عمومی

دست بسته بایدن – اخبار ایران من

میان پرونده هسته‌ای ایران و جنگ در غزه شاید نتوان ارتباط مستقیمی پیدا کرد، اما در فضای خاص خاورمیانه همه‌ چیز به هم مرتبط می‌شود. جنگ اسرائیل در غزه طی بیش از ۳ ماه گذشته با واکنش گروه‌های مقاومت منطقه‌ای در غرب آسیا همراه شده و جنجالی‌ترین حمله صورت گرفته از سوی مقاومت اسلامی عراق علیه پایگاه نظامیان آمریکایی در مرز اردن و سوریه به کشته شدن حداقل ۳ نظامی آمریکایی و زخمی‌شدن ۴۰ نفر دیگر منجر شده است. این حمله با اعلام حمایت از مردم غزه از سوی نیروهای عراقی علیه آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین متحد اسرائیل در جنگ غزه صورت گرفت.

به گزارش اخبار ایران من، همشهری نوشت: بایدن روز گذشته در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که تصمیم خود را درباره اینکه چگونه به کشته‌شدن ۳ نظامی آمریکایی در مرز اردن و سوریه پاسخ دهد، گرفته اما مدعی شد ایالات متحده خواستار جنگ گسترده‌تر در منطقه نیست. اکنون دولت بایدن با یک «کیش» بزرگ در صفحه شطرنج ایران مواجه شده و با توجه به ادعای کاخ سفید برای پاسخ به ایران، فقط ۲ راه پیش‌روی کاخ‌سفید است: جنگ با ایران یا کنار کشیدن از درگیری با ایران.

فشار به بایدن برای جنگ با ایران

در آمریکا فشارهای زیادی از سوی برخی گروه‌ها برای جنگ با ایران وجود دارد؛ از جمله «لیندزی گراهام»، سناتور جمهوی‌خواه کارولینای جنوبی و برخی از هم حزبی‌های او با اظهار اینکه سیاست آمریکا برای بازدارندگی در قبال ایران شکست خورده است، مدعی شده که «همین الان به ایران حمله کنید.» البته بسیاری از سناتورهای دیگر از هر دو حزب آمریکا به‌شدت نسبت به درگیری مستقیم با ایران هشدار داده‌اند. «زک نون»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت آیووا ادعای جنگ با ایران را یک فضاسازی رسانه‌ای عنوان کرد که حساب شده نیست. همچنین «اندی بیگز»، نماینده جمهوری‌خواه، «جیم مک گاورن» عضو دموکرات مجلس نمایندگان مخالف درگیری مستقیم با ایران هستند و حتی «مایکل مک کال»، نماینده ایالت تگزاس و رئیس جنگ‌طلب کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از حمله به ایران به اندازه برخی از همکاران جمهوری‌خواه خود پیش نمی‌رود و درباره مقابله واشنگتن با ایران به هم حزبی‌های خود هشدار داده است که «باید تمام عواقب انجام این کار را درنظر بگیرید.»

از پرونده هسته‌ای ایران تا جنگ غزه

بسیاری از کسانی که در غرب و آمریکا مخالفت خود را با درگیری مستقیم نظامی با ایران در میانه جنگ غزه عنوان کرده‌اند، نگران آن هستند که حمله نظامی آمریکا به ایران باعث افزایش فعالیت ایران در زمینه غنی‌سازی بیشتر شود. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که دولت آمریکا دیگر آن دولت دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰میلادی نیست که با یک اشاره به سازمان جاسوسی سیا بتواند دولت‌ها را در دیگر کشورها براندازی کند و در واقع دولت واشنگتن تحت‌تأثیر حرکت نظام بین‌المللی به‌سوی نظام چندقطبی، قدرت مداخله‌گرایی در دیگر کشورها را از دست داده است. مداخلات ناموفق آمریکا در عراق، افغانستان و حتی سوریه طی یک دهه گذشته همگی حاکی از کاهش قدرت مداخله‌گرایی آمریکاست. نگاهی به وقایع تاریخی اخیر نیز ثابت می‌کند وقتی که واشنگتن در کابل زمینگیر می‌شود، حتی تصور ورود به مرز هوایی ایران نیز برای آمریکایی‌ها دشوار است.

بمب بزرگ خاورمیانه در آستانه انفجار

«ویلیام مولدین» و «بنوا فوکن»، کارشناسان خاورمیانه‌ در یادداشت خود در وال‌استریت‌ژورنال مدعی راه سومی در پاسخ به ایران شده و پیشنهاد کرده‌اند که دولت بایدن پس از حادثه حمله به پایگاه آمریکا در اردن، تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه ایران اعمال کند. تحریم اقتصادی ایران اما از سوی آمریکا راه جدیدی نیست و طی سال‌های گذشته بسیاری در داخل آمریکا شکست تحریم‌ها علیه ایران را تأیید کرده‌اند. «سیمون تیسدال»، کارشناس انگلیسی نیز در گاردین با هشدار نسبت به اینکه بمب بزرگی آماده انفجار در خاورمیانه است، به دولت بایدن توصیه کرده که نباید با حمله به ایران چاشنی بمب را روشن کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا