سهم ناچیز ایمنی در پروژه‌های پارک‌های علم و فناوری کشور

خودرو | ساختمان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی بابایی، آینده نگاری و حکمرانی ایمنی درشهرها را موضوع مهمی عنوان کرد و گفت: سیاست گذاری حوزه ایمنی موضوع مهمی است که فعالیت‌های حوزه ایمنی را جهت‌دار می‌کند.

 

وی با بیان اینکه بر اساس آمار، ابرشهر تهران رتبه اول را در تعداد ایستگاه آتش‌نشانی و آتش نشانان فعال و خودرو آتش نشانی نسبت به جمعیت و وسعت شهر دارد، تاکید کرد: وقتی ابرشهرهای مهم دنیا، نیویورک، لندن، توکیو و استانبول را مورد بررسی قرار می دهیم، تهران رتبه اول است اما این موضوع افتخار آمیز نیست.بابایی، تلاش برای کاهش حادثه در شهر را افتخار دانست و تاکید کرد: سیاست گذاری و حکمرانی نادرست موجب شده در تهران به جای اینکه به سمت کاهش حوادث حرکت کنیم، به سمت توسعه ایستگاه‌ها حرکت کرده ایم؛ در حالیکه کاهش حوادث باید برای سیاست گذاران افتخار باشد.

 

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی تهران با یادآوری حادثه پلاسکو که خسارت معنوی بسیاری برای تهران و کشور در پی داشت و شوک بزرگی به کشور وارد کرد، اظهار داشت: در پی این حادثه در دوره پنجم شورای شهر، نسبت به تخصیص بودجه بیشتر برای تقویت تجهیزات آتش نشانی اقدام کردند؛ اما این اقدام جلو حوادث را نگرفت بلکه بعد از حادثه پلاسکو، حوادث مشابهی از جمله حادثه آتش سوزی در کلینیک سینا اطهر رخ داد.

 

بابایی ادامه داد: در حوادث داخل ساختمان که بیشترین تلفات جانی و مالی را دارد؛ از ابتدای انقلاب، سالی یک درصد رشد داشتیم و هرساله باید بودجه جدیدی را تخصیص می دادیم اما در تدوین برنامه چهارساله چهارم، سیاست گذاری درستی در حوزه ایمنی انجام شد و شهرداری تهران را به کاهش حوادث ملزم کردیم؛ در سال 1400 و 1401 شهرداری تهران و سازمان آتشنشانی ملزم شدند با اقدامات پیشگیرانه، فرهنگی و آموزشی، رشد حوادث را متوقف کنند تا از سال 1402 تا 1404 شاهد کاهش حوادث باشیم .

 

وی تاکید کرد: امروز مشخص است که سیاست گذاری با اولویت ویژه پیشگیری از حوادث موفق بوده است و در حوزه تعداد ساختمان های ناایمنی بحرانی، این ساختمان ها از 129 ساختمان به 70 ساختمان رسیده است. به گفته وی، الزام شهرداری به ایمن سازی سالانه حداقل یکهزار ساختمان پر خطر و میان خطر موضوعی است که در برنامه چهارم به آن تاکید شده و باید بر اساس این سیاست به تخصیص منابع و امکانات بپردازیم.

 

بابایی اظهار داشت: ارتقای فرهنگ ایمنی و جلب مشارکت شهروندان نقطه کلیدی است و آتش نشانی در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده است، اما در تولید محتوا در فضای مجازی ضعف داریم و به صورت جدی سازمان آتش نشانی باید به این عرصه ورود کند و انتظار داریم شاهد آموزش های بیشتری در حوزه فرهنگ ایمنی باشیم.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران، نوآوری در حوزه ایمنی شهری را از دیگر نکاتی برشمرد که در سیاست گذاری ها باید به آن توجه شود و اظهار داشت: شبکه ملی نوآوری ایجاد شده و متولی کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است؛ اما درصد بسیار کمی از پروژه های پارک های علمی و فناوری به پروژه های مدیریت شهری با رویکرد ایمنی اختصاص دارد، بنابراین مدیریت شهری باید در حوزه سیاست گذاری علمی و فناوری برنامه داشته باشد .به گفته وی، 80 درصد در موضوع ایمنی ساختمان ها به خودکفایی رسیده ایم اما در حوزه تجهیزات آتش نشانی اینگونه نیست و 90 درصد واردات داریم که نیازمند پشتیبانی است، متاسفانه در شهرداری ها ساختاری برای حمایت از ایده های جدید و ساختار سازمانی که شرکت های دانش بنیان را حمایت کند و تسهیلات در اختیار آنان قرار دهد وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه از نگاه بخش خصوصی سرمایه گذاری در این حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر است، خاطر نشان کرد: شهرداری ها باید با ایجاد صندوق سرمایه گذاری، از ایده های جدید حمایت کنند.بابایی افزود: تاسیس سازمان نوآوری و فناوری های نوین در سیر مراحل مجوز به نتیجه رسید و این سازمان متولی نوآوری در شهرداری تهران می شود و در آینده برنامه به این سمت پیش می رود که پارک علمی و فناوری حوزه ایمنی را تاسیس کنیم؛ که این امر نیازمند حمایت دولت و شهرداری است.

دکمه بازگشت به بالا