دانستنی های کمپین دیجیتال مارکتینگ
کمپین دیجیتال مارکتینگ و استراتژی اجرای آن برای کسب و کارها
بازاریابی تاریخچه قدیمی دارد. از همان زمانی که سکه توسط لیدیان اختراع شد و مردم توانستند اشیایی را که تولید یا کشت میکردند، بفروشند. بعدها با اختراع کاغذ و چاپ، روزنامهها به وجود آمدند و برخی از بیزینسها تبلیغات خود را در این رسانهها چاپ میکردند. کم کم آگهی در روزنامهها و بعدا تبلیغ در رادیو و تلویزیون مرسوم شد. اما با پیدایش تکنولوژیهای پیشرفتهتر مثل وسایل الکترونیکی و اینترنت، بازاریابی شکل متفاوتی به خود گرفت. اینجا بود که راهاندازی و طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ خیلی جدیتر انجام شد!
در دنیایی که همه چیز دیجیتالی است و هر روز افراد زیادی وارد این دنیای جذاب و تو در تو میشوند، داشتن برنامهای برای بازاریابی اهمیت زیادی دارد. چون به هر حال رقبای شما هر روز بیشتر و بیشتر میشوند و موفقیت در این ماراتون به استفاده درست از امکانات و قابلیتهای دنیای دیجیتال ارتباط دارد. یکی از مشکلاتی که بازاریابان دیجیتال دارند این است که برنامه مدون و صحیحی ندارند و نمیتوانند اهداف و ابتکارات آن را به درستی بیان کنند. در این مقاله با نحوه راهاندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهید شد. پس با من و آموزش کمپین تبلیغاتی برای افزایش فروش محصولات همراه باشید.
کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال شامل اقداماتی است که برای رسیدن به هدف اصلی بازاریابی دیجیتال برنامهریزی میشود و به انجام میرسد. این هدف میتواند افزایش آگاهی از یک محصول جدید یا گرفتن بازخورد از مشتری باشد. همچنین شامل اهدافی مانند دستیابی به مصرفکنندگان به روشهای مختلف و استفاده از ترکیبی از رسانهها از جمله ایمیل، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی، پرداخت به ازای هر کلیک و شبکههای اجتماعی است.
مثلا اگر هدف اصلی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما، دستیابی به لیدهای بیشتر از طریق رسانههای اجتماعی باشد، میتوانید یک کمپین بازاریابی در اینستاگرام، توییتر یا یوتیوب اجرا کنید. به این صورت برخی از بهترین عملکردهای کسبوکارتان را در این شبکهها به اشتراک میگذارید تا از طریق این کانالها به لیدهای بیشتری دست پیدا کنید.
برای اینکه بهتر متوجه شوید یک مثال میزنیم. شما ممکن است یک آگهی از برند معروف نایک را ببینید یا بشنوید. این تبلیغ به معنی کمپین نیست. اما اگر این برند تبلیغات را در بنرها و تابلوهای خیابانی، شبکههای اجتماعی و ایمیل مارکتینگ منتشر کند، یک کمپین بازاریابی تشکیل داده است.
البته توجه کنید که اصطلاح کمپین مارکتینگ و تبلیغات با هم تفاوت دارند. تبلیغات یکی از اجزای بازاریابی است و به این معنی است که یک شرکت چگونه قصد دارد آگاهی از برند خود را افزایش دهد. در واقع تبلیغات یکی از جنبههای کمپین بازاریابی است.
کمپین بازاریابی دیجیتال شامل اجرای یک استراتژی بازاریابی در تمام کانالهای دیجیتالی است که مشتریان و مصرفکنندگان با یک نام تجاری درگیر میشوند و معمولا به منظور بهبود نرخ تبدیل یک شرکت انجام میشود.
اجزای یک کمپین دیجیتال مارکتینگ
مولفههای مختلفی در برنامهریزی، اجرا و بهرهمندی از یک کمپین بازاریابی عالی نقش دارند. اکثر کمپین های تبلیغاتی موفق این مولفهها در نظر گرفتهاند و توانستهاند در تبلیغات برند و محصولات خود موفق عمل کنند. در ادامه این موارد را بیان کردهایم:
- اهداف و شاخص کلیدی عملکرد (KPI): هدف نهایی کمپین خود را مشخص کنید و روش اندازهگیری نتیجه را توضیح دهید. مثلا ممکن است کمپین تولید محتوای شما با تعاملات معمول اندازهگیری شود و مشخص شود که هر پست باید به ۱۰۰۰ بازدید در ماه و ۱۰ فالوور جدید بینجامد.
- کانالها: محتوا و پیامهایتان کجا توزیع میشود؟ مثلا اگر یک کمپین بازاریابی در شبکههای اجتماعی دارید، ممکن است رشد بیشتر کانالهای مرتبط با مخاطب خود را در اولویت قرار دهید و کانالهای دارای فالوور و اعضای کمتر را حذف کنید.
- بودجه: ممکن است همه کمپینهای دیجیتال مارکتینگ به بودجه افزایشی احتیاج نداشته باشند، اما هنوز هم بسیاری از آنها این نیاز را دارند. در صورت لزوم هزینههای لازم برای تبلیغات و موارد دیگر را در نظر بگیرید.
- قالب (های) محتوا: محتوایی را که برای ایجاد کمپین نیاز دارید تعیین کنید. معمولا بازاریابان چندین قالب را در یک کمپین دیجیتال مارکتینگ خاص قرار میدهند. مثلا کمپین یک برند میتواند شامل تبلیغات ویدئویی، بیانیههای مطبوعاتی و وبلاگهای مهمان باشد.
- تیم: به چه کسانی برای انجام کار اعتماد دارید؟ قبل از شروع کمپین مطمئن شوید که افرادی توانا در زمینه نوشتن مطالب تبلیغاتی، ساخت وبسایت، طراحی، برنامهریزی بودجه، ویدئو و … در اختیار دارید.
- طراحی: در نهایت باید طرحی مناسب برای کمپین بازاریابی عالی خود داشته باشید. طراحی با مناسبترین وضعیت از نظر آرم تبلیغاتی، اینفوگرافیک تعاملی و در نهایت حرفهای بودن انتخاب کنید.
چگونه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ موفق ایجاد کنیم؟
ممکن است راه اندازی دیجیتال مارکتینگ و کمپینهای مرتبط با آن در ابتدا پیچیده به نظر برسد، اما وقتی وارد کار میشویم، میبینیم که روندی کاملاً ساده دارد؛ البته اگر این کار را به درستی انجام دهید. برنامهریزی کمپین به همان اندازه طراحی تبلیغات، مهم است و باید خلاقانه باشد. سعی کنید به سوالاتی که در ادامه از شما پرسیده میشود، پاسخ دهید.
۱. هدف و منظور کمپین شما چیست؟
از ابتدا مشخص کنید که دلیل اجرای کمپین تان چیست؟ دوست دارید کمپینتان چه نتیجهای بگیرد؟ اگر در این مورد مشکلی ندارید، کارتان را شروع کنید. به نظرتان کدامیک از اهداف زیر با شما مطابقت دارد؟
- یک محصول یا خدمات جدید تبلیغ کنید
- آگاهی از برندتان را افزایش دهید
- بازخورد مشتری را جمعآوری کنید
- پول بیشتری به دست بیاورید
- تعامل کاربر را افزایش دهید
- رویدادهای آینده را تبلیغ کنید
هدف شما باید SMART، یعنی:
- specific (خاص)
- Measurable (قابل اندازهگیری)
- Attainable (قابل دستیابی)
- Relevant (مرتبط)
- و Timely (زماندار)
باشد.
به طور مثال هدف کمپین بازاریابی دیجیتال مارکتینگ شما میتواند جمعآوری محتوای تولید شده توسط کاربر از ۱۰۰ مشتری و از طریق هشتگ برند در اینستاگرام باشد. در واقع یک هدف خاص (محتوای تولید شده توسط کاربر) است که قابل اندازهگیری (۱۰۰ مشتری)، قابل دستیابی (از طریق هشتگ برند در اینستاگرام)، مرتبط (دارای خط تولید جدید) و زماندار (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) است. این یک مورد نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ برای توسعه آنلاین کسب و کار است.
۲. کمپین خود را چگونه ارزیابی میکنید؟
پاسخهای این سوال برای همه متفاوت است. این معیار میتواند با نرخ باز کردن ایمیل، لایک تصاویر در فیسبوک و اینستاگرام، پیش خرید محصول یا همه این موارد باشد. البته پاسخ شما به هدف اصلی کمپین تان بستگی دارد. موارد زیر معیارهای اندازهگیری بر اساس اهداف کمپین دیجیتال مارکتینگ است:
تبلیغ محصول یا خدمات جدید: پیش خرید، فروش و افزایش فروش
افزایش آگاهی از برند: احساسات، منشنهای شبکههای اجتماعی و مطبوعات
جمعآوری بازخورد یا محتوای مشتری: منشنهای شبکههای اجتماعی و تعامل
درآمدزایی: لید، فروش و افزایش فروش
افزایش تعامل کاربر: اشتراکگذاری وبلاگ، اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی، تعاملات ایمیل
تبلیغ یک رویداد آینده: فروش بلیط، فروش یا رزرو سرگرمی و اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی
البته لازم است که شاخص اصلی عملکرد (KPI) خودتان را برای هر رسانه تعریف کنید. مثلا:
تعاملات در اینستاگرام شامل لایک و نظرات و تگهای پروفایل
نرخ باز کردن ایمیل و نرخ کلیک از طریق ایمیل
بازدید از وبلاگ، تعداد کلیک و اشتراکگذاریهای اجتماعی
با مشخص کردن KPI، متوجه پیشرفت کمپین دیجیتال مارکتینگ خواهید شد. در نهایت باید موفقیت شرکت خود را تعریف کنید و دلایلی برای ارزشمندی آن بیابید.
