علمی

عکس | کشف قدیمی ترین عمل قطع عضو تاریخ!

باستان شناسان دانشگاه های مختلف دریافته اند که حدود 31000 سال پیش، یک جراح قبل از جراحی، پای یک شکارچی را در جزیره بورنئو در جنوب شرقی آسیا قطع کرد. این عمل در حال حاضر به عنوان قدیمی ترین قطع عضو در پزشکی شناخته می شود.

بر اساس مطالعه ای که نتایج آن در مجله علمی نیچر منتشر شد، این جراح باستانی در کار خود بسیار ماهر بود، زیرا با این عمل به کودک اجازه داد تا 6 تا 9 سال به زندگی ملاندری ولاک، باستان شناس از دانشگاه سیدنی، گفت: شگفت انگیز بود که این کودک توانست از این عمل خطرناک و خطرناک جان سالم به در ببرد و زخمش خوب شود و بتواند سال ها پس از تغییر شکل به راه رفتن ادامه دهد. ردپای او در این منطقه کوهستانی است. این داستان همبستگی و مراقبت با کیفیت بالا را در جامعه آنها نشان داده است.”

    قدیمی ترین قطع عضوهای پزشکی از چه زمانی شروع شد؟

محققان بقایای اسکلت این کودک را در سال 2020 در غار آهکی به نام لیانگ تبو در اندونزی پیدا کردند. بورنئو آنها دریافتند که این غار برای مردم قابل دسترسی نیست و در زمان های خاصی از سال می توان با قایق به آن رسید.

    قدیمی ترین قطع عضوهای پزشکی از چه زمانی شروع شد؟

در این اسکلت می بینیم که استخوان ساق پای این مرد در نوعی جراحی بریده شده است و شواهد حاکی از بهبود او نشان می دهد که این امر بر اثر حمله حیوان یا ضربه های دیگر به وجود نیامده است. رویداد. با این حال، بازرسان هنوز نمی دانند چه عاملی باعث قطع شدن پای این کودک شده است.

تا به امروز، اولین شواهد از برداشتن جراحی از حدود 7000 سال پیش او بود. در آنجا دست چپ پیرمرد عصر حجر بر اثر یک تجارت قطع شد و مطالعاتی در مورد آن در سال 2007 منتشر شد.

در صورت تمایل می توانید این مقاله را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

227227

دکمه بازگشت به بالا