علمی

صنعت خودرو در آستانه انقلاب انرژی / معرفی پیشرانه‌ای که با آب کار می‌کند /عکس

امیرمسعود عابدین_ ‌موتورهای هیدروژنی مزایای بسیاری دارند که عموم مردم را ترغیب می‌کنند تا سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارند. گسترش خودروهای برقی در این چند سال اخیر نیز بسیار چشمگیر بوده؛ با این حال هنوز پیشرانه مشخص و معینی نتوانسته شبیه به پیشرانه‌های بنزینی جای خود را در بازار پیدا کند و به همین دلیل، گزینه‌های جدیدی همچنان ظاهر می‌شوند.

علاوه بر استفاده معمول از هیدروژن، برخی از سازندگان موتور در حال بررسی امکان سوزاندن هیدروژن با موتورهای احتراقی هستند؛ این نوآوری ناکارآمدتر است، اما بسیاری از ماهیت این موتورها را حفظ می‌کند، با حس و صدایی شبیه به موتور بنزینی.

اما جدیدترین کانسپت از پیشرانه خودرو با تزریق آب کار می‌کند. این موتور خاص به دست مهندسان AVL Racetech، متخصصان توسعه فناوری‌های رقابتی و تأمین‌کنندگان تیم‌هایی از فرمول یک تا نسکار ساخته شده است.

این تیم در وب‌سایت خود از دستاورد مدل احتراقی دو لیتری توربوشارژ خود خبر داده که ۴۱۰ اسب بخار قدرت در ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند و گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر را بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه ارائه می‌دهد.

صنعت خودرو در آستانه انقلاب انرژی / معرفی پیشرانه‌ای که با آب کار می‌کند /عکس

برای دستیابی به این داده‌ها، آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که تزریق آب گرم به سیستم ورودی مهم است. با انژکتورها، آب را به منیفولد هوای ورودی می‌پاشند، روشی که سیستم هیدروژنی یکدست‌تر را تضمین می‌کند و از خود اشتعالی یا انفجارهای زودرس که می‌تواند به عمر مفید موتور پایان دهد، جلوگیری می‌کند. هدف نهایی این است که این مدل با خنک کردن هوای خروجی از توربوشارژر با فشار بالاتر در محفظه احتراق کار کند.

این شرکت ادعا می‌کند که گزینه جالبی برای پیشرانه‌های پیل سوختی است، چرا که امکان تبدیل موتورهای احتراق بنزینی به هیدروژن را بدون اضافه کردن هزینه‌های زیاد فراهم می‌کند. این نوع موتور جدید نیست و برندهای دیگری مانند بی ام و سعی در پیاده‌سازی آن داشتند. آن‌ها آب را به منیفولد تزریق کردند تا دمای هوای رسیدن به محفظه احتراق را کاهش دهند.

موتورهایی که با آب کار می‌کنند می‌تواند فرصتی دوباره داشته باشند و جایگاه خود را در بازار پیدا کنند. برای رسیدن به این هدف، باید با سایر گزینه‌های محبوب رقابت کنند.

منبع: ecoticias

۵۴۳۲۲

دکمه بازگشت به بالا