علمی

سوالی ساده اما بی‌جواب؛ چرا آسمان را آبی می‌بینیم؟

به گزارش اخبار ایران من، اکثر مردم آسمان صاف و آفتابی را ترجیح می دهند. اما با نگاه کردن به آسمان، آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا ما آسمان را آبی می بینیم؟

جیاین سؤال در علم فیزیک نهفته است. همانطور که نور خورشید از جو زمین می گذرد، نور با برخورد مولکول های هوا در همه جهات پراکنده می شود و نور در انتهای آبی طیف با شدت بیشتری نسبت به رنگ های دیگر پراکنده می شود.

یک سوال ساده اما بی پاسخ؛  چرا آسمان را آبی می بینیم؟

اما جالب است که در جو این زمین و در فضای بیرونی، آسمان حتی در نور خورشید تاریک به نظر می رسد. این یکی از شگفت انگیزترین چیزهایی است که مسافران هواپیما در فضا می بینند.

ویلیام شاتنر آنچه را که هنگام پرواز به فضا دید، توضیح داد: “آبی از بین می رود و اکنون شما به رنگ سیاه نگاه می کنید.” این چیزی است که شما می بینید.”

درک این رنگ آسان است. تا زمانی که مستقیماً به خورشید نگاه نکنید، دلیلی برای روشن بودن آسمان وجود ندارد. بزرگترین راز این است که چرا آسمان روی زمین سفید و آبی است. این یک راز بسیار قدیمی است که تا پایان قرن نوزدهم به طور کامل توضیح داده نشد.

مهم ترین نکته در این موضوع پدیده ای به نام «پراکندگی رایلی» است که توسط لرد ریلی کشف شد. این به نحوه پراکندگی نور هنگام برخورد با ذرات اشاره دارد. حتی ذراتی که تنها یک دهم طول موج نور هستند و این ذرات شامل مولکول های تشکیل دهنده جو زمین هستند.

ریلی ثابت کرد که طول موج‌های بلندتر، که با انتهای قرمز مطابقت دارند، مانند طول موج‌های کوتاه‌تر مانند آبی و بنفش پراکنده نمی‌شوند. بین دو رنگ، رنگ آبی برتر است. بخشی از آن به این دلیل است که چشم‌های ما به آبی حساس‌تر هستند، و به این دلیل که خورشید نور بنفش کمتری از خود ساطع می‌کند.

البته آسمان همیشه آبی نیست. هنگامی که خورشید در هنگام طلوع و غروب خورشید در آسمان پایین تر است، آسمان قرمز می شود. این پدیده را می توان با پراکندگی ریلی توضیح داد.

وقتی غروب خورشید را تماشا می کنیم، نوری را می بینیم که مسافت بیشتری را نسبت به نوری که از خورشید در وسط آسمان می بینیم، طی کرده است. بنابراین در نتیجه بیشتر امواج کوتاه پراکنده می شوند و بقیه امواج را می بینیم.

4141

دکمه بازگشت به بالا