ایران کسب و کارعلمی

نحوه کاشت میلگرد در بتن ؛ هر آنچه که باید بدانید!

کاشت میلگرد در بتن یکی از روش‌های تقویت سازه‌های بتنی است که در آن میلگردهای فولادی به صورت عمودی یا مورب در داخل بتن قرار می‌گیرند. این روش باعث افزایش مقاومت فشاری، کششی و خمشی بتن می‌شود و همچنین مانع از ترک خوردگی و پوسته‌پوسته شدن سطح بتن می‌گردد.

عمق کاشت میلگرد در بتن | فرمول محاسبه کاشت میلگرد

از محدودیت های کاشت میلگرد در بتن بدانید!

به نقل نود نود اقتصادی؛ این روش، به‌ صورت دلخواه و در تمام قسمت‌ های سازه امکان‌ پذیر نیست. در فرایند قرارگیری، باید ضوابط مشخصی رعایت شود و پس از آن با انجام محاسبات دقیق اقدام به کاشت میلگرد در بتن صورت گیرد. عدم توجه به محاسبات علمی و کاشت اصولی ،می‌ تواند بتن را تضعیف کند یا باعث تخریب آن شود.

کاشت میلگرد در بتن؛ هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

قبل از شروع به کار ساخت سازه برای افزایش میزان مقاومت ساختمان در قسمت کف و ستون‌ ها از حجم زیادی از میلگرد استفاده می‌ شود که با عنوان آرماتور شناخته می‌ شوند. این آرماتور‌ها از سایز و تعداد مشخصی برخوردارند که این ویژگی‌ ها بر اساس نوع سازه و مقدار بار تحمیل شده بر آن تعیین می‌ شوند. جهت افزایش مقاومت ساختمان این آرماتور‌ها باید به هم دیگر بافته شوند که این روش آرماتور‌بندی نام دارد.

در ادامه این فرایند، مهندسان و متخصصین در صورت تشخیص بار اضافی بر سازه از کاشت این آرماتورها استفاده می‌ کنند تا ساخت‌ و ساز اصولی صورت بگیرد. فرآیند کاشت میلگرد در بتن نیازمند رعایت ضوابط خاصی است.

مراحل اجرای کاشت میلگرد

کاشت میلگرد در بتن خود دارای مراحلی است که می بایست طبق همان اصول جلو رود تا در پایان به نتیجه مطلوب رسید. برای کاشت میلگرد در بتن مراحل خاصی وجود دارد که که ادامه به ترتیب بیان می گردد.

مرحله اول کاشت میلگرد: بررسی میزان عمق نفوذ میلگرد

قبل از شروع فرایند کاشت، باید محاسبات لازم جهت تعیین عمق مورد نیاز انجام شود. این مورد در روند کلی کار تأثیر‌گذار است و میزان کیفیت کار را مشخص می‌ کند. عمق مورد نظر باید از حد استاندارد پیروی کند؛ در غیر این صورت میان میلگرد و بتن اتصال ایجاد نمی‌ شود و توانایی مقاومت میلگرد به صفر می‌ رسد.

مرحله دوم کاشت میلگرد: ایجاد سوراخ در بتن

دومین مرحله اجرای کاشت میلگرد در بتن، ایجاد سوراخی است که در بتن ایجاد می شود که از طریق مغزه‌گیر یا مته‌های بسیار قوی انجام خواهد شد. این مرحله باید با رعایت ضوابط خاصی انجام شود و محاسبات دقیق و جدی برای سوراخ ایجاد شده تعیین گردد.

مرحله سوم کاشت میلگرد: پاکسازی سوراخ ایجاد شده

پس از مرحله ایجاد سوراخ برای کاشت میلگرد در بتن، این محفظه‌ ها باید کامل پاکسازی شوند که می‌ توان از طریق دمنده‌ های هوای پرقدرت این کار را انجام داد و گرد و غبار و خرده‌ ها را از محفظه سوراخ خارج کرد. سپس باید مواد اضافی سوراخ‌ ها با فرچه تمیز شوند و دوباره از طریق دمنده پاکسازی شوند.

مرحله چهارم کاشت میلگرد: تزریق چسب به سوراخ‌ها

پس از پاکسازی کامل سوراخ‌ های ایجاد شده، باید چسب مخصوص کاشت به آن تزریق شود. این چسب‌ ها می‌ توانند میلگرد‌ها را محکم نگه‌ دارند اما برای افزایش قدرت چسبندگی آن‌ ها سوراخ ایجاد شده باید به‌ طور کامل پاکسازی شده باشد.

مرحله پنجم کاشت میلگرد: قرار دادن میلگرد در سوراخ

پس از تزریق چسب، میلگرد‌ها در درون سوراخ جایگذاری می‌ شوند و تا انتهای عمق لازم در بتن فرو ‌می‌ روند. برای جایگذاری دقیق باید مدتی صبر کنید تا چسب کارایی خود را نشان دهد. در واقع، محصولات فولادی کاشته شده، نباید تکان بخورد.

انواع کاشت میلگرد در بتن

سازه‌ های گوناگونی وجود دارند که نیاز به کاشت میلگرد در بتن پیدا می‌ کنند؛ اما کاشت آن ها در ستون و فونداسیون یا پی ساختمان نسبت به سازه‌ های دیگر رواج بیشتری دارد. نوع دیگر نیز کاشت، نوع هیلتی است که نسبت به دو نوع دیگر رواج کمتری دارد.

مزایای کاشتن میلگرد در بتن

استفاده از کاشت این محصولات فلزی در بتن، نسبت به سایر روش‌ های مقاوم‌سازی رواج بیشتری دارد و مزیت آن برای سازه بیشتر است. از طریق این روش می‌ توان ابعاد فونداسیون را در جداره‌ های داخلی و خارجی تغییر داد. همچنین کاشت میلگرد  در بتن می‌ تواند برای ایجاد دیوار‌های جدید و گسترش ساختمان کاربردی باشد. تجهیزات مکانیکی در مجتمع‌ های بزرگ تجاری از طریق کاشت این محصولات ثابت می‌ شوند.

انواع میلگرد برای کاشت در بتن

میلگرد دارای انواع و همچینن سایزهای گوناگونی می باشد که بسته به استاندارد تولید، از ظاهر و ساختار مختلفی برخوردار است.  از جمله میلگردها می توان به میلگرد ساده و آجدار اشاره نمود که به صورت شاخه و کلاف تولید و روانه بازار می گردد. میلگرد آجدار دارای شیارهایی بر روی بدنه خود است که می تواند میزان چسبندگی میلگرد با تن را افزایش دهد و میلگرد ساده، دارای سطحی صاف و یکدست می باشد.

گاهی اوقات برخی از سازه‌های بتنی برای ایجاد تغییرات و اصلاحات در نقشه یا گسترش سازه، نیاز به کاشت میلگرد دارند. نقش آن ها در آرماتور‌بندی، روشی است که برای افزایش مقاومت سازه‌ های بتنی به کار گرفته می‌ شود. اتصال بتن قدیم و جدید و اجزای سازه‌ های فولادی به سازه‌های بتنی از طریق کاشت این محصولات فراهم می‌ شود.

 

منبع:

ttps://www.90eghtesadi.com/Content/Detail/2153076/نحوه-کاشت-میلگرد-در-بتن-؛-هر-آنچه-که-باید-بدانید-

دکمه بازگشت به بالا