درمان اوتیسم با توان درمانی

توانبخشی اختلال اوتیسم شامل چه مواردی است؟ افرادی که دچار اختلال اوتیسم هستند علاوه بر نقص در ایجاد ارتباط اجتماعی و رفتارهای تکرار شونده، اختلالات چشمگیری در پردازش ورودی های حسی خود دارند. برای مراسم ویژه‌ای که برای تولد پسرم دارم،قصد خرید لباس پی جی مکس را دارم تا مهمونی را هم به همان تم برگزار کنم . این اختلالات می تواند در مهارت های حرکتی، هماهنگی عضلات بدن و حفظ تعادل تاثیر گذاشته و انجام وظایف عادی و روزمره را برای این افراد دشوار تر کند. از این رو نیاز بیشتری به توانبخشی و کاردرمانی برای افراد دارای طیف اوتیسم احساس می شود.

توانبخشی اختلال اوتیسم چیست؟

همانطور در مقالات قبلی ذکر شد هیچ درمانی برای بهبودی کامل طیف اوتیسم وجود ندارد. اما استفاده از روش های موثر توانبخشی می تواند باعث بهبود توانایی و افزایش مهارت های زندگی در افراد دارای طیف اوتیسم شود. برنامه های درمانی برای این اختلال با توجه به نیاز های روزمره افراد تنظیم شده و با آموزش مهارت های اجتماعی و ارتباط موثر با افراد می تواند در کنترل بیماری اوتیسم نقش مهمی داشته باشد. این برنامه ها شامل آموزش های موثر برای والدین و همچنین کودکان هستند.تشخیص به موقع اختلال طیف اوتیسم در کودکان می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به آن را حل کرده و با به کار گیری روش های موثر توانبخشی، می توان مهارت های اجتماعی و رفتارهای کودک بهبود بخشید.

تاثیر کاردرمانی در اختلال طیف اوتیسم

کار درمانی می تواند یک درمان موثر برای رفع مشکلات حرکتی و ذهنی کودکان مبتلا به اوتیسم محسوب شود. افرادی که در حوزه کاردرمانی اوتیسم فعالیت می کنند. با تخصص خود می توانند مهارت های حرکتی مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن، حمام و … را به کودکان اوتیسم آموزش دهند. آیا تا به حال لباس دخترانه سگ های نگهبان را در فروشگاه‌ها دیده‌اید و یا آن خریداری کرده اید ؟ را با تقویت این مهارت ها می توان اعتماد به نفس کودکان و تعاملات اجتماعی آن ها را افزایش داد. کار درمانی می تواند شامل فیزیوتراپی جهت بهبود مهارت های فیزیکی و حرکات بدن باشد. همچنین کار درمانی می تواند پاسخ فرد به تحریکات حسی را پردازش کرده و حس شنوایی، لامسه، بینایی و … را در افراد مبتلا به اوتیسم تقویت کند.

گفتار درمانی اوتیسم:گفتار درمانی می تواند یک روش موثر برای بهبود مهارت های کلامی و زبانی در کودکان مبتلا به طیف اوتیسم محسوب شود. این روش به کمک یک متخصص گفتار درمانگر به افراد مبتلا کمک می کند تا ارتباط بهتری با سایر افراد برقرار کرده و آسیب های ناشی از گفتار و زبان را برطرف کندتکنیک های رفتار درمانی برای درمان اوتیسم:رفتار درمانی اوتیسم شامل بررسی دقیق رفتار کودکان در بیان احساسات و نیاز های خود، همچنین بهبود ارتباطات و تعاملات کودک می باشد. با استفاده از این روش درمانی می توان رفتار کودک مبتلا به طیف اوتیسم در موارد مختلف شناسایی کرده و با بهبود کیفیت زندگی این کودکان، خواسته های پنهان شده پشت رفتار آن ها را برطرف کرد.

لباس سوپرمن در مهمانی و فستیوال کودکان همیشه اولویت پسرم بوده است .کاردرمانی برای اوتیسم شامل تمرینات مهارت‌های حرکتی درشت مانند پریدن، دوچرخه سواری و… می‌شود. هنگامی یک فرد می‌تواند بدود یا بالا بپرد که بازوها، پاها و تنه او با هم هماهنگ باشند.اگر امکان کنترل عضلات درشت موجود در سیستم حرکتی وجود نداشته باشد، عملکرد آنها با مشکل مواجه می‌شود. این اتفاقی است که در سیستم حرکتی کودکان اوتیسمی رخ می‌دهد. در این حالت، برداشتن و پرتاب یک توپ برای آنها کار سختی است. برخی از تمرینات کاردرمانی برای اوتیسم که با هدف تقویت مهارت های حرکتی درشت کودکان طراحی شده اند، شامل موارد زیر می‌شوند.

یکی از تمریناتی که برای تقویت مهارت های حرکتی درشت مفید است، تقلید راه رفتن حیوانات است. حرکت مانند خرس (چهار دست و پا) یا خرچنگ می‌تواند باعث بهبود مهارت های حرکتی بزرگ کودک شود..حباب بازی برای کودکان جذاب است. آنها حباب های تولید شده را دنبال می‌کنند و می‌ترکانند. دویدن، پریدن، حرکت در مسیرهای مختلف و حفظ تعادل باعث ایجاد مهارت های حرکتی درشت در کودک می‌شوند. بازی والیبال با استفاده از بادکنک هم یک بازی مناسب برای کودکان اوتیسم است. این بازی می‌تواند مهارت های حرکتی بزرگ کودک را تقویت کند.یکی از روش‌های خوب برای تقویت قدرت بازوها و پاهای کودکان اوتیسمی، آموزش ورزش‌های رزمی به آنها است. با شرکت در این جلسات یاد می‌گیرند که لگد بزنند، مشت بزنند و از خودشان در برابر حریف دفاع کنند. به این ترتیب، عضلات اصلی بدن کودک قوی می‌شوند

برای اینکه کودک بتواند چیزی را یاد بگیرد نیاز به توجه و تمرکز دارد. قدرت دقت به یک موضوع خاص را توجه و به ادامه دقت، تمرکز می‌گویند. معمولا کودکان اوتیسمی در زمینه توجه و تمرکز دچار مشکل هستند. به همین علت واژه «حواس پرت» را برای آنها به کار می‌برند. کاردرمانی برای اوتیسم ، تمریناتی را به منظور بهبود قدرت توجه و تمرکز کودکان اوتیسمی ارائه می‌دهد. در ادامه به برخی از این تمرینات اشاره می‌کنیم. تمرینات ذهنی اوتیسم شرایطی را فراهم می‌کنند تا مهارت های ذهنی کودک اوتیسم بهبود یابد. علاوه براین تاثیر مثبتی در ایجاد ارتباط اجتماعی صحیح کودک دارند.

کودکان طیف اوتیسم ارتباط اجتماعی خوبی ندارند. آنها نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. محدودیت‌های گفتاری، عدم تماس چشمی و ناتوانی در استفاده از ایما و اشاره باعث شده است ارتباط برقرار کردن برای آنها دشوار باشد. گفتاردرمانگر می‌تواند با استفاده از راهکارهایی، گفتار کودک را بهبود بخشد. در این میان، کاردرمانی برای اوتیسم است که روی بهبود ارتباطات غیرکلامی تاکید می‌کندتا به حال روش خاصی برای درمان و از بین بردن اختلال اوتیسم شناسایی نشده است. اما تکنیک‌هایی وجود دارند که با استفاده از آنها روند بهبودی سریع‌تر پیش می‌رود. این تکنیک‌ها موجب می‌شوند علائم کودک اوتیسمی به حداقل برسند.

همان طور که قبلا گفتیم یکی از این روش‌ها کاردرمانی برای اوتیسم است. از روش‌های دیگری که برای بهبود اختلالات طیف اوتیسم به کار می‌روند می‌توان به بازی درمانی و گفتاردرمانی اشاره کرد..گاهی اوقات برای مدیریت اختلال اوتیسم از درمان های جایگزین استفاده می‌کنند. این درمان‌ها شامل تجویز ویتامین‌ها با دوز بالا، کی لیت درمانی برای سم زدایی بدن، اکسیژن درمانی هایپرباریک و استفاده از ملاتونین برای رفع مشکلات خواب می‌شوندکودکانی که دچار اتیسم هستند، از نظر توسعه مهارت‌های زبانی و اجتماعی عقب‌تر از همسالان خود می‌باشند. کاردرمانگر به کمک کاردرمانی برای اوتیسم و ارائه برنامه تمرینی در منزل می‌تواند مهارت‌های کلامی و تعاملات اجتماعی بیمار را بهبود دهد….

دکمه بازگشت به بالا