علمی

تعطیلات چگونه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

در دو سال گذشته با آمدن مهمان جوان و سرسختی که دعوت نشده بود روزهای سختی را سپری کردیم. بیماری قلبی علاوه بر مختل کردن زندگی عادی و مختل کردن فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، اثرات زیادی بر سلامت انسان نیز دارد. از زمان شروع این بیماری، شاهد گسترش ترس، اضطراب و نگرانی در بین مردم بوده ایم. علاوه بر استرس ناشی از عوارض جدید کرونا، آسیب های مفاصل، بی خوابی مزمن، ناامنی شغلی و ساعات کاری بدون وقفه. سلامت روان رحواس پرتی کامل عامل استرس، اضطراب و ناامیدی مداوم است.

به گفته علی اسدی، معاون مدیرکل سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، حدود 60 درصد افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و بیماری های روانی هستند، اما تعطیلات نوروزی فرصت خوبی برای کاهش استرس و ناامیدی است. به دلیل بیماری قلبی و زندگی روزمره

برخی از مردم فکر می کنند که فقط افراد مبتلا به بیماری روانی باید مراقب سلامتی خود باشند. اما حقیقت این است که افکار، احساسات و عواطف شما بر انرژی، بهره وری و سلامت کلی شما تأثیر می گذارد. سالم بودن توانایی شما را برای مقابله با مشکلات روزمره و استرس‌ها و چالش‌های عمده تقویت می‌کند. بنابراین یکی از راه‌های کاهش استرس، مرخصی از کار، استراحت و تعطیلات است.

تعطیلات یک روش شگفت انگیز از زندگی است

دکتر دکتر در ادامه گفت: طبق نظر روانپزشکان و محققان می توان گفت که تعطیلات، تفریح ​​و استراحت از موضوعات مهمی هستند که تأثیر عمیقی بر سلامت جسم و روان دارند. زهرا شایگان منش، روانشناس و مدرس دانشگاه آزاد. ، به ایرنا گفت که مردم دارد. مطالعات متعدد نشان داده است که تعطیلات منظم سلامت، طول عمر و سلامت روانی را به همراه دارد. “تعطیلات همچنین به کاهش استرس و اضطراب و بهبود بهره وری و انسجام اجتماعی کمک می کند.”

از تعطیلات غافل نشوید

شایگان منش در مورد افرادی که با موضوع تعطیلات، تفریح ​​و سرگرمی مخالف هستند و فکر می کنند تعطیلات اتلاف وقت و عقب ماندگی از کار است، گفت: اینها افرادی هستند که اغلب انگ کمال گرایی و انکار نفس دارند. اهداف با این حال، واقعیت این است که تعطیلات و سرگرمی ها برای سلامت جسمی و روحی مهم هستند. تعطیلات پر از پیچیدگی نه سرگرم کننده است و نه راحت. نادیده گرفتن تعطیلات به طور اجتناب ناپذیری منجر به مشکلاتی مانند خستگی، خستگی، افسردگی و اضطراب می شود. پس تعطیلات و سرگرمی را در اولویت زندگی قرار دهید.

سفر

کشورهای بسیار شاد، کشورهایی با تعطیلات زیاد

شایگان منش درباره تعطیلات بین‌المللی تاکید کرد: وقتی به کشورهایی مانند نروژ، دانمارک، سوئیس و سایر کشورهایی که جزو شادترین کشورهای جهان هستند نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تعطیلات آنها بیشتر از کشورهاست. . ، مانند یک تعطیلات آخر هفته دو روزه و چند ساعت کاری. این کشورها به دلیل ساعات کاری کمتر، اما بهره وری بسیار بالاتر از ما هستند، زیرا زمان تعطیلات آنها به گونه ای تنظیم شده است که زندگی آنها سالم تر باشد و از سلامت روانی بهتری برخوردار باشند تا بتوانند از انرژی زیاد خود در حین کار استفاده کنند. ساعت ها. انجام دادن. “

اثرات تعطیلات بر بدن

شایگان منش توجه به جسم و ذهن را یکی از مزایای تعطیلات دانست و گفت: همچنین تعطیلات ما را از محل کار و شبکه های اجتماعی می گیرد تا سرحال باشیم.

برای تعطیلات خود برنامه ریزی کنید

یک روانشناس پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلات برای بدن و زندگی خوب است یا باید تعطیلات خوبی باشد، گفت: درست است که ما به تعطیلات حتی اگر گران باشد نیاز داریم، اما تاکید می کنیم. برای تعطیلات خود برنامه ریزی کنید و از آن لذت ببرید و با افراد مناسب ارتباط برقرار کنید تا احساس بهتری داشته باشید و در نهایت ذهن و بدن شما خوب خواهد شد.”

به دلیل خستگی و افسردگی در اواخر تعطیلات

شایگان منش در پاسخ به این سوال که چرا در تعطیلات دیر خسته و ناامید می شویم؟ وی تصریح کرد: مردم عموماً ترجیح می دهند در محیطی آرام و بدون استرس زندگی کنند و در ایام تعطیلات این مکان ها در اختیار آنها قرار می گیرد اما بعد از تعطیلات به دلیل اینکه دوباره وارد زندگی پر استرس قدیمی می شوند، مشکلاتی مانند افسردگی وجود دارد. . اضطراب و بی علاقگی را در آنها مشاهده می کنیم. ناامیدی پس از تعطیلات می تواند به عنوان یک استراحت کوتاه در آخر هفته یا پس از یک تعطیلات طولانی مانند تعطیلات عید رخ دهد. طبیعتاً ما بعد از تعطیلات ناامید و ناامید می شویم، اما در این موارد راه های مختلفی وجود دارد که بتوانیم از استرس بعد از تعطیلات جلوگیری کنیم.

ناامیدی

چگونه در اوایل سال شروع کنیم؟

با این حال، پایان تعطیلات به تنهایی باعث اضطراب و افسردگی می شود و شروع ماه مبارک رمضان بلافاصله پس از تعطیلات می تواند منجر به بازگشت به زندگی عادی شود، اما بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که خودمان این کار را انجام دهیم. منش نتیجه گرفت. برای ماه مبارک رمضان آماده شوید و از اخبار بد دوری کنید، آماده باشید، کارهای سرگرم کننده انجام دهید، عادات خوبی مانند کتاب خواندن و ورزش کردن، بخشش دیگران و حل اختلافات، مثبت اندیشی و … داشته باشید. و قدرت “بیایید از نظر روحی و جسمی پیشرفت کنیم.”

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا