علمی

تاخت و تاز اعتیاد در سایه هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان

اخبار ایران من / اصفهان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: تعداد اقشار آسیب پذیر استان اصفهان 2.4 درصد است که اگر در 5.5 میلیون نفر در استان اصفهان ضرب شود رقم عظیم و نگران کننده ای خواهد بود.

مسعود مهدویان فر صبح شنبه 20 تیرماه در سومین جلسه از سلسله کارگاه های دفاع شخصی با موضوع الکل و مسائل شهری که در حوزه علمیه کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، از زحمات همگان قدردانی کرد. با معضل مواد مخدر در ایران اسلامی، تاکنون بیش از 3800 شهید و 12000 سرباز کشته شده اند، بنابراین گوش دادن به ابعاد مختلف این موضوع مهم به نظر می رسد.

وی با مقایسه سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تأثیرات سایر سیاست‌ها در فرهنگ‌سازی، افزود: ایران از سال 1985 تاکنون چندین نسل از سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر را پشت سر گذاشته است. -قانون مواد مخدر تصویب شد تریاک در کشور تصویب شد و حتی پس از تغییر، برنامه های اصلی ساخت و ساز بود، اما به خصوص قبل از آن برنامه های جنجالی مواد مخدر وجود داشت تا اینکه حتی تریاک به صورت کوپنی در این کشور فروخته شد.

تلاش های ایران در مبارزه با مواد مخدر توسط UNODC توصیه می شود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اعتقاد به اینکه جنبه دیگری از فرهنگ انسانی همچنان متاثر از ایدئولوژی های متضاد است، از سیاست های ضد اصلاح طلبی نیز گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران دست و پنجه نرم کرده است. دارو و شواهد آن و احترام مستمر به UNODC (دفتر سازمان ملل متحد در امور مواد مخدر و جرم).

مهدویان فر ادامه داد: برعکس، نظام بین الملل خیلی از آنچه در کشور ما می گذرد به رسمیت نمی شناسد یا به صورت مخالف درباره آن اظهار نظر می کند، اما یکی از تلاش هایی است که مورد تاکید و قدردانی همه کشورها بوده است. تلاش ایران برای مبارزه با سوء مصرف الکل و مواد مخدر، موضوعی که حتی در اجلاس اخیر سران جهان از جمله رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل متحد در سراسر جهان مطرح شده است.

وی درباره وضعیت وخیم ایران در مواجهه با اوردوز مکرر مواد مخدر گفت: 85 درصد تریاک جهان در افغانستان و ایران تولید می شود و بر اساس آخرین آمار دفتر جرایم سازمان ملل متحد. و مواد مخدر، حجم تولید تریاک از سال 2010 تا 2020، از 4800 تن به 7600 تن تقریباً 60 درصد افزایش یافت، در حالی که افغانستان برای نزدیک به دو دهه توسط دولت هایی با کلمات ضد مواد مخدر اداره می شد.

60 درصد تریاک افغانستان از ایران عبور می کند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان از عبور 50 تا 60 درصد تولیدات افغانستان از مسیر بالکان از طریق ایران خبر داد و افزود: مسیر معروف بالکان مواد مخدر را از ایران به ترکیه و اروپا حمل می کند همچنین در بهترین سال با یافته های آنها می توانند یک هزار تن از 4000 تن مواد مخدری که از افغانستان به ایران ارسال می شود را از طرق مختلف دریافت کنند و بخشی از این پول به خارج ارسال می شود. و قسمتی دیگر در زمین قرار دارد.

مهدویان فر با تاکید بر اینکه مبارزه، مبارزه و ارتقای زیرساخت ها بهترین راه مقابله با سوء مصرف مواد مخدر است، شیوع انواع سوءمصرف مواد مخدر در کشور را تشریح کرد: بر اساس آخرین آمار منتشر شده منطبق با سال 1394، شیوع در کشور، بر اساس میانگین جهانی 5.4 درصد برای افراد 15 تا 64 ساله، 5.3 درصد بود.

خطر ترک سیگار در این کشور 2.4 درصد است.

وی با اعلام اینکه نسبت افراد مبتلا به سوءمصرف مواد در استان اصفهان 2.4 درصد است، هشدار داد: اگر این رقم 5.5 میلیون نفر در منطقه اصفهان افزایش یابد، رقمی نگران کننده و نگران کننده است، در حالی که تحقیقات نشان داده است که مصرف دارو کافی است و بسیار بی پاسخ، حتی تلاش های سازمان های مردم نهاد و سایر گروه های مشابه در برخورد با مشکل عادت را نیز نباید نادیده گرفت.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اعتقاد به اینکه اعتیاد به الکل تنها یک راه دارد، ادامه داد: پیشگیری و تغییر سیاست تنها راه مقابله با مواد مخدر است. سال‌های 1975 تا 1995 که در قالب نظریه پزشکی منتشر شد، نشان می‌دهد که چگونه بخش مهمی از برنامه‌های اصلی در آینده جنگ با مواد مخدر نقش داشته است.

بودجه مست فقط 11٪ است!

مهدویان فر در عین حال با انتقاد از رویکرد پیشگیرانه در سیاست گذاری تصریح کرد: در مقاطعی در کشور پیشگیری چیزی جز یک کلمه یا شعار تزئینی نبود به طوری که مثلا در یک سال بسیار خوب بودجه ای تخصیص داده شد. نسبت مبارزه با مواد مخدر در مورد اعتیاد به الکل 11 درصد بود.

وی افزود: همچنین نشان داده شده که بودجه مبارزه با مواد مخدر در برخی سال ها به 4 درصد رسیده است، در حالی که اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم باید گوش کنیم. در برخی از ادارات پایتخت، عادت بودجه میدانی 40 درصد رشد کرده است.

شهرها باید از یک موسسه خیریه به یک موسسه خیریه تبدیل شوند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با یادآوری انتظارات رهبری از شهرداری ها با طرح این سوال که سازمان به چه معناست و سازمان اجتماعی به چه معناست، گفت: رئیس جمهور در یکی از سخنان خود در خصوص شهرداری ها گفت: شهرداری ها. آیا نه تنها ساختمان، بلکه شهرداری ها نیز باید از خیریه به اجتماعی تبدیل شوند، حال سوال این است که سازمان یعنی چه و بستر اجتماعی چیست؟

مهدویان فر ادامه داد: درست است که رسیدگی به امور خدماتی، زیباسازی شهرها، فضای سبز، راهسازی و حمل و نقل بر عهده شهرداری هاست، اما آرزوی رهبری این است که شهرداری ها علاوه بر مراقبت، یک نهاد توسعه ای نیز باشند. زیرا بر اساس بند 85 قانون برنامه ششم توسعه، اعتیاد بالاتر از طلاق، انگ، آلودگی اخلاقی و کودک آزاری است.

انحلال کمیسیون اجتماعی شورای شهر یک اشتباه بود

وی با انتقاد از انحلال کمیسیون اجتماعی و الحاق آن به کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گفت: کمیسیون اجتماعی می توانست با دقت بیشتری به مشکلات و مسائل موجود در شهرها نگاه کند، اکنون منتظر پاسخگویی به مطالبات و مطالبات شورای اسلامی شهر هستیم. رهبران. برای ارائه مراقبت های ویژه: این سیاست باید برای رسیدگی به مسائل اجتماعی و تبدیل مدیریت جامعه به یک سازمان مبتنی بر جامعه تطبیق داده شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اشاره به خطرات ناشی از مناطق ناایمن شهری گفت: بند 14 بند 55 قانون شهرداری‌ها به صراحت بیان می‌کند که دولت‌ها باید بر اساس امنیت محیطی که شهر باید اتخاذ کند، عمل کنند. اقدام ویژه برای کاهش خطر، امروزه به اصطلاح مناطق شهری ناایمن هستند، جایی که بخش بزرگی از ساخت، توزیع و مصرف مواد مخدر نیز در این مناطق صورت می‌گیرد. خواهد بود

او مسئول تعمیر مناطق ناایمن در مناطق شهری است

مهدویان فر با تاکید بر اینکه شناسایی، مدیریت و نگهداری مناطق ناایمن شهری بر اساس قانون بر عهده شهرداری ها است، افزود: بر اساس آمار یک هزار منطقه ناامن در استان اصفهان و اداره کل توسعه اجتماعی استان وجود دارد. و امور فرهنگی استانداری اصفهان همچنین در راستای بهسازی سایت، برنامه ریزی جامعی اندیشیده شده است تا در راستای اقدامات شهرداری های شهر، استانداری این روند را در منطقه تسریع کند.

وی در عین حال موضوع کوچک سازی و همچنین طراحی مجدد بافت فرسوده شهری را مورد تاکید قرار داد و تاکید کرد: مرمت یکی از شش راه پیشگیری از آن است، بنابراین اگر کسی را از انجام کاری باز داریم، روند تغییر نیز اجازه دهید. می دانیم و در این میان گسترش اوقات فراغت، گسترش زندگی شهری و فعالیت های سالم، مقرون به صرفه و اوقات فراغت یکی از خدماتی است که به شهرداری ها ارائه می شود.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا اعداد موجود مطابق با نیاز شهر است یا خیر گفت: البته شهرداری ها برای رسیدن به شهر شاد اقدام می کنند اما باید با سازمان ها، سازمان های بزرگ ورزشی و جوانان و کمیته ورزش مردمی باید در جهت ایجاد بستری برای رسیدن به این هدف تا حد امکان تلاش کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا