ایران کسب و کارعمومی

گوگل چند بار الگوریتم جستجوی خود را به روز می کند؟

گوگل هر چند وقت یک بار الگوریتم خود را به روز می‌کند؟

همانطور که در سایر مقالات تسمینو نیز آورده ایم، در سال 2018، گوگل در مورد جستجوی خود 3،234 بهینه سازی باورنکردنی معرفی کرد. این تعداد بیش از 8 برابر تعداد به روز رسانی‌هایی است که آنها در سال 2009 کمتر از یک دهه قبل گزارش کرده بودند؛ که این رقم تقریبا 9 به روز رسانی در روز را نشان می‌دهد. در طول دهه گذشته الگوریتم‌های به روز رسانی گوگل چگونه بودند و چگونه می‌توانیم از نحوه کار همه آنها سر در بیاریم؟ آیا باید آنها را محک بزنیم؟برای شروع این لیستی از آپدیت‌های تایید شده است ما در اختیار داریم:

    2018 – تعداد 3،234 “بهبود”

    2017 – تعداد 2،453 “تغییر”

    2016 – تعداد 1653 ” بهبود”

    2013 – تعداد 890 ” بهبود “

    2012 – تعداد 665 “راه اندازی”

    2011 – تعداد 538 “راه اندازی”

    2010 – تعداد 516 “تغییر”

    2009 – تعداد 350-400 “تغییر”

تاریخچه مختصری از بروزرسانی

اولین موضوعی که از این لیست متوجه شدیم از تغییرات سال 2010 بود، زمانی که مت کاتتز گوگل اعلام کرد که “به طور متوسط، گوگل تمایل دارد تا سالانه 350 تا 400 به روز رسانی انجام دهد.” این یک عدد دقیق نیست، اما با توجه به سئوهای آن زمان (و تا به امروز) بیش از ده‌ها تغییرات الگوریتم را ردیابی کردیم، که تقریبا یک تغییر در روز را نشان می‌دهد، که واقعا ترسناک بود.

در پاییز سال 2011، اریک اشمیت برای ارائه شهادت‌ به کنگره فراخوانده شد و نخستین بار به تعداد به روز رسانی دقیق و وسعت تکان دهنده آزمون‌ها و تغییرات اشاره کرد. بعدها، گوگل اطلاعات مشابهی را در یک طرح آنلاین به نام «چگونه جستجو گوگل کار می‌کند» آشکار کرد. متأسفانه بایگانی از این طرح متعلق به سال‌‌‌‌های اخیر در دسترس نیست.

توجه داشته باشید که گوگل “راه اندازی” و “بهبود” را به گونه‌ای تبادل پذیر استفاده می‌کند. این نمودار یک دید جذاب از فرآیند گوگل ارائه می‌دهد و همچنین یک جهش فوق العاده از 13،311 ارزیابی دقیق (تغییراتی که به ارزیابی کنندگان نشان داده شد) به 118،812 در دو سال گذشته را نشان می‌دهد.

آیا واقعا روزانه 9 بار به روزرسانی وجود دارد؟

نه، تنها 8.86 به روز رسانی در روز برای گوگل وجود دارد؛ حالا حس بهتری دارید؟ خب، احتمالا این جواب چیزی نبود که شما قصد شنیدن آن را داشتید. حتی در سال 2009، مت کاتز چیزی بسیار جالب گفت که به نظر می‌رسد در غبار زمان گم شده است …

“ما ممکن است تغییرات الگوریتم را دسته بندی کنیم و یک بار در هفته به یک جلسه برویم که در آن ما درباره 8 یا 10 یا 12 یا 6 چیز متفاوت که می‌خواهیم راه اندازی کنیم، صحبت کنیم، اما پس از آن مواردی که برای راه اندازی مورد تایید قرار می‌گیرند، تغییرات نیز اجرا خواهند شد.”

در سال 2016، تحقیقی در زمینه تغییرات پی در پی الگوریتم های گوگل انجام شد که نتیجه آن اثبات یک الگوی هفتگی واضح از تغییرات رتبه‌بندی بود. از دیدگاه مهندسی نرم افزار، این فقط یک معنی دارد و آن هم این است که، به روزرسانی‌ها باید تایید شوند و در دسته‌ها اجرا شوند. بنابراین، در حالی که اندازه گیری میانگین روزانه ممکن است نشان دهنده میزان کلی تغییرات باشد، اما موضوع مهم این است که چگونه گوگل به روز رسانی الگوریتم را مدیریت می‌کند.

برای ثبت سفارش رپورتاژ آگهی متناسب با الگوریتم های جدید گوگل لطفا کلیک کنید.

آیا تمام این به روز رسانی‌ها مهم هستند؟

برخی تغییرات کوچک هستند. حتی در صنعت سئو ممکن نیست بسیاری از پیشرفت‌ها را به عنوان “به روز رسانی الگوریتم” در نظر بگیریم؛ به عنوان مثال آنها می‌توانند ویژگی‌های جدید یا تغییرات UI باشند.

همانطور که صفحات نتایج جستجو موتورهای جستجو و ویژگی‌ها تکامل می‌یابند و عناصر جدید اضافه می‌شود، زیرمجموعه سایر بخش‌ها نیز وجود دارند که ثابت و بهبود یافته‌اند. به عنوان مثال، لوکال سئو یا همان سئو محلی به طور واضح میزان تغییرات سریع در طی 2-3 سال گذشته را به خود دیده است. بنابراین، ما به طور طبیعی انتظار افزایش نرخ کلی تغییر را داریم.

بسیاری از این تغییرات نیز در چشم بیننده است. بگذارید بگوییم گوگل درباره نحوه نگارش صحیح کلمات کره‌ای به روز رسانی انجام می‌دهد. برای اکثر افراد در آمریکا، این تغییر در آینده کارایی نخواهد داشت. اگر شما یک برند کره‌ای هستید که هدفتان رسیدن به رتبه بندی خوب در گوگل با کلمات دارای غلط املایی و کلمات پر تکرار هستید، این تغییر می‌تواند برای شما بزرگ باشد. بعضی از تغییرات نیز به طور خاص ورتیکال هستند، که تغییرات ریشه‌ای برای یک صنعت را نشان می‌دهد و حتی تاثیری اندک در خارج از آن ندارند.

از سوی دیگر، شما در صنعتی که کار می‌کنید نظراتی از این قبیل ممکن است بشنوید: “3000 تغییر در سال وجود دارد؛ در مورد آنها نگران نباشید!” گفتن این نظرات درست مانند این جمله است که، “آب و هوا هر روز تغییر می‌کند؛ نگران تغییر آن نباشید!” بله، تمام گزارش‌های آب و هوایی جالب نیستند، اما با این حال هنگام سفر و دیگر کارها می‌خواهیم بدانیم که برف می‌آید یا حتی طوفان در مسیرمان است یا خیر. شناختن این که بیشتر به روزرسانی‌ها بر شما تأثیر نمی‌گذارد، خوب است، اما بسط دادن این موضوع که هیچ آپدیتی برای شما مهم نیست یا اینکه در سئو تغییرات الگوریتم نباید خیلی اهمیت داشته باشد، کاری اشتباه است.

در نهایت، به اعتقاد من زمانی که تغییراتی عمده رخ می‌دهد، به ما در درک اینکه آیا رتبه بندی به دلیل چیزی که ما انجام دادیم یا چیزی که گوگل انجام می‌دهد تغییر می‌کند، کمک خواهد کرد. همچنین روشن است که میزان تغییر سرعت گرفته است و مهم نیست شما چگونه آن را اندازه گیری کنید، و هیچ مدرکی برای نشان دادن اینکه از سرعت آن کاسته می‌شود، وجود ندارد.

الگوریتم های مهم و جذاب گوگل کدامند؟

خب تا اینجای کار با اساس کار الگوریتم ها و چرایی وجود آن ها آشنا شدیم بهتر است به سراغ برخی از معروف ترین الگوریتم های گوگل برویم:

  • الگوریتم FRED
  • الگوریتم پاندا | Panda
  • پنگوئن | Penguin
  • کبوتر | Pigeon
  • مرغ مگس خوار | Hummingbird
  • الگوریتم تازگی محتوا | Freshness
  • الگوریتم مدیک | Medic
  • الگوریتم BERT
  • گوگل دنس
  • الگوریتم رنک برین | RankBrain
  • Mobile Friendly Update
  • سندباکس گوگل
  • الگوریتم گوگل کافئین
  • الگوریتم Payday
  • الگوریتم تطبیق دقیق دامنه (EMD)
  • Florida الگوریتم
  • الگوریتم Florida 2
  • الگوریتم Jagger
  • الگوریتم Vince
  • الگوریتم Page Layout

الگوریتم فرد | Fred algorithm (توسط گوگل تایید نشده)

اول از همه مشخص کنیم اسم Fred در آن سال از طرف یکی از وبمستران (Gary Illyes) به آن داده شد. یکی از قوی ترین تاثیرات روی SERP را با الگوریتم Fred در اواخر سال 2017 میلادی تجربه کردیم. الگوریتم فرد بطور مشخص و سرسختانه جلوی ورود کاربر به وبسایت هایی که با تکنیک های کلاه سیاه به رتبه های برتر رسیده بودند را گرفت. این الگوریتم بیشتر با قصد جریمه کردن وبسایت های با محتوای بی ارزش، با تبلیغات زیاد و اذیت کننده برای کاربر بودند وارد هسته رتبه بندی گوگل شد و بسیاری از پروژه های سئو را با شکست فاجعه باری روبرو کرد.

الگوریتم پاندا | Panda algorithm (توسط گوگل تایید شده)

در سال 2011 فضای وب توسط پاندا پاکسازی شد. اولین تلاش گوگل برای مقابله با محتوای بی ارزش، کپی و اسپم، کمی بعد از معرفی الگوریتم کافئین (افزایش قدرت ایندکس گوگل) با موفقیت پشت سر گذاشته شد و تا الان هم آپدیت های زیادی برای الگوریتم پاندا عرضه شده است. برخی محتوای کم ارزش را با محتوایی با تعداد کلمات کم اشتباه می گیرند. در بسیاری از موارد تعداد بالایی از صفحات با کلمات زیر 300-400 کلمه که به سوال مشخصی پاسخ دقیق و با ارزشی داده باشند، در هنگام جستجوی کاربر نشان داده می شوند. جالب است بدانید الگوریتم پاندا تا سال 2016 فقط حدود 28 بار آپدیت شد و هر روز دقیق تر محتوا های کرول شده را تحت نظر می گیرد.

الگوریتم پنگوئن | Penguin algorithm (توسط گوگل تایید شده)

مقابله با تکنیک های اصلی سئو کلاه سیاه و جریمه کردن وبسایت هایی با بهینه سازی بیش از حد، کیورد استافینگ، لینک سازی اسپم و … رسما در سال 2012 به عهده الگوریتمی قرارداده شد که بلافاصله به نام پنگوئن لقب گرفت. همانطور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد، موتور جستجوگر گوگل با ایده نشان دادن صفحاتی که بیشتر از همه بک لینک از سایز سایت ها داشتند ایجاد شد.

همین قابلیت، امکان ایجاد تعداد بالایی لینک سازی اسپم مانند لینک های کامنتی، لینک های فوتر، وبسایت های لینک فارم و … را فراهم کرد و عملا در آن سال ها در بسیاری از کلمات کلیدی، کاربر وارد سایت هایی می شد که با تکرار کلمه کلیدی و دریافت لینک های زیاد، علی رغم محتوای بی کیفیت به لینک های بالا می رسید.پنگوئن آمده است تا با این وبسایت ها مقابله کند!

الگوریتم کبوتر | Pigeon algorithm (تایید شده توسط گوگل)

اهمیت سئو محلی بعد از به روز رسانی الگوریتم کبوتر دوچندان شد. در جولای سال 2014 پارامتر های جغرافیایی و کسب و کار های محلی بر نتایج جستجوی کاربر تاثیر مستقیم گذاشت. هنگامی که شما عبارتی مانند “رستوران دریایی” را جستجو می کنید، رستوران های نزدیک خود را علاوه بر نقشه گوگل، به شکل مرتب شده بر اساس امتیازات و نزدیکی به شما بالاتر از سایر نتایج جستجو قرار می گیرند.

الگوریتم مرغ مگس خوار | Hummingbird algorithm (تایید شده)

جالب است نه؟ اکثر الگوریتم های گوگل به نام های حیوانات هستند اما واقعا این اسم ها تصادفی انتخاب نشده اند. ریز بینی و دقت مرغ مگس خوار باعث شده نام آن روی الگوریتمی که باعث تغییرات معنایی در جستجو و گراف دانش شده است، قرار داده شود.

از سال 2013 که گوگل بطور رسمی عرضه این الگوریتم را تایید کرد، شخصی سازی نتایج برای بهبود تجربه کاربری در میلیارد ها جستجو دیده می شود. مرغ مگس خوار با توانایی بالایی که در جستجوی معنایی دارد می تواند در موارد مختلف، هدف جستجوی کاربر از کلمات کلیدی مختلف را بفهمد. به عنوان مثال “شیر جنگل”، “شیر آب” و “شیر خوراکی” سه چیز متفاوت از کلمه “شیر” هستند. در حال حاضر اگر هر یک را جستجو کنید، مرغ مگس خوار گوگل دست به کار می شود و به سرعت منظور شما را از جستجو متوجه می شود. علاوه بر این جستجو هایی مانند سن جواد نکونام، قد اوسین بولت یا سن پاپ فرانسیس جوابی حاضر و آماده را برای شما به ارمغان می آورد.

الگوریتم تازگی محتوا | Freshness algorithm (تایید شده)

اواخر سال 2011 نیز شاهد الگوریتم جالبی بودیم که روی تعداد بسیار بالایی از نتایج گوگل تاثیر گذاشت. هدف اصلی این به روز رسانی هسته الگوریتمی گوگل، رسیدن محتوای به روز در بخش هایی مانند سیاست، اخبار، رویداد ها و … به مخاطب بود.

تاثیر این الگوریتم روی نتایج جستجو بخصوص در زمان هایی که کلمه کلیدی خاصی ترند می شود، قابل مشاهده است. استفاده ای که شرکت های سئو معمولا از این الگوریتم می کنند، آپدیت نگه داشتن دائم محتوا، محتوای همیشه سبز (Ever Green) و توجه به محتوای ترند است. آپدیت ها می تواند شامل نگارش متنی بخصوص و اضافه کردن آن به محتوای فعلی، اضافه کردن تصاویر و ویدئو های مرتبط با موضوع مقاله و یا آپدیت متاتایتل باشد که با جستجوی زمانی مطابقت داشته باشد. (مانند: بهترین شرکت های طراحی سایت در سال 1400)

الگوریتم مدیک | Medic algorithm (تایید شده)

سال 2018 زمانی بود که گوگل از به روز رسانی هسته الگوریتمی خود به نام مدیک خبر داد. البته این نام را خود گوگل روی آن نگذاشت و Barry Schwartz به دلیل تاثیرات آن در حوزه سلامتی این نام را روی آن گذاشت. این الگوریتم باعث ایجاد تغییرات بالایی در وبسایت هایی شد که به سلامت و پزشکی مرتبط بودند. تاثیرات این آپدیت هسته الگوریتمی روی وبسایت های دسته بندی های زیر بیشتر بوده است:

  • وبسایت هایی که موارد مربوط به بیماری ها، شرایط سلامتی جسمی و روانی را منعکس می کنند.
  • وبسایت هایی که اطلاعات مالی و حقوقی ارائه می دهند.
  • وبسایت های فروشگاهی
  • سایت هایی با سطح پایینی ازT (تخصص، اعتبار و اعتماد) و با پتانسیل آسیب رساندن با رساندن اطلاعات نادرست به مردم

الگوریتم برت | BERT algorithm (تایید شده)

هوش مصنوعی گوگل با نام BERT جزو الگوریتم هایی بود که مشخصا به بهبود تجربه کاربری منجر شد. این الگوریتم به گوگل جهت شناخت بهتر کلمات کلیدی کمک می کند. در کل باید گفت که برت به سیستم گوگل کمک می کند درک بهتری از فرایند طبیعی زبان کشور های مختلف داشته باشد. BERT که مخفف عبارت (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) که معنای فارسی چندان دقیق ندارد به گوگل کمک می کند تا مافهیم قبل و بعد یک کلمه کلیدی را در هر زبانی به هم متصل کند و دقیق ترین نتایج را نشان بدهد.

الگوریتم رقص گوگل | Google Dance algorithm (تایید نشده)

گوگل دنس را نمیتوان یک الگوریتم شناخته شده دانست و آن را صرفا از زبان سئو کار ها ممکن است شنیده باشید. این عبارت هنگامی استفاده می شود که صفحه ای در مورد یک کلمه کلیدی خاص نوشته می شود و به آن فرصت دیده شدن توسط گوگل داده می شود. چنانچه کاربر از این سایت تازه وارد راضی باشد (بانس ریت پایین، زمان سپری شده بالا در سایت، نرخ CTR و …) تاثیر خوبی در بهبود رتبه آن دارد. اما اصل این اصطلاح در زمانی به کار می رفت که گوگل آپدیت های روزانه کوچک بسیاری در طول روز انجام می داد و بصورت مداوم رتبه های وبسایت ها جا به جا می شد و تعداد مقالات انگلیسی در مورد آن نیز از انگشتان یک دست فراتر نمی رود.

منابع :

link-assistant.com

دکمه بازگشت به بالا