«موج کره ای»، «صنایع خلاق» و اقتصادی که فرهنگ را متحول می کند
و اما «صنایع خلاق» چیست و چگونه می تواند به گسترش فرهنگ و توسعه اقتصادی کمک کند؟ صنایع خلاق به آن دسته از خدمات و محصولاتی اطلاق می شود که خلاقیت و سرمایه فکری نظیر دانش و فناوری های مبتنی بر حوزه فرهنگ و هنر را در جهت تولید ثروت، درآمد زایی تجاری و اقتصادی به کار می گیرد. در حقیقت هر زمان که صحبت از ارتقاء فرهنگ و هنر می شود محدودیت های اقتصادی یکی از شاخص هایست که موانع رشد را فراهم می آورد اما اگر بتوانیم در این حوزه، توانایی های اقتصادی ایجاد کنیم قاعدتاً راه را برای رشد و توسعه فرهنگی نیز هموار کرده ایم.
خلاقیت و فرهنگ، دو عنصر جدایی ناپذیر جهت توانمند سازی مردم از طریق بهبود کیفیت زندگی و رشد و توسعه فردی به شمار می روند. به همین دلیل نقش «صنایع خلاق» در جوامع امروزی چه پیشرفته و چه در حال توسعه بسیار برجسته و کلیدیست. طبق گزارش ها و آمارهای جهانی صنایع خلاق ۳ درصد از تولید ناخالص جهانی را تشکیل می دهند اما این مهم به سرعت در حال تغییر است زیرا اقتصاد خلاق در مقیاس جهانی ۹ درصد و درکشورهای در حال توسعه ۱۲ درصد است. بر اساس پیش بینی های اخیر، اقتصاد خلاق حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را در سال های آینده تامین خواهد کرد.
صنایع خلاق می توانند به عنوان محرکی برای توسعه اقتصادی عمل کنند. فرهنگ، هنر، رسانه، طراحی، فناوری اطلاعات، نوآوری اجتماعی و…صنایعی هستند که به خلاقیت و نوآوری وابسته اند. در همین راستا نقش این صنایع در موارد زیر جهت توسعه اقتصادی کاملا کلیدی است:
• ایجاد اشتغال: با ایجاد فرصتهای شغلی مبتنی بر مهارت های خاص
• نوآوری: ارتقای کیفی محصولات و افزایش رقابت پذیری در بازارهای داخلی و بین المللی
• جذب سرمایه گذاری
• توسعه گردشگری: بسیاری از صنایع خلاق به خصوص در بخش های فرهنگ و هنر می توانند به جذب گردشگران کمک کنند و درآمد زایی از طریق گردشگری را افزایش دهند.
• تقویت هویت فرهنگی که می تواند به توسعه اجتماعی و اقتصادی کمک کند.
• توسعه پایدار: با توجه به تمرکز صنایع خلاق بر منابع انسانی و طبیعی می توانند به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست کمک کنند.
بی شک هر حوزه ای اعم از اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… بالاخره در مسیر تغییرات قرار می گیرد چرا که استانداردها و معیارهای حاکم بر یک جامعه متناسب با مقتضیات زمان دستخوش تحول می شود. در سال های اخیر این تغییر و تحولات با ورود فناوری ها و نوآوری های جدید، سرعت بیشتری به خود گرفته و بنا به ضرورت بایستی راهکارهای جدیدی را نیز برای موضوعات مختلف در نظر گرفت. این سرعت ناشی از آن است که نسل جدید قوانین حاکم بر معیارهای گذشته را زیر پا گذاشته و می خواهد تصویر جدیدی از خودش به نمایش بگذارد. می خواهد بگوید ما نسخه بهتری از گذشتگان خود هستیم و این ماییم که جهان را دگرگون خواهیم کرد!
باید بگویم بله ما تا کنون نگاه سنتی به صنایع خلاق داشته ایم و اکنون در زمانه ای به سر می بریم که بحث فن آوری و نو آوری رنگ وبوی تازه ای به همه چیز داده است. به همین جهت بحث نوآوری در توسعه صنایع خلاق بیش از پیش مهم است. یعنی اینکه بتوانیم از ابزارها و زیر ساخت های نو آورانه در کسب و کارهای خلاق و مدل های جدید فروش استفاده کنیم.
در این میان نکته ای که بسیار حایز اهمیت است جهانی کردن صنایع خلاق خودمان و کسب و کارهای مبتنی بر آن و ورود به بازارهای بین المللی است.
این مهم اتفاق نمی افتد مگر با تعاملات میان دستگاهی نظیر معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و…
و همه اینها نیازمند هماهنگی بین ارکان های مختلف داخلی است تا بتوانیم هم در درون، بازارسازی و تاسیس کسب و کار کنیم و هم بتوانیم در ابعاد بین الملی در توسعه بازار تأثیرگذار ظاهر شویم