چرا هدیه دادن مهم است؟
آثار روانی هدیه دادن چیست؟
هنگام خرید هدیه مثلا طلای هندی برای دیگران به مناسبتهای مختلف باید به این نکته دقت کنید هدیهای که برای فرد مورد نظر میخرید تاثیر مثبتی در او ایجاد کند و موقع باز کردن هدیه حس خوبی در او ایجاد شود. جالب است بدانید که کادو یا هدیهای که شما به دیگران میدهید یا از آنها دریافت میکنید، میتواند تاثیر مثبت یا منفی در روحیه و ذهن فرد ایجاد کند که به این پدیده آثار روانی هدیه دادن دستبند نقره نوا استایل میگویند که سالهاست توسط پژوهشگران و محققین مورد بررسی قرار گرفته است.
به عنوان مثال زمانی که شما هدیهای دریافت میکنید یا به مناسبت خاصی هدیه به فرد دیگر اگر شما یا فرد مورد نظر از کادو دریافتی خوشحال شوید و احساس رضایت کنید باعث ترشح بیشتر هورمون سروتونین در مغز میشود که در واقع این هورمون که به آن هورمون شادیآور نیز میگویند باعث ایجاد شادی بیشتر در فرد میشود.
راهنمای کامل هدیه دادن
عید نوروز، تولد، سالگرد و مناسبت های خاص، ما با دقت هدایایی را برای عزیزانمان انتخاب و تقدیم میکنیم. این کاری است که ما به طور طبیعی انجام میدهیم و بیشتر ما به پیامدهای عمیق تر آن فکر نمیکنیم. با این حال، هدیهای که انتخاب میکنیم و نحوه ارائه آن چیزهای زیادی در مورد ما، روابط ما و ساختارهای اجتماعی پیچیده در جامعه ما می گوید.
زمانی که شما به صورت حضوری قصد خرید هدیه دارید و به فروشگاه خرید هدیه نوا استایل مراجعه میکنید و با گفتن سلیقه فرد نظرتان در بیشتر مواقع از فروشنده برای خرید کادو کمک میگیرید. اما این روزها با توجه به تمایل بیشتر افراد خرید آنلاین، در اکثر مواقع هنگام خرید اینترنتی هدیه این امکان برای شما فراهم نیست تا بتوانید از فروشنده کمک بگیرید.
چرا هدیه میدهیم؟
از آنجایی که هدیه دادن نقش مهمی در نقش اجتماعی ما ایفا میکند، ما به دلایل بسیاری، گاهی اوقات متناقض، هدیه میدهیم. گاهی اوقات فرهنگ ما به آن نیاز دارد، برای مثال هدایای کریسمس یا تولد. در مواقع دیگر، باعث ایجاد و تقویت روابط با اعضای خانواده و همسران بالقوه میشود و میتواند به دلایل مختلفی انجام شود. در ادامه به طور کامل به برخی از دلایلی که انسانها به یکدیگر هدیه میدهند اشاره کردهایم که به طور خلاصه برخی از دلایلی که به یکدیگر کادو میدهیم عبارتند از:
- ایجاد و تقویت رابطه
- عشق و فداکاری
- ارتباط نمادین
- کمک به دیگران
- برای یافتن همسر
هدیه دادن برای ایجاد و تقویت روابط
ما اغلب برای تأیید مجدد یا برقراری ارتباط خود با دیگران هدایایی میدهیم، به این معنی که بازتابدهنده و گیرنده و همچنین رابطه منحصر به فرد آنها هستند. هدیه دادن به کسی که دوستش داریم به ما این امکان را میدهد تا احساسات و قدردانی خود را نسبت به او ابراز کنیم. در واقع، برخی از جامعه شناسان فکر میکنند که ما فقط به افرادی هدیه میدهیم که میخواهیم با آنها رابطه داشته باشیم. مارسل ماوس جامعهشناس فرانسوی در کتاب خود به نام هدیه استدلال میکند که هدیه ندادن یا رد کردن آن اساساً به معنی رد رابطه است.
هدیه دادن راهی برای نشان دادن عشق و فداکاری
هدایا به نوعی برای نماد عشق و فداکاری بین دو شریک استفاده میشوند که با نظریه «تعاملگرایی نمادین» که استدلال میکند افراد از طریق استفاده از نمادها ارتباط برقرار میکنند، مصادف میشود. به عنوان مثال، مردان معمولاً هنگام تلاش برای ابراز عشق یا ارادت برای شریک زندگی خود گُل میخرند زیرا میتوان گل را به عنوان نمادی از احساس عشق با زیبایی معطر خود تفسیر کرد.
هدیه دادن به عنوان ارتباط نمادین
آیا هدیهای به شما داده شده است که شما را سرشار از شادی کرده باشد؟ یا شاید به اندازه کافی بدشانس بودهاید که چیزی را دریافت کردهاید که باعث میشود احساس تخلیه و ناراحتی کنید زیرا انتظارات شما را برآورده نمیکند؛ اما چرا این شما را عصبانی میکند؟ این فکر است که اهمیت دارد و دقیقاً همین است. وقتی عمیقتر به موضوع نگاه میکنید، به این دلیل است که ما به هدایا معنای نمادین میدهیم. این به این معنی است که هدیهای که بیش از حد شیفته آن نیستید، علیرغم انگیزههای نوع دوستانهاش، میتواند بیفکر باشد.
هدیه دادن در ازای دریافت چیزی
از آنجایی که هدایا نشاندهنده تمایل ما برای ایجاد یا تحکیم یک رابطه است، آنها همچنین به نوعی از متقابل نیاز دارند. جامعهشناس معاصر دیمیتری مورتلمانز استدلال میکند که هدیه دادن باعث ایجاد یک “تعادل بدهی” میشود، بنابراین برای جلوگیری از احساسات ناخوشایند، هدیه باید بازپرداخت شود و چرخهای از هدیه دادن ایجاد شود. وقتی هدیهای متقابل میدهید، تقریباً باید ارزشی برابر داشته باشد، زیرا کم دادن به این معنی است که برای رابطه ارزش قائل نیستید، در حالی که دادن بیش از حد به معنای ارزشگذاری بیش از حد آن است و باعث ایجاد احساس خجالت میشود.
هدیه دادن برای کمک به دیگران
برخی از هدایا بدون بازگشت مورد انتظار داده میشوند. به عنوان مثال، ما اغلب به کودکان خردسال هدایایی میدهیم که هیچ راه متقابلی ندارند یا حتی حیوانات خانگی خود را. در حالی که میتوان استدلال کرد که این هدایا به روشهای دیگری متقابل هستند، نوعدوستی نیز میتواند در بازی باشد. عشق و قدردانی دو تا از بزرگترین محرکها برای هدیه دادن نوعدوستانه هستند.
هدیه دادن برای کمک به دیگران میتواند شامل اهدای پول یا داوطلب شدن برای کمک به موسسه خیریه باشد. چندین نظریه وجود دارد که تلاش میکند توضیح دهد که چرا افراد این کار را انجام میدهند. یک نظریه ادعا میکند که مدار لذت مصرفکننده دوپامین در مغز با اهدای هدیه یا انجام کارهای خیریه فعال میشود. به طور مؤثر، ما هدیه میدهیم، زیرا به ما احساس خوبی میدهد.
هدیه دادن برای یافتن همسر
بیشتر حیوانات به عنوان بخشی از مراسم جفتگیری هدایایی میدهند و انسانها واقعاً تفاوتی ندارند. یکی از نزدیکترین خویشاوندان ما، شامپانزهها، مستند شده است که در ازای رابطه جنسی و نظافت به جفت خود غذا میدهد. تحقیقات انجامشده توسط زیستشناسان نشان میدهد که انسانها نیز از هدیه دادن برای جذب و حفظ همسر استفاده میکنند. این مطالعه نشان داد مردانی که سخاوتمندانهتر به همسر خود هدیه میدهند، در جذب و حفظ همسر چه در کوتاهمدت و چه در بلندمدت موفقتر هستند. از سوی دیگر، زنان کمتر از هدایا برای مقاصد جفتگیری استفاده میکردند و بیشتر برای تقویت شبکههای اجتماعی به خانواده و دوستان هدیه میدادند.
انواع هدایا
انتخاب یک هدیه ارزشمند و عالی گاهی اوقات یک چالش غیرممکن به نظر میرسد. پژوهشی از دانشگاه کالیفرنیا انگیزهها و نمادهای پشت هدایایی را که ما میدهیم بررسی کرد و پیشنهاد کرد که چهار نوع اصلی هدایا وجود دارد:
- هدایایی که نمادی از خود و هدیه دهنده است
- هدایایی که نمادی از شناخت هدیه دهنده از گیرنده است
- هدایایی که نماد مناسبتی خاص هستند
- هدایایی که گویا هستند و دارای مجموعهای از معانی مهم هستند
در پژوهش انگیزهها و نمادگرایی در رفتار هدیه دادن، مری فینلی ولفین بارگر استدلال میکند که هدایای مورد علاقه اغلب در دسته دوم قرار میگیرند و هدایایی هستند که گیرنده میخواهد اما خودشان نمیخریدند. کمترین هدایای مورد علاقه بیش از حد نمادی از هدیه دهنده بود و ارتباط چندانی با گیرنده نداشت. با این حال، ولفین بارگر استدلال میکند که بیشتر هدایا در واقع مصالحهای بین آنچه دریافتکننده میخواهد و آنچه هدیه دهنده دوست دارد گیرنده داشته باشد، است.
محبوبترین هدایا و ایدههای هدیه
شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چه نوع هدایایی در جامعه امروزی رایج است؟ تحقیقات نشان میدهد که 63 درصد از بریتانیاییها هدایای مربوط به سرگرمی مانند سی دی (CD) یا دیویدی (DVD) میخرند، در حالی که 57 درصد لباس و 47 درصد هدایای مربوط به غذا و نوشیدنی میخرند. سایر ایدههای رایج هدیه عبارتند از؛ کارتهای هدیه، هدایای شخصی، هدایای تجربه که به عنوان هدایای تجربی و تجربیات هدیه نیز شناخته میشوند.
برخلاف هدایای مادی یا فیزیکی، هدایای تجربی به گیرنده این امکان را میدهند که تجربهای مانند قایق سواری، رانندگی با ماشین مسابقه یا گشت و گذار در در طبیعت، مسافرت داشته باشند.
تحقیقات اخیر دانشگاه تورنتو اسکاربرو نشان میدهد که ارائه یک هدیه تجربه بیشتر از یک هدیه فیزیکی، رابطه شما با گیرنده را تقویت میکند. این در درجه اول به دلیل این واقعیت است که هدایای تجربی پاسخهای عاطفی قویتری را در حین لذت بردن از آنها برمیانگیزد. به عنوان مثال، سرعت در اطراف یک پیست کارتینگ آدرنالین ترشح میکند در حالی که ماساژ باعث آرامش میشود. با این وجود، هنگام انتخاب کادو، هنوز مهم است که سلیقه گیرنده را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که چیزی مناسب را انتخاب میکنید که آنها مشتاقانه منتظر آن هستند.
تاریخچه هدیه دادن
عمل هدیه دادن از آغاز تمدن بشری وجود داشته است. حتی ممکن است قبل از آن باشد، زیرا نزدیکترین اقوام اجدادی ما نشانههایی از هدیه دادن را نشان دادهاند. محققان بر این باورند که غارنشینان برای تقویت ارتباط اجتماعی و نشان دادن قدردانی خود به دیگران، هدایایی مانند صخرههایی با شکل غیرعادی یا دندانهای حیوانات میدهند. با توسعه ساختارهای اجتماعی، هدایا پیچیدهتر و تزئینیتر شدند.
در ادامه تاریخچه هدیه دادن در دورههای مختلف تاریخی را به طور کامل توضیح دادهایم و در شکل زیر هدایای مهمی که در طول تاریخ در سراسر جهان به مناسبتهای مختلف به یکدیگر دادهاند نمایش داده شده است.
هدیه دادن در دوران پیش از استعمار
بهطور مشابه، سنت اینوپیات در آلاسکا حکم میکرد که خدمه صید نهنگ پس از بازگشت از یک شکار موفق، بیشترین سهم صید خود را به سایر اعضای قبیله میدادند. هرچه اعضای قبیله بیشتر دریافت کنند، خدمه شکار نهنگ مورد احترام بیشتری قرار میگیرند.
هدایای مصر باستان برای زندگی پس از مرگ
سوابق اولیه تاریخ مصر نشان میدهد که متوفیان همراه با کالاها یا هدایایی که برای زندگی پس از مرگ موردنیاز بود دفن میشدند. وظیفه بزرگترین پسر این بود که بر دفن والدینش نظارت کند و اطمینان حاصل کند که آنها همهچیز مورد نیاز خود را دارند. حداقل، این هدایا شامل اشیاء روزمره مانند کاسه، شانه و غذا میشود، در حالی که مصریان ثروتمندتر با بتها، حرزها، جواهرات، مبلمان و سایر اشیاء قیمتی دفن میشوند. هر هدیه هدف متفاوتی داشت، اما بیشتر آنها برای محافظت و کمک به انتقال متوفی به زندگی پس از مرگ بود.
هدیه دادن در یونان باستان
هدیه دادن نیز نقش مهمی در جامعه یونان باستان داشت. برای بیان احساسات، ایجاد روابط و روحیه کمک متقابل یا مهماننوازی به منظور رساندن مفهوم اصلی فرهنگ یونان باستان هدایای تزئینی ارزشمندی به دیگران میدادند.
انتظار میرفت که خانوادهها از مسافرانی که میتوانستند خدایان در لباس مبدل باشند، در خانههای خود استقبال کنند. استقبال مناسب شامل ارائه یک وعده غذایی و مکانی برای استراحت به مسافران بود. هدایایی نیز به نشانه احترام و ارادت داده شد. به عنوان مثال، مرسوم بود که در ازای عبور ایمن یا محافظت در میدان جنگ، به خدایان هدایایی میدادند.
سُنتهای هدیه قرون وسطی
در قرون وسطی، مبادله هدایا نقش مهمی در تعاملات اجتماعی داشت. هدیه دادن راهی معنادار برای مردم برای تقویت پیوندهای اجتماعی یا نشان دادن وفاداری به افراد و نهادهای قدرتمند مانند پادشاه یا کلیسا بود. جهیزیه نمونه بارز هدیه قرون وسطایی است که برای ارتقای روابط طراحی شده است. این هدایای نامزدی شامل زمین، پول، دام یا فلزات گرانبها، شامل اهدای هدایای مجلل از سوی پدر عروس به داماد در ازای ازدواج و مراقبت از دخترش بود.