پیام‌رسان محبوبی که قربانی هکرها شد

واتس اپ که به عنوان یکی از بزرگترین و محبوب ترین اپلیکیشن های دنیا شناخته می شود، همواره یکی از پلتفرم هایی است که هکرها و مجرمان از آن برای فریب کاربران استفاده می کنند تا در هزینه های زیادی صرفه جویی کنند.

به گزارش اخبار ایران من، اگرچه برنامه پیام رسان واتس اپ مانند بسیاری از برنامه های مشابه دیگر نمی تواند به سرعت توسط هکرها و مجرمان سایبری شکسته شود و همیشه امن ترین پیام رسان جهان بوده است، اما به نظر می رسد هکرها راه جدیدی برای ورود پیدا کرده اند. بتوانند به اطلاعات و حساب های شخصی کاربران مورد نظر دسترسی داشته باشند و از داده های آنها برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود سوء استفاده کنند.

بر اساس گزارشی که در صفحه اول صفحه اول سایت گلف نیوز نوشته شده است، کارشناسان و کارشناسانی که در زمینه امنیت اینترنت فعالیت می کنند گزارشی دریافت کرده و اعلام کرده اند که هکرها راهی جدید برای کنترل و دسترسی به حریم خصوصی کاربران واتس اپ یافته اند. و همچنین یک کد تایید به سیم کارت کاربران واتس اپ ارسال می کند تا به اشتباه تصور کنند پیام از طریق واتس اپ برای آنها ارسال شده است و با کلیک بر روی لینک موجود در آن به هکرها اجازه ورود و ورود به اکانت را می دهند. واتس اپ گوشی شماست. با این تفاوت که پیامی که واتس اپ برای کاربران ارسال می کند تنها دارای 6 رقم است، اما پیام ارسال و دریافت شده توسط هکرها دارای یک لینک آلوده است که از کاربران می خواهد کلیک کنند.

به گفته این کارشناسان، با توجه به اینکه واتس اپ برای تایید هویت کاربر اصلی اکانت به شماره سیم کارت موجود در گوشی پیام ارسال می کند، بسیاری از کاربران فریب خورده و روی لینک آلوده و مخرب واتس اپ کلیک می کنند. آغاز ورود هکرها به نظر می رسد حملات فیشینگ یکی از رایج ترین انواع حملات علیه کاربران واتس اپ باشد، زیرا به دلیل فناوری رمزگذاری پیشرفته ای که در این پیام استفاده شده است، کاربران راه را برای دسترسی هکرها به اطلاعات خود باز می کنند.

فیشینگ چیست؟

اصطلاح فیشینگ که از عبارت Password Harvesting Fishing به معنای «دریافت رمز عبور از طریق طعمه گذاری» خلاصه شده است، یکی از محبوب ترین اصطلاحات شبکه های اجتماعی اینترنتی است که کاربران را فریب می دهد تا رمز عبور خود را بدانند. اطلاعات شخصی آنها از جمله رمز عبور، اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات شخصی و آنچه را که در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، پیدا کنید. به گفته بسیاری از کارشناسانی که در زمینه امنیت اینترنت فعالیت می کنند، این روش مورد استفاده سارقان کامل، پیشرفته، بی عیب و نقص و طبیعی به نظر می رسد به طوری که تعداد کمی از کاربران به جعلی و تقلبی بودن آن مشکوک می شوند.

برخلاف سایر حملات سایبری که توسط هکرها و مجرمان سایبری یا استفاده از آسیب‌پذیری‌ها در نرم‌افزار یا دستگاه‌های الکترونیکی که قرار است اتفاق بیفتد، حملات کلاهبرداری توسط کاربر انجام می‌شود، زیرا هکرها کاربران را فریب داده‌اند تا به آن دسترسی پیدا کنند. تنها چیزی که می خواستند دستشان بود. طرح های فیشینگ یکی از رایج ترین و آسان ترین راه ها برای سرقت اطلاعات شخصی کاربران به صورت آنلاین است.

لازم به ذکر است که کارشناسان علاقه مند به امنیت اینترنت بارها نسبت به ترفندها و ترفندهای مجرمان و مجرمان سایبری هشدار داده و در گزارشات خود به آنها توصیه کرده اند به پیام های ناشناس که از آنها درخواست پرداخت وجه و خرید بلیط در . آنلاین خواهد شد، پاسخی دریافت نمی شود.

به گزارش وب سایت news18، به نظر می رسد حملات فیشینگ یکی از رایج ترین انواع حملاتی است که علیه کاربران واتس اپ انجام می شود، زیرا به لطف فناوری رمزگذاری پیشرفته به کار رفته در این پیام رسان، کاربران به سادگی راهی برای دسترسی هکرها به آنها پیدا می کنند. اطلاعات خود را باز کنند

در سال 2020، واتس اپ به دو میلیارد کاربر خود اعلام کرد که حق دارد داده های کاربران را با فیس بوک، شرکت مادر پیام رسان به اشتراک بگذارد. تغییرات در شرایط و ضوابط واتس اپ به برنامه اجازه می دهد تا اطلاعات کاربر را با فیس بوک به اشتراک بگذارد. کاربران باید با شرایط جدیدی موافقت کنند که به آنها امکان می دهد با تبلیغات هدفمند هدف قرار گیرند، در غیر این صورت دسترسی به حساب های واتس اپ خود را از دست خواهند داد.

به همین دلیل، آژانس حفاظت از داده های ایتالیا در بیانیه ای اعلام کرد که این تغییرات باید مطابق با قوانین حفظ حریم خصوصی به دقت بررسی شود و این آژانس راهنمایی های مناسب را از مرجع عالی حریم خصوصی اتحادیه اروپا دریافت خواهد کرد.

مهاجرت کاربران به محصولات رقیب

این اقدام مورد انتقاد غول‌های فناوری، حامیان حریم خصوصی، میلیاردرهای تجاری و سازمان‌های دولتی قرار گرفت و منجر به مهاجرت گسترده به مشاغل رقابتی شد. بنابراین، WhatsApp اعلام کرد که این تغییر مهم است و به ادغام بهتر پیام رسان با سایر موارد فیس بوک کمک می کند. این پیام رسان محبوب در پاسخ به انتقادات گسترده تصریح کرده است که تغییرات فوق شامل پیام خصوصی کاربران و دوستان و خانواده آنها نمی شود.

پس از این ماجرا، واتس اپ در یک پست وبلاگی اعلام کرد که ما از بسیاری از مردم در مورد سردرگمی در مورد اصلاح سیاست حفظ حریم خصوصی WhatsApp شنیده ایم و اطلاعات نادرست زیادی وجود دارد که باعث نگرانی شده است و ما می خواهیم به همه کمک کنیم تا متوجه شوند رسول و حقایق به عبارت دیگر، واتس اپ قبلاً از کاربران خواسته است که با سیاست جدید موافقت کنند، اما آنها مهلت را برای مدتی به تعویق انداخته اند و در تلاش برای توضیح تغییرات هستند.

بر اساس این گزارش، سازمان مصرف کننده اروپا (BEUC) و هشت عضو آن با انتقاد از این تغییرات، شکایتی را به کمیسیون اروپا و شبکه اروپایی مقامات مصرف کننده ارائه کردند و اعلام کردند که واتس اپ به طور ناعادلانه کاربران را مجبور به پذیرش سیاست جدید کرده است.

این گروه ها در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که محتوای اطلاعات، ماهیت آنها، زمان ارسال و تکرار کاربران، مصرف کنندگان را وادار کرده و حق انتخاب آنها را مختل کرده است. قانون دستورالعمل در مورد شیوه های تجاری منصفانه نیست.

منتقدان گفتند که واتس اپ نتوانست ماهیت تغییر را به زبان واضح و قابل فهم توضیح دهد. این ابهام نقض قوانین مصرف کننده اتحادیه اروپا است که شرکت ها را مجبور به استفاده از شرایط واضح در قراردادها و فروش می کند. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و پیام رسان واتس اپ از سوی کشورهایی مانند ایرلند و ترکیه جریمه شد و از سوی اروپا نیز اخطار گرفت.

اخیراً خبری منتشر شده مبنی بر اینکه پستی که برای یک گروه هکری معروف ارسال شده، ادعا می کند اطلاعات نزدیک به نیم میلیارد کاربر واتس اپ دانلود و فروخته شده است. این مقاله که توسط چندین منبع تأیید شده است، می گوید که پایگاه داده آخرین اطلاعات 487 میلیون شماره تلفن همراه استفاده شده در واتس اپ را با اطلاعات 84 کشور به فروش می رساند. خطر.

بیش از 32 میلیون نسخه مربوط به کاربران آمریکایی و 11 میلیون نفر مربوط به کاربران بریتانیایی است. کشورهای دیگر مصر (45 میلیون)، ایتالیا (35 میلیون)، عربستان سعودی (29 میلیون)، فرانسه (20 میلیون)، ترکیه (20 میلیون) و روسیه (10 میلیون) هستند. به نظر می رسد اطلاعات مربوط به هر کشور به فروش می رسد و قیمت فروش بانک اطلاعاتی آمریکا هفت هزار دلار و ارقام انگلیسی برای همین تعداد برای هر نفر 2500 دلار است.

باید به یاد داشته باشیم که این اولین بار نیست که واتس اپ در سرفصل های امنیت اطلاعات قرار می گیرد و اگرچه تنها شرکتی نیست که با این مشکل مواجه است، اما سابقه طولانی در آسیب پذیری و کلاهبرداری دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا