علمی

اگر این علائم را دارید دچار کم کاری تیروئید شده اید

آفتاب‌‌نیوز :

ریحانه دهقانی روز سه شنبه اظهار کرد: کم‌کاری تیروئید یکی از بیماری‌های شایع غدد است که باعث کاهش در تولید و ترشح هورمون‌های تیروئیدی می‌شود این مسئله باعث کاهش سرعت واکنش‌های سوخت و ساز و درنتیجه کاهش سرعت متابولیسم می‌شود.

وی افزود: غده تیروئید در قسمت جلوی گردن قرار دارد و ضمن اینکه هورمون‌های تولید شده توسط غده تیروئید، تری یدوتیرونین (T ۳) و تیروکسین (T ۴) تأثیر زیادی بر سلامت فرد دارند می‌توانند بر تمام جنبه‌های متابولیسم فرد تاثیر بگذارند.

دهقانی در خصوص عوامل کم‌کاری تیروئید یادآورشد: در این خصوص دلایل مختلفی از جمله بیماری خود ایمنی، درمان پرکاری تیروئید، پرتودرمانی، جراحی تیروئید و برخی داروها، بیماری مادرزادی، بارداری و کمبود ید مطرح است.

این کارشناس در مورد این سؤال که در رژیم غذایی کم‌کاری تیروئید چه چیز‌هایی بخوریم؟ گفت: ید ماده معدنی ضروری برای تولید هورمون‌های تیروئید است، بنابراین افرادی که کمبود ید دارند در معرض خطر ابتلا به کم‌کاری تیروئید هستند، اگر کمبود ید دارید، نمک یُددار را به غذایتان اضافه کنید و غذا‌های غنی از یُد مانند غذا‌های دریایی، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ مصرف کنید.

دهقانی توضیح داد: نوع نمک مصرفی باید تصفیه شده ید دار باشد و برای از بین نرفتن ید نمک، آن را در پایان پخت غذا اضافه نمایید همچنین ید از طریق مواد غذایی تامین می‌شود و نیازی به مصرف مکمل آن وجود ندارد چرا که مصرف بیش ازحد آن می‌تواند به غده تیروئید آسیب بزند.

کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهرگفت: سلنیوم برای فعال کردن هورمون‌های تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد، به نحوی که بدن بتواند از هورمون‌های تیروئیدی استفاده کند؛ از جمله غذا‌های غنی از سلنیوم می‌توان به بادام برزیلی، ماهی تن، ساردین، تخم‌مرغ و حبوبات اشاره کرد.

وی افزود: روی نیز به فعال‌سازی هورمون‌های تیروئیدی (TSH) کمک می‌کند و از جمله منابع غنی از روی می‌توان به گوشت قرمز و گوشت مرغ، مغزها، حبوبات و صدف اشاره کرد.

این کارشناس تغذیه گفت: بعضی از غذا‌ها هم می‌توانند برای کم‌کاری تیروئید مضر باشند از جمله مواد غذایی حاوی گواتروژن می‌توان به سویا، سبزی‌های خانواده کلم، برخی آجیل‌ها و دانه‌ها مثل بادام زمینی اشاره کرد.

وی اظهار کرد: افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید رژیم غذایی بر پایه مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها و گوشت‌ها داشته باشند و از مصرف غذا‌های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، فست فود، کیک‌ها خودداری کنند و انرژی رژیم غذایی آن‌ها اندکی کمتر از افراد عادی باشد تا از اضافه‌وزن و چاقی بیمار جلوگیری کند.

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا