ایران کسب و کارعمومی

میوه و سبزیجات مضر برای کم کاری تیروئید

میوه ها و سبزیجات مفید برای بهبود تیروئید

تیروئید غده ای در گردن نزدیک به نای است که هورمون تیروئید تولید کرده و بر تمایز سلولی، متابولیسم و رشد تاثیر می گذارد. بیماری ها یا مشکلات سلامتی می توانند بر عملکرد غده تیروئید (پرکاری یا کم کاری) تاثیرگذار باشند. برخی از میوه ها و سبزیجات برای حفظ سلامت تیروئید مفید بوده و حتی به حفظ تعادل غده تیروئید کمک و از آسیب ناشی از بیماری ها و فرآیند پیری جلوگیری می کنند.

براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، بلوبری مقدار بالایی آنتی اکسیدان داشته و به کاهش علائم کم کاری تیروئید کمک می کند. طبق دانشگاه ایالتی آیووا، محققان در مرکز تغذیه انسانی وزارت کشاورزی امریکا نخستین درجه فعالیت آنتی اکسیدانی را از میان ۴۰ نوع میوه و سبزی به بلوبری دادند. بلوبری دارای میزان بالایی ویتامین و موادمعدنی است که به محافظت از بدن در برابر بیماری ها کمک می کند. گیلاس میزان بالایی آنتی اکسیدان و ویتامین دارد و از بدن در برابر بیماری ها محافظت می کند. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، گیلاس میوه ای بسیار عالی برای حفظ عملکرد تیروئید است.

گوجه فرنگی منبع خوبی از سلنیوم به حساب می آید، همچنین براساس دانشگاه ایالتی اورگان، با تنظیم عملکرد و بهبود کارکرد ایمنی بدن برای غده تیروئید بسیار مفید است. براساس دانشگاه هاروارد، سلنیوم به تنظیم فعالیت هورمون تیروئید و خنثی کردن مولکول های ناپایدار در بدن کمک می کند. براساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کدو حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان بوده و برای غده تیروئید مفید است. همچنین این ماده غذایی به بهبود کم کاری تیروئید کمک می کند. همچنین کدو حاوی ید بوده و غده تیروئید برای عملکرد درست به این ماده معدنی نیاز دارد. در صورت کمبود ید، غده تیروئید فاقد اجزای سازنده برای تولید هورمون تیروئید است.

ماده معدنی روی برای غده تیروئید بسیار اهمیت دارد و در نخودها قابل دریافت است. کمبود این عنصر در بانوان مبتلا به پرکاری تیروئید بیشتر رایج بوده، زیرا هورمون تیروئید بیش از حد در بدن باعث افزایش دفع روی از طریق ادرار خواهد شد. پرکاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که در بدن بیش از حد تیروئید وجود داشته باشد. غده‌ی تیروئید بیش‌فعال یا بزرگ شده ممکن است هورمون تیروئید بیشتری تولید کند. غده‌ی تیروئید به شکل پروانه است و در جلوی گردن قرار دارد. این غده‌ هورمون‌هایی به نام T3 و T4 تولید می‌کند. علمکرد این هورمون‌ها شامل کمک به بدن برای تولید انرژی، متعادل کردن دمای بدن و کمک به مغز، قلب و سایر اندام‌های بدن برای درست عمل کردن می‌شود.

میوه های مضر برای کم کاری تیروئید ، به‌طور مستقیم روی علائم های تیروئید اثر می‌گذارند. در مقاله‌ای که امروز برایتان آماده کرده‌ایم، تصمیم داریم رژیم غذایی مناسب برای پرکاری تیروئید را در اختیارتان قرار دهیم. اگر شما هم به این عارضه مبتلا هستید و می‌خواهید اطلاعات مفیدی را درباره‌ی پرکاری تیروئید به دست بیاورید، تا پایان مقاله در کنار ما باشید. علائم پرکاری تیروئید بعضی از انواع پرکاری تیروئید ممکن است ژنتیکی باشند. بیماری گریوز یکی از انواع بسیار رایج پرکاری تیروئید محسوب می‌شود که در زنان ۷ تا ۸ برابر رایج‌تر از مردان است.

گاهی سرطان‌های تیروئید ممکن است باعث تیروئید بیش‌فعال هم شوند‌. پرکاری تیروئید به‌آسانی با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته می‌شود. در ادامه به علائم پرکاری تیروئید اشاره می‌کنیم. درمان‌‌های استاندارد برای پرکاری تیروئید اگر دچار پرکاری تیروئید هستید، حتما باید درمان‌های لازم را دریافت کنید. سطح بالای هورمون‌های تیروئید در بدن می‌تواند سمی باشد. اگر پرکاری تیروئید درمان نشود، ممکن است منجر به مشکلات قلبی، پوکی‌ استخوان، شکستگی استخوان‌ها و مشکلات دیگر شود. پزشک ممکن است برای شما داروهای ضدتیروئید تجویز کند. این داروها به متعادل کردن غده‌ی تیروئید پرکار کمک می‌کنند. در بعضی از شرایط درمان پرکاری تیروئید شامل پرتودرمانی و جراحی تیروئید می‌شود.

نقش رژیم غذایی در پرکاری تیروئید

بعضی از مواد غذایی می‌توانند به حفظ سلامت تیروئید و کاهش بعضی از اثرات منفی پرکاری تیروئید کمک کنند. بعضی مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر برای متعادل کردن عملکرد تیروئید ضروری هستند. معمولا پزشکان قبل از به کار بردن روش‌های درمانی برای پرکاری تیروئید، دنبال کردن رژیم غذایی حاوی ید کم را به بیماران پیشنهاد می‌کنند. برای مثال باید قبل از پرتودرمانی رژیم غذایی حاوی ید کم را دنبال کنید تا سلول‌های تیروئید اضافی یا آسیب‌دیده از بین بروند. بعد از درمان هم باید به میزان تعادلی ید مصرف کنید.

بعضی مواد غذایی دیگر به مخافظت از تیروئید و ‌کاهش اثرات بلندمدت پرکاری تیروئید کمک می‌کنند. مصرف مواد غذایی سرشار از ید یا غنی شده با ید به مقدار زیاد ممکن است منجر به پرکاری تیروئید یا گاهی بدتر شدن آن شود‌. بر اساس گزارش‌های مؤسسه‌ی ملی سلامت (NIH) یک قاشق چای‌خوری نمک یددار حاوی ۳۰۴ میکروگرم ید است. غذاهای دریایی بیشترین میزان ید را دارند. فقط یک گرم جلبک دریایی حاوی ۲۳٫۲ میکروگرم یا ۲ میلی‌گرم ید است. بر اساس گزارش‌های مؤسسه‌ی ملی سلامت، میزان توصیه شده برای مصرف ید ۱۵۰ میکروگرم در روز است.

فردی که رژیم غذایی حاوی ید کم را دنبال می‌کند، باید کمتر از این میزان ید مصرف کند. از مصرف غذاهای دریایی مثل ماهی، جلبلک دریایی، خرچنگ و سوشی خودداری کنید. همچنین از خوردن مواد غذایی حاوی ید بالا مانند اقلام زیر اجتناب کنید‌. دانستنی های دیابت علائم احتمالی ابتلا به دیابت عبارتند از: تشنگی و پرنوشی ، پُر ادراری ، پُرخوری ، احساس خستگی مفرط و کاهش وزن دیابت یکی از بیماری‌های قابل پیشگیری است دیابت به اعضاء مهم بدن آسیب جدی وارد می کند و باعث ناخوشی های زیر می شود:آسیب به دندانها ، لثه ، کوری ، نارسایی کلیه ، نیاز به دیالیز و پیوند کلیه ، سکته قلبی ، آسیب به اعصاب بدن ، آسیب به پا و حتی احتمال قطع پا

  • دیابت علت اصلی نارسایی مزمن کلیوی است دیابت علت اصلی قطع غیر تِرومایی اندام تحتانی و نابینایی بزرگسالان است چاقی ، عامل مهم در ابتلا به دیابت است ۵ کلید طلایی در پیشگیری از دیابت عبارتند از : رعایت رژیم غذایی مناسب ؛ افزایش فعالیت بدنی ؛ کاهش وزن ؛ کاهش استرس و قطع مصرف سیگار برای بیماران دیابتی قند ، شکر ، مربا ، عسل ، شربت ، نوشابه ، بستنی ، انواع شیرینی وشکلات مضر می‌باشد غذاهای چرب وسرخ شده به اندازه غذاهای شیرین برای بیماران دیابتی ضرر دارد بیماران دیابتی نمی بایست کره ، خامه ، روغن حیوانی وروغن جامد مصرف کنند
  • غذاهایی مانند کله و پاچه، دل وجگر، سوسیس وکالباس ، چربی زیادی دارند ، لذا بیماران دیابتی از مصرف آنها می بایست خودداری کنند شیر و ماست برای بیماران دیابتی مفید است البته توجه داشته باشید که باید کم چرب باشد حبوبات مانند نخود ، عدس ، انواع لوبیا و غیره برای بیماران دیابتی مفید است و در حد معمول می‌توانند میل کنند میوه برای بیماران دیابتی مفید است به شرط آنکه تعداد محدود به ۲ یا ۳ عدد در ۲۴ساعت باشد بیماران دیابتی سبزی‌های خام ، پخته و سالاد به مقدارفراوان میل کنند اما باقلا ، هویج ، اسفناج را کمتر میل کنند
  • مصرف مواد غذایی نشاسته ای مانند برنج ، نان ، سیب زمینی ، ذرت و غیره برای بیماران دیابتی باید محدود باشد ، بهتر است جهت اطلاع از مقدار مصرف آن با یک متخصص تغذیه مشورت کنند بیماران دیابتی سعی کنند از نان های سبوس دارمانند سنگک استفاده کنند مصرف خشکبار مانند انجیر خشک ، توت خشک ، خرمای خشک ، کشمش برای بیمارن دیابتی باید محدود باشد و مقدار آن را با نظر کارشناس تغذیه خود تنظیم کنند بیماران دیابتی هرروز باید۳ وعده غذایی و ۲ یا ۳ وعده ، میان وعده مصرف کنند بیماران دیابتی با خوردن وعده‌های اصلی در ساعت مشخص می‌توانند از افت قند خون جلوگیری کنند بیماران دیابتی اگر اضافه وزن دارند باید وزن خود را کم کنند

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا