ایران کسب و کارعمومی

قانون امضاء الکترونیک برای ثبت شرکت

برای امضا کردن اسناد و قرارداد، یکی از ارکان مهم، قانونی بودن امضا است. یعنی که امضایی که پای سند یا قرارداد می‌خورد، جعل نشده باشد و امضا متعلق به فرد امضا کننده باشد. در عصر دیجیتال، برتری امضای الکترونیکی مدیران و صاحبان کسب‌وکار به سوی استفاده از این امضا هدایت می‌کند.

امضای الکترونیکی، فایل دیجیتال یا سمبلی است که به قرارداد یا فایل پیوست می‌دهند یا قرار می‌دهند و نشان دهنده قصد شخص برای امضای قرارداد یا فایل است.در ادامه مقاله می‌بینیم امضای الکترونیکی () چیست، چگونه می­‌توان از آن استفاده کرد و از مزایای آن بهره‌­مند شد.

امضای الکترونیکی چیست؟

همان­گونه که می‌­دانیم امضای کاغذی یک نمایه دست‌­نویس از نام و نام خانوادگی یا لقب شخص است. ماهیت قانونی آن تأیید هویت فرد است و رضایت، وضعیت قراردادی و تایید اطلاعات موجود در یک سند را نشان می‌­دهد. امضای الکترونیکی هم تمامی آثار امضای دست‌­نویس از نظر ایجاد آثار حقوقی را داراست و ماهیتی شبیه به امضای دستی و اثر انگشت، اما با مفهومی دقیق­‌تر و امن‌­تر در دنیای الکترونیک دارد.

این امضا شکل های مختلفی دارد و اشخاص به شیوه های متفاوتی اسناد را به صورت الکترونیکی امضا می‌کنند. امضای الکترونیکی به این روش‌ها مثل تایپ کردن نام امضاکننده در محل امضا، الصاق نسخه اسکن شده امضای شخص امضاکننده، کلیک کردن روی دکمه “قبول می‌کنم”، و یا استفاده از فناوری در هم ریختن رمزنگاری به ثبت می‌رسد. از لحاظ امنیت هرکدام از این امضاها درجه متفاوتی دارند. با این حال، مثال‌های خیلی کمی از امضای الکترونییک وجود دارد که از لحاظ قانونی واجد شرایط حساب نمی‌شود.

امضای الکترونیکی بیانگر قصد فرد برای پذیرش محتوای یک سند یا مجموعه­‌ای از اطلاعات مرتبط با آن امضاء است که از نظر قانون هم به رسمیت شناخته شده و نشان می­‌دهد که امضا­کننده قصد پایبندی به مفاد و شروط سند را دارد. این سند می‌تواند انواع یا یا هر سندی باشد که از نظر حقوقی معتبر است.

امضای الکترونیکی چه ضرورتی دارد؟

از عوامل مهمی که باعث اعتبار سند یا هر قرارداد دیگری می­‌شود صحت انتساب آن به صادرکننده سند یا قرارداد است و این مهم از طریق امضاء یا مهر کردن سند صورت می­‌گیرد. از آنجایی که در ، امضای الکترونیکی پدیده‌ای نوظهور است در قراردادهای الکترونیکی باید براساس ویژگی­‌های خاص مربوط به این نوع قراردادها که به شیوه الکترونیکی صادر شده‌­اند صحت انتساب آن­ها را به صادرکننده احراز کرد. بنابراین همانند حقوق سنتی، اثر امضاء الکترونیکی هم الزام صادرکننده به مفاد سند و بهره‌­مندی از امتیازات آن در فرض وجود رابطه قراردادی مبتنی بر این اصل است:

«اسناد بدون امضاء فاقد اعتبار و اثر حقوقی هستند»

با ظهور و گسترش روزافزون تقریبا هر صنعتی از امضای الکترونیکی سود می‌برد. طبق توافقات بین المللی، این امضا در  قراردادها و اسناد استفاده می‌شود.

از دیگر دلایل رواج این نوع امضا، رشد مشاغل از راه دور است. و حتی پیش از آن، به کمک مشاغل فریلنسری آمد که نیازمند راه حلی بودند تا بتوانند اسناد و قرارداد را امضا کنند اما در مکان مربوطه حضور پیدا نکنند. بنابراین در مورد امضای الکترونیک، قوانین و وضع شده است.

مزایای استفاده از امضا الکترونیکی برای امضا کردن اسناد و قرارداد

یک مزیت برجسته امضای دیجیتال پشتوانه حقوقی آن در کشور است. مورد را در ماده ۷ را بیان می­‌کند. بدین صورت که: هرگاه قانون، وجود امضا را لازم بداند، امضای الکترونیکی کافی است. پس براساس این ماده، امضای دیجیتال به‌تنهایی و بدون نیاز به امضای دستی برای قانون کفایت می­‌کند. موارد زیر است:

  • کاهش هزینه ها: امضای الکترونیکی باعث می‌شود سازمان‌ها در هزینه ها صرفه جویی کنند. موجب افزایش سرعت گردش کار میشود و در صرفه جویی زمان موثر است. از مواردی که امضای الکترونیک هزینه ها را کاهش می‌دهد می‌توان به هزینه پرینت، پست و انبار و آرشیو کردن اشاره کرد. همچنین در این صورت سازمان می‌تواند به کار خودش بپردازد و بهره وری بالاتری داشته باشد.
  • سرعت افزودن به تجارت‌ها و مشاغل از راه دور: شما از هر جا می‌توانید امضای خود را ثبت کنید، که در نهایت این موجب می‌شود که از هرجا راحت تر تجارت انجام داد، چه از راه دور، چه در بین مشغله های دنیای کار.
  • افزایش راندمان: با امضای الکترونیکی گردش کاری به طرز محسوسی بالا میرود. چرا که صاحبان اسناد متوجه میشوند چه زمانی و چه کسانی اسناد را امضا کرده اند. این روند جریان کاری، بهره وری کارمندان را بالا میبرد.

همچنین اغلب امضاهای الکترونیکی دارای یک ابزار داشبورد هستند. به وسیله این ابزار متوجه می‌شوید که کدام اسناد در انتظار هستند تا به امضا برسند، سرعت روندی افزایش می یابد که پیش از امضای الکترونیک، گاها تا هفته ها طول میکشید. همچنین با ابزار امضای الکترونیک، اسناد و قراردادها به گونه ای ذخیره میشوند که راحت تر قابل دسترسی باشند.

  • سریعتر شدن رشد سازمان‌ها و افزایش درآمد هم از مزایای امضا الکترونیکی است که ارتباط زیادی به افزایش سرعت راندمان شرکت‌ها دارد.
  • امنیت بیشتر: یکی از روش‌­های ایمن‌­سازی اطلاعات و از روش­‌های معتبر حفظ امنیت در شبکه است. این روش به خصوص در مساله تجارت الکترونیکی و مدیریت اسناد الکترونیکی جایگاه ویژه‌­ای دارد. امضای دیجیتالی تصدیق هویت، امنیت، محرمانه بودن، امانت‌­داری و غیرقابل­‌انکار بودن را تامین می­‌کند.

چگونه می‌توانیم امضای الکترونیکی داشته باشیم؟

برای این کار باید با استفاده از امضای خود را بسازید سپس می توانید آن را برای اسناد مختلف استفاده کنید. خوب است برای این منظور از خدمات استفاده کنید. با ثبت نام در سایت وین ساین شما امضای الکترونیکی خود را دریافت می‌کنید و تیم پشتیبانی همواره در کنار شما خواهد بود تا به پرسش‌های شما پاسخ دهد.

شرایط لازم برای معتبر شدن قراردادهایی که با امضای الکترونیکی ثبت شدند

اشخاص و تجارتها برای معتبر ساختن قراردادهایی که با امضای الکترونیکی ثبت می‌شوند، باید اقداماتی انجام دهند تا قرارداد جلوه قانونی و قابل اجرا پیدا کند. اقداماتی که برای قانونی شدن قرارداد لازم است به شرح زیر است:

  • دریافت رضایت از امضاکنندگان:

طرفین قرارداد باید با رضایت خودشان، قرارداد را با امضای الکترونیکی امضا کنند. طرفین میتوانند به اشکال متفاوت از جمله با رایانامه یا حتی ثبت امضای الکترونیک در قرارداد، رضایت خود را بیان کنند. البته مواردی هم وجود دارد که باید پیش از امضای قرارداد، به طور صریح رضایت خود را اعلام بدارند.

  • اطلاع کامل امضاکنندگان از برگه ای که پای آن را امضا می‌کنند:

باید شرایط و ضوابط قرارداد به طور روشن برای امضاکنندگان بیان شود و نباید صرف بازبینی یا توضیح مختصر در مورد قرارداد، امضای الکترونیک ثبت شود.

  • دادن گزینه های دیگر به امضاکننده:

درست است که امضای الکترونیک در خیلی از موارد، باعث میشود تا از کاغذها و اوراق کمتر استفاده شود. با این حال بعضی تجارتها هنوز نیاز به قراردادهای کاغذی دارند. علاوه بر آن، گزینه قرارداد کاغذی باید همیشه برای کسانی که مایل هستند از این روش استفاده کنند، روی میز باشد.

  • نگهداری رونوشت‌هایی از سند:

طرفی که قرارداد را تنظیم میکند، باید نسخه الکترونیک و یا کاغذی قرارداد امضا شده را نگه دارد. همچنین باید رونوشتی از قرارداد را به سایر طرفین بدهد یا به آنها اطلاع دهد چگونه میتوانند رونوشتی از قرارداد را داشته باشند.

  • مطلع کردن امضا کننده از حق عدم رضایت:

اشخاص باید اطلاع داشته باشند که در صورتی که بخواهند، میتوانند عدم رضایت از قرارداد را اعلام کنند. باید مراحل پروسه عدم رضایت برای اشخاص توضیح داده شود.

مستندات قانونی امضای الکترونیکی چیست؟

امضای الکترونیکی این­گونه تعریف می­‌شود: هرگونه صدا، علامت یا فرآیند الکترونیکی که به مدرک الکترونیکی با در نظر گرفتن شرایط علمی مربوط بدان، الحاق یا با آن همسان شده و این امضاء از سوی شخصی که قصد پذیرش مدارک را دارد، درج شده یا به دستور و برای او طراحی شده است.

بسياري از كشورها، بين سال‌هاي ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ ميلادي، با استفاده از مقررات بين‌المللی موجود و رهنمون‌های ارائه‌شده در خصوص امضای الكترونيكی مبادرت به قانون­گذاری در اين زمينه كرده‌اند. در حال حاضر مي‌توان گفت در تمام نظام‌های حقوقي مورد پذيرش است. نیز در بند «ی» از ماده ۲، در تعریف آن می گوید:

امضای الکترونیکی عبارت از هر نوع علامت منضم شده یا به نحو منطقی متصل شده به داده پیام است که برای شناسایی امضاء‌کننده داده پیام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 امضای الکترونیکی چه انواعی دارد؟

تاكنون روش‌های مختلفی در خصوص چگونگی انجام امضای الكترونيكی از زمان پيدايش فن‌آوری آن و با توجه به افزايش ضريب امنيت، معرفي و به‌­كار گرفته شده است كه به‌­طور کلی دو دسته اصلی دارد:

امضای الکترونیکی ساده

مانند امضای یک سند و ارسال یک کپی اسکن‌شده بوسیله حساب ایمیل، نام کاربری و رمز عبور، یا پذیرش شرایط و ضوابط یک وب سایت است. پیوند منطقی بین حساب ارسالی (آدرس ایمیل) و امضا وجود دارد. با این حال، در واقع ثابت نمی­‌کند که امضاکننده واقعی چه کسی است. این دسته، پایین‌­ترین سطح امنیت را ارائه می­‌دهد.

امضای الکترونیکی پیشرفته

ویژگی‌های امضای الکترونیکی پیشرفته مطابق با الزامات زیر است:

  • مختص به فرد امضاکننده باشد؛
  • به وسيله امضاکننده و يا تحت اراده انحصاری وی صادر شده باشد؛
  • هويت امضاکننده داده پيام را معلوم نمايد؛
  • با داده­‌های پیام امضا شده به گونه‌­ای مرتبط باشد که هر تغییر بعدی در آن داده­‌های پیام قابل تشخیص باشد.

یک امضای پیشرفته دارای امنیت بالاتری نسبت به امضای ساده است.

امضا الکترونیکی با گوشی | امضای الکترونیک چیست

امضای ديجيتال

پيشرفته‌ترين و پركاربردترين نوع از امضاهای الكترونيكی که مبتنی بر علم رمزنگاری است و به دليل امنيت بالای آن جايگزين ساير روش‌های موجود شده و بيشتر قانون­گذاران از جمله قانون­گذار اين شيوه از امضاء را پذيرفته‌اند.

مهمترین این است که این امضا از امضای الکترونیکی امن‌تر است. امضای الکترونیک فرآیند بسیار ساده‌تری دارد و در واقع نسخه اسکن‌‌شده‌ی امضا واقعی است و یا ممکن است یک صدای ضبط‌شده یا فرآیندی مثل تیک زدن باشد. اما امضای دیجیتال از یک فرآیند برنامه‌‌نویسی‌شده برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها استفاده می‌کند و از استانداری به اسم PKI برخوردار است.

تفاوت امضای دستی و امضای الکیترونیکی چیست؟

بر خلاف امضای دستی، که هر تغییری در محتوا و مفاد سند امضاشده به سادگی قابل تشخیص است، در امضای دیجیتال امکان جعل یا تغییر اسناد غیرممکن و هر تغییر در سند موجب نامعتبر شدن امضای دیجیتال آن می‌­شود. در امضای دیجیتال فرد به هیچ عنوان امکان انکار سند را ندارد، زیرا به‌وسیله امضای دیجیتال روی سند و گواهی الکترونیکی فرد، می­‌توان به هویت امضاکننده آن پی برد.

برخلاف امضای دستی که ثابت است، امضای دیجیتال هر سند برای آن سند منحصربه‌فرد و مرتبط با محتوای آن سند است. به‌­عبارتی جداسازی امضای دیجیتال از روی سند به منظور استفاده مجدد روی سندی دیگر و جایگزین نمودن آن با امضای دیگر امکان‌پذیر نیست.

از جزئیات امضای الکترونیک 1400 چه می‌دانید؟ آیا از شرایط ثبت امضای الکترونیک 1400 با خبرید؟ این موضوع برای بسیاری از بانک‌ها ،شرکت‌های تجاری و موسسات واضح است. اما در مورد این امضا و شرایط ثبت آن برای بسیاری از اشخاص ابهام وجود دارد. امروزه با وجود تنظیم قراداد‌ها با فاصله دور و بدون حضور اشخاص  امضای الکترونیکی کاربرد و محبوبیت بالایی پیدا کرده‌است. امضای الکترونیکی در تسهیل امور قانونی قراردادی مردم به شکل کم هزینه و سریع، تاثیر زیادی دارد. در نهایت اشخاص و صاحبان کسب‌وکارها با استقبال از این امضا در راستای ثبت آن اقدام کردند. در ادامه این مطلب شما را با شرایط ثبت امضای الکترونیک 1400 آشنا می‌کنیم.  در آخر اگر نیاز به راهنمایی داشتید  می‌کنند.

امضای الکترونیک چیست؟

بنا به تعریف که‌در آمریکا به تصویب رسیده، امضای الکترونیک هرگونه صوت، نشانه یا فرایندی‌است که برای امضای یک تعامل الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از این امضا ، می‌توانید به سادگی نام خود را تایپ کنید، عکسی از امضای خود را وارد کنید یا آن را روی صفحه نمایش خود بکشید. این امضا صرفاً نسخه آنلاین امضای کتبی نیست، بلکه می‌تواند شامل اطلاعات دیگری مانند تاریخ امضا و مشخصات فرد نیز باشد.

باید توجه کنید که اهمیت دارد پلتفرمی که برای ثبت امضای الکترونیک خود انتخاب می‌کنید باید اعتبار قانونی داشته و مطمئن باشد. در همین راستا پیشنهاد ما به شما سامانه امضای الکترونیک،  است که اعتبار امضا شما را از نظر قانونی و محرمانگی تضمین می‌کند.

 امضای الکترونیک در قانون ایران به چه صورت است؟

در ایران در سال ۱۳۸۲  تصویب شد و امضای الکترونیکی را از لحاظ قانونی معتبر شناخت. در فصل اول این قانون که به مقررات عمومی می‌پردازد پذیرش امضای الکترونیک را در حوزه این قانون قرار داده‌است.

ماده ۲ این قانون امضای الکترونیک و امضای الکترونیک مطمئن و امضا کننده را تعریف می‌کند:

امضاء الکترونیک: عبارت از هر نوع علامت‌ منضم شده یا به ‌نحو منطقی متصل‌شده به «‌داده پیام» است که برای شناسائی امضاکننده«‌داده پیام» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای اعتبار امضای الکترونیک چه شرایطی وجود دارد؟

امضای الکترونیک نیز مانند سایر اعمال حقوقی نیازمند فاکتورهایی است که به وسیله آنها معتبر شناخته شود:

قصد: باید روشی وجود داشته باشد که شخص امضاکننده را شناسایی کند و نیت آن شخص را نشان دهد.
قابلیت اطمینان: روش شناسایی باید قابل‌اعتماد و مناسب باشد.
رضایت: هر دو طرف باید موافقت کنند که استفاده از امضاهای الکترونیک الزامات را برآورده می‌کند. اگر هر دو طرف قرارداد را از طریق ایمیل رد و بدل کنند، این فرض در نظر گرفته خواهد شد.

اگر به دنبال ثبت امضای الکترونیک خود هستید،  پلتفرمی قانونی و معتبر است که در زمان کوتاه و با هزینه مناسب امضای الکترونیک شما را به شکل تکی و یا سازمانی ایجاد می‌ک

خدمات موسسه ثبتی آکرا چیست؟

شرایط ثبت امضای الکترونیک 1400 چیست؟

با توجه به ماده 10 قانون تجارت الکترونیک، یک امضای الکترونیکی مطمئن باید شرایط زیر را داشته باشد:

‌الف – نسبت به امضاء کننده منحصر به فرد باشد.
ب – هویت امضاء کننده «‌داده پیام» را معلوم نماید.
ج – به وسیله امضاء کننده و یا تحت اراده انحصاری وی صادر شده باشد.
‌د – به نحوی به یک «‌داده پیام» متصل شود که هر تغییری در آن «‌داده پیام» قابل‌تشخیص و کشف باشد.

اگر در مورد شرایط ثبت امضای الکترونیک نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید از  بهره‌مند شوید.

برای امضای الکترونیک در قراردادها نیاز به راهنمایی دارید؟

در قراردادهای اصلی خود شرطی جهت شناسایی آدرس های ایمیل و حساب های کاربری آنلاین طرفین قرارداد پیش بینی کنید تا در صورت دریافت داده پیام و اسناد الکترونیک از طرق مزبور، امکان رد انتساب آن اسناد و انکار امضاهای الکترونیک آن ها توسط طرفین وجود نداشته باشد.

همچنین در قراردادهای اصلی خود شرط دیگری را جهت شناسایی امضاء الکترونیک( عادی) پیش بینی‌کنید که‌ به‌موجب آن‌شرط در‌صورتی که یک سند دارای امضا مزبور (مثلا اسکن امضاء واقعی) باشد، اراده‌ی قطعی طرف مقابل برتحقق آن امر قرارگرفته‌است. مثلا در قرارداد اصلی توافق شود هرکجا اسکن امضاء طرفین در ذیل اسناد درج شده و آن سند ازطریق آدرس ایمیل‌های ذکر شده درآن سند برای طرف‌دیگر ارسال شد، فرد مزبور صراحتا محتوای آن سند را تایید و اراده قطعی خود را بر پذیرش مفاد آن سند قرارداده‌است.

ثبت شرکت با بیزینس زوم به چه شکل است؟

امضای الکترونیک از نظر قانونی لازم‌الاجراست و از امنیت بیشتری نسبت به امضای سنتی برخوردار است، بنابراین اگر جزو افرادی هستید که به طور مداوم نیاز به امضای اسناد و قراردادها دارید و می‌خواهید این کار را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید همین حالا امضای الکترونیک خود و سازمان‌تان را در  ثبت کنید.

موسسه ثبت شرکت به عنوان یک مشاور امین در حوزه راه اندازی کسب و کار، افتخار دارد که در حوزه تاسیس و راه اندازی شرکتها، پیگیری امور مربوط به ثبت برند و برندسازی، تمامی خدمات مورد نیاز کسب و کار شما را در چارچوب آخرین قوانین در اختیارتان قرار می دهد.

 

دکمه بازگشت به بالا