علمی

خواص شگفت‌انگیز و درمانی «سماق» که از آن بی‌خبرید

سماق یکی از بی‌نظیرترین ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که خواص ضدالتهابی، ضدسرطانی و ضدپیری دارد و به همین دلیل به روند بهبود و حتی پیشگیری از سرطان سینه و التهاب مثانه و مفاصل کمک می‌کند.

آفتاب‌‌نیوز :

اگر دیابت دارید، سماق را جزئی ثابت از برنامه غذایی خود قرار دهید؛ مصرف منظم این چاشنی به بهتر شدن پاسخ انسولین کمک می‌کند. همچنین به‌دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید، برای قلب نیز خوب است.

سماق با کمک به بهبود حرکات روده در کاهش یبوست، رفلاکس ناشی از اسید معده و دردهای گاه و بیگاه شکمی نیز مؤثر است. اثرات ضدمیکروبی این چاشنی خوش‌رنگ به بهتر شدن التهاب‌های تنفسی و سرفه کمک می‌کند. برخی کشورها سماق را به همراه عسل برای سرماخوردگی تجویز می‌کنند.

با سماق می‌توانید دمنوش هم درست کنید. بهتر است دانه‌های سماق را قبل از پودر کردن با مقداری آب جوش در قوری بریزید و به آن چند دقیقه زمان دهید تا عطر و رنگ آب تغییر کند. این نوشیدنی ترش و خوشمزه برای کاهش دردهای عضلانی مفید است و به همین دلیل بین ورزشکاران محبوبیت خاصی دارد.

این ادویه شگفت‌آور اثرات ضدلیپاز هم دارد. سماق با مهار جذب چربی به کاهش کالری دریافتی از غذاهای پرچرب کمک می‌کند؛ با این حال ممکن است افرادی که به انبه حساسیت دارند، به این چاشنی نیز واکنش نشان دهند. همچنین با برخی داروها تداخل دارد که بهتر است برای مصرف مداوم آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.‌

دکمه بازگشت به بالا