اقتصادی

بازار مسکن مقداری از تب و تاب افتاد

مشاوران املاک در شهر تهران در مرداد ماه نسبت به بازار املاک کاهشی نشان می دهند. پس از یک دوره تورم در چهار ماهه نخست امسال، به نظر می رسد بازار مسکن به ثبات رسیده است و آمارهای غیرسمی نشان می دهد که تعداد رشد قیمت ها نسبت به ماه گذشته به نصف کاهش یافته است.

به گزارش اخبار ایران من، انتظارات از افزایش قیمت ها در بازار مسکن به تدریج کاهش یافته و تحلیلگران بازار از کاهش تاثیر ریسک های غیرمالی بر بازار می گویند. هر دو گروه خریدار و فروشنده از انجام تجارت بر اساس محیط خودداری می کنند. به نظر می رسد بازار مسکن طی سال گذشته بازگشتی داشته و به نقطه ثبات نزدیک شده است.

بازار ملک در سال گذشته با ثبات قیمت همراه بود. در حالی که بازارهای خودرو، پول نقد و طلا موفق بودند. با توجه به طولانی بودن دوره بازار مسکن، این بازار در چهار ماهه ابتدایی سال جاری با بازارهای رقابتی عقب‌نشینی‌هایی داشت و به نظر می‌رسد از ابتدای مردادماه قدرت خود را از دست داده است.

تحقیقات میدانی نشان می دهد که خرید و فروش ملک در تهران از ابتدای مردادماه و در ایام محرم نسبت به ماه قبل تقریبا متوقف شده است. این خبر بر کاهش انتظارات تورمی تاثیر گذاشته اما به طور کامل متوقف نشده و قیمت های ارائه شده نسبت به تیرماه 3 درصد افزایش نشان می دهد. در حالی که ماه گذشته این بازار با قیمت های ثابت رشد 6 درصدی را تجربه کرد.

اگرچه تعداد قیمت ها در بخش خرید و فروش کاهش یافته است، اما به دلیل خطر مهاجرت مستاجران، بازار اجاره در حال رشد است و به گفته بنگاه های املاک، قیمت اجاره در حال افزایش است. در تیرماه امسال رشد سالانه اجاره بها در تهران 47 درصد و در کل کشور 52 درصد بوده است.

بر اساس سیاست بانک مرکزی در تیرماه سال جاری قیمت هر متر خانه در تهران به طور میانگین 41700000 تومان بوده است. اما سرشماری این رقم را 44 میلیون و 800 هزار تومان گزارش کرده است.

بازار مسکن شتاب خود را از دست داده است

ابوالحسن میرعمادی، کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با اخبار ایران من، ضمن بررسی وضعیت موجود در بازار، اظهار کرد: نوسانات بازار ملک در ماه های اخیر دلایل مختلفی دارد که مهم ترین آن تورم و رشد قیمت است. ورودی های ساختمان فرهنگ حاکم بر این است که مسکن یک دارایی ارزشمند و سپری در برابر تورم است. بنابراین تا زمانی که شاهد رشد قیمت ملک هستیم، خانه نیز بر همین اساس حرکت می کند.

وی با بیان اینکه تقاضای واقعی مسکن کاهش یافته است، گفت: زمانی که مشتری در بازار نباشد، مالکان اجاره بها را افزایش می دهند. به همین دلیل مشکل فعلی بازار مسکن بخش اجاره است که شاهد توسعه این بخش هستیم. با توجه به کاهش قدرت خرید، زیرساخت ها نیز کاهش یافته و با کمبود مسکن مواجه هستیم.

به گفته میرعمادی فشار تقاضای مسکن در شهرهای بزرگ مسکن را در اولویت قرار داده است. در شرایط فعلی انتظارات تورمی، تعداد کمی از مردم حاضر به فروش خانه های خود هستند. زیرا این تصور وجود دارد که ارزش افزوده مسکن در مقایسه با سایر دارایی ها بیشتر است.

این مدیر ساخت و ساز، تولید و عرضه خانه ها را در به حرکت درآوردن بازار مفید دانست و گفت: دولت ها در همه جای دنیا خانه های استیجاری می سازند و با قیمت پایین به افراد پایین تر اجاره می دهند تا بازار مسکن بهبود یابد. اما شهرداری ها و دولت های ما وارد این حوزه نشده اند. در هر صورت در صورت از بین رفتن ریسک های غیرمالی و بهبود تکنولوژی ساخت و ساز، می توان در کوتاه مدت منتظر ثبات بازار مسکن بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا