اقتصادی

توصیه‌های جدی درباره بار حج

سازمان حج و زیارت با انتشار دستورالعمل بار حجاج، اعلام کرد که متاسفانه برخی از زائران در روزهای گذشته و همزمان با پروازهای بازگشت به کشور به برخی نکات مهم دستورالعمل توجه جدی نداشته‌اند.

به گزارش اخبار ایران من، در این دستورالعمل، که به اطلاع زائران رسیده، تاکید شده است:

از قرار دادن پاور بانک، آب زمزم، نوشابه، اسپری، کپسول گاز کوچک و مواد آتش‌زا در کیف یا چمدان بزرگ، که تحویل بار می‌شود، جدا خودداری شود.

بارهای زائران توسط شرکت هواپیمایی دقیق بررسی و کنترل می‌شود، بنابراین مسئولیت نظارت مستقیم بر بارگیری جامه‌دان‌ها برابر ضوابط مقرر و ممانعت از بارگیری‌ هرگونه جامه‌دان فاقد تگ بار، کیف‌های دستی متفرقه و غیراستاندارد، بر عهده مدیران کاروان‌ها است. سازمان حج و زیارت و شرکت هواپیمایی تعهدی نسبت به انتقال بار و بسته‌های مازاد کاروان و مسافران ندارند.

هر مسافر فقط مجاز به حمل یک کیف دستی کوچک به داخل هواپیما است، بنابراین همراه داشتن وسایل اضافی حتی کیف‌های پلاستیکی و نظیر آن مجوز ندارد.

محمد معصومی ـ نماینده شرکت هواپیمایی ایران در عربستان ـ در این باره گفت: جلوگیری از قراردادن مایعات و نوشیدنی‌ها و دیگر اقلام اعلام شده در جامه‌دان (چمدان بار) جزو قوانین فرودگاهی همه کشورها است و فقط مربوط به فرودگاه‌های جده و مدینه نیست؛ چراکه امنیت پرواز را به مخاطره می‌اندازد.

او افزود: این دستورالعمل‌های بین‌المللی همیشه در عربستان اجرایی شده و امسال هم به صورت جد به آن توجه شده است، بنابراین رعایت آن از سوی حاجی‌ها مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

معصومی بیان کرد: از حجاج ایرانی خواهش می‌کنیم هیچگونه نوشیدنی، آب زمزم، مایعات و شامپو را داخل چمدان‌های بار قرار ندهند. چمدان حاجی‌ها در دستگاه ایکس‌ری بازرسی می‌شود و از انتقال این اقلام به صورت جدی، جلوگیری می‌شود.

نماینده شرکت هواپیمایی ایران در عربستان گفت: در صورت وجود آب زمزم و مایعات و نوشیدنی‌ها در چمدان‌های بار، چمدان‌ها بازگشایی شده و اقلام اعلام شده خارج می‌شود که این روند با وجود اینکه با حضور ناظر فرودگاهی است، اما از سوی کارگرهای فرودگاه انجام می‌شود و آسیب‌هایی را برای بار به دنبال دارد و همچنین زمان زائران کاروان گرفته می‌شود.

پروازهای برگشت حج از جمعه یکم تیرماه ۱۴۰۳ آغاز شده و بنابر اعلام سازمان حج و زیارت تا ۲۴ تیرماه پایان می‌یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا