کوسه عجیب و غریب با دندان‌های آسیاب شبیه انسان/ عکس

آژانس دولتی استرالیا CSIRO در بیانیه‌ای اعلام کرد این گونه جدید که شاخ کوسه نقاشی شده (Heterodontus marshallae) نام دارد، عضوی از خانواده Heterodontiformes است که بر اساس شکل بدن منحصربه‌فرد و شاخ‌های کوچکی که از بالای چشمان آنها بیرون زده است، طبقه بندی می‌شوند.

هلن اونیل، زیست‌شناس ماهی در مجموعه ملی ماهی استرالیا (ANFC) گفت: «این گونه از کوسه‌ها به دلیل مورفولوژی مشابه، از جمله خارها، شبیه فسیل‌های کوسه‌های منقرض شده هستند. اما اکنون با کشف گونه جدیدی از کوسه می‌دانیم که آنها ارتباط نزدیکی با هم ندارند.»

این گونه جدید از کوسه‌ها فقط در استرالیا زیست می‌کند

طبق مطالعه ای که در 12 ژوئیه در مجله Diversity منتشر شد، گونه تازه توصیف شده تنها در آب‌های شمال غربی استرالیا، تقریباً 410 تا 751 فوت (125 تا 229 متر) زیر سطح یافت می‌شود. این کوسه‌ها چندین ردیف دندان و یک فک بسیار بزرگ نسبت به جمجمه خود دارند که به آنها امکان می‌دهد از موجوداتی مانند نرم‌تنان و سخت‌پوستان تغذیه کنند.

آنها تمایل دارند در کف دریا بنشینند و دهانی کوچک اما آرواره‌های خردکننده‌ای دارند که نسبت به اندازه جمجمه‌شان بزرگ است و به اندازه کافی قدرتمند است که پوسته‌های کاوری را خرد کند.

کوسه عجیب و غریب با دندان‌های آسیاب شبیه انسان/ عکس

راسته Heterodontiformes شامل یک خانواده منفرد است که شامل یک جنس و 9 گونه مختلف می‌شود و شناخته شده‌ترین آنها کوسه پورت جکسون Heterodontus portusjacksoni است.

اما مطالعات ژنتیکی اخیر نمونه‌هایی که در مجموعه‌های بیولوژیکی نگهداری می‌شوند نشان داده است که یکی از گونه‌های موجود در گروه Heterodontus zebra در واقع دو گونه بودند که این تعداد را به 10 گونه می‌رساند.

ویل وایت، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه در ایمیلی به Live Science گفت: «دندان‌های همه گونه‌های قبلی بسیار شبیه به یکدیگر است، اما این کوسه‌های تازه کشف شده به‌عنوان یک گروه دندان‌های بسیار متفاوتی با اکثر کوسه‌های دیگر دارند. آنها دندان‌های نزدیک جلویی و دندان‌های آسیاب‌مانند بزرگی دارند.»

کشف گونه جدیدی از کوسه ها نشان می‌دهد که این جانداران آبزی برای له کردن طعمه‌های سنگین پوسته‌دار، با دندان‌های مولر شکل خود تکامل یافته‌اند. در نوامبر 2022، محققان در حال بررسی زیستگاه‌های بستر دریا در پارک دریایی Gascoyne در استرالیای غربی بودند که یک نر بالغ H. marshallae را یافتند که از نوک پوزه تا باله دمش حدود 1.75 فوت (53 سانتی‌متر) طول داشت.

وایت گفت: در مقایسه با سایر شاخ‌ماهی‌های استرالیایی، این گونه‌ی جدید دارای الگوی راه راه مشخصی است. این الگو بسیار شبیه به گونه‌ی شاخ‌گورخر است. با این حال، شاخ گورخرها (H. zebra) در آب‌های کم‌عمق‌تر یافت می‌شوند و معمولاً در نزدیکی اندونزی یا ژاپن زندگی می‌کنند، در حالی که H. marshallae اقیانوس عمیق‌تر اطراف سواحل استرالیا را ترجیح می‌دهد.

قبل از اکتشاف سال 2022، محققان شش نمونه و یک پوسته تخم از آنچه که بعداً به عنوان H. marshallae از مجموعه‌های موزه‌های اطراف استرالیا شناسایی می‌شود را بررسی کرده بودند و در مرحله طبقه‌بندی این گونه جدید بودند که به طور تصادفی به یک نر زنده برخورد کردند. آخرین بار محققان یک گونه کوسه از راسته Heterodontiformes را در سال 2005 توصیف کردند و دانشمندان در یافتن نمونه‎‌های بیشتری از این گونه‌ها تردید دارند.

کوسه عجیب و غریب با دندان‌های آسیاب شبیه انسان/ عکس

اونیل در بیانیه‌ای گفت: «ما یک نمونه ماده در مجموعه خود داریم، اما نمونه‌ای که در طول سفر پیدا کردیم یک نر است. هولوتیپ‌های کوسه‌ها به این دلیل که دارای گیره‌ها هستند (اندام‌های تولید مثلی خارجی که می‌توانند بین گونه‌ها متفاوت باشند)، به ما کمک کنند آنها را از هم تمایز دهیم.»

کشف گونه جدیدی از کوسه ها نشان می‌دهد که این دسته این جانداران جدید از نظر اندازه‌ی سر، تاج‌های بالای چشم‌ها و خارها در مقابل باله‌های پشتی نسبت به گونه‌هایی که قبلاً کشف شده‌اند بسیار متمایز هستند.

برخی از محققان می‌گویند از آنجایی که آنها عمدتاً در آب‌های کم عمق هستند، نمونه‌هایی از چنین گونه‌های متمایز را بارها زیر آب دیده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد آنها هر لحظه در شرف کشف گونه‌ای جدید از جانواران آبزی هستند.

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.