علمی

افراد بلندقامت در معرض ریسک بالاتر سرطان روده بزرگ

اگرچه ارتباط بین سرطان پوست و طولانی مدت قبلاً بررسی شده است، محققان می گویند این مطالعات نتایج متناقضی را ارائه می دهند، رویکردهای متناقضی را برای قد نشان می دهند و خطر ابتلا به آدنوم را افزایش می دهند.

جرارد مولین، رئیس تحقیقات دانشگاه جانز هاپکینز در مریلند گفت: این بزرگترین تحقیق تا به امروز است. این یافته‌ها بر اساس شواهدی است که نشان می‌دهد قد عاملی است که می‌توان نادیده گرفت و باید هنگام تشخیص و توصیه به بیماران برای تشخیص سرطان پوست مورد توجه قرار گیرد.»

او می گوید: «یکی از دلایل احتمالی این ارتباط این است که بزرگسالی با اندازه بدن مرتبط است. “افزایش پویایی در پاهای افراد بلند قد می تواند شانس تغییری را که منجر به تغییرات منفی می شود افزایش دهد.”

محققان برای اولین بار 47 مطالعه را در سراسر جهان شناسایی کردند که شامل 280660 مورد سرطان پوست و 14139 آدنوم کولورکتال می شد.

از آنجایی که تعاریف ارتفاع در سراسر جهان متفاوت است، تیم تحقیقاتی بالاترین و کمترین طول ها را در گروه های مختلف مطالعه مقایسه کردند. این یافته ها نشان می دهد که در بیشتر موارد، افراد کم خطر 24 درصد بیشتر از افراد کوتاه قد که بسیار کم خطر هستند، در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

مولن گفت: در هر 10 سانتی متر قد، 14 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و 6 درصد افزایش در خطر ابتلا به آدنوم وجود دارد.

محققان می گویند بیش از نیمی از سرطان های معده با عوامل تغییر دهنده زندگی از جمله رژیم های غذایی ناسالم، عدم ورزش، استعمال دخانیات و سوء مصرف الکل مرتبط هستند.

دکمه بازگشت به بالا