علمی

علائم ۱۰ بیماری خاموش و مهلک

بر اساس یک گزارش روشن این بیماری ها در صورتی قابل پیشگیری هستند که افراد از علائم آن آگاهی کامل داشته باشند. اما برخی از بیماری ها در صورت عدم تشخیص و درمان، اغلب می توانند باعث مرگ افراد شوند.

به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، علائم پنهانی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشد:

کاهش وزن ناخواسته: به گفته انجمن سرطان آمریکا، اگر بدون خوردن غذاهای خاص 4.5 کیلوگرم وزن کم کنید، ممکن است سرطان ریه، مری، معده یا ریه داشته باشید.

پوسیدگی دندان: بسیاری از افراد مبتلا به GERD ممکن است متوجه نباشند که مینای دندان هایشان ممکن است از بین برود. سایر علائم ریفلاکس گلودرد مداوم، سرفه و تنفس نامنظم است. اگرچه رفلاکس درمان نشده می تواند عامل پوسیدگی دندان و شروع پوسیدگی دندان باشد، اما اگر به شکل پیشرفته ادامه یابد، فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان معده نیز قرار می دهد.

_ خارش پوست: این می تواند در آرنج، زانو، سر و غیره به دلیل اگزما رخ دهد، اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده بیماری جدی تری به نام سلیاک باشد. افراد مبتلا به بیماری سلیاک نمی توانند حتی سطوح بسیار پایین گلوتن را تحمل کنند. حدود 25 درصد از افراد مبتلا به بیماری سلیاک دچار بثورات پوستی به نام درماتیت هرپتی فرمیس می شوند. این بیماری نوعی التهاب مزمن پوست است که با تاول های کوچک خارش دار مشخص می شود. بسیاری از بیماران نیز به دلیل عدم تحمل گلوتن هیچ علامت معده ای ندارند. شروع یک رژیم غذایی بدون گلوتن باعث ناپدید شدن بثورات می شود و از بدن خود در برابر سایر عوارض طولانی مدت بیماری مانند پوکی استخوان یا سرطان روده کوچک محافظت خواهید کرد.

تغییرات روده یا مثانه: ادرار کردن بیشتر یا کمتر از حد معمول می تواند نشانه سرطان مثانه باشد. یبوست یا اسهال مکرر نیز می تواند در برخی موارد نشان دهنده سرطان معده باشد. اگر هر یک از این علائم بیش از یک هفته ادامه داشت، باید با پزشک خود تماس بگیرید تا سایر بیماری ها را رد کنید.

سوهان زدن ناخن: اگر ناخن شما دارای ترک های کوچک، حفره های سفید و خراش است، احتمالا پسوریازیس دارید. اگرچه ممکن است فکر کنید که خارش و قرمزی پوست از علائم این بیماری است. بین 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به این علامت به این بیماری مبتلا هستند. پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمنی است. این بیماری زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی سیگنال های اشتباه ارسال می کند و این سیگنال ها سرعت رشد سلول های پوست را افزایش می دهد. پسوریازیس مسری نیست.

درد آشیل: حتی اگر پوست شما طبیعی و خارش دار به نظر برسد، درد آشیل یا پاشنه پا می تواند نشانه ای از آرتریت پسوریاتیک باشد. این بیماری نوعی درد در تاندون ها است که در اثر بیماری های پوستی ایجاد می شود. به گفته پزشکان، تورم سوسیس در انگشتان دست و پا یکی از علائم این نوع آرتروز است.

لرزش های مکرر: اگر حتی در هوای گرم احساس سرما می کنید، ممکن است به بیماری تیروئید مبتلا باشید. کم کاری تیروئید عامل اصلی سرماخوردگی و لرز است. بهتر است در این مدت انرژی کمتری بسوزانید تا گرمای زیادی را از دست ندهید.

سرفه تحریک پذیر: سرفه معمولاً نشانه سرطان نیست و می تواند ناشی از آلرژی، آسم یا مشکلات بینی باشد. با این حال، اگر سرفه با صدای خشن همراه باشد، ممکن است نشان دهنده سرطان ریه، بینی یا گلو باشد.

_ خندهخواب آلودگی می تواند از علائم آپنه خواب باشد. این مشکل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. پمپاژ همچنین با ضخیم شدن شریان کاروتید در گردن همراه است. همچنین می تواند با سیگار کشیدن، کلسترول بالا و چاقی مرتبط باشد.

_ خونریزی غیر قابل توضیح: خونریزی غیر طبیعی می تواند نشانه سرطان رحم یا آندومتر باشد. سرفه خونی نیز با سرطان ریه مرتبط است. وجود خون در مدفوع با سرطان معده و خون در ادرار با سرطان مثانه یا کلیه مرتبط است.

دکمه بازگشت به بالا