بین الملل

دمشق خواستار توقف حملات به سوریه شد/ هشدار گریفیث درباره شرایط انسانی

نماینده سوریه در سازمان ملل توقف حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به سوریه و اشغال اراضی آن و نیز نظارت و حمایت آن ۲ بر تشکل‌های تروریستی فعال در سوریه را خواستار شد، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز با هشدار نسبت به شرایط انسانی بد سوریه، افزایش حمایت‌های مالی از کمک‌های بشردوستانه به این کشور را خواستار شد.

به گزارش اخبار ایران من، «قصی الضحاک» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره ابعاد انسانی و سیاسی سوریه اظهار کرد: آمریکا با ممانعت از اینکه شورای امنیت به مسؤولیت خود در حفظ صلح و امنیت و متوقف کردن حملات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و مناطق سوریه عمل کند، همچنان خواست کشورهای عضو سازمان ملل را نادیده می‌گیرد.

الضحاک در بیانیه‌ای که از سوی روزنامه «الوطن» سوریه منتشر شد، گفت رژیم اشغالگر صهیونیستی در راستای تلاش‌های بدخواهانه خود برای توسعه و تشدید تنش در منطقه، به حملات خود علیه مناطق سوریه ادامه داده و ساختمان‌های مسکونی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، آخرین آنها هم حمله هوایی چهارشنبه گذشته به ساختمانی مسکونی در محله «کفر سوسه» در دمشق بود که به شهید و زخمی شدن چند غیرنظامی و خسارت دیدن اموال شخصی مردم منجر شد.

نماینده سوریه در سازمان ملل افزود: سوریه اقدامات خود در زمینه مبارزه با تروریسم و پایان تهدید مردمش را دنبال کرده و همزمان برای مقابله با چالش‌های معیشتی شهروندانش که اساسا ناشی از تحریم‌های ظالمانه یک‌جانبه‌ای است که آمریکا و غرب بر ملت سوریه اعمال کرده، تمام تلاش خود را انجام می‌دهد.

او اظهارات نماینده آمریکا را ادعاها و اتهام‌های بی‌اساسی دانست و تاکید کرد: رسیدگی به شرایط موجود در اردوگاه الرکبان نیازمند توقف اشغال منطقه التنف از سوی آمریکا و لغو آموزش تشکل‌های تروریستی فعال در این منطقه و نظارت بر آنها توسط اشغالگران است.

الضحاک در ادامه از نماینده آمریکا خواست حملات کشورش و رژیم صهیونیستی که تحت حمایت آن است، به سوریه متوقف شده و اشغال اراضی سوریه پایان یافته و نظارت و حمایت آن ۲ بر تشکل‌های تروریستی متوقف شود.

نماینده سوریه در سازمان ملل در ادامه گفت: خرید و فروش مواد مخدر همانند دیگر فعالیت‌های تجاری غیرقانونی و غارت برنامه‌ریزی‌شده منابع و قاچاق نفت و آثار باستانی و دیگر منابع سوریه همگی جنایاتی است که توسط اشغالگران آمریکایی و ایادی آنها یعنی تشکل‌های تروریستی و شبه‌نظامیان مزدور آنها انجام می‌شود، اما سوریه با همکاری کشورهای همسایه، تمام تلاش خود را برای مقابله با خرید و فروش مواد مخدر انجام می‌دهد و در این زمینه دستاوردهای مهمی داشته است.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نیز در سخنرانی خود تاکید کرد آمریکا از تروریست‌ها در سوریه حمایت کرده و کارنامه آنها را سفید می‌کند و مداخله آن در آنجا ثبات را برهم می‌زند.

نبنزیا در ادامه تاکید کرد: استانداردهای دوگانه واشنگتن با تلاش‌هایش برای حمایت از تروریست‌ها در سوریه با وجود اینکه آنها در لیست تروریستی شورای امنیت قرار گرفتند و تلاش برای سفید کردن آنها و همزمان محکوم کردن عملیات‌های ارتش سوریه و هم‌پیمانانش علیه این تروریست‌ها نمایان شده است.

«مارتین گریفیث» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز در سخنرانی که در شورای امنیت داشت، اظهار کرد: با وجود گذشت یک سال از زلزله فاجعه بار در سوریه و نزدیک به ۱۳ سال درگیری مستمر در این کشور، افق‌های وضعیت انسانی سوریه در سال ۲۰۲۴ هنوز تاریک است.

گریفیث گفت: تعداد بزرگی از سوری‌ها نزدیک به ۱۶ میلیون ۷۰۰ هزار تن در حال حاضر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، گسترش دامنه اقدامات خصمانه در شمال سوریه و حملات اخیر در ۲ استان دمشق و حمص هنوز موجب تلفات در میان غیرنظامیان و آوارگی آنها و وارد آمدن خسارات سنگینی به زیرساخت‌های حیاتی سوریه می‌شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه افزود: با کاهش توجه جامعه جهانی و مشغول شدن آن به دیگر درگیری‌ها، رنج و مشکلات مردم سوریه رو به افزایش است، ما نباید در برابر این مساله تسلیم شویم بلکه باید همچنان به رعایت قوانین بین‌المللی انسانی تشویق کرده و شاهد افزایش حمایت مالی از کمک‌های بشردوستانه باشیم.

«عمار بن جامع» نماینده الجزایر در سازمان ملل نیز ضمن ابراز نگرانی کشورش از تشدید خشونت‌ها و وخامت شرایط انسانی و امنیتی در سوریه تاکید کرد: حل بحران سوریه تنها از راه‌های سیاسی و با انتقال از مدیریت بحران به حل آن ممکن خواهد بود.

بن جامع در ادامه بر لزوم هماهنگی میان کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم به ویژه با توجه به افزایش حملات اخیر داعش تاکید کرد و اتخاذ اقداماتی جدی برای مبارزه با تروریسم و بازگرداندن حاکمیت دمشق و امنیت و ثبات به سوریه را خواستار شد.

انتهای پیام

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای طبیعی و محیط زیستی جهانی. با استفاده از دانش در حوزه محیط زیست و تغییرات آب و هوا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم. با تمرکز بر اثرات رویدادهای طبیعی بر جوامع، نقشه‌ای کامل از تغییرات زمین را برای شما می‌کشم.
دکمه بازگشت به بالا