گیربکس اتوماتیک چند لیتر روغن میگیرد؟
پس از خرید گیربکس اتوماتیک در تهران و جهت انجام تعویض روغن بصورت دستی در گیربکس مدل تیپ 6، کافیست ابتدا پیچ چهار گوش که بعنوان پیچ تخلیه نیز شناخته می شود را باز کنیم. در اینصورت حدود نیم تا یک لیتر روغن تخلیه می شود و بعد از خالی شدن این مقدار روغن پیچ پلاستکی که به پیچ تنظیم معروف است را با آچار آلن 6گوش شماره8 باز میکنیم تا حجم روغن تخلیه شده تقریبا به چهار لیتر برسد.
(توجه داشته باشید که در این حالت گیربکس باید در حداقل دمای 60درجه و خودرو در حالت خاموش و بر روی سطحی مسطح قرار گرفته باشد)بعد از تخلیه روغن هر دو پیچ تخلیه و تنظیم را می بندیم.سپس پیچ سر ریز روغن را از روی گیربکس و کنار سلکتور که یک پیچ چهارگوش شبیه پیچ تخلیه می باشد را باز کرده و تقریبا حدود سه لیتر روغن نو را به داخل گیربکس تزریق می کنیم.
سپس خودرو را در حالت N یا P روشن کرده و دوباره پیچ تخلیه را باز می کنیم سپس از بالا شروع به تزریق روغن می کنیم تا جایی که از پیچ تخلیه،روغن شروع به سرریز شدن کند در این حالت تزریق روغن را متوقف کرده و پیچ تخلیه را می بندیم به این شیوه می توان روغن گیربکس اتوماتیک 206 را بطور دستی تعویض و دوباره سطح روغن را کنترل (FULL) کرد.
مواردی که نیاز به تغییر و اصلاح شمارنده آلودگی روغن OIL COUNTER می باشد
-تعویض کامل گیربکس اتوماتیک-تعمیر کامل گیربکس اتوماتیک-سرریز حداقل نیم لیتر روغن به گیربکس اتوماتیک-تعویض ECU گیربکس اتوماتیک میزان تغییر عدد شمارنده آلودگی روغن به ازای هر نیم لیتر روغن که به گیربکس تزریق می شود باید به میزان 2750 از عدد ثبت شده شماره آلودگی روغن کم شود.
مشکلات تعویض روغن گیربکس اتوماتیک 206
لذا به همه ی عزیزان توصیه می شود تعویض روغن را تنها در مراکز تخصصی گیربکس اتوماتیک انجام دهند که به دستگاه دیاگ جهت کاهش شمارنده آلودگی روغن مجهز باشند. شیوه دوم تعویض روغن، تعویض روغن با دستگاه تمام اتوماتیک است.در این نوع بر خلاف حالت قبل تقریبا 95%روغن موجود در گیربکس اتوماتیک تخلیه شده و همزمان روغن نو توسط دستگاه تزریق می شود.
این نوع تعویض روغن تنها نوع توصیه شده توسط کمپانی های سازنده می باشد که در ده های گذشته به دلیل عدم وجود دستگاه های مورد نظر در کشور گاها این نوع تعویض روغن را برای گیربکس اتوماتیک نه تنها توصیه نمی کردند بلکه آنرا برای گیربکس اتوماتیک نیز مضر تشخیص می دادند و به نظر بنده این تبلیغات منفی به دلیل عدم آشنائیت با شیوه تعویض روغن با دستگاه می باشد.
شیوه عملکرد دستگاه تعویض روغن و شستشوی گیربکس اتوماتیک
بر خلاف ساکشن روغن موتور که در حالت موتور خاموش انجام می شود،تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در حالت موتور روشن و در دنده های Nو یا P صورت می گیرد و با استفاده از دو عدد شلنگی که به لوله های مبدل روغن گیربکس متصل شده است از یک شلنگ روغن خروجی که قرار بود به سمت رادیاتور آب هدایت شود.
به مخزن قدیمی دستگاه برده و از شلنگ بعدی روغن نو موجود در دستگاه را به درون گیربکس تزریق می کند(این کار بسیار شبیه به دیالیز خون می باشد)و همانند دیالیز از دقت بالایی جهت جلوگیری از تخلیط روغن نو و قدیمی برخوردار است. تعویض روغن و شستشوی گیربکس اتوماتیک با دستگاه دارای مزایایی به شرح زیر است: ✔ رفع انواع ضربه ناشی از کثیفی روغن گیربکس✔ افزایش شتاب و نرمی در تعویض دنده✔ پاک سازی جرم ها و تمامی رسوبات گیربکس✔ افزایش عمر گیربکس و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه✔ باعث افزایش کارایی بیشتر موتور و پایین آوردن مصرف سوخت خواهد شد
گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟
گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو به چرخ ها منتقل شود. وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس یا جعبه دنده خودرو است. درواقع گیربکس به راننده اجازه می دهد تا خودرو را با سرعتهای مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. اهمیت این بخش از این جهت است که هر موتوری قادر به تولید میزان مشخصی از توان و گشتاور است. اما از طریق گیربکس میتوان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت دلخواه رسید. گیربکس در کنار این وظیفه مهم کارهای دیگری با درجه اهمیت متفاوت نیز انجام میدهد. مانند:
پیشگیری از سرعتهای ناخواسته: به کمک گیربکس میتوان خودرو را در سراشیبیها و شرایط جادهای که احتمال خروج سرعت از کنترل وجود دارد، اتومبیل را به صورت کامل در اختیار راننده قرار داد.تنظیم جهت حرکت خودرو: به کمک گیربکس میتوان جهت حرکت خودرو را به جلو و عقب کنترل کرد و به خودرو قدرت حرکت معکوس داد.
کار کردن موتور بدون حرکت خودرو: گاهی لازم است که موتور خودرو فعال باشد اما حرکتی صورت نگیرد. به کمک گیربکس میتوان انتقال نیروی موتور به چرخها را متوقف و این امکان را فراهم کرد.
اجزا و قطعات گیربکس و چگونگی عملکرد آن
گیربکسها به همان اندازه که مهم هستند از قطعات متعددی نیز تشکیل میشوند. مهمترین بخش یک گیربکس چرخدندههای آن هستند که بسته به نوع گیربکس در اشکال و جنسهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. در ساختمان گیربکس تعداد زیادی چرخ دنده روی هم سوار میشوند و بسته به فعالیت هر یک، میزان قدرت و گشتاور انتقالی از موتور به چرخها مشخص میشود. هریک از چرخ دندهها نشانگر یکی از دندههای روی دسته دنده (سرعت دنده) داخل کابین هستند.
وجود این چرخ دندهها در تمام انواع گیربکس ثابت است اما نوع و تعداد آنها تغییر میکند. اگر میخواهید تصوری از چرخدندههای داخل یک گیربکس داشته باشید، چرخدندههای مختلف یک دوچرخه دندهای را تصور کنید که احتمالا آن را زیاد دیدهاید. اجزای دیگر سیستم گیربکس خودرو که در درجه کمتر اهمیت قرار دارند عبارتند از:
جنس این بخش از چدن ریختهگری است و چرخ دندهها، یاتاقانهای گیربکس و محورها را در خود جای میدهد.این محور که به شافت کلاچ نیز معروف است محور محرک گیربکس محسوب میشود. این محور به صورت یک پارچه به چرخ دندهای در بخش ورودی پوسته گیربکس متصل است و از طریق کلاچ با موتور خودرو در ارتباط است.
این محور وظیفه انتقال گشتاور از محور محرک به محور متحرک را بر عهده دارد. روی آن تعدادی چرخ دنده تعبیه شده است که با محور یک پارچه هستند. چرخ دنده ابتدایی این محور با چرخدندهی محور محرک درگیر است و سرعت ورودی را که توسط موتور تولید شده است، به همان صورت و بدون تغییر در میزان آن به سمت شاف خروجی هدایت میکند. چرخ دندههای روی این شافت اندازههای متفاوتی دارند.
این محور که به واسطه چرخدندهها و یاتاقانها با محور واسط در ارتباط است، نیروی تبدیل شده در جعبه دنده را به سمت میل گاردان یا دیفرانسیل هدایت میکند. روی این محور نیز چرخ دندههای مختلفی تعبیه شده است اما نه به صورت یکپارچه. در واقع چرخ دندههای روی این محور که قطرهای متفاوتی هم دارند، به کمک یاتاقانها روی آن حرکت دورانی دارند. حرکت این چرخ دندهها به واسطه درگیر شدن آنها با چرخدندههای شافت واسط امکانپذیر میشود.
این قطعه که چرخ دنده هماهنگ کننده نیز نامیده میشود در لایه داخلی دندانهدار ساخته شده و با حرکت کشویی به سمت چرخ دنده مورد نظر رفته با آن چفت شده و موجب فعالیتش میشود.
این بخش، بیرونیترین جزء سیستم گیربکس است. دسته دنده که در برخی از خودروهای با گیربکس اتوماتیک به طور کامل حذف شده است، عموما مسیری H شکل را برای تغییر دندهها مختلف در جعبه دنده طی میکند. کنترل این دسته اهرمی شکل ممکن است به صورت خودکار صورت بگیرد یا در دست راننده باشد.
میل ماهک رابط بین دسته دنده و ماهک است و راننده با حرکت دسته دنده در واقع میل ماهک را حرکت میدهد. عملکرد این میله فلزی براساس نوع گیربکس متفاوت است. مکانیزم آن میتواند دستی، الکترونیکی، خلائی و هیدرولیکی باشد. امروزه بیشتر شاهد مکانیزم دستی و الکترونیکی آن هستیم. در حالت دستی، با حرکت دست راننده حرکت میکند. در این حالت همچنین تعداد میل ماهک با تعداد دندهها تغییر میکند. برای مثال در یک جعبه دنده ۴سرعته ۳ میل ماهک داریم. در مکانیزم الکترومغناطیسی حرکت میل ماهک بر پایه روابط الکترو مغناطیسی و ارتباط مگنتهای متصل به آنها با هستههای آهنی و سیمپیچهای موجود در جعبه دنده موجب حرکت آنها میشود.
قطعهای خمیده و فلزی است متصل به انتهای میل ماهک. نیروی وارده بر میل ماهک توسط دسته دنده به آن منتقل شده و موجب حرکتش میشود. حرکت ماهک نیز کشویی دنده را درگیر کرده و در نتیجه چرخ دنده مورد نظر فعال شده و سرعت خودرو تنظیم میشود. به تعداد هر میل ماهک یک ماهک در گیربکس وجود دارد.
قطعهای است که از دو جهت شیار دارد و از یک سمت ماهک در یکی از این شیارها قرار گرفته و موجب حرکت آن میشود و از جهت دیگر در جعبه دنده برنجی و یاتاقان در شیار دیگر آن قرار میگیرد و دنده انتخاب شده وارد مدار میشود. کشویی روی قطعهای با نام توپی حرکت رفت و برگشت را انجام میدهد.