ایران کسب و کارعمومی

همبندی و صاعقه گیر

برخورد صاعقه با یک ساختمان می‌تواند خطرهای زیادی برای وسایل برقی و الکترونیکی آن ساختمان، و حتی برای خود ساختمان به بار بیاورد. از نمونه آسیب‌های صاعقه، سوختن و خرابی وسایل صوتی و تصویری، و تجهیزات دیجیتال شما است. به همین دلیل کارشناسان برق و انرژی همواره تاکید دارند که در زمان رعدوبرق وسایل برقی ساختمان را از برق بکشید. همچنین آنتن وسایل صوتی و تصویری را هم قطع کنید تا ارتباط آنها با پشت‌بام سازه قطع شود. انواع مختلفی از صاعقه گیر و دکل مهاری دست دوم ساختمان وجود دارد و همبندی روشی برای جلوگیری از آسیب‌های صاعقه در سازه‌های بتنی است.

صاعقه گیر ساختمان چیست؟

صاعقه یا آذرخش پدیده‌ای است که در زمان برخورد ابرهایی با بارهای ناهمنام به یکدیگر اتفاق می‌افتد. در هنگام صاعقه، پدیده الکتریکی شدیدی به وجود می‌آید و نور و صدای بلندی تولید می‌شود. آذرخش انرژی بسیار بالا و مخربی دارد که می‌تواند باعث آتش‌سوزی ساختمان‌ها شود. کمترین آسیب این اتفاق طبیعی، صدمه رساندن به وسایل برقی و الکترونیکی داخل ساختمان است. صاعقه گیر ساختمان وسیله‌ای است که در بلندترین بخش یک ساختمان نصب می‌شود تا انرژی مخرب آذرخش را به خود جذب کند و به زمین انتقال دهد. به همین دلیل انواع برقگیر های ساختمان در بالای دکل‌ها، برج‌ها و ساختمان‌ها نصب می‌شوند. همبندی نیز نوعی برق گیر ساختمان است که در زمان ساخت سازه برای آن طراحی می‌شود.

 

همبندی چیست؟

همبندی به معنای اتصال دادن بدنه سازه و تاسیسات الکتریکی و غیرالکتریکی رسانا در یک ساختمان است. این اتصال، یا برقراری ارتباط بین اجزای مختلف رسانای یک ساختمان، از تجمع الکتریسیته روی بخش خاصی از سازه جلوگیری می‌کند. به این ترتیب انرژی حاصل از آذرخش به سیستم ارتینگ ساختمان، و در نهایت به زمین منتقل می‌شود. همبندی یکی از بهترین روش‌ها در پیشگیری از برق‌گرفتگی در یک ساختمان است. این روش باید در زمان ساخت سازه و با نظارت مهندس ناظر بر روی ساختمان پیاده شود.

به‌عبارت دیگر، همبندی نوعی از برقگیر های ساختمان است که در زمان ساخت اسکلت سازه‌های بتنی بر روی آنها پیاده می‌شود. در این زمان اسکلت فلزی یا میل‌گردهای بتنی یک ساختمان با لوله‌کشی سازه و همچنین بدنه هادی تجهیزات الکتریکی به یکدیگر وصل می‌شوند. در نتیجۀ این کار، همۀ نقاط ساختمان هم‌پتانسیل می‌شوند و از خطر برق‌گرفتگی در آنها پیشگیری می‌شود.

روش همبندی ساختمان مزایای زیادی برای یک سازه دارد:

* همبندی مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از برق‌گرفتگی در یک سازه است که در نتیجه تماس غیرمستقیم اتفاق می‌افتد.

* همبندی خطر آتش‌سوزی ساختمان در اثر صاعقه را کم می‌کند.

* این روش از وسایل الکترونیکی، مخابراتی و اتوماسیون صنعتی در برابر خطرهای برخورد آذرخش محافظت می‌کند.

* کاستن از اثرات الکتریسیته ساکن یکی دیگر از نتایج همبندی است.

* پدید آوردن مسیرهای موازی برای انتقال جریان صاعقه به سمت زمین از عملکردهای موثر این سیستم است.

* جلوگیری از آسیب امواج آذرخش به انسان و دیگر موجودات زنده داخل ساختمان کارکرد دیگر این سیستم است.

* این سیستم ضریب اطمینان وسایل حفاظتی و برق گیر ساختمان را هم بیشتر می‌کند.

معرفی برج نوری 9 متری :

برج نوری 9 متری در دو حالت گیربکس دستی و گیر بکس دستی در گروه تولیدی شهر سامان تولید می گردد . در حالت گیر بکس برقی هد نگهدارنده پروژکتورها به وسیله الکترو موتور برقی بالا و پایین می شود که این خود موجب راحتی و کمتر شدن زحمت صاحبان برجها خواهد شد . اما در مواردی که بودجه کافی جهت تهیه برج ها موجود نباشد یا جهت صرفه اقتصادی بهتر و پایین تر آوردن قیمت برج نوری بعضی از مشتریان درخواست تولید برج نوری  به صورت گیر بکس دستی می نمایند .

در این حالت از یک وینچ به عنوان اهرم جهت پایین آوردن هد برج استفاده می شود و چون ارتفاع خیلی بلند نیست ، این کار سختی زیادی ندارد . در این برج نوری  معمولاً بین 4 تا 6 عدد پروژکتور 400 وات بخار سدیم یا پروژکتورهای کم مصرف نظیر SMD و COB روی هد برج نگهداری می گردد . در حالت برقی از الکترو موتور و گیر بکس جهت محرک کردن هد برج استفاده می گردد و روی هد 6 تا 16 عدد پرژکتور قرار می گیرد .

ساخت این برج مطابق با درخواست مشتری بر مبنای مشخصات فنی اعلام شده یا با استانداردهای شرکت که منطبق بر استاندارد بومی ایران می باشد ، تولید می گردد . برج نوری 9 متری قیمت متفاوتی ممکن است داشته باشد. قطعاً نوع مشخصات و ادوات استفاده شده در این محصول در قیمت نهایی آن تاثیر گذار خواهد بود . برج نوری دستی این محصول با توجه به مقرون به صرفه بودن مورد استقبال مشتریان زیادی قرار گرفته است . از برجهاي نوري 9 متری معمولاً در باراندازها ، انبارها ، محوطه های کوچک و مکانهایی که معارض کمتری جهت پخش نور هست ، استفاده می شود .

مراحل اجرای همبندی قبل از بتن ریزی

اجرای همبندی ساختمان باید قبل از بتن ریزی و همزمان با اجرای شالوده ساختمان و در همه طبقات ساختمان اجرا شود. اجرای این کار در چند مرحله به ترتیب انجام می شود. این مراحل به شرح زیر است:

  1. 1. ـاجرا در فونداسیون

در فونداسیون ساختمان باید تمامی شناژهای ارتباطی همبند شوند. در اینجا منظور ما از شناژ، محوری است که همه ستون های ساختمان را به هم متصل می‌کند.

  1. 2. اجرا در ستون ها

در تمامی طبقات، ستون های واقع در گوشه های ساختمان، یکی از ستون های راه پله، تمام ستون های خرپشته و موتورخانه و در هر 20 متر از طول و عرض ساختمان، شبکه همبند باید به همدیگر متصل شود.

انواع صاعقه گیر:

۱. صاعقه گیر غیرفعال (Passive):

اولین روش جذب صاعقه که به صاعقه گیرهای پسیو یا غیرفعال شهرت دارد، توسط بنجامین فرانکلین پیشنهاد شد. این صاعقه گیر، تنها میله ای نوک تیز است که در بالاترین نقطه سازه نصب می شود. در هنگام صاعقه با جذب ولتاژ ، جریان تولیدی را به زمین منتقل می کند و در این مسیر هیچ عامل تشدید کننده‌ای غیر از شکل خاص آن‌ها وجود ندارد. پیشنهاد می شود که از صاعقه گیر پسیو به خاطر سادگیش در نصب شدن، در ایستگاه های رادیویی، محل آنتن های بشقابی و ساختمان هایی که سطح حفاظتی کوچک دارند، استفاده شود. صاعقه گیر غیرفعال (پسیو) با توجه به شیوه ساخت و نوع کاربری در انواع مختلفی ساخته می شود:

  • صاعقه گیر میله ای
  • صاعقه گیر با فواصل هوایی
  • صاعقه گیر لوله ای
  • صاعقه گیر با قوس طولانی
  • صاعقه گیر با مقاومت غیر خطی
  • کابل های معلق
  • قفس فارادی
  • سیستم ترمینال مش

صاعقه گیر میله ای

اولین و ساده ترین صاعقه گیرها که توسط فرانکلین پیشنهاد شدند، شامل یک میله نوک تیز ساده بود که از جنس مس یا استیل بود. صاعقه گیر میله ای، معایب بسیاری دارد و تنها مزیتی که دارد این است که ارزان است. این معایب می توانند در ولتاژهای بالا، سیم پیچی دستگاه‌ها (ترانسفورماتورها) را تهدید کنند و با تداوم عبور جریان به زمین حتی پس از حذف اضافه ولتاژ، باعث عمل کردن وسایل حفاظتی و در نتیجه، ایجاد وقفه در سیستم شوند.

صاعقه گیر با فواصل هوایی

صاعقه گیر با فواصل هوایی، شامل دو الکترود یا دو شاخک است که متناسب با ولتاژ، در فاصله معین بین هادی و زمین قرار می‌گیرند و در صورت بروز اضافه ولتاژ، میان این الکترودها قوس الکتریکی برقرار می‌شود. قوسی که ایجاد می شود باعث اتصال کوتاه می گردد و از اضافه شدن بیشتر ولتاژ جلوگیری می کند.

صاعقه گیر لوله ای

صاعقه گیرهای لوله ای شامل یک فاصله هوایی برای جرقه زدن در فضا و یک فاصله دیگر در درون یک محفظه مخصوص هستند که با هم بطور سری قرار دارند. این نوع صاعقه گیر‌ها به منظور کوتاه کردن زمان عبور جریان و جلوگیری از وقوع اتصال کوتاه تهیه شده ا ند.

صاعقه گیر با قوس طولانی(LFA)

یکی از روش های جدید حفاظت خطوط انتقال، روشی است که جهت هدایت قوس الکتریکی ناشی از تخلیه، از یک سطح طولانی استفاده می شود. صاعقه گیرهای قوس طولانی می توانند بین هادی های زمین یا به صورت سری با مقره قرار بگیرند و جلوی خارج شدن خطوط را بر اثر تخلیه اضافه ولتاژهای ناشی از تخلیه الکتریکی را بگیرند.

صاعقه گیر با مقاومت غیرخطی

صاعقه گیر با مقاومت غیرخطی، همان طور که از اسم آن پیداست مانند یک مقاومت غیرخطی عمل می کند. قرص های اکسید روی موجود روی این صاعقه گیرها، نقش مقاومت غیرخطی را ایفا می کنند. عملکرد این صاعقه گیر به این صورت است که در برابر ولتاژ نامی شبکه، ولتاژ بالایی را از خود نشان می دهد و در برابر ولتاژهای بالاتر از ولتاژ نامی، امپدانس کمی را نشان می دهد که کار تخلیه الکتریکی صورت گیرد و به این روش، از تجهیزات محافظت کند.

2. صاعقه گیر فعال(Active)

صاعقه گیر فعال، صاعقه گیری است که به واسطه انرژی دریافتی از منبع خارجی و استهلاک و مالش ابرها تولید شده و به صورت خودکفا هوای اطراف خود را یونیزه می کند. صاعقه گیرهای فعال به دو دسته کلی تقسیم می -شوند:

  • صاعقه گیرهای وابسته به فعال شدن به منبع خارجی مانند برق شهر یا باتری
  • صاعقه گیر خودکفا برای فعال شدن انرژی به واسطه یک مکانیزم داخلی

صاعقه گیرهای فعال هم مانند صاعقه گیرهای غیرفعال، دارای گستره وسیعی هستند که از انواع آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتمی
  • بادی (پیزوالکتریک)
  • خورشیدی
  • خازنی

معرفی برج نوری 12 متری :

برج نوری 12 متری که یکی از پرفروش ترین و پرفدارترین ارتفاعات برج نوری است ، با نام برج روشنایی 12 متری نیز نام برده می شود ، در 3 حالت ، برج نوری با هد ثابت ،  برج نوری دستی و برج نوری برقی با توجه به استانداردهای ملی تولید و اجرا می گردد . این محصول دارای مقرون به صرفه ترین و بالاترین راندمان به همراه بهترین قیمت برج نوری در ارتفاعات قابل تولید است .  در تولید برج نوری با حالت برقی از الکترو موتور و گیربکس استفاده می شود و در این حالت کاربر به راحتی هد برج را از طریق کنترلی که در تابلو برق وجود دارد به راحتی جابه جا می کند .

این کار هزینه سرویس و نگهداری ، مشکلات دسترسی به بالابر و زمان تعمیرات یا تعویض لامپ را کمتر کرده و سرویس و نگه داری برج بسیار مقرون به صرفه خواهد بود .برج 12 متری برقی تولیدی همپادکل پرکاربرد ترین دکل موجود درحوزه روشنایی شهری و برون شهری است و قابلیت نصب بین 6 تا 12 عدد پروژکتور 400 وات بخار سدیم و کم مصرف را روی خود دارد و فضای روشنایی مطلوبی را به ما می دهد . برای خرید برج نوری در حالت دستی نیز بین 4 تا 6 عدد پروژکتور روی هد سوار می شود که با یک وینچ دستی ( شبیه هندل های قدیمی ) عملیات بالا و پایین بردن هد برج انجام می پذیرد .

دکمه بازگشت به بالا