۳. چه کسی را هدف قرار میدهید؟
مخاطبین هدف، یکی از بخشهای مهم محسوب میشود؛ زیرا همسویی شما با مخاطبان، موفقیت یا شکست کمپین دیجیتال مارکتینگ را مشخص میکند. اولین قدم برای پاسخ به این سوال این است که بدانید کمپین شما چه مرحلهای از سفر مشتری را هدف قرار داده است.
آیا میخواهید مشتریان جدیدی بیاورید یا اینکه از مشتریان فعلی بازخورد بهتری جمع کنید؟ آیا برندتان را برای افرادی که آن را میشناسند، بازاریابی میکنید یا نام تجاری جدیدی معرفی میکنید؟ به هر حال پیام بازاریابی شما بسته به مخاطبان کمپین تان که در مرحله آگاهی از برند، توجه یا تصمیمگیری باشند، متفاوت است.
۴. مفهوم کمپین دیجیتال مارکتینگ شما چیست؟
در این مرحله باید بدانید که چرا این کمپین را اجرا میکنید، چگونه ابعاد آن را اندازهگیری میکنید و چه کسی را هدف قرار میدهید. کمپینهای بازاریابی همانند نام برند، خاص هستند و به یک مأموریت، چشمانداز و هویت بصری نیاز دارند. برخی از مشاغل در زمان ایجاد داراییهای کمپینهای انتخاباتی از یک تیم داخلی استفاده میکنند و برخی دیگر از نمایندگیها کمک میگیرند.
گزینه دیگر، استخدام فریلنسر یا پیمانکار برای تکمیل بخش خاصی از پروژه است. البته بسته به اهداف خاص کمپین توصیه میشود که با تیم داخلی خودتان شروع کنید و از آنجا پیش بروید. آنها متخصص آن بخش از تجارت شما هستند و میتوانند در مورد شرایط موفقیت کمپین تان با شما صحبت کنند.
۵. چگونه به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید؟
بهتر است که نگاهی به کانالهای رسانهای فعلی بیندازید و از آنها برای تبلیغ شرکت خود استفاده کنید. باید بدانید که کدام یک بهترین عملکرد را دارند؟ کدام یک به شما امکان پرداخت هزینه تبلیغات را میدهند؟ و از همه مهمتر مشتریانتان در کجا بیشتر وقت میگذارنند؟
به طور کلی بهتر است از چند رسانه استفاده کنید. کانالهای توزیع شامل یکی از موارد Paid (پرداختی)، Earned (درآمدی)، Shared (اشتراکگذاری) و Owned (متعلق به خود) است. در ابتدا دو یا سه کانال برای کمپین خود انتخاب کنید و کم کم پلتفرمهای کمپین دیجیتال مارکتینگ خود را افزایش دهید. البته ممکن است کانالهای خاصی منطقی نباشند و نتوان از آنها استفاده کرد.
۶. چه موقع و چگونه تبلیغات را منتشر کنید؟
بهتر است که یک ضربالعجل برای کمپین تان مشخص کنید. در این صورت چگونگی و زمان انتشار کمپین بهتر مدیریت میشود. ابتدا یک جدول زمانی کلی برای کمپین بسازید. تاریخ شروع و مهلت انتشار تبلیغاتتان را مشخص کنید تا بهتر بتوانید روی آن کار کنید. سپس نگاهی به داراییهای بازاریابی و کانالهای تبلیغاتی خود بیندازید و ببینید که بر اساس افراد و منابع مالی، چند بار میتوانید هزینه ارسال و تبلیغ محتوای تبلیغات خود را تامین کنید؟
برای هر کانال بازاریابی یک تقویم تبلیغاتی ایجاد کنید. برای هر یک جداگانه تصمیم بگیرید و پستهای برنامهریزی شده، ایمیلها و … را در تقویم خود رسم کنید. این کار باعث میشود تا فشار کار روزانه کمتر شود.
۷. بازاریابی چگونه به پیشبرد هدف مورد نظر کمک میکند؟
حتی اگر کمپینتان به اندازه کافی کارآمد باشد و تعداد زیادی بازدیدکننده را به خود جلب کند، باز هم باید اقدامات موردنظرتان را انجام دهید. دوباره به SMART بودن هدف توجه کنید. یادتان هست که گفتیم هدف کمپین دیجیتال مارکتینگ میتواند “جمعآوری محتوای تولید شده توسط کاربر از ۱۰۰ مشتری از طریق هشتگ برند در اینستاگرام با خط تولید جدید ما تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰” باشد؟
اما این مرحله در مورد به نتیجه رساندن تلاشها و کانالهای بازاریابی برای سوق دادن مشتریان به سمت هدف مورد نظر است. این کار از طریق روشهایی مانند فراخوان برای اقدام (CTA) و صفحات فرود (Landing pages) انجام میشود.
میتوان از این موارد به طور جداگانه یا در ارتباط با یکدیگر استفاده کرد؛ مانند فرم لید در صفحه فرود یا ایجاد یک فراخوان برای اقدام (CTA .(CTA میتواند تماس، لمس لینک سایت، ایمیل یا به این صورت باشد:
“عکسی با محصول مورد نظر و یک # (هشتگ) خاص به اشتراک بگذارید تا در صورت امکان در صفحه اینستاگرام و ویدیوی تبلیغاتی بعدی ما نمایش داده شود!”
صفحه فرود خود را طوری طراحی کنید تا مخاطبین را جذب کند. فراموش نکنید که CTA خود را تکرار کنید و روش درگیر شدن مخاطبان با کمپین دیجیتال مارکتینگ خود را مشخص کنید.
۸. در کمپینهای دیجیتال مارکتینگ چه معیارهایی را میتوانید کنترل کنید؟
معیارهای اثربخشی کمپین به این بستگی دارد که میخواهید چه نوع کمپینی اجرا کنید و چه کانالهایی را انتخاب کنید. مواظب باشید که روی معیارهایی مانند ترافیک ایجاد شده، نرخ کلیک و مقدار نمایش تمرکز نکنید. این موارد شاید جالب باشند، اما لزوماً نشاندهنده مقدار درآمد حاصل از کمپین دیجیتال مارکتینگ و کارایی آن نیست. در ادامه معیارهای مهم در انواع کمپین های تبلیغاتی را معرفی کردهایم:
معیارهای ایمیل مارکتینگ
- نرخ کلیک
- نرخ خروج از صفحه (بانس ریت)
- نرخ تبدیل (نسبت مشتری به لید)
معیارهای شبکههای اجتماعی (پولی)
- نرخ کلیک
- نرخ تبدیل
- هزینه هر کلیک
- هزینه هر تبدیل
معیارهای شبکههای اجتماعی (ارگانیک)
- تعاملات غیر فعال (لایک کردن و اشتراکگذاری)
- تعاملات فعال (کامنتها)
- فالو کردن
- نرخ کلیک
معیارهای پیشنهاد محتوا/ جذابیت لید
- نرخ انتخاب (Opt-in rate)
- هزینه به ازای انتخاب (Cost per opt-in)
- پیگیری نرخ باز کردن ایمیل (Follow-up email open rate)
- نرخ تبدیل انتخابی (Opt-in conversion rate)
نمایش معیارهای تبلیغات/رسانههای پولی
- هزینه هر هزار برداشت
- نرخ کلیک
- نرخ تبدیل
- هزینه هر تبدیل
معیارهای ارسال ایمیل مستقیم در کمپین دیجیتال مارکتینگ
- نرخ پاسخ
- هزینه هر تبدیل
- درآمد متوسط به ازای هر تبدیل
معیارهای محتوا/سئو
- نرخ کلیک
- نرخ خروج از صفحه (بانس ریت)
- زمان در صفحه
- عمق پیمایش (اسکرول) صفحه
- نرخ تبدیل
انتخاب این معیارهای سنجش به نوع کمپین شما ارتباط دارد و میتواند به ارزیابی و درک بهتر بهبود کمپین کمک کند. در مرحله بعدی کمپین به اندازهگیری و تجزیه و تحلیل دادههایتان بپردازید. این کار بینشی منحصربهفرد در مورد مخاطبان، کانالهای بازاریابی و بودجه شما ایجاد میکند. همچنین به شما میگوید که دقیقاً چگونه کمپین بعدی خود را اجرا کنید.
۹. چگونه بفهمید که کمپین دیجیتال مارکتینگ شما کارساز بوده است؟
کارساز بودن کمپین با بررسی هدف اولیه و معیارهای SMART بودن آن ارتباط دارد. در صورتی که توانستهاید به هدف خود نزدیک شوید، خوشحال باشید. اما در غیر این صورت اصلا ناراحت و دلسرد نشوید. کمپین شما تا حدی به اهداف خود رسیده است. مثلا اگر هدف شما بازدید ۱۰۰ هزارتایی از وبسایتتان بوده است، هر مقدار بازدید میتواند موفقیتآمیز تلقی شود.
هر چقدر این بازدید به ۱۰۰ هزار نزدیکتر باشد، شما به هدف خود نزدیکتر شدهاید. البته کار کردن با یک تیم کاربلد هم اهمیت زیادی دارد. پس با بهترین تیم مشاوره کسب و کارهای کوچک همکاری کنید تا نتیجه فوقالعادهای بگیرید.
۱۰. با دادههای حاصل از کمپین دیجیتال مارکتینگ چه کنید؟
در این مرحله تأثیر تجاری کمپین تان را به حداکثر میرسانید. وقتی دادههای خود را تجزیه و تحلیل میکنید، ارزش آنها ده برابر میشود. این کار نه تنها به اندازهگیری و ارزیابی نتایج کمپین کمک میکند، بلکه جهت و وضوح مخاطبان، روشهای بازاریابی، قدرت خلاقیت و … را به شما نشان میدهد.
مثلا کمپین UGC یا همان محتوای تولید شده توسط کاربر را در نظر بگیرید. تصاویر به اشتراکگذاری شده نه تنها کمک میکنند که محتوای کاربر را برای شبکههای اجتماعی خود جمعآوری کنید و تبلیغات رایگان انجام دهید، بلکه اطلاعاتی در مورد مخاطبان شما، زمان و تعداد دفعات فعالیت در اینستاگرام و … به شما میدهد.
جمعبندی
در این مقاله نکات مهم دیجیتال مارکتینگ را یاد گرفتید، دانستید که کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه آن را اجرا کنید. اگر میخواهید کسبوکار آنلاین خود را بهبود ببخشید، فروش محصولاتتان را بیشتر کنید و پیشرفت زیادی داشته باشید، یک نمونه برنامه دیجیتال مارکتینگ اصولی داشته باشید. اگر در این مورد سوال یا ابهامی دارید، با من و همکارانم در آژانس دیجیتال مارکتینگ به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.
نکات کلیدی
یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال شامل اقداماتی است که برای رسیدن به هدف اصلی بازاریابی دیجیتال برنامهریزی میشود و به انجام میرسد.
- مولفههای کمپین بازاریابی دیجیتال:
- اهداف و شاخص کلیدی عملکرد (KPI)
- کانالهای توزیع محتوا
- بودجه کافی
- قالب (های) محتوا
- تیم قوی
- طراحی مناسب
- مراحل راهاندازی یک کمپین موفق:
- هدف کمپین
- مشخص کردن معیارهای ارزیابی کمپین
- تعیین مخاطبین
- مشخص کردن مفهوم کمپین
- تعیین روش های دسترسی به مخاطبین
- مشخص کردن روش و زمان انتشار تبلیغات
- ارزیابی کمپین
- استفاده از دادههای به دست آمده
سوالات پرتکرار
۱. چند نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ وجود دارد؟
به طور کلی ۱۱ نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که عبارتند از:
۱.سئو یا بهینهسازی موتورهای جستجو
۲. بازاریابی محتوا
۳. بازاریابی شبکههای اجتماعی
۴. جستجوی پولی
۵. تبلیغات نمایشی
۶. ایمیل مارکتینگ
۷. بازاریابی پیامکی
۸. افیلیت مارکتینگ
۹. اینفلوئنسر مارکتینگ
۱۰. ویدئو مارکتینگ
۱۱. تبلیغات صوتی و پادکست
۲. کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
کمپین بازاریابی دیجیتال شامل اجرای یک استراتژی بازاریابی در تمام کانالهای دیجیتالی است که مشتریان و مصرفکنندگان با یک نام تجاری درگیر میشوند و معمولا به منظور بهبود نرخ تبدیل یک شرکت انجام میشود.
۳. طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ چگونه به کسب و کارها کمک میکند؟
کمپینهای دیجیتال مارکتینگ میتوانند به شما کمک کنند تا ترافیک بیشتری دریافت کنید، آگاهی از برند خود را بهبود بخشید، فروشتان را بیشتر کنید و کلی مزیت دیگر. اما گاهی اجرای یک کمپین بازاریابی دیجیتال فرآیند پیچیدهای خواهد بود. علاوه بر این دهها پلتفرم مختلف و صدها استراتژی مختلف وجود دارد که میتوانید اجرا کنید. برای آگاهی بیشتر مقاله را به طور کامل بخوانید.
۴. هدف از طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
هدف از برنامهریزی برای یک کمپین دیجیتالی این است که به شما کمک کند تا مخاطب خود را مشخص کنید، اینکه میخواهید به چه هدفی برسید و چه فرایندی برای رسیدن به آن هدف در پیش خواهید گرفت.
۵. آیا کمپینهای بازاریابی دیجیتال بهترین منبع تولید سرنخ (لید) هستند؟
هر روز تعداد بیشتری از بازاریابان از کمپینهای دیجیتال به عنوان یک منبع اصلی برای تولید سرنخ استفاده میکنند و این باعث شده است که حوزه بازاریابی رقابتیتر به نظر برسد. متخصصان بازاریابی دائما برای فکر کردن به راههای جدید و مبتکرانه برای صحبت با مخاطبان خود به چالش کشیده میشوند.
۶. چگونه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟
۸ نکته برای ایجاد یک کمپین دیجیتال مارکتینگ عالی
۱.بر تمامی جوانب کمپین بازاریابی دیجیتال خود تسلط داشته باشید.
۲. اهداف کمپین را تعیین کنید.
۳. مخاطب خود را درک کنید و پرسونای آن را تعریف کنید.
۴.یک Call-To-Action (CTA یا فراخوان برای اقدام) ایجاد کنید.
۵.محتوای خلاقانه بسازید.
۶.تعامل با مشتری را فراموش نکنید.
۷.اجرای آزمایشی را فراموش نکنید.
۸.از انواع ابزارها برای تجزیه و تحلیل کمپین خود استفاده کنید.
۷. مزایای کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟
۱. هزینههای کمتر
۲. انعطافپذیری بیشتر
۳. دسترسی به مشتریان آنلاین بیشتر
دانستنی های کمپین دیجیتال مارکتینگ
فضای وب در این روزها با سرعت چشمگیری روبرو شده و اگر به روز و همگام با آن پیش نرویم از عرصه بازار عقب می مانیم.
بنابر اعلام پرمون طرح، دنیای که اکثر کسب و کارها رو به فضای آنلاین آورده اند و کسب و کارهایی که همچنان به شیوه سنتی خوب در حال فعالیت هستند از این بازی جا خواهند ماند.
تا چند سال قبل شاید کسی نمی توانست باور کند روزی اینترنت و گوشی های موبایل چنین تاثیری عمیقی بر رفتار و سبک زندگی همه ی ما داشته باشد. دنیایی که ساعت ها در آن می گذرانیم و متوجه گذر زمان نمی شویم.
در این فضایی که اکثریت مخاطبین هدف کسب و کارمان در آن به سر می کنند بهترین فرصت برای دیده شدن هست.
کمپین مناسب در دیجیتال مارکتینگ بایستی این ویژگی ها را داشته باشد :
۱) ما را بیشتر به مخاطبین هدفمان بشناساند
۲) برند ما را به درستی معرفی کند
۳) باعث افزایش بازدید و ترافیک بر روی صفحات اجتماعی و وب سایت مجموعه شود
۴) تبلیغات به گونه ای باشد که نرخ کلیک را بالا ببرد
۵) تعامل و مشتری با خودش به همراه داشته باشد
۶) پیامی صحیحی را به مخاطب ارسال کند
قبل از اجرای کمپین به چه نکاتی توجه کنیم:
انتشار محتوای مناسب با حوزه فعالیت ما یکی از اساسی ترین اصول در موضوع دیجیتال مارکتینگ هست به گونه ای که قبل از اجرای هر کمپین نیاز هست محتوا به اندازه ای باشد که کاربری جدیدی که جذب شبکه های مجازی مجموعه می شود ماندگار باشد.
در کانون تبلیغاتی پرمون طرح ( https://www.parmoon.com ) می گوییم در اینستاگرام بعد از درج ۳۰ پست زمان مناسب برای تبلیغات است.
ساعت درست بارگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی و هشتگ گذاری اصولی خود نیز در دیده شدن محتوا بسیار حائز اهمیت است.
پیش از تبلیغات به این نکات دقت کنید:
۱) مخاطب خود را بشناسید.
۲) زمان انتشار درستی برای محتوای خود داشته باشید.
۳) تولید محتوای مستمر داشته باشید.
۴) به هشتگ گذاری اصولی توجه کنید.
۵) در اینستاگرام بیو صفحه و هایلایت از موضوعات مهمی هستند که بایستی به آنها توجه شود.
چه فضاهای تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ مطرح است:
جهت انجام کمپین بازاریابی دیجیتال می توانید به طور کلی روش های زیر را امتحان کنید:
تبلیغات در شبکه های اجتماعی
تبلیغاتی ویدیویی
تبلیغات کلیکی
تبلیغات بنری
تبلیغات ایمیلی
تبلیغات موبایلی و داخل اپلیکیشن
دانستنیهای دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ چیست
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی، مطلبی است که در سال های اخیر به خصوص با افزایش کاربران اینترنت رونق بسیار زیادی پیدا کرده است. این پیشرفت شامل گجت های اینترنتی و دستگاه های هوشمند ارتباطی می شود. تمام این دلایل سبب شده است که دیجیتال مارکتینگ اهمیت وجود خود را به رخ دنیای مجازی بکشاند.
امروزه با توجه به دسترسی اکثریت مردم به فناوری، شاهد انقلاب دیجیتال مارکتینگ در عرصه فناوری هستیم. به طور کلی میتوان شیوههای بازاریابی سنتی را به قبل از فراگیر شدن استفاده همگانی از اینترنت محدود کرد، یعنی زمانی که میشد از رادیو، تلویزیون یا رسانههای جمعی دیگر کمک گرفت. اما امروزه با صرف هزینه و وقت کمتر میتوان اقدام به بازاریابی دیجیتال کرد که اتفاقا به صرفهتر است.
برخلاف برخی از کانالهای بازاریابی قدیمی که برای ورود مانعتراشی میکنند، هر فرد میتواند به منظور ارتقای کسب و کار خود از دیجیتال مارکتینگ استفاده کند. به عبارت دیگر، هر چقدر بیشتر به دیجیتال مارکتینگ اهمیت دهید، سود بیشتری کسب خواهید کرد.
اگر به تازگی شروع به مطالعه راجع به دیجیتال مارکتینگ نموده اید و به دنبال راهنمایی بیشتری هستید، مقاله زیر برخی موضوعات مورد نیاز شما را پوشش میدهد و یک انتخاب مناسب برای شروع است.
مبانی دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال رشد است، اما مبانی آن همواره ثابتاند و دقیقا برای همین است که همیشه در ابتدا توصیه میشود که باید به یک درک خوب از اصول دیجیتال مارکتینگ رسید. هر زمان که کاملا از این مفاهیم بنیادی آگاهی پیدا کردید، با وجود تکامل این مفاهیم قادر خواهید بود تا از تاکتیکها بهترین استفادهها را انجام دهید.
هم چنین، مبانی دیجیتال مارکتینگ در زمینه کشف راهکارهایی که واقعا سودمند هستند نیز کمک کننده است و مطمئن باشید در سالهای آینده از منافع این راهنماییها بهرهمند خواهید شد.
فنها و ترفندهای دیجیتال مارکتینگ نسبتا گسترده هستند. اما قبل از هر چیز باید مدنظر داشت که کانالهای بازاریابی آنلاین یا همان دیجیتال مارکتینگ به سرعت تغییر میکنند و اگر تمامی رقبای شما از تاکتیک جدیدی اطلاع پیدا کنند و شما از آن بیخبر باشید، به سرعت عقب میمانید. بنابراین فنها و ترفندها یکی از قسمتهایی است که همیشه نیاز دارید تا آن را مرور و به روزرسانی کنید.
امروزه با رشد سریع فناوری، کانالهای بازاریابی هم دچار تحول شدهاند. برخلاف گذشته که دسترسی به فناوری محدود به عده کمی بود، حالا تقریبا تمامی اعضای خانواده از ابزارهای فناوری هوشمند نظیر لپتاپ یا تلفن همراه هوشمند استفاده میکنند که این خود دلیلی بر تنوع کانال های دیجیتال مارکتینگ میباشد.
انواع کانالهای بازاریابی در دانستنیهای دیجیتال مارکتینگ
همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می کنید، میتوان کانالهای بازاریابی را به دو گروه آنلاین و آفلاین تقسیم کرد.
گروه بازاریابی آنلاین شامل بازاریابی از طریق وبسایتها، سئو، تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)، ایمیل مارکتینگ، سوشالمدیا مارکتینگ، افیلیت مارکتینگ، موبایل مارکتینگ و ویدئو مارکتینگ میباشد، درحالی که بازاریابی آفلاین محدود به بازاریابی از طریق تلویزیون، پیامک، رادیو و بیلبوردهای تبلیغاتی می باشد. سوالاتی که پیش میآیند به شرح زیر هستند:
- فرآیند یافتن کانال های مختلف چطور است؟
- چرا نباید از همه ی آنها استفاده کرد؟
جواب اینجاست!
اگر به اندازه ی کافی قوی شده اید، بله، نهایتا می توانید هر کانالی که می خواهید را انتخاب کنید. اما تجربه بسیاری از کسب و کارها نشان داده که کسب و کارها در مواجهه با کانال های گوناگون دچار از هم پاشیدگی میشوند. مخصوصا در کانال های آنلاین که سطح رقابتی بسیار بالاتری دارند.
رقابت همزمان در بالاترین حد سئو، رسانه های اجتماعی، و بازاریابی پرداختی تقریبا امری ناممکن است. اکثر تیم های بازاریابی تنها در یک کانال که ازبقیه ی کانالها پشتیبانی می کند عملکرد خوبی دارند.
پس به شما توصیه میکنیم تا زمانیکه برند قابل قبولی که موجب سودبخشی شود داشته باشید از کانال های گوناگون اجتناب کنید و از کانال های جدید برای ازبین بردن محدودیتهای اولین کانال استفاده کند. راهنماییهای زیر به شما در انتخاب کانالی که به دنبال آن هستید کمک خواهند کرد.
- چگونه کانالهای جدید بازاریابی را پیدا و امتحان کنیم؟
- چگونه میتوان با استفاده از کلمات بازاریابی لفظی هر نوع تجارت دیجیتال را دگرگون کرد؟
- چگونه میتوان از وبسایت تامبلر (Tumblr) به منظور کنترل ترافیک و کسب مشتریان جدید استفاده کرد؟
- چگونه میتوان بهترین نفع را از مناسبات عمومی برد؟
- چگونه با استفاده از راهبرد بازاریابی وبسایت کورا (Quora) ترافیک ایجاد کنیم؟
- چگونه مانند یک فرد حرفه ای به صورت آنلاین ایونت خود را ارتقا ببخشیم؟
- چگونه از طریق فروم ها ترافیک بیشتری بسازیم؟
- چگونه میتوان از بازاریابی مجدد یا ری مارکتینگ جهت بستن قرارداد تجاری بهره گرفت؟
روانشناسی بازاریابی از دانستنیهای دیجیتال مارکتینگ
روان شناسی بازاریابی یکی از اصول اولیه حوزه ی دیجیتال مارکتینگ است. هر زمان که از تمامی اصول و فنون روانشناسی بازاریابی اطلاع پیداکردید، هر جنبه از بازاریابی شما ارتقا خواهد یافت و همواره از نحوه ی بهبود وضعیت کمپین ها، راهبردها و تبلیغات آگاهی خواهید داشت.
صاحبان کسب و کار میتوانند با به کارگیری اصول روانشناسی در دیجیتال مارکتینگ شاهد رشد چشمگیری در فروش خود باشند. یکی از این تکنیکها، تکنیک القای عدم قطعیت به مخاطب از طریق دادن پیشنهاداتی است که مخاطب گمان کند با از دست دادن آنها فرصتی عالی را از دست داده است.
نظیر این پیشنهادات را می توان در حراجیهای فروشگاهها هم مشاهده کرد که در آن سعی میشود تا با تحریک مشتری به ارزشمند بودن محصول، قدرت تفکر دقیق را از او سلب کنند.
هک رشد در دیجیتال مارکتینگ
از دهه های اخیر بسیاری از شرکت های بزرگ به منظور تشدید رشد ناگهانی خود اقدام به استفاده از هک رشد نموده اند. دراپ باکس(Dropbox)، اوبر(Uber)، ایربیانبی(airbnb) و تعداد بیشماری از تیم های رشد به منظور تشدید رشد در هر مرحله از اقدامات خود استفاده می کنند. هک رشد به عنوان نوعی مهارت فرعی دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته میشود.
پروژه های هک رشد، حیات بخشی و یافتن راه هایی برای تشویق کاربران به تولید رشد را در اولویت قرار داده و شدیدا بر خود محصول تاکید می ورزند. هم چنین، درکانالهای دیگری که قابل اندازه گیری باشد، به دنبال سود بوده و به شدت بر پایه مهندسی و مهارتهای طراحی برای ارائه ی پروژهها استوار است.
آمارهای بازاریابی
شیوههای دیجیتال مارکتینگ براساس نسل مد نظر شما متغیر هستند. این یکی از بینشهایی است که از بار اولی که آن را میشنوید روشن و قابل فهم است اما پیامدهای عمیقی در کل کاریشما دارد.
به عنوان مثال، اگر به دنبال نسل هزاره باشید انتخاب کانال، ارزشگذاریهای برند، محصولات و کمپین های شما کاملا متفاوت از هنگامی است که به دنبال نسل انفجار جمعیت هستید. برای بازاریابان تجارت-به-مشتری شاید این مهمترین مولفه ای است که میبایست هنگام تدوین استراتژیهای کلی بازاریابی خود در نظر داشته باشند.
پیدا کردن پاسخ ۲ سوال زیر به شما کمک میکنند تا استراتژی مناسب آمار هدف خود را تولید کنید:
- چگونه با بازاریابی نسلی به مشتریان کامل خود برسیم؟
- چگونه نوعی استراتژی بازاریابی به کار ببندیم که با مخاطب نسل هزاره سخن بگوید؟
منبع: https://www.tesmino.com/