اتفاقاتایران کسب و کار

احتمال وقوع زلزله تهران در آینده / مخرب ترین آثار این فاجعه چیست؟

زلزله تهران واقعاَ اتفاق می‌افتد؛ اما کی؟ در این باره نمی‌توان نظر قطعی داد. در حقیقت به هیچ وجه نمی‌توان زمان زلزله را تخمین زد. هر چند تاکنون پیش‌بینی‌هایی شده یا دستگاه‌های ایجاد شده است که زمان احتمالی را بیان می‌کنند. به طور کلی بیش از 80٪ شهرهای ایران در معرض خطر بالا یا زیاد قرار دارند. و دره ایران در حال حرکت مداوم در سراسر جهان دیده می شود.

بنابراین در هنگام در نظر گرفتن بلایای طبیعی، به ویژه زلزله، باید اقدامات احتیاطی انجام شود. خوشبختانه دانش و ابزار این روشها امروزه در دسترس همه قرار دارد. استفاده از Code 2800 در ساخت و مشارکت متخصصان به کاهش آسیب ها در سال های اخیر کمک می کند ، و مشاهدات بین المللی نشان می دهد که اجرای راه حل های سریع و پاسخگو علاوه بر خانه داری می تواند برای اعصاب حیاتی و ساخت و ساز مفید باشد.به علاوه راهکار دیگری نیز وجود دارد که در این مطلب بدان می پردازیم با ما همراه باشید!

زلزله تهران

آمار زلزله در تهران

هر لحظه ممکن است که زلزله‌ای روی دهد؛ حتی همین حالا که در حال مطالعه این مطلب هستید. به هر حال، بعضی زلزله‌های تهران شاخص هستند و از آن‌ها به عنوان مهم‌ترین زلزله‌ها یاد می‌شود. از جمله:

  • زلزله ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ملاردبا شدت ۵.۲ ریشتر در ساعت حدود ۱۱:۳۰ شب
  • زلزله ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ دماوندبا شدت ۵.۱ ریشتر در ساعت حدود ۱ بامداد شب
  • زلزله ۱۳۹۴ در جوادآباد ورامین و به اندازه ۴.۱ ریشتر
  • زلزله ۱۳۹۴ در جنوب غرب فیروزکوه و به اندازه ۴.۶ ریشتر
  • زلزله دی و بهمن ماه ۱۳۹۶ در فیروزکوه و شریف آباد به اندازه ۴.۶ و ۳.۶ ریشتر

این ها فقط بخشی از مهم ترین زلزله‌هایی هستند که در تهران اتفاق افتاده و مردم آن‌ها را کاملاَ حس کرده‌اند. بر اساس آمارهای ثبت شده، ما باید در هر ۱۵۰ سال منتظر زلزله مهیبی در تهران باشیم. مسئله اینجاست که آخرین زلزله مهیب در تهران حدود ۱۸۰ سال پیش روی داده است. این تاخیر خود می‌تواند نشان از پرقدرت تر بودن زلزله بعدی در تهران باشد. تا به حال هر کارشناس و مسئولی نسبت به خطرناک بودن زلزله تهران و آماده بودن در برابر آن را گوشزد کرده است؛ اما اینکه چقدر به این مسئله توجه شده است، اطلاعات دقیقی نداریم. هرچند برخی از بی توجه بودن مسئولین و دولت نسبت به این مساله گلایه‌هایی داشته‌اند.

آثار مخرب زلزله تهران چیست؟

همه این را می‌دانیم که زلزله تهران آثار بسیار مخربی خواهد داشت. در این مورد بارها هم هشدار هم داده شده است و بسیاری از متخصصان و کارشناسان صحبت کرده‌اند. برخی حتی پیش‌بینی این را داده‌اند که حداکثر تا ۱۰ سال آینده این زلزله با قدرت ۷ ریشتر اتفاق خواهد افتاد.

به هر حال، اگر روزی زلزله تهران اتفاق بیفتد، باید شاهد اتفاقات زیر باشیم:

  • تخریب کامل بیش از ۶۰۰ هزار ساختمان
  • کشته شدن حداقل ۲۵ درصد جمعیت تهران (کشته‌ها ممکن است که فقط ناشی از خراب شدن ساختمان و ریختن آوار در آن لحظه روی آن‌ها نباشند. بسیاری به دلایل دیگری از جمله گیر کردن زیر آوار و قطع شدن راه تنفسی، سرمازدگی، عفونت‌ها، خورده شدن توسط موش‌ها و انفجار لوله های گاز جان خود را از دست خواهند داد.)
  • زخمی شدن بیش از ۴ میلیون نفر
  • تعطیل بازار اقتصادی کشور

در حقیقت زلزله تهران در صورت اتفاق افتادن، به هیچ چیزی رحم نخواهد کرد. همچنین بهتر است که آمار زیر را هم در نظر بگیرید:

  • ۲۴% مساحت تهران در منطقه ناپایداری و ایمن قرار دارد که خود این می‌توان گواه بر عمق فاجعه و افزایش کشتار زلزله باشد.
  • بیشتر ساختمان‌های ۴ طبقه بالا به دلیل رعایت نکردن اصول ساخت، تخریب کامل خواهند شد.
  • بسیاری از بیمارستان‌های تهران مقاومت کافی در برابر زلزله بیشتر از ۶ ریشتر را ندارند. البته هرچند که سعی شده تا الآن بیمارستان‌های مجهزتری ساخته شود؛ اما باید این واقعیت را قبول کرد که در موقع زلزله مهیب، امکان استفاده کامل از همه این مراکز درمانی وجود ندارد.
  • ۸۵% بافت در جنوب تهران قرار دارد. بسیاری از این بافت‌ها هم فرسوده هستند.
زلزله در تهران

آیا اقداماتی تا الان انجام شده است؟

تا الآن اقداماتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر زلزله تهران انجام شده است؛ اما اینکه این اقدامات موثر بوده است یا خیر، کارشناسان باید نظر بدهند. عده‌ای بعضی از این موارد را مثبت ارزیابی کرده اند و عده ای دیگر آن‌ها را کامل نمی‌دانند.

بعضی از اقدامات انجام گرفته شامل موارد زیر است:

  • آموزش کامل به شهروندان در هنگام روی دادن زلزله (در زلزله دماوند، به دلیل اینکه سطح آگهی مردم افزایش پیدا کرده بود، شاهد خسارت و بی‌نظمی کمتری بوده‌ایم.)
  • بازسازی تعدادی از بافت‌های فرسوده (اینکه چقدر این اقدام به درستی انجام شده است یا خیر، نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم؛ اما به هرحال، در بعضی مناطق، فعالیت‌هایی در این خصوص انجام شده است.)
  • نصب سامانه های هشدار سریع بین ۱۰ تا ۱۲ ثانیه قبل از زلزله
  • انجام مانور (هرچند وقت یکبار، مانورهایی از جمله پرواز هلیکوپتر انجام می‌شود.)
  • ایجاد پایگاه های امداد و نجات در نقاط مختلف تهران از جمله حرم مطهر امام خمینی (ره)

البته صحبت‌هایی در خصوص ساخت بیمارستان به صورت پایلوت شده بود؛ اما اینکه چقدر پیشرفته داشته، اطلاعی نداریم. البته تعدادی از بیمارستان‌های تهران از جمله فیروزگر، حضرت رسول (ص)، امام حسین (ع) و شهدای تجریش در حالت آماده باش قرار دارند. یکی از چالش ‌هایی که تاکنون مطرح شده، این است که در هنگام وقوع زلزله تهران به دلیل میزان خرابی بالایی که دارد، مدیریت آن شرایط سخت خواهد بود. این تا حدی است که نمی توان چادر احداث کرد.

گسل های تهران

تهران دارای چندین گسل اصلی از جمله مشا، شمال تهران، پارچین، کهریزک و ری است. در بین این ها، گسل های مشا و ری از همه خطرناک تر هستند. زلزله های اخیر باعث شده تا بخشی از این گسل ها تکان بخورند. البته این ها را باید در کنار دیگر گسل های فرعی قرار دهید.

توصیه های ایمنی برای مقابله با زلزله

توجه به ایمنی ساختمان و رعایت دستورالعمل های لازم در هنگام وقوع زلزله به شما در کاهش خسارات جانی و مالی کمک زیادی خواهد کرد. البته روش‌های دیگری هم وجود دارند که به شما در جبران خسارات کمک زیادی خواهد کرد و آن بیمه زلزله است. به شما پیشنهاد می‌کنیم راهنمای کامل بیمه زلزله را از این لینک از سایت bimeh.com  بخوانید.

احتمالاَ به این سوال فکر کنید که با تخریب کامل ساختمان‌ها و شهر و حتی از بین رفتن شرکت بیمه، دیگر بیمه زلزله به چه کاری می‌آید؟ باید گفت که حتی با تخریب کامل، امکان گرفتن خسارت از بیمه زلزله وجود دارد. شما می‌توانید از بیمه مرکزی خسارت خود را دریافت کنید. بیمه مرکزی پشتیبان شرکت‌های بیمه است و از آن‌ها و بیمه گزاران در این شرایط پشتیبانی خواهد کرد.

نکته بعد اینکه در همه زلزله ها شاید ساختمان ترک بردارد یا بخشی از آن تخریب شود. در اینجا شما می‌توانید از طریق بیمه زلزله، این خسارت را جبران کنید. البته بیمه‌ای مجزا به نام بیمه زلزله نداریم. شما باید بیمه آتش سوزی را خریداری و بعد در قالب پوشش اضافه، پوشش زلزله را انتخاب و حق بیمه آن را پرداخت کنید.

برگرفته از مجله بیمه (https://bimeh.com/mag/)

دکمه بازگشت به بالا