ایران کسب و کارعمومی

کلگی توزیع آب برج خنک کننده

در این مقاله شما را با تولید کننده برج خنک کننده اشنا خواهیم کرد، آبگردان برج خنک کننده (cooling tower) که به آن “کلگی توزیع آب” نیز گفته می شود قطعه ای در کولینگ تاور مخروطی بوده که آب را به صورت دوار پاشش می کند. کلگی توزیع آب در برج خنک کننده عموماً در قسمت مرکزی یک دستگاه کولینگ تاور مدور قرار می گیرد و آبی داغ که با فشار واردش می شود را تقسیم می کند. به عبارتی دیگر آبگردان در یک برج خنک کن با هدف ایجاد توزیع ِیکنواخت آب بر روی پکینگها بکار گرفته می شود. قاعدتاً در خروجی یک آبگردان کولینگ تاور لوله هایی اتصال می یابد که هدف آنها توزیع آب کلگی بر روی همه ی قسمت های پوشالی داخلی است.

انواع آبگردان برج خنک کننده

-آبگردان برنجی:

مرغوب ترین متریال در ساخت یک کلگی جهت توزیع آب کولینگ تاور آبگردان برنجی برج خنک کننده فایبرگلاس می باشد. این متریال که به آن bronze نیز گفته می شود علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی بسیار مقاوم و مستحکم هم می باشد. آبگردان برنجی در واقع نوعی سیستم پاشش کننده دوار از جنس آلیاژی با قیمت بالا بوده که عملاً در بیشتر صنایع از آن بهره می جویند.

آبگردان پلاستیکی:

در سایز 2 و 3 و 4 اینچ که معمولاً حجم آب در گردش (دبی) کم است از متریال های پلیمری آبگردان نیز استفاده می شود. به عبارتی دیگر یک کلگی توزیع آب در کولینگ تاور با مقادیر کوچک می تواند با پلیمرهایی همچون پلی اتیلن، پلی پروپیلن و یا تفلون نیز تولید گردد.

Kelgi cooling tower water distribution

سایزهای مختلف آبگردان های برج خنک کننده

1-کلگی توزیع آب 2 اینچ

سایز ورودی به آبگردان: 63 میلی متر (داخل به داخل ) معادل 2 اینچ

خروجی: 4 عدد سایز 1 اینچ (30 میلی متر)

نحوه اتصال به لوله ورودی: کیپینگ

نحوه اتصال خروجی به لوله های آرم یا بازویی: روزه ای (دنده میلی متری) و یا پیچ خودکاری

2-کلگی توزیع آب 3 اینچ

سایز ورودی به آبگردان برج خنک کننده: 90 میلی متر (داخل به داخل ) معادل 3 اینچ

خروجی: 6 عدد سایز 1.25 اینچ (40 میلی متر)

نحوه اتصال به لوله ورودی: کیپینگ

نحوه اتصال خروجی به لوله های آرم: روزه ای (دنده میلی متری) و یا پیچ خودکاری

3-کلگی توزیع آب 4 اینچ

سایز ورودی به آبگردان کولینگ تاور: 110 میلی متر (داخل به داخل ) معادل 4 اینچ

خروجی: 6 عدد سایز 1.5 اینچ (50 میلی متر)

نحوه اتصال به لوله ورودی: کیپینگ

نحوه اتصال خروجی به لوله های آرم: روزه ای (دنده میلی متری) و یا پیچ خودکاری

4-کلگی توزیع آب 5 اینچ

سایز ورودی به آبگردان برج خنک کن: 125 میلی متر (داخل به داخل ) معادل 5 اینچ

خروجی: 4 عدد سایز 2.5 اینچ (75 میلی متر)

نحوه اتصال لوله به ورودی: کیپینگ

نحوه اتصال خروجی به لوله های آرم: روزه ای (دنده میلی متری) و یا پیچ خودکاری

5-کلگی توزیع آب 6 اینچ

سایز ورودی کلگی برج خنک کن: 160 میلی متر (داخل به داخل ) معادل 6 اینچ

خروجی: 4 عدد سایز 3 اینچ (90 میلی متر)

نحوه اتصال لوله به ورودی: کیپینگ و فلنچی (در صورت درخواست خریدار)

نحوه اتصال خروجی به لوله های آرم: روزه ای (دنده میلی متری) و یا پیچ خودکاری

6-کلگی توزیع آب 8 اینچ

سایز ورودی اسپرینکلر: 200 میلی متر (داخل به داخل ) معادل با 8 اینچ به صورت فلنچی

اندازه و تعداد خروجی : 6 عدد سایز 3 اینچ  معادل با 90 میلی متر

نحوه اتصال لوله های ورودی به آب پخش کن: کیپینگ فلنچی به صورت دوبل

نحوه اتصال خروجی به لوله های آرم: روزه ای (دنده میلی متری) و یا پیچ خودکاری

7-کلگی توزیع آب 10 اینچ

سایز ورودی به آب پخش کن: 250 میلیمتر (داخل به داخل ) 10 اینچ به صورت فلنچی

خروجی: 8 عدد سایز 3 اینچ معادل با 90 میلیمتر

نحوه اتصال اسپرینکلر به لوله های ورودی: کیپینگ به شکل فلنچ دار

نحوه اتصال خروجی به لوله آرم: روزه ای (دنده میلی متری) و یا پیچ خودکار

نکته:برای اگاهی از اخرین قیمت برج خنک کننده مکعبی میتوانید به صفحه اینترنتی ما مراجعه کنید.

انواع برجهای خنک کننده:

برجهای خنک کننده معمولاً یا با ساخت ، روشهای انتقال حرارت و روشهای تولید جریان هوا طبقه بندی می شوند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به هر یک از انواع برجهای خنک کننده.

۱ برج های خنک کننده با ساخت:

  • نوع بسته بندی: برج های خنک کننده نوع بسته بندی از پیش ساخته هستند. این پوسته معمولاً از مواد بدون مقاومت در برابر خوردگی ، گرما و بادوام مانند پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس ساخته می شود. از آنجایی که آنها از قبل مونتاژ شده اند ، می توان آنها را به راحتی به محل مورد نظر منتقل کرد. از آنجا که آنها جمع و جور هستند ، در تسهیلاتی که نیاز به گرمازدایی کم مانند بیمارستانها ، مراکز تجاری و ساختمانهای اداری را دارند ، ترجیح داده می شوند.
  • نوع نعوظ مزرعه: این واحدهای بزرگی است که بطور کلی در نیروگاهها ، تاسیسات عظیم تولیدی مانند کارخانه های فرآوری فولاد یا پالایشگاه های نفتی مورد استفاده قرار می گیرد. آنها در مقایسه با نوع بسته بندی ساختارهای بزرگی دارند. آنها می توانند مطابق مشخصات سفارشی تولید شوند.

۲ روش انتقال حرارت:

  • برج های خنک کننده خشک: برج های خنک کننده خشک با انتقال گرما از طریق سطحی که مایعات کار را از هوای محیط جدا می کند ، کار می کنند. این عمل در اصل انتقال حرارت توسط مبدل حرارتی با باله های طولانی انجام می شود. فن توسط موتور الکتریکی رانده می شود. از این رو برج های خنک کننده خشک هیچ آب مصرف نمی کنند.
  • برجهای خنک کننده مرطوب یا برجهای خنک کننده مدار Open: این برجهای معروف برجهای خنک کننده هستند زیرا مقرون به صرفه و قابل تجدید هستند. آنها برای خنک کردن تأسیسات از آب استفاده می کنند و انتقال گرما با کاهش دمای فرایند و افزایش متناظر در هر دو رطوبت و دمای لامپ مرطوب هوا که از داخل برج خنک کننده عبور می کند اندازه گیری می شود.
  • برجهای خنک کننده مرطوب معمولاً تولید ناگهانی رانش می کنند. اگرچه آنها برای محیط زیست خطرناک نیستند ، اما از بیننده های چند راننده برای به حداقل رساندن پیمایش برج خنک کننده استفاده می شود. تبخیر آب در یک پیش نویس مکانیکی مرطوب ، ذاتاً از نظر انرژی نسبت به سایر انواع برجهای خنک کننده مانند خشک یا مایع مقرون به صرفه تر هستند.
  • برجهای خنک کننده سیال یا برجهای خنک کننده مدار بسته: در برجهای خنک کننده مدار بسته ، اغلب آب با گلیکول مخلوط می شود تا یک مایع تشکیل شود. این مایع در یک سیم پیچ در سراسر برج گردش می کند و مستقیماً در معرض هوا قرار نمی گیرد. آنها معمولاً در جایی مورد استفاده قرار می گیرند که سطح آن نیاز به تمیز و عاری از آلودگی ها باشد. مزیت این است که هیچ شکل گیری در مقیاس وجود ندارد و از این رو باعث بهره‌وری بهتر و خرابی کمتری میشود.

انواع برج های خنک کننده بر اساس تولید جریان هوا ، پیش نویس های طبیعی ، پیش نویس مکانیکی ، برج های متقابل و ضد جریان است.

  • برجهای خنک کننده طبیعی پیش نویس از طراحی و شکل برج خود استفاده می کنند تا هوا را به طور طبیعی با استفاده از فن ها به سمت بالا حرکت دهند. آنها از قانون تراکم های مختلف بین هوای محیط و هوای گرم موجود در برج استفاده می کنند. از این رو ، این برجها برای تحریک جریان هوا بلند هستند و مانند “ابرقاله” شکل می گیرند. آنها به طور معمول در بیرون ساختمانها قرار دارند تا جریان هوا فراهم شود.
  • برج های پیش نویس مکانیکی تمایل دارند از نیروی فن برای مجبور کردن هوا استفاده کنند. پروانه ها یا فن های گریز از مرکز برای گردش هوا در داخل برج استفاده می شوند. از لحاظ ساختاری بسیار کوچکتر از برجهای پیش نویس طبیعی هستند. کنترل ظرفیت در این نوع برج ها آسان است زیرا می توان سرعت فن را کنترل کرد. بر خلاف برج های پیش نویس طبیعی ، اینها می توانند در هر مکانی در داخل ساختمان واقع شوند.
  • برج های خنک کننده Cross Flow به گونه ای ساخته شده اند که اجازه می دهد هوا در حالت افقی جریان یابد در حالی که آب به صورت عمودی پایین می رود. این کار از طریق سیستم های باز از طریق عرشه فن انجام می شود ، مجهز به نازل. از آنجا که زمان تماس جریان هوا کمتر است ، برای انتقال گرما هوای بیشتری لازم است. این نوع برج خنک کننده دارای معایب زیادی از جمله مصرف بیشتر انرژی به دلیل جریان هوا مورد نیاز است. تعمیر و نگهداری وقت گیر است و مستعد مقیاس پذیری و گرفتگی دهانه هاست.
  • جریان شمارنده از آب داغی استفاده می کند که در قسمت بالا وارد می شود ، در حالی که هوا در پایین معرفی می شود و در قسمت بالای آن خارج می شود. از طرفداران پیش نویس اجباری و القا شده استفاده می شود. توزیع از طریق کانال با لوله های جانبی ، مجهز به نازل های اسپری پاشش انجام می شود. رشد جلبک ها بسیار محدود است ، زیرا لوله های جانبی یک واحد بسته هستند و در نور مستقیم خورشید قرار ندارند. میزان مصرف انرژی آنها نسبت به واحد های متقاطع کمتر است و مزیت نگهداری آسان را ارائه می دهد.
دکمه بازگشت به بالا