ایران کسب و کارعمومی

بهترین کود برای درخت انجیر کدام است؟

کوددهی درخت انجیر برای جبران کمبود عناصر

کمبود عناصر در درخت انجیر نقش مهمی در رشد درخت و کیفیت محصول دارند. به طور کلی مواد مغذی خاصی وجود دارد که برای رشد درختان و از جمله درخت انجیر ضروری است از جمله نیتروژن ، فسفر ، آهن،مس،گوگرد ، منیزیم ، سدیم ، پتاسیم ، کلسیم ،، بور ، کلر ، منگنز ، روی .ازانجاییکه این مواد  به  کلیه عملکردهای اساسی گیاه کمک می کنند حتی اگر یکی از این مواد مغذی اساسی در خاک کمبود داشته باشد ، گیاهان شروع به واکنش می کنند و چنانچه کمبودها درمان نشود درخت از بین می رود. حتی بارورترین زمین های خاکی هم با گذشت زمان فقیر میشوند بنابراین لازم است برای رشد گیاهان و داشتن درختان قوی و سالم خاک به لحاظ عناصر تغذیه شود. کودهای حیوانی و  شیمیایی این مواد مغذی را به خاک اضافه می کنند.

نقش عناصر شیمیایی در کوددهی درخت انجیر

در کوددهی شیمیایی درخت انجیر نیتروژن جهت رشد برگ های درخت انجیر لازم است.  فسفربه عنوان جزء ساختاری در DNA و RNAدر رشد ریشه و رشد گل و میوه  انجیر موثر است. کمبود گوگرد موجب رشد ضعیف و ایجاد برگ های زرد در درخت انجیر می شود. پتاسیم به صورت غیر مستقیم با فعال کردن واکنش های آنزیمی ماده ای است که به عملکرد های کلی گیاه کمک میکند تا به نحو بهتری فرآیند های خود را انجام دهند.

بهترین کود برای درخت انجیر

هنگام انتخاب بهترین کود ، گزینه های بسیاری  برای تقویت درخت انجیر  در دسترس است. در کوددهی درخت انجیر با کودهای شیمیایی اکثرا  از سه عنصر درشت مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم به همراه درصد کمی از  ریز مغذی ها  تشکیل شده اند.از جمله ی کودهای موثر در تقویت کننده درخت انجیر میتوانبه کود سه بیست مایع، کود سه بیستNPK اشاره کرد. دانستن مقادیرNPK در کود شیمیایی نقش تعیین کننده ای در کوددهی انجیر دارد . از این رو لازم است  با توجه به موقعیت رشد درخت انجیر، کود مناسب در اختیار آن قرار داده شود.

کوددهی درخت انجیر با نیتروژن

نیتروژن از بهترین کود ها  برای درخت انجیر  است و مسئولیت اصلی آن تنظیم رشد و رویش درخت انجیر است .نیتروژن به جذب اسید امینه، ساخت پروتئین  و کلروفیل کمک میکند و موجب سبز نگه داشتن شاخ و برگ درخت انجیر میشود .اگر درخت انجیر در حال  رشد و افزایش برگ است  بهتر است از کودهایی که درصد ازت در آنها بالاتر است (5-5-20) برای کوددهی استفاده شود اما اگر درخت ا نجیر در مرحله  تولید میوه است بهتر است برای تقویت خاک از کودهایی نظیر 20-20-20 و یا 10-10-10 استفاده شود.

زمان کوددهی درخت انجیر با نیتروژن

طبیعت آسان انجیر، این درخت  را برای طیف وسیعی از شرایط آب و هوایی و باغداران مساعد می کند. کوددهی و فراهم کردن خاک حاصلخیز موجب رشد درخت انجیر میشود. میزان کود دهی، مدیریت و برنامه کود دهی درخت انجیر هنگام رشد انجیر در یک فصل کوتاه فایده دارد. کوددهی درخت انجیر بسته به نوع کود زمان های متفاوتی دارد. بهترین زمان کوددهی درخت انجیر با نیتروژ نزیاد موجب رشد انبوه درخت  میشود و رسیدن میوه انجیر را به تاخیر می اندازد.  بنابراین بهترین زمان استفاده از کودنیتروژن،  بهار یا اوایل تابستان است.

کوددهی درخت انجیر با آهن

کمبود و فقر عنصر آهن در خاک های قلیایی یا خاک زهکشی ضعیف به وفور دیده میشود. نتیجه فقر آهن در خاک برای درخت انجیر ریشه ضعیف و بیماری پوسیدگی ریشه است. کمبود اهن همچنین باعث میشود اندازه برگ کوچک شده و تقریبا سفید می شود. علائم کمبود آهن  به خصوص در برگ های جوان به شکل کلروزی ایجاد لکه های نکروتیک شده ظاهر می شود.

روش کوددهی درخت انجیر با آهن

روش های استفاده از کود درختان انجیر به صورت غرقابی ، چاله کود، قطره ای است.دو نوع کود دهی درخت انجیر با آهن وجود دارد :یکی برای پیشگیری (جلوگیری از فقر آهن) است و دیگری برای درمان فقر آهن درخت استفاده میشود. برای هر درخت بالغ جهت پیشگیری 35 گرم آهن  و برای  درمان50 تا 60 گرم آهن نیاز است.

کوددهی درخت انجیر با کودحیوانی

مزیت  کود آلی یا ارگانیک در این است که تمایل به انتشار آهسته دارد و باعث ایجاد شرایط طبیعی درخاک می شوند. کودهای آلی به تدریج در نتیجه ی واکنش باکتری ها آزاد میشوند و  برای ریشه های درخت انجیر قابل جذب میشوند. بهترین کود حیوانی برای درخت انجیر، پهن چهارپایان نظیر گاو، گوسفند و اسب است. اگرچه مواد غذایی کودهای آلی اکثرا  از کودشیکیایی است اما  با دارا بودن نیتروژن، فسفر و پتاسیم  هم سبب تقویت درخت انجیر می شوند. همچنین  با خواص فیزیکی و شیمیایی خاک همانند PH را اصلاح میکنند.

کود حیوانی همچنین  خاک های سنگین ( گلی رسی) را  پوک و آبکش میکند و باعث میشود خاک درخت انجیر از کلیه مزایای تهویه و حفظ رطوبت بهره مند شود. کود حیوانی پوسیده، می تواند هوموس تولید کند و باعث قابلیت حفظ رطوبت در  خاک هایی با بافت شنی شود.  به طور عمومی هر ۲ تا ۳ سال یکبار باید خاکی که در ان انجیر کاشته اید را  کود دامی داد که علاوه بر تامین مواد غذایی در بهبود وضعیت خاک نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.

نکات مهم در برنامه کود دهی انجیر

در برنامه غذایی درخت انجیر مقدار 3 – 2 کیلوگرم در هکتار کوددهی برای مصرف در سیستم آبیاری قطره ای و بارانی توصیه می شود. کود و یا سموم پودری  را کامل حل کرده و سپس باانتقال به  تانکر مرکزی استفاده میکنند. در خاکهای شور توصیه میشود از ترکیب ضد شوری دی سالین استفاده شود. ،همچنین مصرف کود های گوگردی و کود های هیومیک اسید تکرار گردد.

کوددهی درخت انجیر و ریزش میوه ها

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث شود درخت انجیر شما تولید میوه را متوقف کند یا میوه انجیر روی درخت خراب میشود. اگر درخت انجیر محصول پرباری می دهد ولی میوه ها ریزش دارند، این نشان از تنظیم نبودن آبیاری و کمبود مواد غذایی در خاک است. علت خراب شدن انجیر روی درخت با تنظیم ابیاری و کوددهی درخت انجیر برطرف میشود. دقت کنید زمانی که میوه ها کوچک هستند درخت انجیر را بیش از حد آبیاری نکنید چون  باعث ریزش میوه می شود .

کم آبی و گرما از مسایل مهی هستند که موجب تنش درخت انجیر و ریزش میوه ها میشوند. تنش کم آبی باعث می شود که درخت انجیر برای زنده ماندن محصول تولید نکند یا میوه هایش بریزد. گاهی هم  تنش گرما علت ریزش میوه های انجیر است. در گرما و خشکی زیاد، میوه انجیر سفت شده و قبل از رسیدن می افتد.

گاهی میوه های انجیر وقتی به یک سوم اندازه خود رسیدید می ریزند. علت آن می تواند نامناسب بودن نوع درخت انجیر برای منطقه کاشت باشد.از دلایل دیگر ریزش انجیر، بیماری‌های این گیاه است. آنتراکنوز نوعی بیماری و شاخ و برگ و میوه درخت انجیر است که باعث پوسیدگی و ریزش میوه میشود. برای درمان این بیماری باید برگها و شاخه های آلوده را هرس کرد.

فاصله درختان انجیر

جهت کاشت نهال انجیر باید به نوع زمین و خاک توجه کرد تا در طول سال و زمان کوددهی درخت انجیر مشکلی برای رشد درخت به وجود نیاید. فاصله مناسب برای کاشت نهالدر زمین‌های هموار یا با شیب ملایم حدودا پنج در پنج متر است. برای انجیر دیم این فاصله  ۱٠ در ۱٠ متر است. عمق چاله های حفر شده  هم باید از ۱ تا 5/1 متر و عرض آن حدود هفتاد باشد. در باغ های جدید، نهال های انجیر را بسته به نوع رقم و حاصلخیزی خاک با فاصله ی۵/۷ تا۸/۱ متر می کارند. در باغ های قدیمی، فاصله بین درختان ۱۲-۹ متر است.

میزان آب مورد نیاز درخت انجیر

میزان نیاز به آب درخت انجیر نسبت به درختان میوه دیگر کمتر است؛ اما این گیاه نسبت به تنش های ابیاری حساس هست . آبیاری کم یا بیش از حد موجب ریزش نابهنگام محصول خواهد شد. علاوه بر کوددهی درخت انجیر شرط اصلی برای برداشت محصول مرغوب آشنایی با روش صحیح آبیاری است. برای تشخیص میزان آب مورد نیاز درخت  انجیرلازم است تا به نوع اقلیم کاشت توجه کرد.

درختان انجیر در آب و هوای گرم و آفتابی به نسبت یک اقلیم سرد و مرطوب به آب بیشتری در هر روز نیاز دارند. به طور کلی گفته میشود یک درخت انجیر بالغ  به حداقل چهار سانتی‌متر آب در هفته نیاز دارد. در هر آبیاری میزان آب مورد نیاز درخت انجیر بین1000 تا 3000 لیتر آب است. هرچه میزان بارندگی سالیانه کمتر باشد، میزان آب مورد نیاز درخت انجیر هم بیشتر است. با توجه به اینکه کاهش سالانه باران، نیاز درختان انجیر به آبیاری ‌در حال افزایش است.

زمان آبیاری درختان انجیر

برای آبیاری درخت انجیرخاک باید مرطوب شود اما خیس نباشد. ریشه‌های درخت انجیر نزدیک به سطح خاک رشد می‌کنند؛ بنابراین مهم است که هر زمان خاک اطراف درخت انجیرخشک شد باید  آن را آبیاری کرد. بررسی خشکی خاک از راه‌های تشخیص تشنگی انجیر است. هنگامی که 5/2 سانتی‌متر از سطح بالای خاک خشک شد، زمان تامین آب مورد نیاز درخت انجیراست. برای کوددهی درخت انجیر و تشخیصزمان آبیاری این درخت می توان به برگ‌های آن توجه کرد.

اگر برگ‌های انجیر زرد شوند یا بیفتند  نشانه‌ی نیاز درخت به آبیاری است. حساس‌ترین زمان آبیاری درختان انجیریک ماه قبل از رسیدن میوه‌ها است. آبیاری صحیح باعث خوش‌مزه‌تر شدن میوه‌هامیشود. اما ابیاری اشتباه(کم یا زیاد)منجر به ریزش و بی کیفیت شدن محصول خواهد شد. در تابستان‌های بسیار خشک، حداقل یک بار در ماه خاک باغ انجیر نیازی به آبیاری عمیق دارد تا رطوبت به ریشه‌های عمقی هم برسد. هفته‌ای یک بار  هم لازم است به مدت ۴۵ دقیقه روی زمین اطراف درخت آب بپاشید.

عوامل مختلف در رشد درخت انجیر

پیش از بررسی و تحلیل بهینه ترین کود درخت انجیر بد نیست نگاهی کوتاه به سایر عوامل تأثیرگذار برای رشد و باروری درخت انجیر انداخته شود. به طور کلی عوامل مختلفی هستند که در رشد این درخت تأثیرخواهند داشت،از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1- خاک قابل کشت

خاک یکی از عوامل مهم در صنعت کشاورزی به شمار می آید. درخت انجیر از جمله درخت هایی می باشد که در اکثر خاک های مختلف چه به صورت شنی سبک و چه به صورت رسی سخت به خوبی رشد می کند. به طور کلی PH 6 تا 7.5 برای رشد این درخت مناسب می باشد.

2- آب و هوای مناسب

همان طور که گفته شد؛ درخت انجیر در هوا معتدل و نیمه خشک رشد می کند. میزان بارندگی نیز در کاشت این درخت بین 300 تا 400 میلی متر با پراکندگی مطلوبی مناسب می باشد. ولی در عین حال باید در نظر داشته باشید که باریدن باران به هنگام باروری این درخت می تواند مضر باشد به این صورت که در هنگام برداشت در صورتی که باران ببارد، ممکن است سبب افت کیفیت محصول مورد نظر شود. در خصوص آبیاری این درخت هم همین مسئله رخ می دهد. چرا که آبیاری درخت انجیر همانند سایر درخت ها مسئله مهمی نیست و خود درخت انجیر در مناطق خشک بدون نیاز به آبیاری به رشد خود ادامه می دهد.

3- کود درخت انجیر

درختان انجیر به بهترین کود مناسب و متعادل نیاز دارند که شامل 3 ماده مغذی اصلی: نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم است. مسئله مهمی که در خصوص بارور نمودن درخت انجیر حائز اهمیت می باشد؛ کود درخت انجیر می باشد که در مورد این عامل تأثیرگذار باروری درخت انجیر بیشتر سخن به میان خواهد آمد.

بهینه ترین کود درخت انجیر

 بهترین کود درخت انجیر برای باروری بیشتر و با کیفیت تر کودی به شمار می آید که شامل سه ماده مغذی برای گیاهان شما شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد. در صورتی که کود درخت انجیر شما نیز این شرایط را داشت که هر سه این مواد مغذی را با یکدیگر در برداشت، می توان به بارور شدن با رشد زیاد و کیفیت به مراتب بالای محصول مورد نظر خود اطمینان حاصل نمایید.

کشاورزان و باغبانانی که به کاشت درخت انجیر همت می گمارند، می بایست به خاک قابل کشت برای کاشت درخت انجیر نیز توجه کافی را مبذول دارند چرا که اگر پیش از استفاده از پتاس درخت انجیر، خاک قابل کشت شما مورد آزمایش قرار نگیرد، ممکن است شما به راحتی تشخیص ندهید که خاک مورد نظر فاقد پتاسیم است. با ذکر این توضیحات می بایست بهترین و بهینه ترین کود درخت انجیر را خریداری نمود تا با استفاده از آن ها بتوان به بارور شدن انجیر به عنوان یک میوه خوشمزه و سرشار از ویتامین امیدوار بود.

ضمن اینکه می توان اذعان داشت که اگر انتخاب شما از  کود درخت انجیر در صورتی که کود مایع باشد، مسلما بازدهی خوبی برای شما نخواهد داشت؛ بلکه بهتر است بهینه ترین کود درخت انجیر را کود دانه ای به شمار آورد که در صورت استفاده از کود درخت انجیر دانه ای در فصل بهار و اواسط تابستان می تواند نتیجه مطلوبی را برای شما به ارمغان آورد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر انجیر روی درخت شما رشد کرده باشد، دیگر نباید از هیچ کود درخت انجیری استفاده نمود و بهتر است که صبر کنید تا انجیر شما بالغ گردد.

در صورت رعایت تمامی این نکات لازم برای بارور کردن درخت انجیر و نیز استفاده از کود درخت انجیر حاوی مواد غذایی ذکر شده یک کشاورز می تواند با رعایت تمامی این موارد به آینده درخت یا درختان کشت شده خویش امیدوار باشد و در سر موعد مقرر شده خویش چشم انتظار بارور نمودن میوه های خود با کیفیت بسیار زیادی باشد.

کود آهن RNA F1 ( مخصوص انجیر) ساخته شده از عناصر آهن ، گوگرد ، پتاس ، نیترات و مواد آلی و معدنی با درصد بالا است ، که وجود چنین عناصری در خاک ، موجب افزایش رشد و سبزی درختان انجیر می شود . یکی از مزایای استفاده از این کود ماندگاری بالا در خاک است که به مدت تقریبا 3 سال با میکروارگانیسم های خاک سازگار و پایدار می باشد، در این مدت زمین بی نیاز از کود می شود.

نیتروژن برای اولین بار در برچسب بهترین کود برای درخت انجیر ذکر شده است زیرا مهمترین ماده مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه محسوب می شود. مسئولیت اصلی آن در گیاه تنظیم رشد رویشی است. نیتروژن در گیاه به اسیدهای آمینه ، که ساختمان پروتئین است ، جذب می شود. همچنین یکی از اجزای اصلی کلروفیل است و به سبز نگه داشتن شاخ و برگ کمک می کند. و ازت برای بسیاری از واکنشهای آنزیمی گیاه ضروری است. درخت انجیر و فواید آن

درخت انجیر یکی از درختانی می باشد که در آب و هوای معتدل و نیمه خشک کشت می کند تا پس از کشت و باروری این درخت بتوان انجیرهای بسیار رسیده شده و خوشمزه ای را نوش جان کرد. انجیر از جمله میوه هایی به شمار می آید که از خانواده توت با برگ های پنجه می باشد که علاوه بر آنکه بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد، سرشار از ویتامین می باشد و فواید بسیار زیادی دارد.

این میوه محبوب در اکثر خانه های ایرانی منبع مناسبی برای پتاسیم، منیزیم، انواع ویتامین های A، B، C و نیز کلسیم و فسفر می باشد که از نظر علم پزشکی برای سلامتی افراد بسیار مفید و با ارزش غذایی بالایی به شمار می رود. برای بهره مندی از وجود چنین میوه ای و به جهت اینکه میوه های کشت شده بتوانند به صورت کاملا رسیده و با کیفیت بالای به دست شما برسند، کشاورزان موفق می بایست دست به یک سری اقدامات پیش از کاشت نظیر کود درخت انجیر، انتخاب خاک مناسب قابل کشت، زمان قابل کشت و… و پس از آن نگهداری و آبیاری آنان بزنند تا در نهایت محصول مورد نظر با کیفیت بالا و با باروری بیشتر و بهینه تری به دست شما برسد تا بتوانید با استفاده از آن سلامتی خویش را تضمین سازید.

شاید این نکته نیز برای شما جالب توجه باشد که درخت انجیر بیشتر از 300 سال طول عمر دارد و اگر شرایط مطلوب آب و هوایی و عوامل دیگر اجازه دهند ممکن است قامت این درخت پربار حتی به شش متر نیز برسد. در ادامه تمرکز خود را بیشتر روی انتخاب بهینه ترین کود درخت انجیر معطوف می داریم تا به این دست یازیم که چگونه می توان از کاشت درخت انجیر نتیجه مطلوبی را حاصل نمود و چشم انتظار باروری محصولات زیاد و با کیفیتی شد؟

 

به نقل از: ایده آل مگ

دکمه بازگشت به بالا