اقتصادی

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

به گزارش شفاف، رستم قاسمی وزیر شهرسازی در نشست بدون اختتامیه کشورهای در حال توسعه که امروز دوشنبه 24 مردادماه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، از نتایج این نشست در انجام این نشست خبر داد. خوب. کشورهای بدون کشورهای خارجی ابراز خوش بینی کردند.

حمل و نقل، مهم ترین موضوع برای ایران در روابط با کشورهای در حال توسعه

قاسمی هدف از مذاکرات اقتصادی ایران را توسعه روابط با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و ترتیبات بین المللی اعلام کرد و افزود: حمل و نقل یکی از مهم ترین ابعاد این امر است.

وی ادامه داد: کریدورهای منطقه ای و بین المللی زیادی مانند کریدور شمال – جنوب، کریدور آلماتی – بندرعباس، کریدور آلماتی – استانبول، کریدور چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران، کریدور توافق عشق آباد، کریدور اسلام آباد – تهران – استانبول و هم اکنون در حال ایجاد است. . مانند کریدور خلیج فارس – دریای سیاه، کریدور ازبکستان – ترکمنستان – چابهار و کریدور تاجیکستان – ازبکستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه از مسیرهای ایران استفاده می کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مسیرهای دریایی ایران در خلیج فارس، دریای عمان، دریای هند و دریای خزر هم اکنون نقش مهمی در انتقال کالا از مبدأ به کشورهای محصور در خشکی منطقه دارند.

رویکرد ایران به حمل و نقل منطقه ای و بین المللی رویکردی هماهنگ و دوری از رقابت است

قاسمی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران در گروه حمل‌ونقل منطقه‌ای و بین‌المللی رویکردی هماهنگ و هماهنگ و پرهیز از هرگونه رقابت است، گفت: این رویکرد در راستای روش و روح اقدام وین است. برنامه ریزی در مورد کشورهای در حال توسعه بدون مرز.

وزیر راه و شهرسازی به همکاری خوب ایران با کشورهای بدون مرز منطقه و با اکو به منطقه پرداخت و گفت: ایران در زمینه همکاری با سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن همکاری خوبی دارد. حمل و نقل و سازمان بهتر است راههای کار را با همکاری کشورهای خارج از منطقه دنبال کنید.

قاسمی در ادامه سخنان خود گفت: یک چهارم از 32 کشور در حال توسعه دنیا که 8 کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان همکاری های دوجانبه و چندجانبه دارند و آنها ایران هستند. .

وی ادامه داد: این بدان معناست که ایران و سایر کشورهایی که از منطقه عبور می کنند در تعهد جامعه جهانی برای کاهش ریسک کشورهای محصور در خشکی و کمک به آنها در کاهش هزینه تجارت و دسترسی به بازارهای بین المللی مشارکت داشته اند، در حالی که در در روند کار در وین و گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه نیز با مشکلات زیرساختی، اقتصادی و فناوری مواجه هستند و باید مورد توجه و حمایت بین المللی قرار گیرند.

وزیر راه و شهرسازی به نقش مهم شبکه به ایران در دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه به آب های آزاد با تکیه بر مهارت و تجهیزات بومی اشاره کرد و گفت: ایران علاوه بر داشتن مشکلات کشورهای در حال توسعه، همچنین به دلیل مشکل کرونا، تحت خطرناک ترین محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی قرار دارد و متاسفانه کشورهای خارجی نتوانسته اند این فشارها را بر یکی از کشورهای در حال توسعه کاهش دهند.

قاسمی در بخش دوم سخنان خود درباره موضوع اصلی جلسه مثلا تامین اعتبار برای حمل و نقل خوب صحبت کرد و احساس کرد که جمع آوری سرمایه های داخلی و بین المللی برای کاهش ریسک کشورهای دارای کشورهای بسته مهم است. ، کشورهایی که تعطیل نیستند و سفر می کنند. کشورها.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در نشست های حمایت مالی سازمان ملل مانند کنفرانس مونتری و آدیس آبابا نیز به تامین مالی زیرساخت ها توجه زیادی شد اما کمبود اعتبارات بین المللی برای حمل و نقل احساس می شود. مشکلات بحران اقتصادی کرونا، بحران برق و کمبود مواد غذایی دو چیز است.

قاسمی همچنین با بیان اینکه ایران با وجود مشکلات مالی ناشی از تحریم‌های ناشی از کووید-19، هزینه‌های زیادی را صرف پروژه‌هایی می‌کند که تاثیرات منطقه‌ای دارند، گفت: تامین تجهیزات و حمل‌ونقل بنادر، ارتقای حمل‌ونقل دریایی در خزر ساخت جاده ها و خطوط ریلی مفقود شده و بهبود حمل و نقل و گمرک در مرزهای زمینی از جمله تحولات اخیر به دلیل کمبود بودجه داخلی است.

وی ادامه داد: همچنین همکاری های اقتصادی با سایر کشورهای منطقه در بندر اقیانوسی چابهار با هدف حمایت از جابجایی کالا به کشورهای آسیای میانه و بالعکس با حمل و نقل غیر چند وجهی همراه با سایر کشورها در حال انجام است. روش های حمل و نقل توسط جمهوری اسلامی ایران حمایت می شود.

قاسمی بیان کرد: اگر سازمان ملل و کشورهای خارجی می خواهند مشکلات و نقاط ضعف کشورهایی که زمین ندارند را کاهش دهند باید به نیازمندی ها و نیازهای کشورهای در حال توسعه نیز نگاه دقیق داشته باشند.

آمادگی ایران برای رفع نیازهای 8 کشور منطقه

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران به عنوان یک کشور توسعه یافته در کنار سایر کشورهای عبوری از منطقه آماده پاسخگویی به نیازهای 8 کشوری که در منطقه مرزی ندارند و در ازای آن به جامعه جهانی امیدوار است. نقش خود را ایفا خواهند کرد. .

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: برای احداث برخی زیرساخت های موجود در کشورهای ترانزیتی و بدون مرز منطقه می توان اعتبارات بین المللی را در نظر گرفت.

قاسمی همچنین گفت: پروژه های مهمی مانند اتصال راه آهن چابهار در امتداد اقیانوس هند به هرات و مزار شریف در افغانستان، اتصال مزار شریف به پیشاور پاکستان، بازسازی راه آهن کویته است. در پاکستان به زاهدان در ایران، ساخت راه‌آهن مفقود شده در قرقیزستان برای اتصال راه‌آهن بندرعباس از طریق ازبکستان و ترکمنستان و آماده‌سازی راه‌آهن کشورهایی که از منطقه عبور می‌کنند باید بودجه بین‌المللی دریافت کند.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی ایران برای برگزاری نشستی با حضور کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه و شرکای اضافی در منطقه برای بررسی راه های دستیابی به همکاری های پایدار بین کشورهای ترانزیتی، کشورهای محصور در خشکی و کشورهای منطقه خبر داد. : نشست برنامه ریزی شده توسط سازمان ملل متحد برای حمایت از روند منتهی به سومین نشست این سازمان در سال 2024 برگزار می شود.

دکمه بازگشت به بالا