علمیایران کسب و کار

بهترین زمان برای آبیاری درختان چه هنگامی است؟

 مقدمه ای بر نحوه آبیاری صحیح درخت گردو:

همه ما می‌دانیم که درختان برای بقا به میزان مشخصی آب احتیاج دارند. درصورتی‌که درخت آب کافی را دریافت نکند، خشک می‌شود و میوه‌های باکیفیتی به باغدار نخواهد داد. یکی از درختانی که مقام و منزلت ویژه ای در میان کشاورزان ایرانی دارد، درخت گردو است. به نظر شما روش صحیح آبیاری این درخت، چگونه باید باشد؟

همه ما فکر می‌کنیم که هرچه درخت بزرگ‌تر باشد، نیاز آبی بیشتری دارد. این موضوع از جهاتی صحیح و از جهاتی ناصحیح به نظر می‌رسد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با نحوه آبیاری صحیح درخت گردو و نهال بادام آشنا سازیم؛پس تا انتهای این نوشتار همراهمان باشید.

آبیاری درخت گردو به روش اصولی:

در گروه درختان بلند قامت قرار دارد و به همین دلیل میزان مصرف آب بیشتری به نسبت درختان هم سن و سال خود خواهد داشت. یکی از اساسی ترین اصول نگهداری درخت گردو، آبیاری صحیح و کافی آن است. در صورتی‌ که آبیاری بیشتر از اندازه نیاز درخت یا کمتر از آن صورت گیرد، قطعاً به‌ سلامت آن لطمه می‌زند.

برخی از نژادهای درخت گردو اگر که آب لازم به آن‌ها نرسد، میوه‌هایی بدرنگ و بدطعم را به ثمر می‌رسانند. همچنین اگر آب مکفی به نهال گردو نرسد، امکان دارد که میوه دهی آن به تعویق بیفتد.

یکی از زمان هایی که آبیاری درخت گردو باید مورد ارزیابی قرار گیرد، زمانی است که میوه‌ های کوچک و سبزرنگ گردو خودنمایی کردند. باغداران از این زمان تا زمان پر شدن میوه‌ ها باید آبیاری درخت گردو، را به‌صورت اصولی و کافی انجام دهند.

از آنجایی ‌که اغلب درختان گردو نیاز سرمایه مشخصی دارند و در مکان هایی سردسیر یا معتدل کشور کاشته می‌شوند، نیاز آبی آن‌ها اغلب با بارش‌های فصلی تأمین می‌شود. در حالت کلی گردو از جمله درختانی می باشد که نیاز میانه به آبیاری دارد.

به خاطر داشته باشید که اگر باغ شما در مناطقی با آب شور قرار دارد باید میزان استاندارد شوری را برای گردو اندازه گیری کرده و پس‌ از آن، اقدام به آبیاری کرده. کشاورزان عزیز اگر به فکر راه اندازی و خرید نهال گردو هستید، تا انتهای این مقاله را مطالعه نمایید.

نحوه آبیاری صحیح درخت گردو:

درخت گردو نیاز میانه ای به آبیاری دارد، اما این موضوع مستلزم این نمی باشد که به روش آبیاری حساسیتی ندارد. اتفاقاً گردو جزو درختانی است که در مقابل کم و زیاد بودن میزان آبیاری واکنش نشان می‌دهد. توصیه می‌کنیم قبل از این‌که نهال گردو را بکارید، در مورد انواع نژادهای نهاد گردو اطلاعاتی به دست آورید. . با کسب این اطلاعات، بهترین نهال را با توجه به ویژگی های محل خود شناسایی خواهید کرد.

درصورتی‌که درخت گردو قدیمی در باغ خود دارید، باید شرایط آبیاری برای فصول گرم و سرد سال را در نظر بگیرید. در ادامه درسایت نهال سعی داریم به انواع روش‌های آبیاری درخت گردو، بپردازیم تا شما بتوانید بهترین روش را برگزینید.

انواع روش‌های آبیاری درختان گردو:

ابتدا شما را با چند قانون باغداری برای انتخاب روش درست آبیاری این درخت آشنا می‌کنیم. شاید این سؤال به ذهن شما هم خطور کرده باشد که درخت گردو چند روز یکبار آب می‌خواد ؟ قانون اول می‌گوید که هر درخت گردو برای ثمر دهی مناسب، نیاز به متوسط ۱۲۷۰ میلی‌متر باران در فصل بارش سالیانه دارد. قانون دوم می‌گوید هر درخت گردو برای بقا، حداقل به بیش از ۵۰ درصد میزان دریافت آب در فصل بارش در تابستان نیاز خواهد داشت که رقمی حدودی بین ۶۳۰ میلی‌متر است.

اگر درختان شما فصل بارش خوبی را پشت سر گذاشته باشند، شکوفه دهی بهتری خواهند داشت و حداکثر رشد میوه در آن‌ها دوران از انتظار نیست. در ادامه به سه روش متداول آبیاری درخت گردو، اشاره می‌کنیم.

کرت بندی؛ روش اول آبیاری درخت گردو:

کرت بندی یکی از قدیمی‌ترین شیوه آبیاری مرسوم در میان باغداران است. معایب این روش به نسبت مزایای آن، بسیار بیشتر به باغ و منابع آبی آسیب می‌رساند. برای انجام آبیاری به روش کرت بندی  کرت ‌ها را به صورتی حفر می‌کنیم که در زمان جاری شدن آب از بروز طغیان جلوگیری کند. پس از کندن شیارها در زمان آبیاری جریان آب را به ورودی کرت‌ها انتقال داده و آب با گذر از کانال‌ها در زمین نفوذ می‌کند.

راندمان آبیاری این روش بسیار پایین است؛ چون آب در حین گذر از کانال فرصت کافی برای نفوذ به زمین را نخواهد داشت. علاوه بر آن، از دست رفتن آب در این روش بسیار بالاست. به باغداران عزیز پیشنهاد می‌کنیم از این روش برای آبیاری درخت گردو، استفاده نکنند چرا که کشور ما در ناحیه ای خشک قرار دارد و حفظ منابع آبی بسیار مهم است.

یکی دیگر از معایب آبیاری به روش کرت بندی، رشد غیرقابل‌کنترل علف‌های هرز در مسیر آب است. همچنین در صورتی ‌که جریان آب ناقل بیماریهای قارچی درختان باشد، با گذر از کانال آبی ریسک ابتلا درختان به بیماری‌های قارچی را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن در این روش درختانی که در ابتدای ورودی کرت بندی قرار دارند، آب بیشتری دریافت خواهند کرد.

آبیاری درخت به روش قطره‌ای:

این روش با عنوان جدیدترین روش آبیاری درختان مشهور است. سیستم روش آبیاری قطره ‌ای اندکی با روش ‌های دیگر فرق دارد. در این روش بسته به ‌اندازه درخت و سن و سال آن، لوله‌هایی را حول تنه اصلی روی زمین قرار می‌دهند. با توجه به ریشه درخت، این لوله ‌ها می‌ تواند روی مسیر دایره‌ای در اطراف درخت بچرخند. برای آبیاری قطره‌ ای 2 روش مرسوم وجود دارد. این دو روش به شرح زیر است:

  • آبیاری قطره ‌ای برای زمین‌ هایی در مناطق مرتفع: در این روش در بالای زمین باغ یک منبع یا حوضچه جمع‌آوری آب‌های جاری قرار می‌دهند. سپس با استفاده از شیب زمین و نیروی گرانش، آب را با استفاده از لوله‌هایی که پای هر درخت رسیده، آبیاری می‌کنند. مزیت این روش این است که می‌ توان از آب‌های جمع‌آوری‌شده در زمان بارندگی نیز استفاده کرد.
  • آبیاری قطره ‌ای در زمین‌ های مسطح: در این روش به دلیل هم‌ سطح بودن زمین برای آبیاری درخت گردو، باید از پمپ برای انتقال آب استفاده کرد. گرچه به نظر خرید تجهیزات برای آبیاری به این روش هزینه‌بر است، اما در طولانی‌مدت با افزایش میزان باروری و کیفیت محصولات، ارزشمندتر خواهد بود.

آبیاری درخت به روش غرقابی:

در این شیوه نحوه آبیاری صحیح درخت گردو، به صورتی است که آب را به اعماق زمین می‌فرستند. برای انجام این کار در اطراف تنه اصلی گودال بزرگی کنده می‌شود. سپس به میزانی آب پای گودال می ‌ریزند که آب دیگر جذب زمین نشود. پس ‌از آن آب اندک ‌اندک به اعماق زمین می ‌رود. این روش هم مشابه روش کرت بندی میزان بالای هد رفت آب را به همراه خواهد داشت. همچنین در فصل بهار میزان علف ‌های هرز پای درخت نیز بیشتر می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین معایب این روش، مرطوب ماندن قسمت انتهایی تنه درخت است. رطوبت تنه درخت می‌تواند منجر به هجوم حشرات موذی و بیماری‌های قارچی در درخت شود. همچنین این رطوبت می ‌تواند منجر به رشد گیاهان رونده مثل خزه‌ها روی تنه درخت بشود.

انتخاب نحوه آبیاری صحیح درختان گردو با توجه به اقلیم:

شرایط جغرافیایی تأثیر زیادی بر میزان نیاز درخت به آبیاری دارد. در ادامه به توضیح تفاوت‌ ها و نیاز انواع گونه ‌های گردو در مناطق گرمسیر و سردسیر خواهیم پرداخت.

آبیاری درختان گردو در مناطق سردسیر

درختانی که توان کافی در برابر سرما دارند، زمانِ گلدهی متفاوت تری، به نسبت درختان حساس به سرما از خود نشان می دهند. همان‌طور که می‌دانید درخت در زمان خواب نیاز کمتری به آبیاری دارد، پس هر چه درخت دیرتر از خواب زمستانی بیدار شود، دیرتر به آبیاری به‌صورت مستقیم نیاز خواهد داشت. درختان مناطق سردسیری هم دیرتر بیدار می‌شوند و هم به دلیل شرایط اقلیمی از میزان بیشتری باران بهره‌مند شده‌اند.

تمامی این موارد نشان می‌دهد که آبیاری درخت گردو، در مناطق سردسیر بیشتر از مناطق معتدل و گرمسیر خواهد بود. در حالت کلی آبیاری در مناطق سردسیر حداکثر 12000 متر مکعب در 2 هکتار است.

آبیاری درخت در مناطق گرمسیر

آبیاری درختان گردو در مناطق گرمسیر به موارد مختلفی وابسته است. درختان گردو مناسب مناطق گرمسیر و معتدل، نیاز آبی کمتری نسبت به درختان مناطق سردسیر دارند. البته باغداران باید متوسط میزان بارش در فصل پاییز و زمستان را مدنظر قرار دهند.

بارش کافی می‌تواند سطح رطوبت خاک را بالا ببرد و همین موضوع باعث می‌شود شروع آبیاری درخت گردو، در فصل بهار به تعویق بیفتد. عموماً در مناطق معتدل و نیمه ‌خشک پیشنهاد می شود هر هفته آبیاری صورت بگیرد؛ چرا که باید نیاز آبی درخت قبل از خشک شدن ریشه آن تأمین شود.

پیشنهاد ما به شما این است در صورتی‌ که تبخیر سطحی در منطقه شما بالا هست، از روش آبیاری قطره‌ای درخت گردو استفاده کنید. این روش به ‌صورت دائمی نیاز آبی درخت را تأمین می‌کند علاوه بر آن از تبخیر بیش از حد آب نیز جلوگیری خواهد کرد.

نتیجه گیری نحوه آبیاری صحیح درخت گردو:

سلامت درختان، سرمایه اصلی هر باغدار است. اگر درختان باغ سالم باشند، میوه‌ هایی زیبا و خوشمزه به باغدار می‌دهند. درخت گردو نیز از این قضیه خارج نیست. در این نوشتار راجع به روش های صحیح آبیاری درخت گردو، صحبت کردیم. با داشتن اطلاعات از نحوه آبیاری درخت گردو، می‌ توانید در حفظ سلامت درختان باغتان نقش مؤثری را ایفا کنید. اگر شما نیز از روشی خاص برای آبیاری درختان خود استفاده می‌کنید، روش خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع shutterstock.com

بهترین زمان برای آبیاری درختان در فصل تابستان

شرکت های خدماتی در زمینه آبیاری فضای سبز، سرویس های ویژه ای را ارائه رده اند. این سرویس ها مناسب محوطه های سبز اداری- تجاری و ساختمان های مسکونی است. پروژه های آبیاری برای فضاهای بزرگ و با درختان بیشتر، بسیار مقرون به صرفه است. با آبیاری صحیح و اصولی هم سلامت درختان حفظ می شود و مقدار هدر رفتن آب و اتلاف آب، کاهش می یابد.

وجود باغچه ای کوچک با یک یا چند درخت، خانه را با صفا و دوست داشتنی تر می کند. اگر در حیاط یک باغچه کوچک دارید، به میزان آبیاری، نحوه و زمان آب دهی به درختان دقت کنید. پر آبی و کم آبی هر دو برای گیاه مضر است. در مورد باغچه های کوچک، معمولا آبیاری دستی انجام می شود. در روزهای گرم تابستان افراد زیادی را می بینید که شلنگ آبی در دست دارند و باغچه های پشت درب حیاط را آبیاری می کنند. برخی از افراد صبح ها و برخی دیگر عصرها، باغچه را آبیاری می کنند. سوال اینجاست که:

  1. چه زمانی برای آب دادن به گیاهان و درختان باغچه مناسب است؟
  2. آیا می توان در هر زمانی، باغچه را آبیاری کرد؟
  3. زمان آبیاری درختان در فصل تابستان چه تاثیری در شادابی گیاه دارد؟

آبیاری درختان در تابستان صبح زود

بحث های زیادی در ارتباط با زمان آبیاری در فصل تابستان وجود دارد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند صبح زود درختان باغچه را آبیاری کنند. این شیوه یک مزیت بزرگ دارد و آن اینکه، آب روی شاخ و برگ سریع خشک می شود و برگ های درخت به هاگ های قارچی مبتلا نمی شود. رطوبت بین برگ ها برای رشد قارچ ها محل مناسبی است. منظور از صبح زود، ساعت ۵ و ۶ تابستان است. مشکل اینجاست که واقعا همه افراد نمی توانند در صبح زود اقدام به آبیاری باغچه کنند. در واقع آبیاری در زمان خیلی زود انجام می شود که همیشه امکان پذیر نیست. اگر آبفشان های تایمردار نصب کنید می توانید زمان را به صبح زود تغییر دهید تا به طور اتومات، آبیاری باغچه سر تایم مشخص انجام شود.

آبیاری درختان در عصر تابستان!

تامین آب گیاهان در فصل تابستان بسیار ضروری است. گل ها و گیاهان باغچه ای در مقایسه با درختان تنومند، ضعیف تر هستند و خیلی زود نسبت به کم آبی واکنش نشان می دهند. درختان کمی دیرتر اثرات خشکی و کم آبی را آشکار می کنند اما این به معنای بی توجهی نیست. وقتی برگ های درخت خشک بشود دیگر برای آبیاری خیلی دیر شده و احتمال آسیب به ریشه درخت هم وجود دارد. با توجه به دشواری آب دادن باغچه در صبح زود، برخی افراد اقدام به آبیاری در عصر می کنند که اصلا توصیه نمی شود.

تا وقتی که خورشید در آسمان است نباید گیاهان و درخت های باغچه را آبیاری کنید. به خصوص پاشیدن آب روی برگ ها اصلا کار درستی نیست. قطرات آب در زیر نور آفتاب مثل عدسی عملی می کنند و برگ های درخت را می سوزانند. بدترین زمان آبیاری درختان در فصل تابستان، بین ساعات ۱۰ صبح تا ۳ عصر است. در این زمان شدت نور در بالاترین حد است و به گیاه آسیب می رساند. در ضمن سرعت تبخیر آب خیلی بیشتر است و مقدار زیادی از آب اصلا به گیاه نمی رسد. اگر درختان را در عصرها آبیاری کنید انواع بیماری های تابستانی نظیر سفیدک و قارچ گیاه را تهدید می کنند و برگ های درخت هم خیلی زود حالت سوخته و پژمرده می گیرد.

آبیاری درختان در غروب تابستان

اگر وقت یا حوصله آبیاری باغچه در صبح زود را ندارید هرگز ظهر یا عصر اقدام به آب دادن درخت ها نکنید. آسیب این کار بیش از فواید آن است. غروب بهترین زمان برای آبیاری درخت ها در فصل تابستان است. اغلب افراد در هنگام غروب، فرصت کافی برای رسیدگی به باغچه را دارند. در ضمن مشکلات تابش مستقیم نور خورشید هم وجود ندارد. در این زمان آب به راحتی به زمین نفوذ کرده و تبخیر نمی شود. به این ترتیب آب بیشتری در اختیار ریشه گیاه قرار می گیرد.

در غروب می توانید به راحتی با شلنگ روی برگ های درخت را آب پاشی کنید تا گرد و خاک درخت، تمیز بشود. در این زمان خطر سوختن برگ ها و آسیب وجود ندارد و گیاه شاداب تر می شود. اگر روی برگ های درخت، لکه های سیاه می بینید، نشان می دهید که آبیاری گیاه در ظهر و عصر بوده و این سیاهی ها لکه های سوختگی آب روی برگ ها است. به طور کلی آبیاری در شب و غروب حتی از صبح های زود هم بهتر است زیرا در تمام طول شب، گیاه فرصت استفاده از آب را دارد و گمای تابستان موجب تبخیر آب نمی شود. موضوع مهم بعد از زمان، مقدار آبیاری است.

 

میزان آبیاری درختان در تابستان

همه گیاهان در فصل تابستان به آب بیشتری نیاز دارند. گرمای هوا موجب تبخیر آب از طریق برگ های گیاه می شود و لازم است تا مقدار و دفعات آبیاری بیشتر شود. برای مثال آبیاری صبح و شب برای درخت ها بهتر است ولی در صورتی که آب کافی به گیاه برسد، یکبار در شب هم کفایت می کند. میزان آبیاری به سن گیاه، بستگی دارد. نال های تازه کاشته شده، ریشه های عمیق ندرند و خیلی ضعیف تر هستند. بنابر این به میزان آب بیشتری نیاز دارند تا در روزهای گرم تابستان، خشک نشوند.

علاوه بر این در مناطقی که هوا گرم و خشک است، میزان آبیاری به درخت ها بیشتر است. حتی در روزهای بسیار گرم تیر و مرداد، درختان به مقدار آب بیشتری از خرداد یا شهریور نیاز دارند. نوع خاک نیز در میزان آبیاری تاثیر می گذارد. خاک رسی آب را در خود نگه می دارد ولی خاک های ماسه ای و سبک، میزان آب کمتری را ذخیره می کنند. عامل بعدی نوع درخت است. همه درخت ها با یک میزان آب نیاز ندارند.

روش آبیاری درختان در تابستان

برای آب دادن به باغچه معمولا از شلنگ آب استفاده می شود. دقت داشته باشید که بعد از آبیاری حتما شلنگ را جمع آوری کنید زیرا داغ شدن شلنگ در زیر نور آفتاب، موجب می شود  تا چمن ها بسوزد. با آبپاش هم می توانید درخت حیاط را آبیاری کنید. مهم اینست که میزان آب مورد نیاز گیاه تامین شود.

بهتر است دورتادور درخت را چاله ای کوچک بکنید تا مثل یک حوضجه عمل کند و آب را به همین قسمت بپاشید. پاشیدن مقدار زیادی آب در سرتاسر باغچه هیچ فایده ای ندارد درست در پای درخت، آب بریزید تا به ریشه نفوذ کند. در باغچه های بزرگ تر و یا فضای سبز شهری و اداری و تجاری و … نیاز به سیستم های آبیاری حرفه ای است. شرکت های خدمات باغبانی در این زمینه متخصص هستند و می توانند سیستم های آبیاری قطره ای، مه پاش و روش های نوین و کارامدتری را طراحی کنند.

قیمت سرویس سیستم آبیاری باغچه و فضای سبز هوم سرویز

بستگی به وسعت باغچه و تعداد درخت ها، متغیر است. در این مورد نحوه کار و قیمت گذاری به صورت توافقی انجام می شود. از قبل نمی توان یک قیمت ثابت را برای همه پروژه های آبیاری فضای سبز در نظر گرفت. اگر به سرویس آبیاری باغچه و فضای سبز نیاز دارید با ما تماس بگیرید. انواع سیستم های آبیاری مناسب با محل، اطلاع رسانی می شود و مشتری می تواند بهترین سرویس را با توجه به نوع درختان انتخاب کند. هزینه ها کاملا منصفانه و به صورت توافقی در نظر گرفته می شود.

دکمه بازگشت به بالا