علمی

دهمین اهدای عضو ماندگار سال ۱۴۰۱ در قم

اخبار ایران من/قم متخصص مسئول واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اعضای بدن پسر 12 ساله قمی به نام علیرضا جهانگیری به نیازمندان اهدا شد.

ولی الله صمدی، کارشناس مسئول واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی قم امروز نهم شهریورماه گفت: این جوان بر اثر تصادف با خودرو دچار مشکل شد و در آی سی یو بیمارستان فرقانی بستری شد.

وی با بیان اینکه این انتقال دهمین مرحله ثابت شده در قم در سال 1401 است، افزود: با وجود تلاش پزشکان و کادر درمانی، متاسفانه به دلیل شدت حادثه و خونریزی شدید مغزی، وی از ناحیه مغز فوت کرد.

صمدی ادامه داد: اعضای حیاتی این جوان با اجازه خانواده فداکارش به چند بیمار سخت زندگی و امید بخشید.

وی به صراحت توضیح داد: از لحظه اعلام مرگ مغزی بیماری می توان بیمار را با تجهیزات مدرن به مدت 14 روز نگهداری کرد اما در این مدت اندام های مهم قدرت و توانایی کار و مهارت خود را از دست می دهند. اندام ها ضعیف می شوند.

به گفته وی، بیمار مرگ مغزی قبل از مرگ می تواند اعضای حیاتی خود مانند قلب، کلیه، لوزالمعده، ریه و روده را از دست بدهد و تا 48 ساعت پس از مرگ نیز عضلات و بافت هایی مانند پوست، قرنیه، استخوان، پانکراس و ماهیچه ها را از دست بدهد. دریچه های قلب

وی گفت: هر اهداکننده با اهدای اعضایی مانند قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه می تواند یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا