علمی

تشخیص زودهنگام آلزایمر امکان‌پذیر شد

اخبار ایران من/ خراسان رضوی علائم بیمار و قابل اندازه گیری، مانند تجمع آمیلوئید بتا در مایع مغزی نخاعی، ممکن است به تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر کمک کند.

به گفته نوروساینس، اختلال حافظه مرتبط با سطوح بالای پروتئین بتا آمیلوئید در مایع مغزی نخاعی (CSF) یکی از علائم قوی بیماری آلزایمر است. نتیجه مطالعه ای توسط موسسه تحقیقاتی آلمان برای بیماری های عصبی (DZNE) است که در آن حدود 1000 فرد مسن شرکت کردند.

تحقیقات این تیم به رهبری فرانک جسن، محقق زوال عقل، می تواند به تشخیص و درمان سریعتر بیماری آلزایمر کمک کند.

وقتی افراد متوجه می‌شوند که حافظه یا سایر توانایی‌های شناختی‌شان رو به کاهش است، اما تست‌هایی که رو به کاهش نیستند، به طور خلاصه به آن‌ها «عقب ماندگی ذهنی» می‌گویند. این پدیده چندین سال است که مورد تحقیق قرار گرفته است.

پروفسور فرانک جسن، دانشمند میانی و رئیس دپارتمان روانپزشکی دانشگاه کلن، توضیح می‌دهد: «افراد مبتلا به این بیماری مشکلات شناختی عمده‌ای را گزارش می‌کنند که بسیار استرس‌زا هستند، اما نمی‌توان با تکنیک‌های مدرن آن را کاهش داد. SCD در حال حاضر به عنوان یک بیماری جدی شناخته شده است اما نشانه قطعی زوال عقل در آینده نزدیک نیست.

وی گفت: در اکثر افراد مبتلا به SCD کاهش تدریجی آگاهی وجود ندارد. برای ارزیابی دقیق ریسک فردی باید عوامل دیگری در نظر گرفته شود. اکنون می توانیم آنها را بشناسیم. اگر علاوه بر SCD، شواهدی مبنی بر تجمع پروتئین های خاصی در مغز وجود داشته باشد، اینها اغلب علائم قوی بیماری آلزایمر هستند.

تحقیقات بین المللی

این بررسی بر اساس مطالعه قبلی مرکز DZNE به نام DELCODE است که شامل 10 مرکز تحقیقاتی در آلمان و چندین بیمارستان دانشگاهی است. در این مقاله، کار باهوش حدود 1000 مرد و زن مسن هر سال به مدت چند سال ثبت می شود.

این با استفاده از روش های اندازه گیری عصب روانشناختی انجام می شود. علاوه بر این، مایع نخاعی اکثر افراد درگیر در این مطالعه پایش شد و توده مغز با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) تعیین شد.

جیسون و همکارانش اکنون اندازه گیری های هر فرد را آزمایش کردند که پنج سال طول می کشد. میانگین سنی شرکت‌کنندگان در مطالعه حدود 70 سال بود و در ابتدا در کلینیک‌های حافظه بیمارستان‌های دانشگاهی شرکت‌کننده و همچنین از طریق آگهی‌های روزنامه‌ها فهرست شدند.

این گروه شامل بیش از 400 نفر با اولین SCD و همچنین حدود 300 نفر با اختلالات شناختی تا علائم بیماری آلزایمر بود.

علاوه بر این، این گروه شامل بیش از 200 بزرگسال بود که دانش آنها غیرعادی بود و در ابتدا SCD را نشان نمی دادند. این افراد “سالم” به عنوان تنظیم کننده عمل کردند. به طور کلی، این یکی از پیشرفته ترین مطالعات SCD تا به امروز است.

نشانگرهای زیستی در مایع مغزی نخاعی

پروتئین های بتا آمیلوئید، که در طول بیماری آلزایمر در مغز تجمع می یابند، کمک قابل توجهی به مطالعه کردند.

احتقان مغز را می توان به طور غیر مستقیم بسته به میزان پروتئین موجود در مایع مغزی نخاعی اندازه گیری کرد. اگر دوز بیش از حد مجاز باشد، شواهدی از تجمع بتا آمیلوئید در مغز در نظر گرفته می شود. این افراد «آمیلوئید مثبت» هستند. هشتاد و سه نفر مبتلا به SCD و 25 داوطلب از گروه کنترل این اختلال را داشتند.

جسون اشاره می کند که رسوب بتا آمیلوئید، مانند SCD، یک عامل خطر برای بیماری آلزایمر است. با این حال، هیچ یک از این دو مورد نشانه واضحی از بیماری نیست، اما همانطور که تحقیقات ما نشان می دهد، زمانی که این رویدادها برای مدت طولانی با هم در نظر گرفته شوند، تصویر واضح است.

تشخیص زودهنگام آلزایمر امکان پذیر بود

در طول زمان پیشرفت کنید

در طول دوره مطالعه، برخی از افراد در گروه SCD و همچنین برخی دیگر در گروه کنترل دچار نقص‌های شناختی شدند. این امر به ویژه در اولین موارد در افراد مبتلا به SCD مثبت آمیلوئید مشهود بود.

در مقایسه، کاهش شناختی در افراد آمیلوئید مثبت در گروه کنترل به طور قابل توجهی کمتر بود. داده های MRI از مغز نیز تفاوت هایی را نشان داد.

هیپوکامپ، ناحیه‌ای از مغز که تمام قسمت‌های مغز را تقسیم می‌کند و مرکز حافظه در نظر گرفته می‌شود، در افراد مبتلا به آمیلوئید SCD مثبت کوچک‌تر از افراد دارای آمیلوئید مثبت در گروه کنترل بود که نشانه‌ای از ضعف است. مغز.

مرحله دوم بیماری آلزایمر است

جیسون می‌گوید: «وقتی همه یافته‌ها، از جمله داده‌های افراد مبتلا به اختلال شناختی قبلاً تشخیص داده شده را جمع‌آوری می‌کنیم، ترکیب SCD و رفتار آمیلوئید مثبت را به عنوان یک شاخص قوی از بیماری آلزایمر اولیه می‌بینیم.

اگر آلزایمر را طبق معمول به شش مرحله طبقه بندی کنید که فاز 6 شدیدترین علائم را نشان می دهد، معتقدیم شکل SCD و ظاهر مثبت آمیلوئید مشابه فاز دوم است. این قبل از مرحله ای رخ می دهد که سیگنال های اندازه گیری شروع به ظاهر شدن می کنند و به آن شکست جزئی نیز می گویند.

راهی برای کشف سریع

تا به امروز هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. با این حال، بسیاری از مردم معتقدند که درمان باید بلافاصله شروع شود.

جیسون گفت: “اگر علائم پزشکی وجود داشته باشد که می توان آنها را آزمایش کرد، مغز از قبل آسیب دیده است.” از اینجا، شانس کمی برای درمان موفق و پایدار وجود دارد.

وی در پایان گفت: «بنابراین سؤال این است که چگونه می‌توانید افرادی را که به نظر می‌رسد در سلامتی خوبی با بیماری آلزایمر و مبتلا به زوال عقل هستند، بشناسید. من ترکیب اختلال شناختی با کشت آمیلوئید را جایگزین قابل اعتمادی می دانم که باید در تحقیقات آینده مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

نتایج در مجله Alzheimer’s & Dementia منتشر شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا