اقتصادی

ثروتمندان جهان چقدر پولدارتر شدند؟

اتاق بازرگانی ایران در گزارشی با استفاده از اطلاعات بلومبرگ به آخرین وضعیت افزایش درآمد، ثروتمندترین افراد جهان پرداخته است.

به گزارش اخبار ایران من، هریک از اعضای شاخص میلیاردرهای بلومبرگ طی شش ماه گذشته به صورت متوسط روزانه ۱۴ میلیون دلار درآمد داشته‌اند، آنهم در شرایطی که ۴۷ درصد از جمعیت جهان به سختی قادر بوده‌اند روزانه ۶.۲۵ دلار درآمد داشته باشند.

افزایش ثروت ۲۶۴۰ میلیاردر جهان بالاترین نرخ جهش در حجم ثروت طی شش ماه از سال ۲۰۲۰ تاکنون بوده است. طی سه سال بین مارس ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۳ هر سه شاخص بزرگ بورس نیویورک ۷۰ درصد افزایش داشته‌اند و باوجود نشانه‌های فزاینده مبنی بر آغاز رکود اقتصادی و بی‌ثباتی مالی، این شاخص‌ها به رشد خود ادامه داده‌اند.

در شرایطی که میلیاردها نفر در جهان با افزایش هزینه‌های زندگی، کاهش دستمزدها و فقر فزاینده روبرو هستند، ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان در شش ماه اول سال ۹۶ میلیارد دلار ثروتمندتر شد.

مارک زاکربرگ مدیرعامل متا، پلتفرم‌ مادر فیس‌بوک دومین جهش ثروت را داشته و طی مدت مذکور ۵۸.۹ میلیارد دلار افزایش ثروت داشته است.

پس از زاکربرگ برنارد آرنو که مدیریت تولید نیمی از کالاهای لوکس اروپایی را به عهده دارد در رتبه سوم افزایش ثروت قرار گرفته است. آرنو اگرچه در سال جاری طی یک روز ۱۱.۲ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده و از جایگاه ثروتمندترین فرد جهان سقوط کرد، اما هنوز ارزش دارایی‌های او بیش از ۱۹۱.۶ میلیارد دلار است و در شش ماه اول سال جاری ۲۹.۵ میلیارد دلار به ثروت او افزوده شده است.

موسس شرکت آمازون، جف بزوس با ثروتی برابر ۱۵۴ میلیارد دلار که در سال جاری ۴۷.۴ میلیارد دلار به آن افزوده شده است، در رتبه بعدی ثروتمندترین اشخاص جهان قرار گرفته است. پس ار او هم بیل گیتس با ثروت ۱۳۴ میلیارد دلاری قرار گرفته است که در نیمه اول سال جاری ۲۴.۴ میلیارد دلار به ثروت او افزوده شده است.

براساس گزارش سال جاری انجمن خیریه اوکسفام، یک درصد ثروتمندان جهان مالک دو سوم ثروتی به ارزش ۴۲ هزار میلیارد دلار هستند که از سال ۲۰۲۰ تاکنون در جهان تولید شده است. این تقریبا دو برابر پولی است که ۹۹ درصد دیگر انسان‌ها در سیاره زمین طی مدت مشابه به دست آورده‌اند. طی دهه گذشته تعداد و ثروت میلیاردرهای جهان دو برابر شده است و یک درصد ثروتمندترین‌های جهان تقریبا نیمی از ثروت جهان را در اختیار گرفته‌اند.

در این دهه هر میلیاردر متوسط در ازای هر یک دلاری که یک نفر از ۹۹ درصد مابقی جمعیت جهان به دست آورده، ۱.۷ میلیون دلار ثروت‌اندوزی کرده است. همچنین در این گزارش آمده است مجموع ثروت ابرثروتمندان جهان روزانه ۲.۷ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا