اقتصادی

سونامی مصرف گاز در بخش خانگی

در حال حاضر، 72 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان توسط بخش های خانگی و تجاری استفاده می شود. اگرچه به گفته وزیر نفت، گازرسانی به نیروگاه ها و کارخانه ها 15 میلیون مترمکعب افزایش یافته است، اما ادامه این روند ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

به گزارش اخبار ایران من، مصرف گاز عمدتاً در بخش های خانگی و تجاری با افزایش سرمای هوا در روزهای اخیر به 607 میلیون مترمکعب رسیده است. به گفته آقای مجید چگینی – معاون وزیر نفت، با توجه به میزان گاز در این بخش، باید برای کارخانه‌های دارای نفت پتروشیمی محدودیت‌هایی ایجاد شود و آنها از سوخت مایع استفاده کنند.

سال گذشته با چنین بحرانی مواجه شدیم که کشور را ویران کرد. در بخش پتروشیمی، قطع گاز هیچ سودی ندارد 650 میلیون صادراتی بود که نشد و پول وارد کشور نشد. در سایر صنایع هم شرایط به همین منوال پیش رفت و به گفته مسئولان تنها 10 درصد از پولی که هزینه می شود می تواند برای تغییر شرایط و مشکلات پیش رو استفاده شود.

مصرف گاز طبیعی در منطقه مسکونی در روزهای پایانی از 1 به جایی رسید که آقای جواد اوجی وزیر نفت. رکوردشکنی وی در این حوزه خبر داد و اعلام کرد: مصرف روزانه گاز در منازل و مشاغل نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 میلیون مترمکعب افزایش یافته که بی سابقه است.

به گفته وی، این افزایش الکل معادل تولید حدود 2.5 قطعه پارس جنوبی است. وقتی وارد زمستان نشدیم. دوستان ما در وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی گاز ایران تمام تلاش خود را کردند تا در پاییز گاز بیشتری به کارخانه ها و نیروگاه ها برسانند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 میلیون مترمکعب بیشتر بود تا نفت مایع کمتری مصرف شود، افزود: این در حالی است که سال گذشته از اواخر شهریورماه، روغن مایع تامین می شد. نیروگاه ها و صنایع. اکنون تولید روزانه گاز ۲۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و با وجود افزایش تولید، مصرف ما در بخش صنعتی و خانگی ناهماهنگ است و میزان گاز در بخش صنعتی با رشد اقتصاد برابری نمی کند. که نشان می دهد گاز فراوان است.

این در حالی است که به گفته وزیر نفت، میزان گاز رسانی به صنایع هفت درصد افزایش یافته است و شرکای شرکت ملی گاز برای ادامه کار مجبورند گاز صنعتی را کاهش دهند، اما سوخت مایع جزء صنعتی و این سوخت محسوب می شود. آنها همچنین در تمام صنایع اصلی استفاده می شوند.

در ضمن شروع کن سیاست نظارت بر مصرف گاز در ادارات دولتی و اماکن عمومی در کشور ایجاد شده است. به گفته مسلم رحمانی، مدیر قرارداد گاز شرکت ملی گاز ایران، نظارت و کنترل مستمر حجم گاز در مدیریت سیستم، مدیریت منابع انسانی و مستندسازی و ثبت عملیات شبانه روزی مورد استفاده قرار می گیرد. . در مورد عوامل و بازرسان اتفاق می افتد.

به گفته وی، ادارات، موسسات و سایر اماکن عمومی و مردم باید یک ساعت قبل از شروع کار وسایل گرمایشی را روشن و یک ساعت قبل از اتمام کار خاموش کنند. همچنین دمای این دفاتر باید همیشه تنظیم شود تا در حین کار از 18 درجه سانتیگراد بیشتر نشود. در صورت عدم رعایت این شرایط اخطار داده می شود و در صورت عدم تمهیدات، گاز خارج می شود. برخورد با استفاده از رادیاتورهای گرم در فضاهای باز که باعث اتلاف انرژی می شود باید جدی گرفته شود و از این طریق از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

همچنین این طرح برای تشویق مشترکان داخلی، مشمولان داخلی که مصرف گاز آنها در ماه های سرد سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر خواهد بود، به تصویب رسیده است، به ازای هر کاهش یک واحدی، مشمول تخفیف یا تخفیف می شوند. پاداش پس انداز فوری معادل 3 درصد از همان قیمت گاز.

کاهش مصرف گاز در محیط خانه مهم است. زیرا در حال حاضر روزانه 977 میلیون مترمکعب گاز سنگین برداشت و 843 میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری ارسال می شود. از این میزان بیش از 600 میلیون گاز نفت در منطقه داخلی کشور مصرف می شود که بیشترین رقم است. مشترکین می توانند با مشاهده نحوه غذا خوردن خود مانند پوشیدن لباس گرم، خاموش کردن وسایل هنگام خروج از خانه، بهینه سازی لوازم خانگی، کاهش دمای محل کار و غیره مصرف را بهینه کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا