اقتصادیایران کسب و کارعمومی

مدارک لازم برای اقامت تحصیلی در ترکیه

شرایط کلی تحصیل در مدارس ترکیه

متروپل تهران: در کشور ترکیه کودکان در مقطع دبستان وارد مدرسه می‌شوند و دوران خود را آغاز می‌کنند. بعد از این دانش آموزان موظف هستند که در مقاطع راهنمایی و دبیرستان نیز شرکت کرده و مدرک قبولی در هر یک از آنها را به دست آورند. نکته مهم درباره نظام آموزشی ترکیه این است که تحصیلات در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان از لحاظ قانونی بر همه افراد واجب است.

مدارس ابتدایی و راهنمایی در ترکیه اکثرا دولتی هستند و برنامه درسی آنان نیز کاملا با زبان ترکی ارائه می‌شود. البته در طی این دو مقطع تحصیلی که هر کدام 4 سال زمان می‌برند، دانش آموزان (چه داخلی و چه آنها که با ویزای تحصیلی ترکیه به این کشور سفر کردند) باید مطابق با برنامه درسی خود زبان انگلیسی را نیز بی‌آموزند.

دانش آموزان در ترکیه با گرفتن مدرک راهنمایی خود، به دبیرستان می‌روند و نکته خوب در مورد این مقطع تحصیلی این است که دبیرستان‌ها در چند نوع مختلف وجود دارند و دانش آموزان نسب به علاقه خود می‌توانند رشته مورد نظر تحصیلی‌شان را انتخاب کنند. به طور مثال افرادی که به دروس نظری مثل ریاضی و علوم علاقه‌ای ندارند، می‌توانند در دبیرستان‌های فنی ثبت‌نام کنند و مهارت‌های عملی برای حضور در بازار کار را بی‌آموزند.

 مدارس بینالمللی ترکیه

شاید مهمترین چالشی که برای افرادی که ویزای تحصیلی ترکیه را برای فرزندان خود گرفته اند، چالش زبان تدریس در ترکیه باشد. مدارس عادی ترکیه، برنامه دروس خود را به زبان ترکی ارائه می‌کنند و دانش ‌آموزان خارجی که درخواست حضور در این مدارس را دارند نیز باید در آزمون ورودی این مدارس شرکت کنند که در طی آن تسلط آنها به زبان ترکی را مورد آزمایش قرار می‌دهند. این موضوع برای دارندگان ویزای تحصیلی ترکیه که ناآشنا با زبان ترکی می باشد کمی مشکل ساز است.

برای حل این مشکل مدارسی در ترکیه به وجود آمدند که مخصوص افراد مهاجری است که نمی‌خواهند به زبان ترکی درس بخوانند. این مدارس که به مدارس بین‌المللی معروف هستند، نظام آموزشی و برنامه دروسشان مطابق با مدارس اروپایی است و برای ارائه دروس از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند.

تحصیل در این مدارس برخلاف مدارس عادی ترکیه، نیازمند پرداخت شهریه است و اکثر والدین مهاجر در ترکیه که ویزای تحصیلی ترکیه برای فرزندان خود گرفته‌اند، آنها را در این مدارس ثبت‌نام می‌کنند. نکته مهم درباره مدارس بین‌المللی این است که بعضی از آنها به صورت شبانه روزی هم می‌توانند از دانش آموزان مراقبت کنند. این ویژگی برای والدینی که فقط می‌خواهند فرزندان خود را برای تحصیل به ترکیه بفرسند، بسیار خوب است.

اقامت ترکیه از طریق تحصیل فرزند | اقامت دانشجویی ترکیه

تحصیلات مقطع کارشناسی در ترکیه

نظام آموزشی دانشگاهی در ترکیه تا حدود زیادی شبیه به ایران است. در واقع رشته‌های مقطع کارشناسی را در 8 ترم ارائه می‌کنند که این عدد در مورد، 2 تا 4 ترم بیشتر می‌شود. سال تحصیلی دانشگاهی ترکیه از ماه سپتامبر (اواخر شهریور) آغاز شده و برای تعطیلات کریسمس به مدت 2 هفته تعطیل می‌شوند.

تحصیل در هیچ کدام از دانشگاه‌های ترکیه رایگان نیست، در واقع شما برای تحصیل در نیز باید بعد از دریافت ویزای تحصیلی ترکیه، مبلغ مشخصی را به عنوان شهریه بپردازید.

تا چند سال گذشته شرط حضور در دانشگاه‌های ترکیه، شرکت در آزمون سراسری این کشور و پذیرفته شدن در آن بود. اما اخیرا نظام آموزشی ترکیه امر پذیرش دانشجو را به خود دانشگاه‌های واگذار کرده است. این خبر بسیار خوبی است برای افرادی که می‌خواهند در رشته‌های دانشگاهی خاص (مانند پزشکی) شرکت کنند ولی به خاطر رقابت بسیار سنگین در این حوزه احتمال پذیرفته شدنشان پایین است.

شرایط پذیرش دانشگاهها

نکته مهم درباره گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی این است که همه افراد باید حدود یک سال در کلاس‌های مخصوص دانشگاه (کالج) شرکت کنند و آمادگی لازم برای حضور در دانشگاه را به دست بی‌آورند. همچنین آزمون ورودی خود دانشگاه‎‌ها برگزار می‌کنند نیز چندان آسان نیست و قبولی در آن نیازمند مطالعه و صرف زمان و انرژی است. به طور مثال در این فرآیند آزمون‌هایی نظیر (یک آزمون جامع بین‌المللی که توسط دانشگاه‌های آمریکا پایه گذاری شده است.) از داوطلبان گرفته می‌شود.

اکثر دانشگاه‎های ترکیه برنامه‌های درسی خود را به زبان ترکی ارائه می‌کنند ولی چندین دانشگاه معتبر نیز در ترکیه وجود دارند که زبان مورد استفاده در آنها زبان انگلیسی است. اما برای قبولی در این دانشگاه‌ها و گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه، باید مدرک خود را با نمره‌ای بین 5 تا 6 به آنها ارائه کنید که البته این نمره در مقایسه با نمرات لازم برای شرکت در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی پایین‌تر است.

تحصیلات مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

پذیرش در به گمان خیلی از افراد با تجربه در این حوزه، آسان‌تر از پذیرش مقطع کارشناسی است. در حقیقت شما در این مقطع تحصیلی نیازی به شرکت در آزمون‌های سنجشی مختلف مانند یا حتی آزمون ورودی خود دانشگاه هم ندارید. فقط با ارائه مدارک تحصیلی قبلی خود به دانشگاه، احتمالا در یک جلسه مصاحبه شرکت می‌کنید و بعد از دریافت ویزای تحصیلی ترکیه در دانشگاه ثبت‌نام شده و مشغول به تحصیل می‌شوید.

برنامه دروس دانشگاهی در این مقطع تحصیلی نیز با دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌شوند و شما برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکی زبان باید در آزمون‌های زبان ترکی آنها شرکت کنید و برای حضور در   نیز باید مدرک زبان معتبر (مانند آیلتس بالای 6) داشته باشید. دوره‌های همانند ایران در دو سال تحصیلی ارائه می‌شوند و در پایان دوره نیز دانشجو باید پایان‌نامه یا پروژه‌ای که به او محول شده است را به دانشگاه تحویل دهد.

تحصیلات مقطع دکتری در ترکیه

روند پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های ترکیه و صدور ویزای تحصیلی ترکیه برای آنها مطابق با روند پذیرش دیگر دانشگاه‌های خارجی است. در واقع داوطلبین حضور در این مقاطع تحصیلی، نیازی به شرکت در هیچگونه امتحانی ندارند و مهارت‌های آنها توسط آزمون‌های کتبی سنجیده نمی‌شود. داوطلبان باید با اساتید هیئت علمی مکاتبه کرده و با ارسال رزومه و مذاکره با آنها، رضایتشان را جلب کرده و در دانشگاه پذیرفته شوند.

شرط مهم پذیرفته شدن در مقطع دکتری و گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه، داشتن مدرک زبان بین‌المللی مثل آیلتس و تافل است. البته نمره قبولی شما در این آزمون‌ها از نظر هر دانشگاه باید بالاتر از عددی خاص باشد ولی به صورت کلی برای تافل بالاتر از 80 و برای آیلتس نیز بالاتر از 6.6 توصیه می‌شود.

در این فرآیند استادی که شما را به عنوان دانشجوی دکتری می‌پذیرد، مسئولیت شما را در طول دوران تحصیل (3 تا 5 سال) به عهده خواهد داشت و شما باید به صورت منظم گزارش فعالیت‌های خودتان را به او ارائه دهید و وظایفی که به عهده شما می‌سپارد را نیز به انجام برسانید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیلات در ترکیه

اگر از مراحل مختلف پذیرش دانشگاه گذشتید و در نهایت توانستید در آنجا ثبت‌نام کنید، برای گرفتن صدور ویزای تحصیلی ترکیه لازم است مدارکی را به اداره مهاجرت ترکیه ارائه کنید تا مجوز حضور در این کشور به شما داده شود. در پایین، لیستی از کل مدارک مورد نیازی که باید به دانشگاه و اداره مهاجرین ارائه کنید را برای شما جمع‌آوری کردیم

دکمه بازگشت به بالا