ایران کسب و کارعلمی

حساسیت به طلا و راه های جلوگیری از آن

۱۰ راهکار جلوگیری و درمان حساسیت به طلا

طلا؛ فلزی که شاید ده‌ها خاصیت منحصر بفرد، خاص و عالی داشته باشد. اما همین فلز گران بها و زیبا گاهی باعث به وجود آمدن حساسیت‌ها و التهاباتی بر روی بدن می‌شود. اما براستی دلایل بوجود آمدن حساسیت ناشی از مصنوعات طلا چیست؟ چرا که خود فلز طلا در حقیقت حساسیت زا نمی‌باشد. پس با ما همراه باشید تا با حساسیت پوست به طلا و راه‌های درمان آن آشنا شویم.

حساسیت به طلا

حساسیت به طلا به شرایطی گفته می‌شود که پوست فرد در تماس با هر یک از مصنوعات طلا، باعث ایجاد واکنش‌های پوستی و التهابی می‌شود. این واکنش معمولاً پس از چند ساعت تا چند روز تماس طلا بر پوست بدن به وجود می‌آید و باعث ایجاد خارش، قرمزی، گرما، درد، التهاب و حتی تاول و بروز علائم سوختگی می‌شود. البته دقت داشته باشید در افراد مختلف میزان و نوع حساسیت متفاوت است. ممکن است برای عده‌ای تنها خارش خفیف و برای عده‌ای خیلی کم دیگر تاول‌های دردناک باشد.

حساسیت به طلا در بارداری

از رایج ترین زمان‌های حساسیت به طلا، در دوران بارداری می‌باشد. به علت تغییرات ایجاد شده در بدن بانوان باردار و تغییر سطح ایمنی بدن آن‌ها، ممکن است باعث شود کسی که قبلاً به زیورآلات حساسیت نداشته است، اکنون دچار حساسیت شود یا حساسیت او تشدید شود. در صورتی که در دوران بارداری به طلا حساسیت پیدا کردید، بهتر است طلا را از خود دور کنید. البته در بسیاری از بانوان باردار، پس از زایمان، حساسیت به طلا بهبود می‌یابد.

علت حساسیت به طلا چیست؟

علت حساسیت به فلزات مختلف در حقیقت واکنش آن‌ها با پوست بدن می‌باشد. بر همین اساس، فلزاتی که واکنش پذیرتر باشند، حساسیت بیشتر ایجاد می‌کند. یکی از واکنش ناپذیر ترین فلزات دنیا طلای خالص می‌باشد. برای همین حساسیت به طلا بسیار کم و نادر می‌باشد. اما افرادی به زیورآلات طلا حساسیت دارند.

علت این امر این است که در ساخت زیورآلات طلا، فلزات دیگر را با طلا ترکیب می‌کنند. چرا که طلای خالص بسیار نرم است و حالت چکش خواری ندارد. فلزاتی که معمولاً برای ساخت زیورآلات به طلا اضافه می‌کنند شامل مس، نقره، کادمیوم و نیکل می‌باشد. واکنش پذیری این فلزات نسبت به طلا بیشتر می‌باشند. به همین علت می‌توانند باعث حساسیت بر روی پوست شوند.

در میان این فلزات، فلز نیکل و کادمیوم حساسیت بیشتری نسبت به بقیه فلزات ایجاد می‌کنند. در نتیجه حساسیت به زیورآلات طلا در حقیقت حساسیت به آلیاژهای ترکیب شده با طلا می‌باشد. علاوه بر آن، برای روکش زیورآلات و جلادهی آن‌ها از فلز رودیم استفاده می‌کنند که بسیار حساسیت زا می‌باشد.

طلای زرد حساسیت زا تر است یا طلای سفید؟

ایجاد حساسیت طلای سفید ممکن است بیشتر از طلای زرد باشد. علت آن هم آلیاژ نیکل آن می‌باشد. رنگ طبیعی طلا، زرد می‌باشد و سازندگان برای تولید طلای سفید باید فلزی را به طلا اضافه کنند. نیکل و رودیم دو فلزی هستند که برای ساخت طلا سفید استفاده می‌شود اما از آن جایی که رودیم فلزی بسیار با کیفیت و کمیاب می‌باشد. سازندگان بیشتر از آلیاژ نیکل برای ساخت طلای سفید استفاده می‌کنند. در نتیجه اگر پوست حساسی دارید، پیشنهاد می‌شود از طلاجات زرد با آبکاری طلا 24 عیار استفاده کنید.

علائم حساسیت به طلا چیست؟

نشانه‌های حساسیت به طلا یا بهتر بگوییم حساسیت به نیکل، اغلب چند ساعت بعد از استفاده مداوم از آن زیورآلات، بروز پیدا می‌کنند که آن نشانه معمولاً:

  • خارش
  • قرمز شدن پوست
  • التهاب یا تاول زدن پوست
  • پینه بستن

هستند اما از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و همه یک جور علائم را تجربه نمی‌کنند. مثلاً ممکن است که بعضی‌ها علائمی مثل چیزی شبیه سوختگی پوست هم بدون هیچ عامل سوختگی تجربه می‌کنند.

شایع‌ترین نواحی ایجاد واکنش‌های آلرژیک به زیورآلات، لاله گوش (استفاده از گوشواره)، انگشتان (استفاده از انگشتر و حلقه)، دور گردن (استفاده از گردنبند) است.

حال که متوجه شدیم حساسیت به طلا چیست و چه هنگام بروز پیدا می‌کند و چه علائمی دارد، بهتر است به سراغ راه‌های پیشگیری و جلوگیری از آن بپردازیم که شما راحت‌تر و با خیال آسوده از زیورآلات زیبا و جذاب خود استفاده کنید و لذت درخشیدن را بیش از پیش تجربه کنید…!

راه‌های پیشگیری و جلوگیری از بروز حساسیت‌های پوستی ناشی از استفاده از طلا

خوشبختانه امروزه راه‌های زیادی برای جلوگیری از بروز حساسیت پوستی ناشی از استفاده از طلا کشف شده‌اند که نسبتاً هم موثر بوده‌اند.

راه‌ها و روش‌های پیشگیری و جلوگیری از بروز حساسیت:

    خرید طلا با عیار بالا و ناخالصی کمتر: زمانی که تشخیص دادید به فلزات ترکیب شده با طلا مثل نیکل حساسیت دارید، بهتر است که از خرید طلا با عیار کم خودداری کنید و زیورآلات خود را با عیار بالا انتخاب کنید تا از بروز حساسیت جلوگیری کنید…!

  • استفاده از کرم مرطوب کننده: قبل از این که از زیورآلات استفاده کنید و یا انگشتر را دست کنید، گردنبند را به دور گردن اندازید، دستبند را ببندید و گوشواره را به گوش متصل کنید، بهتر است آن ناحیه که قسمت تماس پوست با زیورآلات است را با کرم مرطوب کننده آغشته کنید تا از تماس مستقیم پوست با زیورآلات جلوگیری کرده و مانع از بروز حساسیت شوید.
  • استفاده از لاک ناخن (برق ناخن): یک روش دیگر برای جلوگیری از بروز حساسیت پوستی، استفاده از برق ناخن است. برای این کار باید قسمت داخلی زیورآلات و یا آن قسمتی که با پوست در تماس است را یک لایه برق ناخن بزنید تا از تماس مستقیم جلوگیری کنید. البته به دلیل این که برق ناخن خیلی زود پاک می‌شود، باید این کار را هر چند روز یک بار تکرار کنید.
  • خشک کردن پوست: قبل از این که از جواهرات استفاده کنید باید دستان خود را خشک کنید. به این ترتیب، احتمال آلودگی و بروز حساسیت کاهش پیدا خواهد کرد.
  • آبکاری جواهرات: اگر برای مدت زمان طولانی است که از زیورآلات طلای خود استفاده می‌کنید احتمال دارد جواهرات شما دارای خط و خش شده باشند؛ این گونه زیورآلات بدون روکش با پوست به طور مستقیم تماس پیدا می‌کند و احتمال حساسیت به طلا در خانم‌ها را بالا می‌برد. با آبکاری این زیورآلات با طلای ۲۴ عیار می‌توانید احتمال ابتلا به حساسیت را کاهش دهید. در صورتی که طلای شما سفید است می‌توانید از فلز رودیوم و یا پلاتین برای آبکاری استفاده کنید.
  • جواهرات هایبو آلرژیک: امروزه جواهراتی با نام هایبو آلرژیک ساخته می‌شوند که ایجاد حساسیت نمی‌کنند. با توجه به ویژگی‌هایی که این محصولات دارند دارای قیمت بالاتری هم هستند.
  • نگهداری و مراقبت صحیح از زیورآلات: راهکار و روش دیگر برای پیشگیری و جلوگیری از بروز حساسیت پوستی به طلا، نگهداری صحیح از زیورآلات است. زمانی که مشغول ظرف شستن، جارو کشیدن و دیگر کارها هستید، زیورآلات خود را دربیاورید، زیرا ممکن است این جواهرات با مواد شیمیایی یا عرق بدن وارد واکنش شده و حساسیت ایجاد کنند. در ضمن با این کار، از خط و خش افتادن بر روی آن‌ها نیز جلوگیری می‌کنید!
دکمه بازگشت به بالا