. She said, My dear son, I bought this diary when you were born. Then, she opened a page and kindly asked her son to read that page. The son looked at the page, paused and started reading it aloud:

Today my little son was sitting on my lap when a pigeon sat on the window. My son asked me what that was, and he did this 15 times, and I told him it was a pigeon all 15 times. I hugged him with love each time he asked me the same question again and again. I did not get annoyed at all. In fact, I felt happy for my dear child.

Suddenly the son burst into tears, hugged his old mother and said repeatedly, Mom, mom, forgive me; please forgive me. The old woman hugged her son, kissed him and said calmly, We must care for those who once cared for us. We all know how parents cared for their children for every little thing. Children must love them, respect them, and care for them.

ترجمه فارسی:

در یک صبح بهاری، پیرزنی روی مبل در خانه اش نشسته بود. پسر جوانش در حال خواندن روزنامه بود. ناگهان یک کبوتر روی پنجره نشست.

مادر به آرامی از پسرش پرسید: «این چیست؟» پسر پاسخ داد: «این یک کبوتر است.» پس از چند دقیقه، او برای بار دوم از پسرش پرسید: «این چیست؟» پسر گفت: «مامان، من همین الان به شما گفتم، این یک کبوتر است، یک کبوتر.» پس از مدت کوتاهی، مادر پیر برای بار سوم از پسرش پرسید: «این چیست؟» این بار پسر سر مادرش فریاد زد: «چرا هی همین سوال را از من می پرسید؟ آیا مشکل شنوایی دارید؟»

کمی بعد، مادر به اتاقش رفت و با یک دفتر خاطرات قدیمی برگشت. او گفت: «پسر عزیزم، این دفترچه را وقتی تو به دنیا آمدی خریدم.» سپس، صفحه ای را باز کرد و با مهربانی از پسرش خواست که آن صفحه را بخواند. پسر به صفحه نگاه کرد، مکثی کرد و شروع به بلند خواندن آن کرد:

«امروز پسر کوچکم روی دامنم نشسته بود که یک کبوتر روی پنجره نشست. پسرم از من پرسید آن چیست، و او این کار را ۱۵ بار انجام داد، و من هر ۱۵ بار به او گفتم این یک کبوتر است. هر بار که او همان سوال را دوباره و دوباره از من می پرسید، من با عشق او را در آغوش می گرفتم. اصلاً عصبانی نشدم. در واقع، برای فرزند عزیزم احساس خوشحالی می کردم.»

ناگهان پسر زیر گریه زد، مادر پیرش را در آغوش گرفت و مکرراً گفت: «مامان، مامان، مرا ببخش؛ لطفاً مرا ببخش.» پیرزن پسرش را در آغوش گرفت، او را بوسید و با آرامش گفت: «ما باید از کسانی مراقبت کنیم که زمانی از ما مراقبت کردند. همه ما می دانیم والدین برای هر چیز کوچکی چگونه از فرزندانشان مراقبت کردند. فرزندان باید آن ها را دوست داشته باشند، به آن ها احترام بگذارند، و از آن ها مراقبت نمایند.»

تکنیک های کلیدی برای درک مطلب موثر

برای پاسخگویی مؤثر به سوالات درک مطلب، آشنایی با تکنیک های خاص خواندن ضروری است. دو تکنیک مهم سوال ساختن و Skimming/Scanning به دانش آموزان در رسیدن به درک عمیق تر از متون کمک می کنند.

تکنیک سوال ساختن (Questioning)

در این تکنیک، دانش آموزان فعالانه درگیر متن می شوند و با پرسیدن سوالات مناسب، به دنبال یافتن اطلاعات کلیدی می گردند. مراحل این تکنیک شامل:

  1. متن را بخوانید: ابتدا متن را به طور کامل مطالعه کنید.
  2. نکات مهم را پیدا کنید: ایده های اصلی، شخصیت ها، مکان ها و زمان ها را مشخص کنید.
  3. سوال بپرسید: برای هر نکته مهم، سوالی با کلمات پرسشی (Who, What, Where, When, Why, How) مطرح کنید.
  4. به سوالات پاسخ دهید: با استفاده از اطلاعات موجود در متن، به سوالات خود پاسخ دهید.

کلمات پرسشی رایج:

فارسی English
چه کسی؟ (درباره شخص) Who?
چه چیزی؟ (درباره شیء یا ایده) What?
کجا؟ (درباره مکان) Where?
چه وقت؟ (درباره زمان) When?
چرا؟ (درباره دلیل) Why?
چگونه؟ (درباره روش) How?

مثال هایی از متن Respect your Parents:

  • What sat on the window? (A pigeon sat on the window.)
  • Who asked What is this? (The mother asked.)
  • Where did the pigeon sit? (It sat on the window.)
  • Why did the boy become angry? (Because his mother kept asking him the same question repeatedly.)
  • How did the boy respond to his mom? (He responded angrily at first, then burst into tears and asked for forgiveness.)

Skimming و Scanning: ابزارهای سرعت و دقت

این دو تکنیک برای مدیریت زمان در امتحانات و کنکور بسیار مفید هستند:

  • Skimming (روخوانی اجمالی): خواندن سریع متن برای درک کلیت و ایده اصلی آن. در این روش به جزئیات توجه نمی شود و هدف، گرفتن یک برداشت کلی از موضوع است.
  • Scanning (جستجوی سریع): خواندن متن با سرعت بالا برای یافتن اطلاعات خاص و جزئی. در این روش چشم به دنبال کلمات کلیدی و عبارات مشخص می گردد تا پاسخ یک سوال خاص را بیابد.

تمرین های درک مطلب از متن درس

تمرین ۴: به سوالات زیر با توجه به متن Respect your Parents پاسخ دهید.

  1. What was the son doing when the pigeon sat on the window?
  2. How many times did the mother ask the same question according to her diary?
  3. What was the main message the mother wanted to convey to her son at the end of the story?

پاسخ تمرین ۴:

  1. The son was reading a newspaper when the pigeon sat on the window.
  2. According to her diary, the mother had answered the same question 15 times when the son was little.
  3. The main message was that children must care for, love, and respect their parents, just as parents cared for them.

مهارت های نوشتاری (Writing Skills): کاربرد آموخته ها در بیان کتبی

بخش مهارت های نوشتاری، به دانش آموزان کمک می کند تا آموخته های گرامری و واژگانی خود را به صورت عملی در نگارش به کار گیرند. استفاده صحیح از جملات ترکیبی، به خصوص، می تواند سطح نوشتار را ارتقا داده و آن را حرفه ای تر و پویاتر سازد.

نقش جملات ترکیبی در ارتقای رایتینگ

جملات ترکیبی با اتصال ایده های مرتبط، نوشتار را از حالت خشک و ساده خارج کرده و به آن عمق و انسجام می بخشند. یک متن که تنها از جملات ساده تشکیل شده باشد، ممکن است برای خواننده خسته کننده به نظر برسد. با استفاده از حروف ربط همپایه (FANBOYS)، می توان ارتباط منطقی بین جملات را برقرار کرد و پیام را به شکلی مؤثرتر منتقل نمود.

  • مثال:

    جملات ساده: My parents are old. I visit them every week. I help them with their daily tasks.

    جملات ترکیبی: My parents are old, so I visit them every week, and I help them with their daily tasks.

    در این مثال، «so» نشان دهنده نتیجه و «and» برای اضافه کردن اطلاعات بیشتر به کار رفته است.

راهنمای گام به گام نوشتن یک پاراگراف منسجم

نوشتن یک پاراگراف منسجم و منطقی، نیازمند رعایت یک ساختار اساسی است:

  1. جمله موضوعی (Topic Sentence): جمله اول پاراگراف که ایده اصلی یا موضوع کلی آن را معرفی می کند. این جمله باید شفاف و مختصر باشد.
  2. جملات پشتیبان (Supporting Sentences): جملاتی که برای توضیح، بسط، اثبات یا مثال زدن ایده اصلی به کار می روند. این جملات باید به طور مستقیم با جمله موضوعی مرتبط باشند.
  3. جمله پایانی (Concluding Sentence): جمله ای که پاراگراف را جمع بندی می کند یا ایده اصلی را به شکلی دیگر تکرار می کند. این جمله نباید اطلاعات جدیدی ارائه دهد.

پیشنهاد موضوعاتی برای نگارش پاراگراف (الهام گرفته از درس):

  • اهمیت احترام به بزرگترها در جامعه امروز.
  • یک تجربه شخصی از کمک به دیگران و حس خوبی که داشتید.
  • نقش فداکاری پزشکان و پرستاران در سلامت جامعه.
  • چگونه حس قدردانی می تواند زندگی فردی و اجتماعی را بهبود بخشد.

با تمرین مستمر در نوشتن پاراگراف هایی با ساختار مشخص و استفاده از واژگان و گرامر آموخته شده، دانش آموزان می توانند مهارت نوشتاری خود را به طور چشمگیری افزایش دهند.

جمع بندی و راهنمای موفقیت در درس زبان دوازدهم

درس اول زبان انگلیسی دوازدهم، با عنوان «Sense of Appreciation»، نه تنها شامل واژگان و ساختارهای گرامری مهمی چون جملات معلوم و مجهول، Tag Questions و Compound Sentences است، بلکه مفاهیم عمیق انسانی و اخلاقی را نیز در خود جای داده است. تسلط بر این درس، گامی محکم در جهت آمادگی برای امتحانات نهایی و کنکور سراسری محسوب می شود.

برای موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی، به ویژه در این درس، توصیه می شود دانش آموزان برنامه مطالعاتی منظمی داشته باشند و به مرور مستمر مطالب بپردازند. استفاده از تکنیک هایی مانند تکرار فاصله دار برای حفظ لغات، انجام تمرین های گرامری متعدد و مطالعه و تحلیل عمیق متون، می تواند به تثبیت آموخته ها کمک کند. همچنین، حل نمونه سوالات امتحانی گذشته و استفاده از پاسخنامه های تشریحی آن ها، به دانش آموزان این امکان را می دهد که با نوع سوالات و نحوه پاسخگویی صحیح آشنا شوند و نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنند.

در نهایت، اهمیت تمرین عملی را نمی توان نادیده گرفت. تلاش برای مکالمه، گوش دادن به فایل های صوتی انگلیسی و نوشتن متون کوتاه با استفاده از ساختارهای گرامری و واژگان آموخته شده، به دانش آموزان کمک می کند تا زبان را نه فقط به عنوان مجموعه ای از قواعد، بلکه به عنوان ابزاری برای ارتباط و بیان، تجربه کنند و به سطحی فراتر از یادگیری صرفاً برای امتحان دست یابند. این مسیر، مسیری است که با صبر، پشتکار و علاقه به ثمر می نشیند و دروازه های جدیدی از دانش و ارتباط را به روی دانش آموزان می گشاید.

دکمه بازگشت به بالا