اقتصادی

واردات زغال‌سنگ روسیه به چین رکورد زد!

صادرات زغال سنگ چین از روسیه در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در حداقل پنج سال گذشته رسید زیرا چین زغال سنگ را با قیمت های پایین تر خریداری کرد زیرا کشورهای غربی عرضه روسیه را به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین قطع کردند.

به گزارش اخبار ایران من، داده های اداره کل گمرک نشان می دهد چین در ماه گذشته 7.42 میلیون تن زغال سنگ از روسیه وارد کرده است. این بالاترین رقم ماهانه از زمان شروع ارقام قابل مقایسه در سال 2017 بود، از 6.12 میلیون تن در ژوئن و 6.49 میلیون تن در جولای 2021.

کشورهای غربی پیش از ممنوعیت زغال سنگ توسط اتحادیه اروپا بر روسیه، که از 11 اوت برای کاهش هزینه انرژی کرملین پس از کودتای فوریه آغاز شد، از صادرات به روسیه اجتناب کردند. این ممنوعیت روسیه را مجبور کرده است که خریدارانی مانند چین و هند را راضی کند و با قیمت بسیار کمتری بفروشد.

زغال سنگ روسیه با ارزش حرارتی 5500 کیلوکالری در پایان ژوئیه به ازای قیمت و کالا حدود 150 دلار در هر تن فروخته می شد، در حالی که همین نوع زغال سنگ در بندر نیوکاسل استرالیا بیش از 210 دلار در هر تن ارزش داشت.

برخی از تاجران چینی انتظار دارند که زغال سنگ روسیه در سه ماهه چهارم وارد چین شود، زیرا شرکت های برق در شمال چین ذخایری را برای زمستان گرم ایجاد می کنند.

واردات زغال سنگ در اندونزی در ماه جولای، عمدتا زغال سنگ ارزان و ارزان قیمت با ارزش حرارتی زیر 3800 کیلوکالری، 11.7 میلیون تن بوده است. این میزان نسبت به خردادماه 22 درصد افزایش، اما نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است. چین در ماه های اخیر با افزایش قیمت های داخلی، فروش زغال سنگ را کاهش داده است.

به گزارش رویترز، نیروگاه های برق در جنوب چین در ماه آگوست پیشنهاد خرید زغال سنگ اندونزی را افزایش دادند، زیرا از زغال سنگ داخلی ارزان تر بود، در حالی که تقاضا برای نیروگاه های زغال سنگ به شدت افزایش یافت.

داده های گمرک چین نشان داد که واردات زغال سنگ از استرالیا در ماه جولای صفر بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا