نباید کیفیت فدای اهداف کمی در جذب دانشجوی خارجی شود

معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان گفت: دستیابی به چشم‌انداز کمی تعیین شده در برنامه هفتم توسعه یعنی جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی تنها از طریق موج‌های جدید بین‌المللی‌سازی امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار آنا، عباس قنبری معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان در نشست هم‌اندیشی با روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور با موضوع جذب دانشجویان بین‌المللی، گفت: این نشست با هدف ارزیابی، هم اندیشی و هم افزایی در زمینه سیاست گذاری و برنامه ریزی همه جانبه برای دست‌یابی به چشم‌انداز برنامه پنج ساله هفتم توسعه در حوزه جذب دانشجوی خارجی برگزار شده است.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج ادامه داد: سازمان امور دانشجویان در برنامه هفتم توسعه دو ماموریت کلان کمی و کیفی دارد که در بخش کمی باید بتواند تا پایان سال ۱۴۰۷ به جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی بپردازد و در بخش کیفی نیز موضوع مرجعیت علمی مطرح است که رسالت بسیار بزرگی است و نیاز به مشارکت همه دستگاه‌های اعم از آموزش عالی و دیگر نهاد‌های مرتبط دارد.

قنبری با بیان اینکه موضوع بین‌المللی‌سازی و جذب دانشجویان خارجی تا کنون بر اساس موج اول بین‌المللی‌سازی حرکت کرده است؛ تصریح کرد: ما اکنون در حال تجربه اولین موجی که کشور‌های جهان در ارتباط با بین‌المللی‌سازی و جذب دانشجوی خارجی تجربه نموده‌اند، هستیم؛ و این ما را به اهداف کمی و کیفی مطرح شده در برنامه هفتم توسعه نمی‌رساند؛ لذا ما برای رسیدن به اهداف مذکور نیازمند گذار از موج اول بین‌المللی‌سازی و ورود به موج‌های دوم و سوم بین‌المللی‌سازی هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما براساس هر یک از موج‌های بین‌المللی سازی، باید برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های ویژه‌ای داشته باشیم اظهار کرد: به عنوان اولین گام ما در این جلسه از تجربیات ارزشمند روسای دانشگاه‌ها بهرمند شدیم تا بتوانیم بهترین برنامه‌ریزی دقیق‌تر و واقع بینانه تری را در این خصوص انجام دهیم.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج در ادامه با تاکید بر اینکه ما در هر صورت نباید کیفیت آموزش و نیز حیثیت برند آموزش عالی مان را نباید فدای اهداف کمی کنیم، تصریح کرد: در عین حال سازمان امور دانشجویان به عنوان متولی جذب دانشجویان بین‌المللی باید به چند موضوع مهم ورود پیدا کند که یکی از آنها، مفهوم «بازاریابی» در جذب دانشجویان خارجی به عنوان یک اولویت مهم است که خود دارای دلالت‌های مفهومی و کاربردی زیادی است.

قنبری ادامه داد: بازاریابی دلالت‌های مفهومی و عینی بسیار زیادی دارد به نحوی که اگر آموزش عالی کشور بخواهد به سمت بین‌المللی‌سازی حرکت کند باید ابتدا مفهوم و اندیشه «بازاریابی» را در نهاد دانشگاه‌ها نهادینه کند و بر اساس آن مفهوم و دلالت‌های کاربردی آن اقدام نماید.

وی با اشاره به مطالعه بیش از یکصد دانشگاه خارجی در مناطق مختلف جهان خاطرنشان ساخت که در بسیاری از این دانشگاه‌ها دپارتمان بازاریابی یکی از بزرگترین دپارتمان‌های آنها محسوب می‌شود، این درحالی است که ما تقریبا در هیچ یک از دانشگاه‌های کشورمان دپارتمان بازاریابی نداریم.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که بازاریابی یک مفهوم علمی و تخصصی است و نمی‌توان با استفاده از فعالیت روابط عمومی یا حتی ظرفیت‌های معاونت‌ها و ادارات کل بین الملل دانشگاه‌ها به اهداف و ماموریت‌هایی دست یافت که صبغه بازاریابی دارد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی دوره‌های آموزشی آنلاین در مقاطع تحصیلی مختلف یکی دیگر از سیاست‌ها برای ورود به موج جدید بین‌المللی‌سازی است؛ تاکید کرد: برگزاری دوره‌های آموزش آنلاین با شیوع ویروس کرونا در دانشگاه‌ها آغاز شد و این تجربه خوبی است که در دانشگاه‌ها شکل گرفت و لذا می‌توان با استفاده از آن تجربه دوره‌های آموزشی آنلاین را در مقاطع آموزشی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری راه‌اندازی و به کشور‌های هدف ارائه کنند.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده صنعت آموزش آنلاین تا سال ۲۰۳۰ یک چشم اندازی بیزینسی حدود ۱۴۰ میلیارد دلاری است و دانشگاه‌ها نباید از این مهم و ورود به این عرصه و رقابت در آن بازبمانند. به عبارت دیگر اگر دانشگاه‌های ما نتوانند وارد این عرصه شوند تا ده سال آینده دیگر نمی‌توانند در خصوص بین‌المللی سازی هدف‌گذاری داشته باشند.

دکتر قنبری با اشاره به اینکه آموزش به زبان دوم موضوع مهم دیگری است که دانشگاه‌ها باید به آن توجه کنند؛ افزود: بر این اساس دانشگاه‌ها باید بتوانند آموزش خود را با زبان‌های بین‌المللی از جمله زبان عربی، انگلیسی نیز انجام دهند؛ و خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز آموزش به زبان دوم را به دانشگاه‌ها داده است و دانشگاه‌ها در حال تدوین سازکار‌ها برای اجرای آن هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید جذب دانشجوی بین‌المللی را جایگزین جذب دانشجوی خارجی کنند؛ خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده نسل جدید دانشجو‌ها تمایل دارند تا مقاطع تحصیلی خود را در کشور‌های گوناگون بگذرانند تا از این طریق به تجربه‌های متفاوتی دست یابند؛ ضمن آنکه برای کشور‌های هاب آموزش عالی نیز میزبانی کمتر یعنی به مدت یک یا دوسال به مراتب بهتر و آسان‌تر از میزبانی به مدت یک دوره سه یا چهار ساله است؛ بنابراین در راستای این نیاز نیز دانشگا‌ه‌ها باید وارد عرصه دوره‌های مشترک آموزشی در مقاطع تحصیلی با دانشگاه‌های مسطح و متناظر خود در خارج از کشور شوند که در این زمینه نیز مطالعات بازاریابی نشان می‌دهد که کشور‌های شرق آسیا، آسیای میانه و حتی آفریقا می‌توانند کشور‌های هدف خوبی باشند.

دکمه بازگشت به بالا