اقتصادی

قیمت صادرات بنزین آمریکا کاهش یافت

پالایشگاه‌های منطقه گلف کاست آمریکا به دلیل محدودیت هایی که برای عبور کشتی ها از کانال پاناما ایجاد شده و مانع صادرات بیشتر شده است، قیمت صادرات بنزین را کاهش دادند.

به گزارش اخبار ایران من، خشکسالی شدید در پاناما باعث شده است که سطح آب کانال بین اقیانوسی به حدی پایین برود که نتواند به طور عادی کار کند و در نتیجه، ترانزیت از طریق یکی از گلوگاه های کشتیرانی جهان کاهش پیدا کرده و بر عرضه طیف گسترده ای از کالاها تاثیر گذاشته است.

آمریکا بیشتر از مصرف خود، بنزین تولید می‌کند و بخش عمده این تولید در منطقه گلف کاست انجام می شود.  جریان ثابت صادرات، برای سود پالایشگاه حائز اهمیت است.

تعداد محموله‌های بنزین آمریکا که از کانال پاناما عبور می‌کنند، در ماه میلادی گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقریبا نصف شده است. این کانال، کوتاه‌ترین مسیر برای کشتی های حمل سوخت از منطقه گلف کاست آمریکا به سواحل اقیانوس آرام آمریکای جنوبی و شرق آسیا است.

به گفته تحلیلگران، بعضی از پالایشگاه‌های پرهزینه آمریکایی ممکن است مجبور شوند برای جلوگیری از انباشته شدن سوخت، تولید خود را کاهش دهند، زیرا محدودیت های عبور و مرور از کانال پاناما حداقل تا پایان امسال به قوت خود باقی می ماند. این امر ممکن است بر عرضه محصولاتی مانند نفت کوره که تقاضای بالاتری در زمستان دارد، تاثیر بگذارد.

فیلیپ جونز لوکس، تحلیلگر بنزین در شرکت «اسپارتا کامادیتیز» به رویترز گفت: گلف کاست، در حال حاضر ارزان ترین منبع بنزین برای همه در حوزه آتلانتیک است.

به گفته تریدرها، برخی از پالایشگاه‌های گلف کاست ماه میلادی جاری، برای اولین بار از فوریه سال۲۰۲۱، بنزین را برای صادرات با قیمت ۷۵ دلار در هر بشکه عرضه کرده‌اند. آنها مجبور شده‌اند قیمت‌ها را کاهش دهند تا از نظر اقتصادی برای صادرکنندگان که یا برای عبور از کانال پاناما یا انتخاب مسیرهای طولانی‌تری، با هزینه‌های بالاتری مواجه هستند، به صرفه باشد.

در شرایط عادی، پاناما روزانه ۳۶ سهمیه برای عبور کشتی ها از کانال عرضه می‌کند اما بر اساس اعلام اداره کانال پاناما، این تعداد در ابتدای دسامبر به ۲۲ سهم کاهش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، محدودیت های عبور و مرور از کانال پاناما، خریداران خارجی بنزین آمریکا را مجبور کرده است نیاز خود را از مناطق دیگری تامین کنند.

آمار کپلر نشان داد شیلی که خریدار بزرگ بنزین آمریکا از طریق این آبراه است، میزان واردات از منطقه گلف کاست را به پایینترین میزان در سه سال گذشته کاهش داد و خریدهای آسیایی به کمترین میزان در پنج سال گذشته رسید.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا