اقتصادی

تاثیر مهارت آموزی در آینده شغلی افراد

به اعتقاد کارشناسان، مهارت آموزی موثرترین راه ایجاد اشتغال به شمار می رود و سرمایه گذاری در آموزش های مهارتی ضمن تربیت افراد متخصص و ماهر، نیاز واحدهای اقتصادی به نیروی ماهر را برطرف می کند.

به گزارش اخبار ایران من، درحال حاضر در بسیاری از کشورها افراد جویای کار پیش از تحصیل در دانشگاه ها، دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای را طی می‌کنند زیرا آموزش های مهارتی بستر ورود آنها به بازار کار را فراهم می‌کند.

نگاه به نظام طبقه بندی مشاغل در کشورهای پیشرفته نیز نشان می‌دهد که در فهرست مهارتهای مورد نیاز برای احراز بسیاری از شغل‌های تخصصی، مهارت عمومی و تخصصی بیش از مدرک تحصیلی مورد نیاز است.

در کشور ما سازمان آموزش فنی و حرفه‏ ای به عنوان متولی ارائه آموزش ‏های مهارتی غیررسمی نقش موثری در تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و جذب افراد ماهر به بازار اشتغال دارد.

در این زمینه محمود کریمی بیرانوند – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – در گفت وگو با اخبار ایران من، اظهار کرد که اشتغال و مهارت‏ آموزی دو حلقه متصل و پیوسته به هم است. آموزش‌های فنی و حرفه ای مهم ترین بستر ایجاد اشتغال است و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این زمینه نقش مهم و تأثیرگذار دارد.

وی بر ضرورت ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار تاکید کرده و می گوید نیازسنجی مراکز آموزشی هم یک سرمایه گذاری روی نیروی کار ماهر و متخصص به شمار می رود و هم‌ نیاز کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به جویندگان کار ماهر را برطرف می کند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار بخش اعظم مشکل اشتغال را فقدان مهارت دانسته و معتقد است افرادی که از آموزش های مهارتی بهره مند شوند سریع تر جذب بازار کار می شوند؛ لذا هرچه مهارت‌آموزی در دانشجویان و فارغ التحصیلان به‌روزتر باشد در آینده شغلی آنها اثرگذارتر است.

به گزارش اخبار ایران من، کارشناسان آموزش‌های مهارتی را تکمیل‌کننده ‌آموزش‌های نظری دانسته و معتقدندکه افراد باید از دوران ابتدایی با مقوله مهارت و کسب و کار آشنا شوند.

بی تردید سرمایه‌گذاری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارزشمند است زیرا نیروی انسانی ماهر موجب رونق بازار کار و رشد و توسعه اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا