علمی

ایران جزو ۶ کشور برتر مهار کرونا/برنامه وزارت بهداشت برای تجمیع سامانه‌های سلامت

وزارت بهداشت با تشریح اتفاقاتی که در یک سال اخیر در زمینه پیشگیری از کرونا و در حوزه سلامت رخ داده است، گفت: اعلام شده که ایران جزو شش کشور پیشرو جهان است. مبارزه با کرونا

به گزارش اخبار ایران من، دکتر بهرام عین اللهی در جشن روز پزشک گفت: این ایام دلیلی برای قدردانی از همکاران است. همانطور که می دانید علم پزشکی و پزشکان در اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

ایران؛ قوی ترین بخش بهداشت را در منطقه دارد

وی افزود: سابقه پزشکی ما یک سابقه بسیار افتخار آمیز است. علم پزشکی در کشور ما علمی عمیق و کهن است. امروز بدون شک قوی ترین بخش بهداشت و درمان منطقه را داریم که به ویژه بعد از انقلاب افزایش یافته است و توانستیم نه تنها نیازهای مردم خود را برطرف کنیم، بلکه کشورهای منطقه برای کمک به کشور ما مراجعه کنند. . نیازهای پزشکی آنها ما آن را مدیون ادغام آموزش، بهداشت و رفاه در این کشور هستیم.

کنترل کرونا در روزهای خطرناک

عین اللهی ادامه داد: سال گذشته دولت سیزدهم را زمانی شروع کردیم که در بحران و اپیدمی وحشتناک کرونا بودیم. به طوری که رهبری در اولین دیدار با دولت اعلام کردند که مهمترین مسئله در این کشور مدیریت کرونا است.
در آن زمان بدترین روزها را در کشور داشتیم و روزانه بیش از 700 نفر در کشور جان خود را از دست دادند. مردم خانه های خود را ترک نکرده اند، وضعیت اسف بار بیمارستان ها و سردخانه ها، کمبود تخت بیمارستانی، خستگی و افسردگی شدید، تاخیر در درمان، کمبود دارو از جمله سرم و سرنگ، کمبود در ارائه کمک های بشردوستانه، کمبود واکسن از کرونا، بنابراین برخی از مردم باید به کشورهایی مانند ارمنستان بروند یا صف های طولانی برای دریافت واکسن وجود دارد.

افزایش واکسیناسیون و رفع محدودیت های کرونا در ایالت سیزدهم

وی گفت: در ابتدای دولت مجموع واکسیناسیون های ما 19 میلیون بود و بسیاری از افراد واکسینه نشده بودند. در منطقه 13 همه با هم همدردی کردند تا واکسن بزنند. تا دی ماه 1400، 132 هزار کشته در کشور داشتیم. حتی از شهریور که واکسیناسیون را شروع کردیم تا امروز با کمک مردم کل مرگ و میر ما به 143 هزار نفر رسیده است. یعنی در این مدت 11000 مورد مرگ و میر ناشی از کرونا رخ داده است که نشان دهنده اثربخشی واکسن است. کمبود واکسیناسیون و تخت، تعلیق تردد، تعطیلی مراکز آموزشی و … برطرف شد. تعطیلی مرکز آموزشی خسارات زیادی به بار آورد که خوشبختانه دوباره شروع شد، ممنوعیت تردد، اغلب تعطیلی بازار و مشاغل و … رفع شد.

پیشینه ایران در مورد واکسن کرونا

وی همچنین گفت: بنابراین این طرح را در اوج کرونا، پنجمین پیک، با 50 هزار ویزیت در روز، 8 هزار بستری در آی سی یو و بیش از 700 فوتی آغاز کردیم، اما با کار جهادی و کمک های بشردوستانه، واکسیناسیون انجام شد. به سرعت انجام شد. به طوری که نسبت به تعداد افراد دنیا سابقه واکسیناسیون روزانه داشتیم. به طوری که روزانه یک میلیون و 600 هزار واکسن و در هفته 8 میلیون و 600 هزار واکسن تزریق کردیم. بنابراین اعلام شد که ایران جزو شش کشور برتر جهان در زمینه پیشگیری از کرونا است. این در حالی اتفاق افتاد که تحریم های وحشیانه ادامه داشت.

ذخیره 50 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور

عین اللهی با بیان اینکه 50 میلیون دوز واکسن کرونا ذخیره شده و 6 مرکز تولید واکسن کرونا در کشور داریم، گفت: به تولیدکنندگان واکسن کرونا اعلام کرده‌ایم که فعلا این واکسن را تولید نکنند. همچنین اعلام کردیم که آماده ارسال واکسن به همه کشورها هستیم. اخیراً واکسن هایی را نیز به ونزوئلا فرستادیم. اخیراً دکتر. امیر عبداللهیان که به کشورهای آفریقایی می رود از ما بسته واکسن خواست که ما تهیه کردیم.

بیمه جهانی رایگان برای 6 میلیون نفر

وزارت بهداشت درباره بیمه همگانی سلامت گفته است: همه باید از ایجاد بیمه همگانی سلامت حمایت کنیم تا مردم مجبور نباشند هزینه هایی را که توان مالی ندارند خرج کنند. امسال با کمک شورای اسلامی با وام حدود 6 هزار میلیارد تومانی سه دهک مردم را بیمه کردیم و 6 میلیون نفر بیمه رایگان گرفتند. ما یک میلیون نفر دیگر داریم که تا سه ماه آینده بیمه رایگان دارند و باید از طریق این فرصت آزمون را تمدید کنند.

تصویب تأسیس صندوق کمک به بیماران مبتلا به بیماری های مزمن در ایالت

عین اللهی گفت: شورای اسلامی برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری های صعب العلاج اقداماتی انجام داده است. 5 هزار میلیارد تومان برای حمایت از بیماران لاعلاج و صعب العلاج اختصاص یافت و هفته گذشته صندوق بیماران لاعلاج در دولت تصویب شد. امیدواریم با ایجاد هیئت امنای این صندوق بتوانیم خدمات خوبی ارائه دهیم.

مشکلات جمعیتی کشور

وی در خصوص بحث رشد جمعیت گفت: متاسفانه امروز در بحران جمعیتی قرار داریم و اگر در شش یا هفت سال آینده به فکر جمعیت نباشیم، جمعیت به سرعت پیر می شود. به عنوان بخشی از فعالیت های ما، کاری است که قرارگاه جوانان جمعیت زیر نظر وزارت بهداشت انجام می دهد. بیمه ناباروری نیز ارائه شد. حدود 3.5 میلیون فرزند نابارور داریم و بیمه درمان ناباروری مصوب شورای عالی بیمه سلامت و مصوبه دولت است. 90 درصد هزینه های درمان ناباروری در بخش دولتی و 70 درصد این هزینه ها در بخش خصوصی بیمه است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سامانه حمایت از ناباروری در کشور راه اندازی شده و معاونت پزشکی ریاست جمهوری در حال انجام تسهیلات است.

ایجاد سیستم “داروسازی”.

عین اللهی در خصوص پروژه دارویی گفت: کشور در صنعت دارو از کشورهای غربی جلوتر بود و دانشمندان ارزنده ای داریم. اما روش هایی که در این کشور وجود داشت این بود که می شد آن طور که کشور می خواست دارو تولید کرد، اما اینطور نبود. همه ما باید کمک کنیم تا نه تنها تقاضای دارو در کشور تامین شود، بلکه دارو صادر شود.
وی بیان کرد: موضوع شماره یک که در پزشکی باعث بحث و جدل می شود، تفاوت درآمد ممتاز با درآمد آزاد است. صنایع دارویی ما باید از این محصولات بهره مند شوند، نه تفاوت درآمد ترجیحی ما با درآمد آزاد. اینجاست که مشکل فساد به وجود می آید. به همین دلیل مصوبه امسال مجلس به وزارت بهداشت اجازه داد تا برای برخی داروها یارانه خارجی صادر کند، اما تفاوت یارانه ترجیحی و رایگان را به بیمه ها بدهد. از ابتدای سال جاری اعلام شد که این کار را انجام می دهیم اما اعلام کردیم که تنها در صورتی این کار را انجام می دهیم که پیش بینی ها و بسته های خود را آماده کنیم.
عین اللهی ادامه داد: بر این اساس دانشمندان کشور بسته های خدماتی و کد درواری را شناسایی و میزان یارانه را برای آنها تشریح کردند. 9600 دارو تجویز و تهیه شد. در 23 تیرماه، پروژه درواری را راه اندازی کردیم و به دلیل ترس از ذخیره سازی، راه اندازی پروژه را زودتر از موعد اعلام نکردیم. تمامی بسته ها به صورت ماشینی و با دقت طراحی شده اند. به طوری که قیمت دارو در تهران، بندرعباس، بوشهر و…
وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما افزایش فروش دارو به خارج از کشور است، گفت: در مورد داروها و داروهای وارداتی نیز تخصیص اعتبارات ارزنده ای تا پایان سال ادامه خواهد داشت. در این مدت روش های خوبی برای تولید دارو نیز انجام شد. مثلا قلم انسولینی که ما وارد می کنیم ساخت این کشور است که البته میزان تولید آن با تقاضای کشور یکسان نیست و معتقدیم تولید آن به تدریج افزایش می یابد. قوانین حمایت از شرکت های فناوری اطلاعات نیز به تصویب دولت رسیده است.

اضافه شدن 70000 تخت بیمارستانی

وزیر بهداشت گفت: از نظر درمانی در این مدت 10 هزار تخت در 79 مرکز درمانی اضافه کردیم. همچنین تعداد تخت های آی سی یو اطفال را در سیستم آمیکرون دو برابر کردیم. یکی از نکات مثبت تقویت مناطق محروم و افزایش دسترسی به مناطق محروم بود، سقف مشاغل دریافتی در مناطق محروم برداشته شد. هدف ما افزایش بهره وری در بخش دولتی است.
وی ادامه داد: در زمینه الکترونیک هم اکنون بیش از 90 درصد تبدیل ها الکترونیکی است.
عین اللهی درباره آموزش و پرورش گفت: متأسفانه در سال گذشته 1000 محل بدون دستیاران ما بود که به دلیل قوانین در خصوص کاهش تعداد انتخابات بود، امسال مردم می توانند 100 نفر بزرگ را انتخاب کنند، قسمت طبیعی نیز به آن داده شده است. مناطق فقیر برای دستیاران حقوق دستیاران نیز افزایش یافت 2. بیمه رایگان اضافی نیز به دانشجویان پزشکی ارائه شد.
وزیر بهداشت همچنین گفت: از نظر بهداشتی نیز 85 پروژه بهداشتی را به اتمام رسانده ایم و تا پایان امسال 2000 طرح بهداشتی را تکمیل خواهیم کرد. یکی از مشکلات ما مدیریت نظام سلامت بود. در وزارت بهداشت 500 سامانه داریم که یکی از برنامه های ما تمرکز و تجمیع سامانه هاست. در این حوزه به دنبال ایجاد سامانه بهتری برای یکپارچه سازی اطلاعات خود هستیم که زمینه ساز استقرار پزشک خانواده شود.
وی گفت: حدود 67 هزار کارگر به این دوره منتقل شدند و آزمایشگاه های غذا و دارو به ویژه در مناطق مرزی تجهیز شد. همچنین فارماکوپه داروهای ایرانی را اصلاح کردیم و برای اولین بار فارماکوپه داروهای سنتی و طبیعی کشور نیز در قالب یک کتاب منتشر شد.
وی گفت: در بحث سلامت باید با کشورهای همسایه همکاری کنیم. همکاری وجود دارد و ما دو هفته دیگر در تهران جلسه G5 داریم که در آن برنامه‌های خود را بررسی می‌کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا